Terug

2018_CBS_11201 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken. Moorkensplein 1, Borgerhout - Inrichting historisch gemeentehuis. Wijziging van de opdracht . Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11201 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken. Moorkensplein 1, Borgerhout - Inrichting historisch gemeentehuis. Wijziging van de opdracht . Eindafrekening - Goedkeuring 2018_CBS_11201 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken. Moorkensplein 1, Borgerhout - Inrichting historisch gemeentehuis. Wijziging van de opdracht . Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Argumentatie

Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende opdrachten en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.

Verrekening 01: wegnemen van behang in ruimte S.11 (aanvullende opdracht) 

Bij de rondgang tijdens werfvergadering 3 werd vastgesteld dat ruimte S.11 boven lambriseringshoogte bekleed is met behangpapier. Voordien was dit door de aanwezigheid van los meubilair niet opgevallen. De opgegeven hoeveelheid staat in vermoedelijke hoeveelheid. Bij nazicht blijkt deze bij benadering juist. De eenheidsprijs is marktconform. Er is echter geen prijs opgegeven voor de rolstelling. 

De uit te voeren werken omvatten:

  • het verwijderen van het bestaande behang in ruimte S.11. inclusief gebruik rolstelling.
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 629,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 02: wegnemen afwerkingsplaten plafond op zolder (aanvullende opdracht)

De klant geeft er de voorkeur aan dat het verlaagde plafond op de zolder weggenomen wordt zodat de hoge dakstructuur zichtbaar wordt. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het wegnemen van de afwerkingsplaten van het plafond op zolder.
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 380,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 03: Volledige restauratie houten trap naar zolder (aanvullende opdracht)

De bestaande houten trap naar de 2de verdieping is in slechte staat, er ontbreekt een spijl en de treden buigen door. De brandweer eiste geen brandwerendheid bij behoud. Vermits de trap na de herinrichting frequent gebruikt zal worden geeft de klant aan dat hij bij voorkeur deze trap vervangt of restaureert zodat zowel de staat, stabiliteit en brandveiligheid voldoen aan eis voor een nieuwe trap. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • de volledige restauratie van de houten trap naar de zolder (toekomstige refter).
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 8.750,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen. 

Verrekening 07: afwerking raamopeningen liftschacht (aanvullende opdracht)

Doordat de er in de bestaande liftschacht een nieuwe lift wordt voorzien, dienen deze brandwerend te worden afgeschermd. In het dossier werd hiervoor een niet-brandwerende afscherming voorzien, dit voldoet niet aan de normen.

De uit te voeren werken omvatten:

  • brandwerend afschermen van de ramen in de liftschacht.

De raamopeningen in de liftschacht dienen RF te worden afgeschermd. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier. In het dossier werd het afschermen met MDF-platen voorzien. De platen dienen bijkomend te worden geschilderd zodat deze niet opvallen langs buiten.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze vraag is niet gegrond, vermits deze werken parallel met andere werken kunnen worden uitgevoerd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 303,99 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen. 

Verrekening 08: wegnemen inbouwkasten zolder (aanvullende opdracht)

De vaste wandkasten in Z.04 moeten uitgebroken worden. Dit was niet mee opgenomen in het dossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het uitbreken en afvoeren van de inbouwkasten in de ruimte Z.04.
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.080,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen. 

Verrekening 09: beglazing koepel (aanvullende opdracht)

In het uitvoeringsdossier was voorzien om de polycarbonaatbeplating op de koepel te vervangen door isolerend veiligheidsglas. Bij het wegnemen van de bestaande beplating wordt historisch gekleurd figuurglas ontdekt. Er wordt voorgesteld om de nieuwe beglazing te voorzien van een gekleurde folie en langs één zijde figuurglas, om de bestaande historische koepel zo goed mogelijk na te bootsen, zonder in te boeten aan veiligheid of energie-efficiëntie. Deze verrekening omvat de meerprijs van de gekleurde isolerende veiligheidsbeglazing met figuurglas, ten opzichte van het voorziene klassieke dubbele veiligheidsglas.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het plaatsen van de variante beglazing ten opzichte van het voorziene glas in het dossier.
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
 
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 15.517,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen. 

Verrekening 10: Onderzoek lood (aanvullende opdrachten)

Na onderzoek in situ vermoed men dat de beugels van de verwarmingskanalen en de liggers van de troggewelven loodmenie bevatten. Het bouwteam stelt voor de stalen te laten controleren door gespecialiseerde firma zodat een veilige werkwijze kan worden omschreven om deze liggers te schilderen. Wanneer de aanwezigheid van loodmenie wordt vastgesteld, zal deze eerst moeten worden verwijderd voor de liggers verder bewerkt kunnen worden.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het onderzoeken in situ door een gespecialiseerde firma van de stalen liggers van de troggewelven op het giftige materiaal, namelijk loodmenie.
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
 
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 737,78 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen. 

Verrekening 11: klaarzetten ruimte kunstopslag (aanvullende opdracht)

De klant wenst een ruimte op zolder (lokaal Z.07) in te richten voor kunstopslag. Hiervoor dient de ruimte te worden geïsoleerd, de regenwaterafvoer te worden ingepakt, de bestaande kasten te worden afgebroken en de raamopeningen te worden dichtgezet. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • plaatsen van een dampscherm;
  • voorzien van minerale wol (dikte 18 cm);
  • voorzien van sandwichpanelen (dikte 8 cm);
  • inkasten van de regenwaterafvoeren;
  • dichtmetsen van het bestaande deurgat;
  • maken van een nieuw deurgat;
  • plaatsen van een EPDM dichting op deze ruimte zodat de zone van de kunstopslag beschermd is tegen occasionele lekkage van de daken.
Er wordt door de opdrachtnemer tien werkdagen termijnverlenging gevraagd. Er kunnen drie werkdagen worden aanvaard, mits geen meerprijs wordt gevraagd voor bijkomende werfinrichting.
 
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 11.509,61 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 3 werkdagen. 

Verrekening 12: Bekuipen bestaande regenwaterput (aanvullende opdracht)

Na destructief onderzoek bleek er onder lokaal G.10 nog een oude regenwaterput aanwezig te zijn. De kostprijs voor het terug in dienst stellen van de regenwaterput wordt onderzocht in functie van eventuele regenwaterrecuperatie. Het betreft het saneren en klaarzetten van de bestaande put, het aansluiten van twee regenwaterafvoeren, het realiseren van een overloop naar de straatriolering en een pompinstallatie.

De uit te voeren werken omvatten:

  • bekuiping van de regenwaterput;
  • afbraak van het gewelfde plafond van de put;
  • het voorzien van potten en balken op de regenwaterput.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard, vermits deze werken parallel met andere werken kunnen worden uitgevoerd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 13.698,63 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 13: Verwijderen loodmenie (aanvullende opdracht)

Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. Tijdens de uitvoering van de sloopwerken werd vastgesteld dat de stalen liggers van de troggewelven mogelijk geschilderd werden met loodhoudende verf.

Het onderzoek uitgevoerd door AIB Vincotte heeft uitgewezen dat de beugels van de verwarmingskanalen en de liggers van de  troggewelven loodmenie bevatten. De aannemer heeft bij verschillende instanties (AIB Vinçotte, interne preventiedienst en adhesia) advies ingewonnen betreffende de te nemen maatregelen. Deze maatregelen werden door de aannemer opgesomd in het verrekeningsvoorstel.

De uit te voeren werken omvatten:

  • verwijderen van de loodmenie waar deze werd vastgesteld;
  • het gebruik van aangepaste PBM's voor de werknemers die deze werken uitvoeren;
  • medische testen voor de werknemers die deze werken uitvoeren;
  • afvoer van het giftige residu.

Er wordt door de opdrachtnemer tien werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze is gegrond en kan worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 19.334,32 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 10 werkdagen.

Verrekening 14: Sondering in functie van draagkracht van de grond (aanvullende opdracht)

De funderingszolen van het districtshuis blijken niet de omvang noch de aanzetdiepte te hebben zoals te verwachten is bij een gebouw met dergelijke proporties, namelijk een bakstenen skeletstructuur die maar voor een gedeelte onderkelderd is.

De uit te voeren werken omvatten:

  • transport en administratie;
  • mechanische sondering.

Bijkomend hebben uitvoeringswerken altijd een impact op de evenwichtstoestand van de bestaande funderingen, en kleine zettingen zijn om deze reden nooit uitgesloten en zelfs te verwachten. Omwille van bovenstaande redenen werd in samenspraak met de ingenieur stabiliteit beslist om de funderingen bijkomend te evalueren door middel van een sonderingsproef. Op basis van deze gegevens kan de ingenieur stabiliteit een zettingsberekening opmaken en eventuele bijkomende maatregelen voorstellen.

Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 405,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 15: Onderzoek vochtgehalte (aanvullende opdracht)

Het onderzoek in functie van de bepaling van het vochtgehalte in de buitenmuren moet uitwijzen of injecties tegen vocht, zoals voorzien in het dossier, effectief nodig zijn.

 De uit te voeren werken omvatten:

  •  vochtmeting: inclusief tien vochtbepalingen, verplaatsing, monstername, bepalingen en proefverslag.

Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 375,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 19: Verstevigen gewelfde vloer HS-cabine (aanvullende opdracht)

Eandis wil dat de veiligheid boven het lokaal in de kelder waar de hoogspanningscabine wordt geplaatst, gegarandeerd blijft tijdens de werf. In samenspraak met aannemer en Eandis werd beslist om de bovenliggende gewelfde vloer bijkomend te verstevigen. De zone tussen de I-liggertjes van de gemetselde troggewelven worden genivelleerd met een hiertoe geschikte uitvullaag. Hierboven wordt een PE-folie geplaatst en vervolgens tijdelijk beschermd met osb platen (18 mm, tand- en groef). Op deze manier kan de voorziene isolatielaag behouden blijven.

De uit te voeren werken omvatten:

  • OSB 15 mm afschermplaten;
  • plaatsen OSB 15 mm afschermplaten;
  • masterflow 45 (2000,00 kg/m3 X 1m3);
  • plaatsen Masterflow 45;
  • PE-folie, inclusief plaatsing.

Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 3.035,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 20: Verstevigen zoldervloer onder refter (aanvullende opdracht)

De uit te voeren werken omvatten:

  • leveren en plaatsen stalen kokers cfr. berekening ingenieur;
  • kokerelementen 3 x 2,35 m, twee maal te voorzien (inclusief  2 kokerelementen 7,05 m lang (opgesplitst in 3 x 2,35 m));
  • toeslag voor verbindingsstukken en lasnaden.

Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. Nadat bij aanvang van de werken de duiventil op de zolder werd verwijderd heeft het studiebureau stabiliteit verder onderzoek  kunnen voeren naar de vloerstructuur van de zolder. Ter hoogte van de twee grote overspanningen (7m) bleek een versterking van de bestaande stalen liggers noodzakelijk in functie van het toekomstige gebruik als refter van deze zone. Op de bestaande liggers dient een koker 200/100/10 te worden opgelast. De opdrachtnemer dient de beschikbare eenheidsprijs van art. S.27.11 voor stalen liggers aan te houden.

Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Verrekening: 3.671,92 EUR, exclusief btw.
Afronding: 0,01 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 3.671,93 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 21: Mineraliserende mortel (onvoorziene omstandigheden)

De uit te voeren werken omvatten:

  • waterdichting ondergrondse wanden met mineraliserende mortel;
  • minprijs: waterdichting ondergrondse wanden – mineraliserende mortel HS (hoogspanningscabine Eandis).

Tijdens de werf bleek dat de twee kruipkelders vooraan onder water kwamen te staan bij hevige regenval. Ook de nieuwe stookruimte, waar voorzien was om tot op lambriseringshoogte te cementeren, ondervond last van insijpelend water langsheen de voorgevel. Hiertoe werd in samenspraak met de opdrachtgever beslist op de kruipruimtes en de nieuwe stookruimte bijkomend te voorzien van een mineraliserende mortel.

Met Eandis werd overeen gekomen dat de waterdichting van de hoogspanningscabine door hen wordt voorzien. Dit laatste levert een minprijs op.

Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Verrekening in min: - 5 358.38 EUR (waterdichting ondergrondse wanden – mineraliserende mortel HS (hoogspanningscabine Eandis).
Verrekening in meer:  6 792.70 EUR (waterdichting ondergrondse wanden met mineraliserende mortel).
Totaal verrekening: 1.434,32 EUR.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.         

Verrekening 23: leveren en plaatsen van een warme luchtgordijn (aanvullende opdracht)

Op vraag van de klant wordt tijdens uitvoering gevraagd om alsnog een individueel luchtgordijn ter hoogte van de inkom te plaatsen.

De uit te voeren werken omvatten:

  • aftakking op kring 1.3;
  • aanpassingen aan reeds geplaatste kring.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 10.080,56 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 24: leveren en plaatsen regenwaterrecuperatiesysteem (aanvullende opdracht)

Na inspectie van de aanwezige regenwaterput werd voorgesteld om een regenwaterrecuperatiesysteem te voorzien op de openbare toiletten. Voor de werken startte was er geen zekerheid over de aanwezigheid van deze put.

De uit te voeren werken omvatten:

  • leveren en plaatsen regenwaterrecuperatiesysteem.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 9.397,09 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 25: reinigen septische put (aanvullende opdracht)

Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. De juiste omvang en  opbouw van de septische put was dus niet gekend. Na afbraakwerken bleek het tongewelf boven de beerput te vallen onder de nieuw te metsen muur die de lasten van de bestaande monumentale trap diende op te vangen. In samenspraak met ingenieur stabiliteit werd voorgesteld het bestaande tongewelf af te breken en te vervangen door een nieuwe betonnen plaat. Om de bekisting van deze plaat te kunnen plaatsen dient de septische put grondig te worden gereinigd.

De uit te voeren werken omvatten:

  • reinigen bestaande septische put.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.644,50 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 26: leveren en plaatsen van vloerconvectoren (aanvullende opdrachten)

Op vraag van de klant wordt voorgesteld om de verwarmingsinstallatie in de raadzaal uit te breiden met inbouw convectoren. Dit zal de koude-val van de historische ramen tegengaan. In het dossier werden radiatoren voorzien, om het interieur van de historische raadzaal te respecteren, wordt geopteerd voor subtielere convectoren.

De uit te voeren werken omvatten:

  • leveren en plaatsen van vloerconvectoren.

Er wordt door de opdrachtnemer zeven werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien in het dossier het plaatsen van radiatoren reeds voorzien is, en deze wijziging kan mee worden geïntegreerd in de lopende werken. 

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Verrekening in min: - 1.692,96 EUR, exclusief btw (voorziene radiatoren).
Verrekening in meer: 4.722,18 EUR, exclusief btw (vloerconvectoren).
Totaal verrekening: 3.029,22 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 32: ondervloer OSB voor nieuwe parket (aanvullende opdracht)

In het dossier was voorzien om de nieuwe parket te plaatsen op de bestaande ondervloer (grenen planken) met daarop akoestische platen. De nodige voorbereiding of behandeling voor de ondervloer was voorzien in desbetreffend artikel (53.33).

Het plaatsen van de nieuwe parket op de bestaande ondervloer zorgde voor een te groot niveauverschil tussen de afgewerkte vloer en de vestibule en schouwvloeren. Ook omwille van de integratie van de technieken bleek het niet mogelijk om de bestaande ondervloer te behouden. In samenspraak met opdrachtnemer en het bestuur werd voorgesteld om de bestaande ondervloer te vervangen door een nieuwe OSB ondervloer met gereduceerde dikte.

In lokaal C.02 bleek tijdens de werf nog een intacte parketvloer onder de tapijtbekleding te liggen. In samenspraak met opdrachtnemer, het bestuur en de architect werd voorgesteld om deze parket te herstellen in plaatst van te vernieuwen. Het opschuren van de parket in lokaal S.15 was niet mee opgenomen in het dossier. De klant stelt voor dit alsnog uit te voeren.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan aanvaard worden, op voorwaarde dat er geen bijkomende kosten voor werfinrichting worden gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een prijs marktconforme voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 8.418,07 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.

Verrekening 33: wijzigingen elektra (aanvullende opdracht)

Tijdens de uitvoering van de werf werd er door de klant of gebruiker een aantal wijzigingen en optimalisaties gevraagd in functie van gewijzigde beleidsstandpunten inzake de werking van de klantenservice bij de districtshuizen en het voortschrijdend inzicht ter zake. De wijzigingen betroffen de volgende zaken; toegangscontrole, camerabewaking, inbraakbeveiliging, videofonie, hervoeden bestaande boxen en extra stopcontacten en utp's.

 De uit te voeren werken omvatten:

  • aanpassingen toegangscontrole;
  • aanpassingen camerabewaking;
  • aanpassingen inbraakbeveiliging;
  • aanpassingen videofonie;
  • hervoeden bestaande geluidsboxen;
  • extra stopcontacten en utp's.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende werken, deze kan worden aanvaard, op voorwaarde dat er geen bijkomende kosten voor werfinrichting worden gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 13.147,44 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen

Verrekening 36: Hoogspanningscabine Eandis  K02.b (wijziging in min)

Een aantal posten in functie van de realisatie van de hoogspanningscabine in de kelder van het districtshuis werden als optie gegund. Tijdens de werken werd voorgesteld dat een aantal zaken door Eandis zelf zouden worden uitgevoerd of dienen te vervallen.

De niet uit te voeren werken omvatten:

  • optie: doorbrekingen ondergrondse wanden - doorvoerbocht voor Eandis;
  • optie: verluchtingselementen ondergrondse wanden - Eandis;
  • optie: putdeksels en roosters - driedelig tegeldeksel;
  • binnenschilderwerken op metselwerk - acrylaatdispersie;
  • profielsysteem - hout/samengestelde ramen;
  • op hout en houtachtige platen - beits/alkydhars watergedragen;
  • pluswerk: vervangen latei.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien het minwerken betreft.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: - 6.006,13 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 37: vervangen latei (aanvullende opdracht)

Tussen lokalen G10 en G11 moest een latei worden verhoogd. Tijdens het wegkappen van het pleisterwerk bleek dat er onder de afwerklaag nog oude consoles en een houten latei aanwezig waren, deze dienden te worden verwijderd zodoende de deuropening kon worden gerealiseerd.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het verwijderen van oude houten latei mootsgewijs en consoles + invulmetselwerk plaatsen in bestaande opening.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 677,30 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

 Verrekening 38: inwerken collectoren in metselwerk (aanvullende opdracht)

In het aanbestedingsdossier was voorzien om op de eerste en tweede verdieping te werken met stalen leidingen in opbouw. Het lastenboek schrijft gelaste buizen voor, gelet op het feit dat het vroeger in de gebouwen identiek de manier van leidingen plaatsen was. Tijdens de werf werd beslist om te werken met flexibele leidingen zodat er geen conflict optrad met het lassen van de stalen buizen nabij de houten lambrisering en houten parketvloeren. Hiertoe dienden collectoren te worden ingewerkt achter de voorziene houten lambrisering.

De uit te voeren werken omvatten:

  • inwerken collectoren in metselwerk.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet aanvaard worden.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.750,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 42: tegels onder schoonloopmat (wijziging in meer)

De klant wenst tegels onder de schoonloopmatten aan de personeels- en publiekstoegang te voorzien in functie van een beter onderhoud. Dit was niet voorzien in het bestek.

De uit te voeren werken omvatten:

  • keramische tegels voorzien onder de schoonloopmat.

Er wordt door de opdrachtnemer werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet aanvaard worden.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.457,09 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 45: wijzigingen brandwerende deuren (wijziging in meer)

Tijdens de uitvoering van de werken is gebleken dat er een aantal extra brandwerende deuren te worden voorzien. Deze waren niet voorzien in het bestek.

De uit te voeren werken omvatten:

  • plaatsing van in totaal één bijkomend brandwerend deurgeheel.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende wijziging in meer, deze kan niet worden aanvaard gezien de deuren reeds onderdeel uitmaakten van het dossier. Langere leveringstermijnen kunnen geen aanleiding geven tot termijnsverlenging gezien de verandering reeds tijdig gekend was en bijgevolg geen impact had op de planning.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 869,36 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 46: levering en plaatsing brandhaspelkast (aanvullende opdracht

In het dossier waren enkel brandhaspels zonder kast voorzien. De klant wenst in twee ruimtes toch te werken met een ingebouwde brandhaspelkast.

De uit te voeren werken omvatten:

  • plaatsing van in totaal twee brandhaspelkasten.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 915,33 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 47: wijzigingen cv leidingen +1 (wijziging in meer)

In het aanbestedingsdossier was voorzien om op de eerste verdieping te werken met stalen leidingen in opbouw. Het lastenboek schrijft gelaste buizen voor, gelet op het feit dat het vroeger in de gebouwen identiek de manier van leidingen plaatsen was. Tijdens de werken werd beslist om hier te werken met flexibele leidingen zodat er geen conflict optrad met het lassen van de stalen leidingen nabij de houten lambrisering en houten parketvloeren.

De uit te voeren werken omvatten:

  • betreft wijzigingen van de CV leidingen op +1 ten gevolge van gevaarlijke en/of ontoegankelijke situaties.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 2.967,44 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 48: meubilair (aanvullende opdracht):

Tijdens de werf veranderde er een aantal zaken bij het voorziene meubilair, een aantal meubels vervielen en er werden aan aantal zaken extra gevraagd als gevolg van gewijzigde werkwijze en klantbegeleiding. De bureauconstructies van de loketten dienden tevens te worden verstevigd met een bijkomende staalstructuur.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het vervangen van een deel van de zitbank in de wachtzaal door bureaus waar burgers digitale dienstverlening op computers kunnen consulteren;
  • de afsluiting van de zone van de loketten door klapdeuren;
  • verstevigingen van de loketten met een staalstructuur;
  • twee ingebouwde kastgehelen vervallen ter compensatie.

Er wordt door de aannemer acht werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard, de wijzigingen werden tijdig gemeld aan de aannemer.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 6.025,13 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 52: gaskraan in tellerlokaal (aanvullende opdracht)

Het betreft bijkomende gaskraan in tellerlokaal. Bijkomende gaskraan aan de teller was niet voorzien in he dossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • plaatsing brandstofvoeding - gaskraan-ND 80

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 473,25 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 53: besturing dakvlakraam (aanvullende opdracht):

Het betreft bijkomende bekabeling voor de sturing van de dakvlakramen in de zitruimte Z.04.

De uit te voeren werken omvatten:

  • bijkomende bekabeling voor de sturing van de dakvlakramen

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 146,62 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 55: Tinten nieuwe beuken  trap (aanvullende opdracht)

De nieuwe houten vluchttrap die zal worden geplaatst tussen de eerste en tweede verdieping wordt vormelijk afgestemd op de bestaande houten trap tussen de tweede verdieping en de zolder. De architect wenst deze trap ook te tinten zodat deze qua kleur aansluit bij de bestaande trap. Op deze manier wordt het historisch waardevolle interieur van het gebouw gerespecteerd.

De uit te voeren werken omvatten:

  • tinten van nieuwe houten trap.

Er wordt door de aannemer drie werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien het tinten van de trap in één beweging kan gebeuren met het vernissen van de trap.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 851,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 56: Nieuwe buitenverlichting (wijziging in min)

In functie van het nieuwe lichtplan voor het Districtshuis van Borgerhout werden de voorziene armaturen vervangen door nieuwe exemplaren conform de lichtstudie van Radiance.

Deze verrekening omvat:

  • minprijs voor de voorziene armaturen;
  • meerprijs voor de nieuw opgelegde armaturen vanuit het lichtontwerp.
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: -263,35 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

 Verrekening 58: Metselwerk troggewelven (aanvullende opdracht)

In het dossier is voorzien om de centrale rondgang op +0 terug in ere te herstellen. Hiertoe dienden op twee plaatsen een nieuw plafond bestaande uit troggewelven te worden gereconstrueerd. De stalen liggers werden voorzien maar het metselwerk zelf werd vergeten in het uitvoeringsdossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • 314,50 werkuur (maken van mallen op basis van bestaande troggewelven en uren metselwerk ter plaatse);
  • materiaalkost.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 17.784,92 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 59: Consolidatie fries S.01 (aanvullende opdracht):

In lokaal S.01 werd één scheur in de metselwerkwand op as tien vastgesteld. De scheur loopt  gedeeltelijk door in het aanwezige geschilderde decoratieve fries. De muurschildering dient hier plaatselijk te worden gefixeerd.

De uit te voeren werken omvatten:

  • consolidatie fries ter hoogte van barst.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.061,45 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 60: brandcentrale (aanvullende opdracht)

Na onderzoek van Vincotte betreffende de branddetectie dienden er nog extra branddetectoren te worden voorzien. De klant wenst ook in de kruipruimtes verlichting te plaatsen, dit was niet voorzien in het dossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • bijkomende verlichting kelderruimtes;
  • 14 bijkomende detectoren;
  • brandbestendige bekabeling RF 1h (conform NBN 713-020);
  • uitwerken plannen bijkomende branddetectie.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd..

Totaal verrekening: 3.176,58 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 62: Bloembak dakterras (aanvullende opdracht)

De klant wenst de ventilatieunit op het dak visueel af te schermen van het dakterras, dit was niet voorzien in het dossier. De architect stelt voor om te werken met een bloembak aansluitend op het terras en te bekleden met dezelfde beplanking.

De uit te voeren werken omvatten:

  • construeren van een hardhouten bloembak in het verlengde van het voorziene dakterras (inclusief levering van worteldoek).

Er wordt door de aannemer anderhalve dag termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.892,51 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 64: extra vloerdozen S.10 (aanvullende opdracht

De klant vraagt nog de extra plaatsing van 2 vloerdozen in lokaal S.10. Deze ruimte zou in de toekomst ook als werkplek moeten worden gebruikt, terwijl deze bij de opmaak van het uitvoeringsdossier uitsluitend als vergaderzaal diende te worden gebruikt.

De uit te voeren werken omvatten:

  • aanpassingen elektriciteit;
  • aanpassingswerken parketvloer;
  • aanpassingen lambrisering.

Er wordt door de opdrachtnemer 13 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 8.510,30 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 65: Verluchtingsroosters lambrisering (aanvullende opdracht)

De convectoren die werden geplaatst achter de verdikte lambrisering op +0 dienden voldoende luchtdoorlaat onder- en bovenaan te hebben. Hiertoe werd in het dossier voorzien om te werken met geperforeerde plinten onderaan en openingen tussen de houten latstructuur bovenaan. Na overleg met de aannemer HVAC bleke de voorzien luchtdoorlaat bleek niet voldoende . Er werd beslist om in de horizontale tabletten van de lambrisering houten verluchtingsroosters verdiept in het vlak te voorzien.

De uit te voeren werken omvatten:

  • uitvoering van roosters boven convectoren in lambrisering gelijkvloers.

Er wordt door de opdrachtnemer drie dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 10.587,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 68: Wijziging videofonie (aanvullende opdracht)

De klant wenst dat de videofoon beelden op een tablet/smartphone kunnen worden getoond, in het dossier was enkel voorzien om de beelden te tonen op de computer (incl. 10 licenties).

De uit te voeren werken omvatten:

  • wijzigen installatie videofonie naar meer luxueuze uitvoering.

Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 4.639,31 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 69: herstellingswerken koepel (aanvullende opdracht)

Deze verrekening 69 werd eerder in zitting van 17 november 2017 (jaarnummer 09962) goedgekeurd voor een bedrag van 32.594,45 EUR, exclusief btw. In deze goedgekeurde verrekening was de rekennota van de stalen liggers en de stalen liggers zelf ter lastenverdeling van de stelling die moest worden gebouwd in het atrium van het districtshuis niet inbegrepen. Deze onderliggende tijdelijke structuur was noodzakelijk om de stelling te kunnen plaatsen en dus de werken uit te kunnen voeren aan de koepel.

Totaal verrekening: 1.211,87 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 70: afwerking plafond refter (aanvullende opdracht)

In het dossier werd voorzien om de plafondvlakken van de box-in-box op zolder af te werken met berken multiplexplanken. Op de werf bleek dat er een ongelijkheid bestond tussen de aansluiting van de verschillende schuine vlakken met de verticale opstanden. Om deze ongelijkheid te minimaliseren werd in samenspraak besloten om de multiplexplanken gedeeltelijk verticaal te laten doorlopen tot 1,20 meter boven de vloerpas.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het verderzetten van de afwerking van het plafond van de refter.

Er wordt door de opdrachtnemer drie dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.016,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 71: hangtoiletten (aanvullende opdracht)

In functie van praktisch onderhoud wenst de klant waar mogelijk hangtoiletten te voorzien in plaats van de voorziene staantoiletten.

De uit te voeren werken omvatten:

  • het betreft het wijzigen van acht toiletten.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 3.477,76 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 72: natuurlijke ventilatie zolder en extra brandklep (wijziging in min)

In het dossier was voorzien om in de zithoek en het sanitair op zolder te werken met mechanische pulsie en extractie. Bij uitvoering werd duidelijk dat het  onmogelijk bleek om de ventilatiekanalen te laten doorsteken van het ene zoldervolume naar het andere. Het bestuur gaf zijn akkoord om deze ruimtes enkel te laten werken met natuurlijke ventilatie en mechanische extractie, gezien het geringe gebruik van deze ruimtes. Deze oplossing is ook in orde met EPB wetgeving gezien het gebouw een beschermd monument betreft. Deze verrekening bevat ook een meerprijs voor een extra brandklep op het extractiekanaal van het sanitair S.04 die was vergeten in het dossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • de volledige wijziging van de verluchting van de zithoek op de zolder;
  • meerprijs voor een extra brandklep op het extractiekanaal van het sanitair S.04.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: -222,18 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 73: gasdetectie (aanvullende opdracht)

De gasdetectie werd tijdens de opmaak van het dossier bespaard gelet op het feit dat het plaatsen van een detectiecentrale geen verplichting is, behalve wanneer geëist door de brandweer. Gezien de volledige branddetectie tijdens de werf aangepast werd aan de nieuw geldende normering, is het een evidentie om deze hierin op te nemen.

De uit te voeren werken omvatten:

  • detectiecentrale;
  • indienststelling en ijking.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 2.868,38 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 74: glijstang douche (aanvullende opdracht)

De bijkomende stang om de douchehandsproeier te bevestigen werd vergeten, deze is echter noodzakelijk voor de ophanging.

De uit te voeren werken omvatten:

  • plaatsing van glijstang douche.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 84,90 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 75: Aanpassen radiatoromkastingen (aanvullende opdracht):

De klant wenst enkele bestaande houten radiatoromkastingen te behouden, deze dienden te worden gerestaureerd voor terugplaatsing. Dit was niet voorzien in het dossier.

De uit te voeren werken omvatten:

  • herstellen en terugplaatsen van bestaande radiatoromkastingen.

Er wordt door de opdrachtnemer vijf dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 2.339,82 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Verrekening 76: Bijkomende schilderwerken zolders (aanvullende opdracht):

Er werden een aantal extra kleinere schilderwerken bijgevraagd op zolder waaronder de metalen ankers van de spantstructuren, de schouw in de refter en de metalen schuifjes in de schouw.

De uit te voeren werken omvatten:

  • schilderwerken metalen ankers, schuifjes van schouwen en metselwerken op zolder.

Er wordt door de opdrachtnemer 12 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 508,37 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 78: Varia (aanvullende opdrachten)

De opdrachtnemer legt op het einde van de werf voor welke nog kleinere werken in aanmerking komen voor een verrekening.

De uit te voeren werken omvatten:

  • RF gyproc onder bestaande monumentale trap;
  • schilderwerken nieuwe RF gyproc onder bestaande monumentale trap;
  • gyproc wanden + uitkasting nieuwe monumentale trap;
  • schilderwerken gyproc wanden + uitkasting nieuwe monumentale trap;
  • metselwerk wanden nieuwe monumentale trap;
  • pleisterwerk wanden nieuwe monumentale trap;
  • extra aanlassen staalplaat voor opvangen muur;
  • aanpassen structuur inkomdeur;
  • extra pompput kelder;
  • extra vloerdeksels betegelbaar;
  • extra toegangsluiken;
  • strakker zetten dagkanten deuren gelijkvloers bestaande openingen;
  • messing scharnieren aanpassen "geborsteld”;
  • aanpassen structuur inkomdeur voor brievenbus;
  • werken aan buitentrap in.functievan waterinsijpeling (verwijderen bestaande voegen + opvoegen;
  • extra blokjes kunstopslagruimte Glas-in-lood ramen.

Er wordt door de opdrachtnemer 14 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 14.165,39 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 79: Eindstaat (wijziging in min)

Overzicht van meer- en minprijzen in functie van de eindstaat.

De niet uit te voeren werken omvatten:

  • 05.13 Proeven - luchtdichtheidsmeting / kantoorruimte;
  • S11.61 Bronbemaling - verlaging grondwaterstand;
  • 17.81 Aansluitingen - openbare riolering;
  • 23.11.10 Raam- en deurdorpels - blauwe hardsteen / 1 geheel;
  • 53.24 Meerprijs soepele vloerbekledingen - rubber / akoestisch;
  • 56.62.10 Gordijnkasten - rolgordijn / lichtdoorlatend;
  • 54.62.50 hang- en sluitwerk - deursloten/panieksluiting;
  • 54.82.30 toebehoren - beschermplaten/messing;
  • 38.40.91 MM2 = MMLED/56;
  • 40.24.10 hang- en sluitwerk - deurdrangers/inbouw dubbele deur;
  • 51.51.61  plafondafwerking - uitbekleding plafond/ akoestisch met melamineschuim;
  • 03.08.01 Vloerrooster in polyethyleen met kloksifon;
  • 06.40.01 04 Verplaatsen aansteekpaneel;
  • 14.10.50 Balie ringleiding;
  • 19.01.70 deurmagneet;
  • 40.84 Toebehoren - magnetische deurstop;
  • 38.20.92 PM11 = PMLED/99FHst.

De bijkomend uit te voeren werken omvatten:

  • 53.42.10 Plinten - hout / massief hout;
  • 80.51.44 Op hout en houtachtige platen - lak / alkydhars plint;
  • VR 79.4 Aanpassen connectoren datakast;
  • VR 79.6 Omplooien lipjes deuren;
  • VR 79.11 Plaatsen doorzichtige rubbertjes kastdeuren;
  • VR 79.12 Kabels raamcontacten wegstoppen achter zwart afdekplaatje;
  • VR 79.13 Kwart rond profieltjes + aanpassen tussendeurdorpels;
  • VR 79.14 Verhoogde trapboom/plint;
  • VR 79.16 Sluiting bestaande deur P01.11 verbeteren;
  • VR 79.17 Bijregelen kastdeur;
  • VR 79.18 Omlijsting ingebouwde kastdeur aanpassen;
  • VR 79.19 Gat in deuromlijsting P02.04 bijwerken;
  • VR 79.20 Eiken plint tussenbordes trap;
  • VR 79.21 Test holtes oude armaturen;
  • VR 79.22 Dichtmaken oude gaten houten plafonds (+bijtinten) volgens goedgekeurde test.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: - 45.207,98 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 81: isoleren brandleiding zolder (wijziging in meer)

De nieuwe brandleiding op één van de niet verwarmde zolders dient te worden geïsoleerd. Dit was niet voorzien, maar is toch aangewezen gezien er een directe opening is in het dak tussen de zolder en de buitenlucht, waardoor er gevaar bestaat van bevriezing van deze brandleiding.

De uit te voeren werken omvatten:

  • bijkomend isoleren brandleiding zolder.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 590,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 82: Extra brandklep canniveau oost (wijziging in meer)

Het ondergrondse kanaal hoort bij het compartiment van de kelder. Om de inde bouwaanvraag goedgekeurde compartimentering te kunnen voltooien dient er een bijkomende brandklep te worden voorzien.

De uit te voeren werken omvatten:

  • extra brandklep ter hoogte van canniveau - (Levering en plaatsing + aansluiting en regeling);
  • dichtmaken van de volledige opening naar het canniveau ter hoogte van de kelder, dit is een complex werk, vermits er vele leidingen vertrekken in dit canniveau vanuit de kelder.

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. De aannemer dient wel alles te attesteren.

Totaal verrekening: 2.094,43 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 83: brandkleppen afvalberging (wijziging in meer)

De brandkleppen op de ventilatiebuizen werden niet voorzien in het basisbestek, doch deze zijn noodzakelijk aangezien deze tot een afzonderlijk compartiment behoren.

De uit te voeren werken omvatten:

  • 4 extra brandkleppen ter hoogte van de afvalberging - (Levering en plaatsing + aansluiting en regeling en attestering).

Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. De aannemer dient wel alles te attesteren.

Totaal verrekening: 1.493,68 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening 84: vervangen noodverlichtingen en branddetectoren (aanvullende opdracht)

Een aantal rookmelders en noodverlichting diende te worden vervangen.

De uit te voeren werken omvatten:

  • vervangen van 2 bijkomende rookmelders;
  • vervangen van 5 bijkomende noodverlichtingen;
  • Herindienstname branddetectieinstallatie.

Er wordt door de opdrachtnemer één dag termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.

De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.

Totaal verrekening: 1.839,81 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

Verrekening post 41.04.01.10 - isolatie van leidingen met minerale wol - diameter 450 mm (wijziging in meer)

Tijdens de werken werd er vastgesteld dat er 5 meter isolatie van leidingen met minerale wol bijkomend noodzakelijk waren. Vermits hiervan reeds een prijs in de basisstaat inbegrepen is, wordt deze bijkomende 5 meter in de basisstaat aangerekend.

Totaal verrekening: 129,05 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.

De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:

Wijziging opdracht Bedrag exclusief btw

aanvullende opdrachten 

 212.581,80 EUR
wijziging in meer  9.601,21 EUR
wijziging in min   -51.699,64 EUR
Totaal 170.483,37 EUR

Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 170.483,37 EUR + 35.801,51 EUR (21% btw) =  206.284,88 EUR.

Termijnverlenging

Voor de wijiziging van de opdracht wordt een termijnverlenging van 28 werkdagen toegekend en dit zonder bijkomende kosten.

Post S11.21 - onderschoeiingen - stortklaar beton (post in hoofdopdracht)

De funderingszolen van het districtshuis blijken niet de omvang noch de aanzetdiepte te hebben zoals te verwachten is bij een gebouw met dergelijke proporties, namelijk een bakstenen skeletstructuur die maar voor een gedeelte onderkelderd is. Bijkomend hebben uitvoeringswerken altijd een impact op de evenwichtstoestand van de bestaande funderingen, en kleine zettingen zijn om deze reden nooit uitgesloten en zelfs te verwachten. De bestaande funderingen werden door IR bijkomend geëvalueerd door middel van een sonderingsproef en hieruit voortvloeiend een zettingsberekening. In samenspraak met alle partijen werd beslist om bijkomende onderschoeiingen te realiseren conform de resultaten van het onderzoek.

In overleg met de opdrachtnemer werd er overeengekomen een termijnverlenging toe te kennen van 35 werkdagen, zonder bijkomende kosten. Voor de bijkomende onderschoeiingen is immers een post in het gegunde bestek vervat in vermoedelijke hoeveelheid (artikel S11.21). 

Het totaal aantal toe te kennen werkdagen is 63 werkdagen.

De opdracht voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, is volledig afgerond. De eindafrekening kan als volgt worden opgemaakt: 

Omschrijving 

bedrag exclusief btw

bedrag inclusief btw

gunning  2.567.336,38 EUR  3.106.477,02 EUR
wijziging opdracht in meer  9.601,21 EUR  11.617,46 EUR
wijziging opdracht in min  - 51.699,64 EUR   - 62.556,56 EUR
aanvullende opdrachten  249.540,50 EUR  301.944,01 EUR
VH+   28.209,66 EUR  34.133,69 EUR
VH-  - 42.445,07 EUR  - 51.358,53 EUR
herzieningen   112.434,98 EUR  136.046,33 EUR
totaal  2.872.978,02 EUR  3.476.303,40 EUR
vastgelegd budget
(BB 4005178859, BB 4005249621 en BB 4005202010)
 2.773.392,64 EUR  3.355.805,09 EUR
 correctie BB 4005178859 lijn 20  -1 EUR  -1,21 EUR
totaal budget 
(waarvan 43.931,40 EUR, exclusief btw nog beschikbaar) 

2.773.391.64 EUR 

 3.355.803,88 EUR
saldo nog vast te leggen 

99.586,38 EUR

120.499,52 EUR

De eindafrekening bedraagt  3.476.303,40 EUR, inclusief 21% btw, waarvan 54.996,16 EUR vertragingsboete werd ingehouden.

De nodige budgetten voor deze opdracht werden vastgelegd met verschillende bestelbonnen: 4005178859, 4005249621 en 4005202010.

Om de eindstaat te kunnen betalen moet nog een bedrag van 120.499,52 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd worden. 

Vastgoed brengt het college op de hoogte dat er momenteel nog een onderhandeling loopt over een gevorderde schadevergoeding rond rendementsverlies van de aannemer. Om verwijlintresten te voorkomen wordt enkel de eindstaat al ter goedkeuring aan het college voorgelegd.

Over deze eindstaat werd gedurende enkele maanden na de voorlopige oplevering van het project ook onderhandeld met de aannemer, vermits er over vele verrekeningen discussie was. De onderhandelingen over deze eindstaat werden in oktober 2018 afgerond.

Juridische grond

In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase

Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

goedkeuring bestek GAC/2015/3246

college

21 augustus 2015

06782

gunning aan THV Denys-Building

college

22 januari 2016

00482

vastlegging krediet

college

16 juni 2017

05571

goedkeuring aanvullende werken

college

17 november 2017

09962

In zitting van 22 januari 2016 (jaarnummer 00482) keurde het college de gunning voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, op basis van bestek GAC/2015/3246, aan THV Denys-Building, Industrieweg 124, 9032 Wondelgem, ondernemingsnummer 0809.022.164, voor een bedrag van 3.106.477,02 EUR, inclusief btw, goed.

In zitting van 17 november 2017 (jaarnummer 09962) keurde het college de aanvullende werken (verrekening 16: restauratie glas-in-lood panelen en verrekening 69: herstellingswerken koepel) voor een bedrag van 44.720,03 EUR, inclusief btw, goed.

De werken zijn voltooid en voorlopig opgeleverd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave van 120.499,52 EUR, inclusief btw kan verrekend worden op investeringsbudget 2018. Er zijn voldoende kredieten beschikbaar.

Deze vastlegging zal volledig aangerekend worden vóór 20 december 2018.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
1TSB120403 - De stedelijke gebouwen en gronden zijn technisch onderhouden zodat deze in optimale conditie verkeren
1TSB120403P05945 - Herinrichting oud distric

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 212.581,80 EUR + 44.642,18 EUR (21% btw) = 257.223,98 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 9.601,21 EUR + 2.016,25 EUR (21% btw) = 11.617,46 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.

Artikel 3

Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 51.699,64 EUR + 10.856,92 EUR (21% btw) = 62.556,56 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.

Artikel 4

Het college keurt de termijnverlenging van 63 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 2.872.978,02 EUR + 603.325,38 EUR (21% btw) = 3.476.303,40 EUR.

Artikel 6

Het college keurt de bijkomende vastlegging goed voor de betaling van de eindstaat voor een bedrag 99.586,38 EUR + 20.913,14 EUR (21% btw) = 120.499,52 EUR op naam van THV Denys-Building, Industrieweg 124, 9032 Wondelgem, ondernemingsnummer 0809.022.164, voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Saldo vast te leggen bij eindafrekening

P05945
Moorkensplein 1, Borgerhout
inrichting historische gemeentehuis

THV Denys-Building
Industrieweg 124
9032 Wondelgem

ondernemingsnummer:
0809.022.164

rekeningnummer:
BE74 0015 7694 9107

 

120.499,52 EUR, inclusief btw

21.706,55 EUR, inclusief btw

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1TSB090101P05945
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070170 
budgetperiode: 1800

4105042023
(positie 10)

98.792,97 EUR, inclusief btw

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1SSB030301P05945
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070130 
budgetperiode: 1800

4105042023
(positie 20)