Hoewel de stad Antwerpen de afrekeningen van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor de jaren 2012 en 2013 na het desbetreffende uitvoeringsjaar heeft ingediend, heeft de federale administratie respectievelijk vijf en vier jaar nodig gehad om het resultaat van de controle aan de stad mee te delen. De stad Antwerpen had aanvankelijk een termijn van 20 werkdagen om te reageren op deze opmerkingen. De termijnen voor tegenargumentatie en correcties werden op vraag van de stad Antwerpen verlengd tot 31 december 2018. Deze verlenging liet toe om de nodige aanvullingen te verzamelen en voor de verwerping van kosten tegenargumenten te verzamelen. De antwoorden en argumenten van de stad Antwerpen bij de opmerkingen die door de federale administratie werden gemaakt, werden in het online systeem voor het SVPP ingebracht.
Aangezien de projecten voor het overgrote deel van de ingebrachte kosten wel degelijk aantoonbaar correct uitgevoerd werden en de inhoudelijke resultaten bereikt werden, is een volledige schrapping van een groot deel van de toegekende bedragen volgens ons onterecht en buiten proportie. De stad Antwerpen kan aantonen dat er voor vrijwel de volledige subsidie-enveloppe van de strategische veiligheids- en preventieplannen voor de uitvoeringsjaren 2012 en 2013 door de stad Antwerpen verantwoorde uitgaven gerealiseerd werden.
De stad Antwerpen zal, zoals in de procedure voorzien wordt, via het online systeem het merendeel van de correcties betwisten. Daarnaast zal er ook via een collegiale brief aan de bevoegde minister gevraagd worden om op basis van de motiveringen van de stad Antwerpen het resultaat van de vorderingen voor 2012 en 2013 in heroverweging te nemen. Indien er daarna zou blijken dat de federale overheid de betwiste kosten definitief weigert, zal het college hierover een standpunt innemen en bepalen welke verdere acties er genomen dienen te worden.
In het kader van de Strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP) ontvangt de stad Antwerpen reeds een heel aantal jaren een federale subsidie. Het programma wordt op federaal niveau beheerd door de Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Veiligheid en Preventie, directie Lokale Integrale Veiligheid.
Op basis van de controle van de afrekening besliste het college op 29 november 2013 (jaarnummer 12018) het voorlopig saldo SVPP 2012 uit te betalen aan de projectuitvoerders.
Op basis van de controle van de afrekening besliste het college op 5 december 2014 (jaarnummer 12300) het voorlopig saldo SVPP 2013 uit te betalen aan de projectuitvoerders.
Het college keurde de schuldvorderingen voor de afrekening van het SVPP voor de periodes 1 januari 2012 tot 30 juni 2012, 1 juli 2012 tot 30 juni 2013 en 1 juli 2013 tot 31 december 2013 goed op respectievelijk 28 september 2012 (jaarnummer 10013), 27 september 2013 (jaarnummer 9571) en 28 maart 2014 (jaarnummer 3240).
In het kader van de afrekeningen voor de Strategische veiligheids- en preventieplannen ontving de stad Antwerpen drie brieven van 22 maart 2018 van de directie Lokale Integrale Veiligheid. In deze brieven wordt het (voorlopig) aanvaard bedrag na de controle van de uitgaven, aan de stad Antwerpen meegedeeld:
Voor de jaren 2012 en 2013 wordt binnen de toegekende subsidie-enveloppe van 4.876.178,00 euro een bedrag geweigerd van 1.749.796,24 euro. Voor de afrekeningen juli 2012 - juni 2013 en 2013 (jul-dec) gaat het over voorlopige afrekeningen en kan de stad aangeven niet akkoord te gaan met de terugvorderingen en correcties doorvoeren in het online systeem. De stad Antwerpen heeft hiervoor uitstel gevraagd (collegebesluit van 9 mei 2018, jaarnummer 4237). De bevoegde minister heeft op 14 juni 2018 een uitstel toegestaan tot 31 december 2018.
Het college keurt bijgevoegde collegiale brief, waarin wordt verzocht om het resultaat van de controle voor de werkingsjaren 2012 en 2013 in het kader van het strategisch veiligheids- en preventieplan in heroverweging te nemen, goed.