Artikel 57 §3, 4° van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Voor deze opdracht wordt beroep gedaan op wedstrijdpool voor architectuuropdrachten waarmee een raamovereenkomst (GAC/2016/3677) werd afgesloten. Hiervoor werd een mini-competitie georganiseerd zoals voorzien in het bestek.
Volgende 3 bureaus werden uitgenodigd om een deelofferte voor deze architectuuropdracht in te dienen:
De offertes zijn beoordeeld op basis van de gunningscriteria opgenomen in het bestek. Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
Op basis van de afweging van de gunningscriteria wordt de deelopdracht gegund aan de best gerangschikte deelnemer aan de minicompetitie, namelijk:
De opdracht zal afgesloten worden op basis van de overeenkomst die als model bij het bestek GAC/2016/3677 van de raamovereenkomst wedstrijdpool architectuuropdrachten werd gevoegd.
In bijlage wordt de overeenkomst voor deze opdracht ter goedkeuring voorgelegd aan het college. De oplever- en presentatiedatum (maandag 1 april 2019) werd aan de goedgekeurde modelovereenkomst voor haalbaarheidsstudies toegevoegd.
In toepassing van artikel 138,2e van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 in verband met de minicompetities bepaalt het volgende: Als er een raamovereenkomst wordt gesloten met meerdere deelnemers, dienen er minimaal drie te zijn, voor zover het aantal geschikte offertes voldoende groot is. De op deze raamovereenkomst gebaseerde opdrachten worden gegund :
1° hetzij, wanneer alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald, door toepassing van deze voorwaarden, zonder de deelnemers opnieuw in mededinging te stellen;
2° hetzij, wanneer niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald, door de deelnemers opnieuw in mededinging te stellen onder dezelfde voorwaarden als die van de raamovereenkomst, die indien nodig worden gepreciseerd en, in voorkomend geval, onder andere voorwaarden die in de opdrachtdocumenten van de raamovereenkomst worden bepaald, volgens de onderstaande procedure :
a) voor elke opdracht raadpleegt de aanbestedende overheid schriftelijk de deelnemers die in staat zijn de opdracht uit te voeren;
b) de aanbestedende overheid stelt een voldoende lange termijn vast voor de ontvangst van de offertes voor elke specifieke opdracht, rekening houdend met elementen zoals de complexiteit van het voorwerp van de opdracht en de benodigde tijd voor de toezending van de offertes;
c) de offertes worden schriftelijk ingediend en mogen met het oog op de vertrouwelijkheid slechts worden geopend bij het verstrijken van de vastgestelde ontvangsttermijn;
d) de aanbestedende overheid gunt elke opdracht aan de inschrijver die de, al naargelang, laagste of economisch voordeligste offerte heeft ingediend
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Aanstelling architecten:
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2016/3677 en procedure voor het aanstellen van een wedstrijdpool architectenopdrachten | college | 6 januari 2017 | 82 |
goedkeuring bestek GAC/2016/3677 en procedure voor het aanstellen van een wedstrijdpool architectenopdrachten | gemeenteraad | 30 januari 2017 | 25 |
goedkeuring selectie kandidaten | college | 12 mei 2017 | 4361 |
goedkeuring gunning bestek GAC/2016/3923 aan pool van 15 ontwerpers | college | 22 september 2017 | 8284 |
goedkeuring uitvoering haalbaarheidsstudie TRIX | college | 19 oktober 2018 | 09320 |
In zitting van 19 oktober 2018 ( jaarnummer 9320) besliste het college om een haalbaarheidsstudie uit te laten voeren naar toekomstmogelijkheden voor de concertzaal TRIX goed te keuren en gaf het team Stadsbouwmeester drie architectenbureaus uit de pool architecten van de Stadsbouwmeester te selecteren om deel te nemen aan de minicompetitie:
De budgetten en ATB's werden in het collegebesluit van zitting 19/10/2018 (jaarnummer 09320) vastgelegd en goedgekeurd.
Het college neemt kennis van het juryverslag en keurt de gunning goed aan Vermeiren - De Coster Architecten bvba - Haringrodestraat 36 -1, 2018 Antwerpen - ondernemingsnummer 0848.624.492
Het college keurt de architectenovereenkomst goed die voortvloeit uit de gunning aan Vermeiren - De Coster Architecten bvba -Haringrodestraat 36 -1, 2018 Antwerpen - ondernemingsnummer 0848.624.492
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vastlegging ereloon op budget van de dienst Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs/Cultuur voor de opmaak van een haalbaarheidsstudie naar toekomstmogelijkheden voor de concertzaal TRIX, Noordersingel 28 te 2140 Antwerpen: Vermeiren - De Coster Architecten bvba - Haringrodestraat 36 - 1, 2018 Antwerpen - ondernemingsnummer 0848.624.492, IBAN: BE31 6451 0044 5555 |
10.000,00 EUR (inclusief btw) (8.264,46 EUR + 1.735,54 EUR btw) |
Budgetplaats: 5322000000 Budgetpositie: 613 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN |
4005314282 |
Vastlegging ereloon op budget van de dienst Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs/Jeugd voor de opmaak van een haalbaarheidsstudie naar toekomstmogelijkheden voor de concertzaal TRIX, Noordersingel 28 te 2140 Antwerpen: Vermeiren - De Coster Architecten bvba - Haringrodestraat 36 - 1, 2018 Antwerpen - ondernemingsnummer 0848.624.492, IBAN: BE31 6451 0044 5555 |
10.000,00 EUR (inclusief btw)(8.264,46 EUR + 1.735,54 EUR btw) |
Budgetplaats: 5322000000 Budgetpositie: 613 Functiegebied: 1SBR050202A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 1SA050750 Budgetperiode: 1900 |
4005314282 |