Terug

2018_CBS_10977 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112986. Frans De Cortlaan 24. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_10977 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112986. Frans De Cortlaan 24. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_10977 - Omgevingsvergunning - OMV_2018112986. Frans De Cortlaan 24. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018112986

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Jennifer Marie D Gregoir met als adres Groeningenlei 163 te 2550 Kontich

Ligging van het project:

Frans De Cortlaan 24 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie B nr. 189F10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/03/1949: vergunning (238#6716) voor het bouwen van een huis.

 

Laatst vergunde toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een zadeldak;

-          het gebouw betreft een eengezinswoning;

-          op de benedenverdieping is er een inkom, keuken en leefruimte voorzien;

-          op de eerste verdieping zijn drie slaapkamers en een badkamer voorzien;

-          de ruimte onder het dak is ingericht als zolder;

-          de gevel bestaat uit een rood bruine baksteen met een invulling in natuursteen tussen de twee ramen op de eerste verdieping.

 

Bestaande toestand

-          conform de laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een bestaande eengezinswoning;

-          op de benedenverdieping wordt de bouwdiepte uitgebreid tot 17,00 meter;

-          het gelijkvloers wordt ingericht met een hal, wc en berging aan de straatzijde en een leefruimte met eetruimte aan de tuinzijde;

-          op de eerste verdieping worden twee slaapkamers en een badkamer voorzien;

-          het voorzien van een dakkapel in het achterste dakvlak;

-          onder het dak wordt een slaapkamer en kleine badkamer ingericht;

-          de voorgevel wordt gekaleid in een witte kleur;

-          het bestaande schrijnwerk blijft behouden.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: zone a voor woningen.

 

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:

-          artikel 1.5a.2 dakkapellen, dakvensters en dakramen:

  • de dakkapel doorbreekt de kroonlijst en is niet op 0,40 meter uit de snijlijn van het gevelvlak met het dakvlak voorzien;
  • de dakkapel is niet op minimum 1,00 meter afstand van het midden van de scheidingsmuur met de rechterbuur voorzien;
  • de breedte van de nieuwe dakkapel is groter dan de maximumbreedte vastgelegd op 4,00 meter;
  • de hoogte van de dakkapel bedraagt meer dan de helft van de dakhoogte;

-          artikel 1.5b.3 gevelmaterialen:

  • het bepleisteren en/of schilderen van gevels is verboden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

-          artikel 6:
kenmerkend voor de gevelafwerking van de panden in deze rij is een rood-bruine baksteen. het kaleien van de voorgevel in een lichte kleur is bijgevolg dus niet kenmerkend;

-          artikel 12:
het gelijkvloers van het gebouw dat een de openbare weg grenst, heeft aan de straatzijde geen verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte zodat regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat mogelijk is;

-          artikel 21:

de slaapkamer op de zolderverdieping heeft een vrije hoogte van 2,30 meter;

-          artikel 43:

er wordt geen inhoud vermeld in de nieuwe septische put.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het verbouwen van een eengezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De dakkapel in het achterste dakvlak wijkt af van een aantal voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan.

Gelet op de omvang van de uitbouwen aan de achterkant van de aanpalende woningen, kan een afwijking worden toegestaan op de hoogte van de dakkapel.

Echter om de dakvorm leesbaar te houden en het onderscheid met de aanpalende panden te behouden zal in voorwaarden worden opgelegd dat de dakkapel op 0,40 meter uit de snijlijn van het gevelvlak met het dakvlak voorzien moet worden, alsook dat de dakkapel op minimum 1 meter afstand van het midden van de scheidingsmuren  moet voorzien worden.

 

Ook het kaleien van de voorgevel is in strijd met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. Bovendien is kaleien niet kenmerkend voor de bebouwde rij huizen waar het pand deel van uitmaakt. De woningen van huisnummer 6 tot 30 vormen een aaneengesloten geheel met dezelfde kenmerken in de gevel en plan. Het kaleien van de voorgevel zal dan ook worden uitgesloten uit de vergunning. Het beschermen van het bestaande parament kan ook door het toepassen van een transparante laag.

 

Door het omvormen van de keuken naar een berging, naast de inkomhal en het toilet, heeft de woning niet langer een verblijfsruimte achter de voorgevel. Dit is in strijd met artikel 12 van de bouwcode. In voorwaarde zal worden opgelegd dat de berging moet uitgevoerd als een bureauruimte of dat de leefruimte moet worden doorgetrokken tot aan de voorgevel.

De hoogte van de slaapkamer onder het dak voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode.

Aangezien de hoogte slechts 2,30 meter is, zal het voorzien van een slaapkamer onder het dak worden uitgesloten uit de vergunning.


Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgenomen dat de inhoud van de nieuwe septische put moet voldoen aan artikel 43 van de bouwcode.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De uitbreiding op het gelijkvloers is niet vreemd in de omgeving. Er blijft een voldoende grote tuinzone beschikbaar op het perceel. Het voorgestelde gabarit is bijgevolg aanvaardbaar in de omgeving. Het geheel van leefruimte, keuken en eetruimte heeft een  bouwdiepte van 12,60 meter, enkelzijdig gericht naar de tuin. Om de woonkwaliteit van deze enkelzijdig gerichte leefruimte te verbeteren  en een meer levendig straatbeeld op het gelijkvloers te bekomen zal worden opgelegd in voorwaarden dat de opening tussen de leefruimte en “bergruimte” groter moet worden  gemaakt. Zoals hierboven reeds vermeld zal ook in voorwaarden worden opgenomen dat de kamer achter de voorgevel moet uitgevoerd worden als bureauruimte of deel moet uitmaken van de leefruimte.

 

Visueel-vormelijke elementen

Zoals eerder vermeld is het kaleien van de voorgevel niet kenmerkend en in strijd met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. De wijzigen en materialen van de achtergevel zijn aanvaardbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de dakkapel op 0,40 meter uit de snijlijn van het gevelvlak met het dakvlak te voorzien en op minimum 1 meter afstand van het midden van de scheidingsmuren, zonder het verwijderen van de kroonlijst;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de opening tussen de leefruimte en de voorste kamer, opgetekend als berging, maximaal te vergoten;

4.      de voorste kamer, opgetekend als berging, om te vormen tot bureauruimte;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het kaleien van de voorgevel;

2.      de functiewijziging van de zolder tot slaapkamer.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 september 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 oktober 2018

Start openbaar onderzoek

10 oktober 2018

Einde openbaar onderzoek

8 november 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 januari 2019

Verslag GOA

10 december 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 oktober 2018

8 november 2018

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de dakkapel op 0,40 meter uit de snijlijn van het gevelvlak met het dakvlak te voorzien en op minimum 1 meter afstand van het midden van de scheidingsmuren, zonder het verwijderen van de kroonlijst;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de opening tussen de leefruimte en de voorste kamer, opgetekend als berging, maximaal te vergoten;

4.      de voorste kamer, opgetekend als berging, om te vormen tot bureauruimte;

5.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

1.      het kaleien van de voorgevel;

2.      de functiewijziging van de zolder tot slaapkamer.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.