Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018105428 |
Gegevens van de aanvrager: |
Dries en Reina Veulemans - Nuitten met als adres Zwaantjeslei 20 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Zwaantjeslei 20 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41sectie B nr. 173B5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/10/1931: vergunning (103#7009) voor het bouwen van een woonhuis;
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit 2 bouwlagen onder schuin dak;
- de kroonlijsthoogte bedraagt 7,5 meter;
- de nokhoogte is 11 meter;
- het hoofdvolume onder het schuine dak heeft een bouwdiepte van 9 meter;
- achter het hoofdvolume staat links een lager volume van 1 bouwlaag waarin een pomphuis en wc zijn ondergebracht en dat ook fungeert als doorgang naar gebouw erachter dat dienstdoet als paardenstal en varkenskot;
- naast de doorgang is er een open koer;
- op de koer ligt het mangat van de beerput;
- de stallen hebben een oppervlakte van ongeveer 5 op 5 meter en is 5 meter hoog;
- er zijn 2 verdiepingen in de stallen, de onderste heeft een plafondhoogte van 2,2 meter, de bovenste 1,9 meter;
- de bouwdiepte van alle volumes bij elkaar bedraagt 18,5 meter;
- onder het schuine dak bevindt zich vooraan een mansarde en achteraan een zolder.
Bestaande toestand
- intern zijn er 2 dragende muren weggehaald;
- de stal en het varkenskot zijn toegevoegd aan de woonruimte en doen nu dienst als atelier, naaiatelier op de verdieping erboven;
- op de plaats van het atelier is de vloerplaat verlaagd om meer plafondhoogte te bieden aan het atelier beneden 2,71 meter en het naaiatelier erboven 2,33 meter;
- de beerput staat niet meer ingetekend op de plannen;
- onder het schuine dak is vooraan een speelkamer ingericht en achteraan een zolderkamer.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft het verbouwen van een eengezinswoning;
- de koer wordt overdekt en wordt een veranda;
- het atelier wordt een hobbyruimte;
- de trap van de eerste verdieping naar de zolder wordt boven de trap geplaatst die van de gelijkvloerse naar de eerste verdieping leidt;
- waar de trap stond komt een bureauruimte;
- het raam dat uitzicht gaf vanop het bordes van de te verwijderen trap wordt op dezelfde hoogte gebracht als het raam van de slaapkamer zodat de bureauruimte een functioneel raam heeft;
- de zolderkamer achteraan wordt een kinderkamer;
- de speelkamer wordt een zenkamer;
- de achtergevel van het hoofdvolume wordt geïsoleerd en met een geelkleurige pleister afgewerkt;
- in het bijgebouw krijgt het naaiatelier 2 ramen met uitzicht op de tuin;
- in het schuine dak worden de 2 dakramen vergroot en aan de achterkant het bestaande dakraam vergroot en een dakraam toegevoegd van dezelfde grootte.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Kwade Velden, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 januari 2007. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone voor wonen-art. 5.1.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Kwade Velden op volgend punt:
- tenzij grafisch anders aangegeven bedraagt de maximale bouwdiepte 15 m voor het gelijkvloers. De totale bouwdiepte is hier 18,5 meter met wijziging van de functie.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 6 §2 Harmonie en draagkracht: de voormalige paardenstallen zijn niet meer als dusdanig in gebruik en worden verbouwd, waardoor ze moeten voldoen aan de homogene kenmerken van de bestaande bebouwing;
- artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de paardenstallen zijn niet meer als dusdanig in gebruik, bij functiewijziging moet de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld;
- artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de kinderkamer en de zen-kamer bereiken nergens de minimale hoogte van 2,60 meter voor verblijfsruimtes, ook het naaiatelier heeft met zijn 2,33 meter een te geringe plafondhoogte;
- artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: door het dichtmaken van de koer genieten de ruimtes rondom niet meer van een rechtstreekse aanvoer van verse lucht en toetreding van direct licht;
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 5.1.3 van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Kwade Velden. De maximale bouwdiepte bedraagt 15 m voor de gelijkvloerse verdieping. De totale bouwdiepte van de aanvraag is 18,5 m. Echter mogen, volgens artikel 3.2 van het BPA, bestaande vergunde gebouwen die strijdig zijn met het BPA verbouwd worden zolang er geen bijkomende strijdige elementen ontstaan. Aangezien de koepel zich binnen de 15 m bevindt, is deze verbouwing toegelaten. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften.
De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De kinderkamer, de zen-kamer en het naaiatelier bereiken niet de minimale hoogte van 2,6 m voor verblijfsruimten. Aangezien deze ruimten nooit als verblijfsruimten zijn vergund is een afwijking niet mogelijk. Daarom worden deze ruimten uit de vergunning uitgesloten als verblijfsruimten en kunnen zij enkel dienst doen als de zolder en bergruimten. Het plaatsen van een dakkapel, zowel aan de voor- als achterzijde biedt een mogelijke oplossing om de ruimten onder het zadeldak toch in te richten als een verblijfsruimte. De aanpassingen, het plaatsen van de dakkapellen, die nodig zijn om tegemoet te komen aan de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor deze niet kunnen worden opgelegd in voorwaarden. Het plaatsen van de dakkapellen moet deel uitmaken van een nieuwe aanvraag.
De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Door het dichtmaken van de koer, krijgen de living en de doorgang onvoldoende lichtinval en luchttoevoer. Echter wordt de koer met een glazen dak afgewerkt waardoor de omliggende ruimten toch nog voldoende lichtinval hebben. De living is samen keuken één ruimte, en bekomt dus nog voldoende luchttoevoer langs de voorzijde van de woning. De doorgang is een doorgang naar de achterliggende hobbyruimte en moet dus niet voldoen aan artikel 24. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften conform artikel 3 van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Zwaantjeslei.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Buiten het overkoepelen van de binnenkoer betreft de aanvraag enkel interne verbouwingen. Het bestaande volume blijft behouden. Het gebouw past zich niet volledig in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving, doch is het een vergund gebouw. De schaal van de aanvraag is daarmee in overeenstemming.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft behouden. De achtergevel van het hoofdvolume wordt afgewerkt met kalkpleister met gele tint. De achtergevel van het bijvolume wordt wit gekaleid en er wordt houten buitenschrijnwerk voorzien. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Tijdens de behandeling van het dossier is vastgesteld dat er in het naaiatelier een raam in scheimuur bevindt met direct zicht in de tuin van de buren. De aanvraag voldoet dus niet aan de wetgeving op lichten en zichten.
Echter mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van stedenbouwkundige aanvragen. Anderzijds ontneemt een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet en dient de aanvrager dit nog altijd burgerrechtelijk te regelen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Omwille van het niet voldoen aan de minimale hoogte van 2,6 m worden de kinderkamer, de zen-kamer en het naaiatelier uit de vergunning uitgesloten. De functies worden terug gebracht naar zolder, mansarde en zolder, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
15 september 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
2 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
8 oktober 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
6 november 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 januari 2019 |
Verslag GOA |
10 december 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
8 oktober 2018 |
6 november 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Omwille van het niet voldoen aan de minimale hoogte van 2,6 m worden de kinderkamer, de zen-kamer en het naaiatelier uit de vergunning uitgesloten. De functies worden terug gebracht naar zolder, mansarde en zolder, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.