Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Wijziging opdracht en aanvullende opdrachten
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden werden door de klant uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor aanvullende opdrachten en wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren.
Verrekening 01: wegnemen van behang in ruimte S.11 (aanvullende opdracht)
Bij de rondgang tijdens werfvergadering 3 werd vastgesteld dat ruimte S.11 boven lambriseringshoogte bekleed is met behangpapier. Voordien was dit door de aanwezigheid van los meubilair niet opgevallen. De opgegeven hoeveelheid staat in vermoedelijke hoeveelheid. Bij nazicht blijkt deze bij benadering juist. De eenheidsprijs is marktconform. Er is echter geen prijs opgegeven voor de rolstelling.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 629,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 02: wegnemen afwerkingsplaten plafond op zolder (aanvullende opdracht)
De klant geeft er de voorkeur aan dat het verlaagde plafond op de zolder weggenomen wordt zodat de hoge dakstructuur zichtbaar wordt. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 380,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 03: Volledige restauratie houten trap naar zolder (aanvullende opdracht)
De bestaande houten trap naar de 2de verdieping is in slechte staat, er ontbreekt een spijl en de treden buigen door. De brandweer eiste geen brandwerendheid bij behoud. Vermits de trap na de herinrichting frequent gebruikt zal worden geeft de klant aan dat hij bij voorkeur deze trap vervangt of restaureert zodat zowel de staat, stabiliteit en brandveiligheid voldoen aan eis voor een nieuwe trap. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 8.750,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.
Verrekening 07: afwerking raamopeningen liftschacht (aanvullende opdracht)
Doordat de er in de bestaande liftschacht een nieuwe lift wordt voorzien, dienen deze brandwerend te worden afgeschermd. In het dossier werd hiervoor een niet-brandwerende afscherming voorzien, dit voldoet niet aan de normen.
De uit te voeren werken omvatten:
De raamopeningen in de liftschacht dienen RF te worden afgeschermd. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier. In het dossier werd het afschermen met MDF-platen voorzien. De platen dienen bijkomend te worden geschilderd zodat deze niet opvallen langs buiten.
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze vraag is niet gegrond, vermits deze werken parallel met andere werken kunnen worden uitgevoerd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 303,99 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 08: wegnemen inbouwkasten zolder (aanvullende opdracht)
De vaste wandkasten in Z.04 moeten uitgebroken worden. Dit was niet mee opgenomen in het dossier.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.080,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 09: beglazing koepel (aanvullende opdracht)
In het uitvoeringsdossier was voorzien om de polycarbonaatbeplating op de koepel te vervangen door isolerend veiligheidsglas. Bij het wegnemen van de bestaande beplating wordt historisch gekleurd figuurglas ontdekt. Er wordt voorgesteld om de nieuwe beglazing te voorzien van een gekleurde folie en langs één zijde figuurglas, om de bestaande historische koepel zo goed mogelijk na te bootsen, zonder in te boeten aan veiligheid of energie-efficiëntie. Deze verrekening omvat de meerprijs van de gekleurde isolerende veiligheidsbeglazing met figuurglas, ten opzichte van het voorziene klassieke dubbele veiligheidsglas.
De uit te voeren werken omvatten:
Totaal verrekening: 15.517,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 10: Onderzoek lood (aanvullende opdrachten)
Na onderzoek in situ vermoed men dat de beugels van de verwarmingskanalen en de liggers van de troggewelven loodmenie bevatten. Het bouwteam stelt voor de stalen te laten controleren door gespecialiseerde firma zodat een veilige werkwijze kan worden omschreven om deze liggers te schilderen. Wanneer de aanwezigheid van loodmenie wordt vastgesteld, zal deze eerst moeten worden verwijderd voor de liggers verder bewerkt kunnen worden.
De uit te voeren werken omvatten:
Totaal verrekening: 737,78 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 11: klaarzetten ruimte kunstopslag (aanvullende opdracht)
De klant wenst een ruimte op zolder (lokaal Z.07) in te richten voor kunstopslag. Hiervoor dient de ruimte te worden geïsoleerd, de regenwaterafvoer te worden ingepakt, de bestaande kasten te worden afgebroken en de raamopeningen te worden dichtgezet. Dit was niet zo voorzien in het aanbestedingsdossier.
De uit te voeren werken omvatten:
Totaal verrekening: 11.509,61 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 3 werkdagen.
Verrekening 12: Bekuipen bestaande regenwaterput (aanvullende opdracht)
Na destructief onderzoek bleek er onder lokaal G.10 nog een oude regenwaterput aanwezig te zijn. De kostprijs voor het terug in dienst stellen van de regenwaterput wordt onderzocht in functie van eventuele regenwaterrecuperatie. Het betreft het saneren en klaarzetten van de bestaande put, het aansluiten van twee regenwaterafvoeren, het realiseren van een overloop naar de straatriolering en een pompinstallatie.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard, vermits deze werken parallel met andere werken kunnen worden uitgevoerd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 13.698,63 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 13: Verwijderen loodmenie (aanvullende opdracht)
Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. Tijdens de uitvoering van de sloopwerken werd vastgesteld dat de stalen liggers van de troggewelven mogelijk geschilderd werden met loodhoudende verf.
Het onderzoek uitgevoerd door AIB Vincotte heeft uitgewezen dat de beugels van de verwarmingskanalen en de liggers van de troggewelven loodmenie bevatten. De aannemer heeft bij verschillende instanties (AIB Vinçotte, interne preventiedienst en adhesia) advies ingewonnen betreffende de te nemen maatregelen. Deze maatregelen werden door de aannemer opgesomd in het verrekeningsvoorstel.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer tien werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze is gegrond en kan worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 19.334,32 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 10 werkdagen.
Verrekening 14: Sondering in functie van draagkracht van de grond (aanvullende opdracht)
De funderingszolen van het districtshuis blijken niet de omvang noch de aanzetdiepte te hebben zoals te verwachten is bij een gebouw met dergelijke proporties, namelijk een bakstenen skeletstructuur die maar voor een gedeelte onderkelderd is.
De uit te voeren werken omvatten:
Bijkomend hebben uitvoeringswerken altijd een impact op de evenwichtstoestand van de bestaande funderingen, en kleine zettingen zijn om deze reden nooit uitgesloten en zelfs te verwachten. Omwille van bovenstaande redenen werd in samenspraak met de ingenieur stabiliteit beslist om de funderingen bijkomend te evalueren door middel van een sonderingsproef. Op basis van deze gegevens kan de ingenieur stabiliteit een zettingsberekening opmaken en eventuele bijkomende maatregelen voorstellen.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 405,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 15: Onderzoek vochtgehalte (aanvullende opdracht)
Het onderzoek in functie van de bepaling van het vochtgehalte in de buitenmuren moet uitwijzen of injecties tegen vocht, zoals voorzien in het dossier, effectief nodig zijn.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 375,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 19: Verstevigen gewelfde vloer HS-cabine (aanvullende opdracht)
Eandis wil dat de veiligheid boven het lokaal in de kelder waar de hoogspanningscabine wordt geplaatst, gegarandeerd blijft tijdens de werf. In samenspraak met aannemer en Eandis werd beslist om de bovenliggende gewelfde vloer bijkomend te verstevigen. De zone tussen de I-liggertjes van de gemetselde troggewelven worden genivelleerd met een hiertoe geschikte uitvullaag. Hierboven wordt een PE-folie geplaatst en vervolgens tijdelijk beschermd met osb platen (18 mm, tand- en groef). Op deze manier kan de voorziene isolatielaag behouden blijven.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 3.035,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 20: Verstevigen zoldervloer onder refter (aanvullende opdracht)
De uit te voeren werken omvatten:
Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. Nadat bij aanvang van de werken de duiventil op de zolder werd verwijderd heeft het studiebureau stabiliteit verder onderzoek kunnen voeren naar de vloerstructuur van de zolder. Ter hoogte van de twee grote overspanningen (7m) bleek een versterking van de bestaande stalen liggers noodzakelijk in functie van het toekomstige gebruik als refter van deze zone. Op de bestaande liggers dient een koker 200/100/10 te worden opgelast. De opdrachtnemer dient de beschikbare eenheidsprijs van art. S.27.11 voor stalen liggers aan te houden.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Verrekening: 3.671,92 EUR, exclusief btw.
Afronding: 0,01 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 3.671,93 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 21: Mineraliserende mortel (onvoorziene omstandigheden)
De uit te voeren werken omvatten:
Tijdens de werf bleek dat de twee kruipkelders vooraan onder water kwamen te staan bij hevige regenval. Ook de nieuwe stookruimte, waar voorzien was om tot op lambriseringshoogte te cementeren, ondervond last van insijpelend water langsheen de voorgevel. Hiertoe werd in samenspraak met de opdrachtgever beslist op de kruipruimtes en de nieuwe stookruimte bijkomend te voorzien van een mineraliserende mortel.
Met Eandis werd overeen gekomen dat de waterdichting van de hoogspanningscabine door hen wordt voorzien. Dit laatste levert een minprijs op.
Er wordt door de opdrachtnemer geen werkdagen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Verrekening 23: leveren en plaatsen van een warme luchtgordijn (aanvullende opdracht)
Op vraag van de klant wordt tijdens uitvoering gevraagd om alsnog een individueel luchtgordijn ter hoogte van de inkom te plaatsen.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 10.080,56 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 24: leveren en plaatsen regenwaterrecuperatiesysteem (aanvullende opdracht)
Na inspectie van de aanwezige regenwaterput werd voorgesteld om een regenwaterrecuperatiesysteem te voorzien op de openbare toiletten. Voor de werken startte was er geen zekerheid over de aanwezigheid van deze put.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 9.397,09 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 25: reinigen septische put (aanvullende opdracht)
Bij opmaak van het aanbestedingsdossier werd geen destructief onderzoek voorzien daar het gebouw volledig in gebruik was. De juiste omvang en opbouw van de septische put was dus niet gekend. Na afbraakwerken bleek het tongewelf boven de beerput te vallen onder de nieuw te metsen muur die de lasten van de bestaande monumentale trap diende op te vangen. In samenspraak met ingenieur stabiliteit werd voorgesteld het bestaande tongewelf af te breken en te vervangen door een nieuwe betonnen plaat. Om de bekisting van deze plaat te kunnen plaatsen dient de septische put grondig te worden gereinigd.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.644,50 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 26: leveren en plaatsen van vloerconvectoren (aanvullende opdrachten)
Op vraag van de klant wordt voorgesteld om de verwarmingsinstallatie in de raadzaal uit te breiden met inbouw convectoren. Dit zal de koude-val van de historische ramen tegengaan. In het dossier werden radiatoren voorzien, om het interieur van de historische raadzaal te respecteren, wordt geopteerd voor subtielere convectoren.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer zeven werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien in het dossier het plaatsen van radiatoren reeds voorzien is, en deze wijziging kan mee worden geïntegreerd in de lopende werken.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Verrekening in min: - 1.692,96 EUR, exclusief btw (voorziene radiatoren).
Verrekening in meer: 4.722,18 EUR, exclusief btw (vloerconvectoren).
Totaal verrekening: 3.029,22 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 32: ondervloer OSB voor nieuwe parket (aanvullende opdracht)
In het dossier was voorzien om de nieuwe parket te plaatsen op de bestaande ondervloer (grenen planken) met daarop akoestische platen. De nodige voorbereiding of behandeling voor de ondervloer was voorzien in desbetreffend artikel (53.33).
Het plaatsen van de nieuwe parket op de bestaande ondervloer zorgde voor een te groot niveauverschil tussen de afgewerkte vloer en de vestibule en schouwvloeren. Ook omwille van de integratie van de technieken bleek het niet mogelijk om de bestaande ondervloer te behouden. In samenspraak met opdrachtnemer en het bestuur werd voorgesteld om de bestaande ondervloer te vervangen door een nieuwe OSB ondervloer met gereduceerde dikte.
In lokaal C.02 bleek tijdens de werf nog een intacte parketvloer onder de tapijtbekleding te liggen. In samenspraak met opdrachtnemer, het bestuur en de architect werd voorgesteld om deze parket te herstellen in plaatst van te vernieuwen. Het opschuren van de parket in lokaal S.15 was niet mee opgenomen in het dossier. De klant stelt voor dit alsnog uit te voeren.
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan aanvaard worden, op voorwaarde dat er geen bijkomende kosten voor werfinrichting worden gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een prijs marktconforme voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 8.418,07 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen.
Verrekening 33: wijzigingen elektra (aanvullende opdracht)
Tijdens de uitvoering van de werf werd er door de klant of gebruiker een aantal wijzigingen en optimalisaties gevraagd in functie van gewijzigde beleidsstandpunten inzake de werking van de klantenservice bij de districtshuizen en het voortschrijdend inzicht ter zake. De wijzigingen betroffen de volgende zaken; toegangscontrole, camerabewaking, inbraakbeveiliging, videofonie, hervoeden bestaande boxen en extra stopcontacten en utp's.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende werken, deze kan worden aanvaard, op voorwaarde dat er geen bijkomende kosten voor werfinrichting worden gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 13.147,44 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 5 werkdagen
Verrekening 36: Hoogspanningscabine Eandis K02.b (wijziging in min)
Een aantal posten in functie van de realisatie van de hoogspanningscabine in de kelder van het districtshuis werden als optie gegund. Tijdens de werken werd voorgesteld dat een aantal zaken door Eandis zelf zouden worden uitgevoerd of dienen te vervallen.
De niet uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien het minwerken betreft.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: - 6.006,13 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 37: vervangen latei (aanvullende opdracht)
Tussen lokalen G10 en G11 moest een latei worden verhoogd. Tijdens het wegkappen van het pleisterwerk bleek dat er onder de afwerklaag nog oude consoles en een houten latei aanwezig waren, deze dienden te worden verwijderd zodoende de deuropening kon worden gerealiseerd.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 677,30 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 38: inwerken collectoren in metselwerk (aanvullende opdracht)
In het aanbestedingsdossier was voorzien om op de eerste en tweede verdieping te werken met stalen leidingen in opbouw. Het lastenboek schrijft gelaste buizen voor, gelet op het feit dat het vroeger in de gebouwen identiek de manier van leidingen plaatsen was. Tijdens de werf werd beslist om te werken met flexibele leidingen zodat er geen conflict optrad met het lassen van de stalen buizen nabij de houten lambrisering en houten parketvloeren. Hiertoe dienden collectoren te worden ingewerkt achter de voorziene houten lambrisering.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet aanvaard worden.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.750,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 42: tegels onder schoonloopmat (wijziging in meer)
De klant wenst tegels onder de schoonloopmatten aan de personeels- en publiekstoegang te voorzien in functie van een beter onderhoud. Dit was niet voorzien in het bestek.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet aanvaard worden.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.457,09 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 45: wijzigingen brandwerende deuren (wijziging in meer)
Tijdens de uitvoering van de werken is gebleken dat er een aantal extra brandwerende deuren te worden voorzien. Deze waren niet voorzien in het bestek.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf werkdagen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende wijziging in meer, deze kan niet worden aanvaard gezien de deuren reeds onderdeel uitmaakten van het dossier. Langere leveringstermijnen kunnen geen aanleiding geven tot termijnsverlenging gezien de verandering reeds tijdig gekend was en bijgevolg geen impact had op de planning.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 869,36 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 46: levering en plaatsing brandhaspelkast (aanvullende opdracht
In het dossier waren enkel brandhaspels zonder kast voorzien. De klant wenst in twee ruimtes toch te werken met een ingebouwde brandhaspelkast.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 915,33 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 47: wijzigingen cv leidingen +1 (wijziging in meer)
In het aanbestedingsdossier was voorzien om op de eerste verdieping te werken met stalen leidingen in opbouw. Het lastenboek schrijft gelaste buizen voor, gelet op het feit dat het vroeger in de gebouwen identiek de manier van leidingen plaatsen was. Tijdens de werken werd beslist om hier te werken met flexibele leidingen zodat er geen conflict optrad met het lassen van de stalen leidingen nabij de houten lambrisering en houten parketvloeren.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.967,44 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 48: meubilair (aanvullende opdracht):
Tijdens de werf veranderde er een aantal zaken bij het voorziene meubilair, een aantal meubels vervielen en er werden aan aantal zaken extra gevraagd als gevolg van gewijzigde werkwijze en klantbegeleiding. De bureauconstructies van de loketten dienden tevens te worden verstevigd met een bijkomende staalstructuur.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer acht werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard, de wijzigingen werden tijdig gemeld aan de aannemer.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 6.025,13 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 52: gaskraan in tellerlokaal (aanvullende opdracht)
Het betreft bijkomende gaskraan in tellerlokaal. Bijkomende gaskraan aan de teller was niet voorzien in he dossier.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 473,25 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 53: besturing dakvlakraam (aanvullende opdracht):
Het betreft bijkomende bekabeling voor de sturing van de dakvlakramen in de zitruimte Z.04.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 146,62 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 55: Tinten nieuwe beuken trap (aanvullende opdracht)
De nieuwe houten vluchttrap die zal worden geplaatst tussen de eerste en tweede verdieping wordt vormelijk afgestemd op de bestaande houten trap tussen de tweede verdieping en de zolder. De architect wenst deze trap ook te tinten zodat deze qua kleur aansluit bij de bestaande trap. Op deze manier wordt het historisch waardevolle interieur van het gebouw gerespecteerd.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer drie werkdagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard gezien het tinten van de trap in één beweging kan gebeuren met het vernissen van de trap.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 851,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 56: Nieuwe buitenverlichting (wijziging in min)
In functie van het nieuwe lichtplan voor het Districtshuis van Borgerhout werden de voorziene armaturen vervangen door nieuwe exemplaren conform de lichtstudie van Radiance.
Deze verrekening omvat:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: -263,35 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 58: Metselwerk troggewelven (aanvullende opdracht)
In het dossier is voorzien om de centrale rondgang op +0 terug in ere te herstellen. Hiertoe dienden op twee plaatsen een nieuw plafond bestaande uit troggewelven te worden gereconstrueerd. De stalen liggers werden voorzien maar het metselwerk zelf werd vergeten in het uitvoeringsdossier.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 17.784,92 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 59: Consolidatie fries S.01 (aanvullende opdracht):
In lokaal S.01 werd één scheur in de metselwerkwand op as tien vastgesteld. De scheur loopt gedeeltelijk door in het aanwezige geschilderde decoratieve fries. De muurschildering dient hier plaatselijk te worden gefixeerd.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.061,45 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 60: brandcentrale (aanvullende opdracht)
Na onderzoek van Vincotte betreffende de branddetectie dienden er nog extra branddetectoren te worden voorzien. De klant wenst ook in de kruipruimtes verlichting te plaatsen, dit was niet voorzien in het dossier.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd..
Totaal verrekening: 3.176,58 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 62: Bloembak dakterras (aanvullende opdracht)
De klant wenst de ventilatieunit op het dak visueel af te schermen van het dakterras, dit was niet voorzien in het dossier. De architect stelt voor om te werken met een bloembak aansluitend op het terras en te bekleden met dezelfde beplanking.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer anderhalve dag termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.892,51 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 64: extra vloerdozen S.10 (aanvullende opdracht
De klant vraagt nog de extra plaatsing van 2 vloerdozen in lokaal S.10. Deze ruimte zou in de toekomst ook als werkplek moeten worden gebruikt, terwijl deze bij de opmaak van het uitvoeringsdossier uitsluitend als vergaderzaal diende te worden gebruikt.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer 13 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 8.510,30 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 65: Verluchtingsroosters lambrisering (aanvullende opdracht)
De convectoren die werden geplaatst achter de verdikte lambrisering op +0 dienden voldoende luchtdoorlaat onder- en bovenaan te hebben. Hiertoe werd in het dossier voorzien om te werken met geperforeerde plinten onderaan en openingen tussen de houten latstructuur bovenaan. Na overleg met de aannemer HVAC bleke de voorzien luchtdoorlaat bleek niet voldoende . Er werd beslist om in de horizontale tabletten van de lambrisering houten verluchtingsroosters verdiept in het vlak te voorzien.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer drie dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 10.587,00 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 68: Wijziging videofonie (aanvullende opdracht)
De klant wenst dat de videofoon beelden op een tablet/smartphone kunnen worden getoond, in het dossier was enkel voorzien om de beelden te tonen op de computer (incl. 10 licenties).
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de aannemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 4.639,31 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 69: herstellingswerken koepel (aanvullende opdracht)
Deze verrekening 69 werd eerder in zitting van 17 november 2017 (jaarnummer 09962) goedgekeurd voor een bedrag van 32.594,45 EUR, exclusief btw. In deze goedgekeurde verrekening was de rekennota van de stalen liggers en de stalen liggers zelf ter lastenverdeling van de stelling die moest worden gebouwd in het atrium van het districtshuis niet inbegrepen. Deze onderliggende tijdelijke structuur was noodzakelijk om de stelling te kunnen plaatsen en dus de werken uit te kunnen voeren aan de koepel.
Totaal verrekening: 1.211,87 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 70: afwerking plafond refter (aanvullende opdracht)
In het dossier werd voorzien om de plafondvlakken van de box-in-box op zolder af te werken met berken multiplexplanken. Op de werf bleek dat er een ongelijkheid bestond tussen de aansluiting van de verschillende schuine vlakken met de verticale opstanden. Om deze ongelijkheid te minimaliseren werd in samenspraak besloten om de multiplexplanken gedeeltelijk verticaal te laten doorlopen tot 1,20 meter boven de vloerpas.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer drie dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.016,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 71: hangtoiletten (aanvullende opdracht)
In functie van praktisch onderhoud wenst de klant waar mogelijk hangtoiletten te voorzien in plaats van de voorziene staantoiletten.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 3.477,76 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 72: natuurlijke ventilatie zolder en extra brandklep (wijziging in min)
In het dossier was voorzien om in de zithoek en het sanitair op zolder te werken met mechanische pulsie en extractie. Bij uitvoering werd duidelijk dat het onmogelijk bleek om de ventilatiekanalen te laten doorsteken van het ene zoldervolume naar het andere. Het bestuur gaf zijn akkoord om deze ruimtes enkel te laten werken met natuurlijke ventilatie en mechanische extractie, gezien het geringe gebruik van deze ruimtes. Deze oplossing is ook in orde met EPB wetgeving gezien het gebouw een beschermd monument betreft. Deze verrekening bevat ook een meerprijs voor een extra brandklep op het extractiekanaal van het sanitair S.04 die was vergeten in het dossier.
De uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: -222,18 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 73: gasdetectie (aanvullende opdracht)
De gasdetectie werd tijdens de opmaak van het dossier bespaard gelet op het feit dat het plaatsen van een detectiecentrale geen verplichting is, behalve wanneer geëist door de brandweer. Gezien de volledige branddetectie tijdens de werf aangepast werd aan de nieuw geldende normering, is het een evidentie om deze hierin op te nemen.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.868,38 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 74: glijstang douche (aanvullende opdracht)
De bijkomende stang om de douchehandsproeier te bevestigen werd vergeten, deze is echter noodzakelijk voor de ophanging.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd voor de ingediende aanvullende opdracht.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 84,90 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 75: Aanpassen radiatoromkastingen (aanvullende opdracht):
De klant wenst enkele bestaande houten radiatoromkastingen te behouden, deze dienden te worden gerestaureerd voor terugplaatsing. Dit was niet voorzien in het dossier.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer vijf dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 2.339,82 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Verrekening 76: Bijkomende schilderwerken zolders (aanvullende opdracht):
Er werden een aantal extra kleinere schilderwerken bijgevraagd op zolder waaronder de metalen ankers van de spantstructuren, de schouw in de refter en de metalen schuifjes in de schouw.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer 12 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 508,37 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 78: Varia (aanvullende opdrachten)
De opdrachtnemer legt op het einde van de werf voor welke nog kleinere werken in aanmerking komen voor een verrekening.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer 14 dagen termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 14.165,39 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 79: Eindstaat (wijziging in min)
Overzicht van meer- en minprijzen in functie van de eindstaat.
De niet uit te voeren werken omvatten:
De bijkomend uit te voeren werken omvatten:
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: - 45.207,98 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 81: isoleren brandleiding zolder (wijziging in meer)
De nieuwe brandleiding op één van de niet verwarmde zolders dient te worden geïsoleerd. Dit was niet voorzien, maar is toch aangewezen gezien er een directe opening is in het dak tussen de zolder en de buitenlucht, waardoor er gevaar bestaat van bevriezing van deze brandleiding.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 590,16 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 82: Extra brandklep canniveau oost (wijziging in meer)
Het ondergrondse kanaal hoort bij het compartiment van de kelder. Om de inde bouwaanvraag goedgekeurde compartimentering te kunnen voltooien dient er een bijkomende brandklep te worden voorzien.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. De aannemer dient wel alles te attesteren.
Totaal verrekening: 2.094,43 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 83: brandkleppen afvalberging (wijziging in meer)
De brandkleppen op de ventilatiebuizen werden niet voorzien in het basisbestek, doch deze zijn noodzakelijk aangezien deze tot een afzonderlijk compartiment behoren.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer geen termijnverlenging gevraagd.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd. De aannemer dient wel alles te attesteren.
Totaal verrekening: 1.493,68 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening 84: vervangen noodverlichtingen en branddetectoren (aanvullende opdracht)
Een aantal rookmelders en noodverlichting diende te worden vervangen.
De uit te voeren werken omvatten:
Er wordt door de opdrachtnemer één dag termijnverlenging gevraagd, deze kan niet worden aanvaard.
De opdrachtnemer stelt een marktconforme prijs voor die door de bedrijfseenheid Vastgoed positief wordt geadviseerd.
Totaal verrekening: 1.839,81 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
Verrekening post 41.04.01.10 - isolatie van leidingen met minerale wol - diameter 450 mm (wijziging in meer)
Tijdens de werken werd er vastgesteld dat er 5 meter isolatie van leidingen met minerale wol bijkomend noodzakelijk waren. Vermits hiervan reeds een prijs in de basisstaat inbegrepen is, wordt deze bijkomende 5 meter in de basisstaat aangerekend.
Totaal verrekening: 129,05 EUR, exclusief btw.
Termijnverlenging: 0 werkdagen.
De bedrijfseenheid Vastgoed stelt voor om volgende wijzigingen van de opdracht goed te keuren:
Wijziging opdracht | Bedrag exclusief btw |
aanvullende opdrachten |
212.581,80 EUR |
wijziging in meer | 9.601,21 EUR |
wijziging in min | -51.699,64 EUR |
Totaal | 170.483,37 EUR |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 170.483,37 EUR + 35.801,51 EUR (21% btw) = 206.284,88 EUR.
Termijnverlenging
Voor de wijiziging van de opdracht wordt een termijnverlenging van 28 werkdagen toegekend en dit zonder bijkomende kosten.
Post S11.21 - onderschoeiingen - stortklaar beton (post in hoofdopdracht)
De funderingszolen van het districtshuis blijken niet de omvang noch de aanzetdiepte te hebben zoals te verwachten is bij een gebouw met dergelijke proporties, namelijk een bakstenen skeletstructuur die maar voor een gedeelte onderkelderd is. Bijkomend hebben uitvoeringswerken altijd een impact op de evenwichtstoestand van de bestaande funderingen, en kleine zettingen zijn om deze reden nooit uitgesloten en zelfs te verwachten. De bestaande funderingen werden door IR bijkomend geëvalueerd door middel van een sonderingsproef en hieruit voortvloeiend een zettingsberekening. In samenspraak met alle partijen werd beslist om bijkomende onderschoeiingen te realiseren conform de resultaten van het onderzoek.
In overleg met de opdrachtnemer werd er overeengekomen een termijnverlenging toe te kennen van 35 werkdagen, zonder bijkomende kosten. Voor de bijkomende onderschoeiingen is immers een post in het gegunde bestek vervat in vermoedelijke hoeveelheid (artikel S11.21).
Het totaal aantal toe te kennen werkdagen is 63 werkdagen.
De opdracht voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, is volledig afgerond. De eindafrekening kan als volgt worden opgemaakt:
Omschrijving |
bedrag exclusief btw |
bedrag inclusief btw |
gunning | 2.567.336,38 EUR | 3.106.477,02 EUR |
wijziging opdracht in meer | 9.601,21 EUR | 11.617,46 EUR |
wijziging opdracht in min | - 51.699,64 EUR | - 62.556,56 EUR |
aanvullende opdrachten | 249.540,50 EUR | 301.944,01 EUR |
VH+ | 28.209,66 EUR | 34.133,69 EUR |
VH- | - 42.445,07 EUR | - 51.358,53 EUR |
herzieningen | 112.434,98 EUR | 136.046,33 EUR |
totaal | 2.872.978,02 EUR | 3.476.303,40 EUR |
vastgelegd budget (BB 4005178859, BB 4005249621 en BB 4005202010) |
2.773.392,64 EUR | 3.355.805,09 EUR |
correctie BB 4005178859 lijn 20 | -1 EUR | -1,21 EUR |
totaal budget (waarvan 43.931,40 EUR, exclusief btw nog beschikbaar) |
2.773.391.64 EUR |
3.355.803,88 EUR |
saldo nog vast te leggen |
99.586,38 EUR |
120.499,52 EUR |
De eindafrekening bedraagt 3.476.303,40 EUR, inclusief 21% btw, waarvan 54.996,16 EUR vertragingsboete werd ingehouden.
De nodige budgetten voor deze opdracht werden vastgelegd met verschillende bestelbonnen: 4005178859, 4005249621 en 4005202010.
Om de eindstaat te kunnen betalen moet nog een bedrag van 120.499,52 EUR, inclusief 21% btw, vastgelegd worden.
Vastgoed brengt het college op de hoogte dat er momenteel nog een onderhandeling loopt over een gevorderde schadevergoeding rond rendementsverlies van de aannemer. Om verwijlintresten te voorkomen wordt enkel de eindstaat al ter goedkeuring aan het college voorgelegd.
Over deze eindstaat werd gedurende enkele maanden na de voorlopige oplevering van het project ook onderhandeld met de aannemer, vermits er over vele verrekeningen discussie was. De onderhandelingen over deze eindstaat werden in oktober 2018 afgerond.
In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase |
Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2015/3246 |
college |
21 augustus 2015 |
06782 |
gunning aan THV Denys-Building |
college |
22 januari 2016 |
00482 |
vastlegging krediet |
college |
16 juni 2017 |
05571 |
goedkeuring aanvullende werken |
college |
17 november 2017 |
09962 |
In zitting van 22 januari 2016 (jaarnummer 00482) keurde het college de gunning voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout, op basis van bestek GAC/2015/3246, aan THV Denys-Building, Industrieweg 124, 9032 Wondelgem, ondernemingsnummer 0809.022.164, voor een bedrag van 3.106.477,02 EUR, inclusief btw, goed.
In zitting van 17 november 2017 (jaarnummer 09962) keurde het college de aanvullende werken (verrekening 16: restauratie glas-in-lood panelen en verrekening 69: herstellingswerken koepel) voor een bedrag van 44.720,03 EUR, inclusief btw, goed.
De werken zijn voltooid en voorlopig opgeleverd.
De uitgave van 120.499,52 EUR, inclusief btw kan verrekend worden op investeringsbudget 2018. Er zijn voldoende kredieten beschikbaar.
Deze vastlegging zal volledig aangerekend worden vóór 20 december 2018.
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 212.581,80 EUR + 44.642,18 EUR (21% btw) = 257.223,98 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 9.601,21 EUR + 2.016,25 EUR (21% btw) = 11.617,46 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 51.699,64 EUR + 10.856,92 EUR (21% btw) = 62.556,56 EUR voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1, 2140 Borgerhout.
Het college keurt de termijnverlenging van 63 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 2.872.978,02 EUR + 603.325,38 EUR (21% btw) = 3.476.303,40 EUR.
Het college keurt de bijkomende vastlegging goed voor de betaling van de eindstaat voor een bedrag 99.586,38 EUR + 20.913,14 EUR (21% btw) = 120.499,52 EUR op naam van THV Denys-Building, Industrieweg 124, 9032 Wondelgem, ondernemingsnummer 0809.022.164, voor de inrichting van het historische gemeentehuis Borgerhout, Moorkensplein 1.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Saldo vast te leggen bij eindafrekening P05945 ondernemingsnummer: rekeningnummer:
|
120.499,52 EUR, inclusief btw |
||
21.706,55 EUR, inclusief btw |
budgetplaats: 5322000000 |
4105042023 |
|
98.792,97 EUR, inclusief btw |
budgetplaats: 5322000000 |
4105042023 |