Terug

2018_CBS_11206 - Correctiebestelling - Regularisatie ondergeraamde bestelbon - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/12/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_11206 - Correctiebestelling - Regularisatie ondergeraamde bestelbon - Goedkeuring 2018_CBS_11206 - Correctiebestelling - Regularisatie ondergeraamde bestelbon - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De betaling van de factuur kan enkel via een bijkomende vastlegging.
Dienstmededeling financiën 'Bestellen en betalen binnen de stad en de districten'.
Collegebesluit met jaarnummer 16450 van 24 december 2010: bestellingen op het exploitatiebudget onder 5.500,00 EUR (exclusief btw) die gebeuren op basis van een correctiebestelling (de vroegere regularisatiebon of R-bon), vallen ook onder de toepassing van het budgethouderschap zoals ingevoerd bij collegebesluit van 31 augustus 2007 met jaarnummer 11164. Het visum voor deze bestellingen zal verleend worden door de financieel verantwoordelijken. De budgethouder zal een maandelijks rapport over de correctiebestellingen overmaken aan financiën/cel visum. Alle andere correctiebestellingen vallen onder de bevoegdheid van het college.

Aanleiding en context

Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. In oktober 2018 vond de vierde editie plaats.

Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen bovendien haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.

De eerste editie van Smaakmeesters vond plaats in het Historisch Centrum met 32 deelnemende horecazaken. Na een grondige evaluatie en op basis van de positieve reacties van deelnemende horecaondernemers werd beslist Smaakmeesters als jaarlijks terugkerend, meerdaags culinair evenement “voor en door ondernemers” verder te zetten.

Voor de tweede editie werd beslist om de zone uit te breiden. Naast het Historisch Centrum werden ook de horecakernen het Zuid en het Eilandje, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 september 2017 (jaarnummer 524), toegevoegd. Bovendien werd er geopteerd om oktober uit te roepen tot culinaire maand, met een openingsweekend met proevertjes en workshops op drie verschillende podia en een aanbod van smaakmeestersuggesties de hele maand door bij de 67 deelnemende horeca- en speciaalzaken. In 2017 groeide het deelnemersaantal tot 97, in 2018 groeide het deelnemersaantal tot 116.

Vanuit de evaluatie van de vorige edities werd gekozen om dit jaar ook op binnenlocaties animatie aan te bieden om te anticiperen op eventueel slecht weer, goedgekeurd door het college op 28 september 2018 (jaarnummer 8726). Hierdoor en door de sterke groei van Smaakmeesters sinds 2016 werden door het evenementebureau dat de edities 2017 en 2018 organiseerde extra kosten gemaakt in 2018 die niet voorzien konden worden in het in 2017 uitgeschreven bestek, goedgekeurd door het college op 31 maart 2017 (jaarnummer 2986). Dit moet nu rechtgezet worden met een correctiebon, zodat het evenementenbureau correct betaald kan worden. Het bedrag dat met de oorspronkelijke bestelbon werd vastgelegd is niet toereikend.

De oorspronkelijke bestelbon met het nummer 4005218723 werd goedgekeurd voor een bedrag van 85.251,47 EUR (perceel 1 + perceel 2). De door Balthazar ingediende facturen waren respectievelijk voor de volgende bedragen: 25.369,34 EUR voor perceel 1 en 88.323,80 EUR voor perceel 2.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050304 - Antwerpen versterkt zijn positie als dé winkel- en horecastad van Vlaanderen bij een lokaal en bovenlokaal publiek

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de correctiebestelling voor de extra kosten van het meerdaagse culinaire evenement Smaakmeesters editie 2018 voor het bedrag van 28.441,68 EUR goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Balthazar Events cba

Keizerstraat 62/A 

2000 Antwerpen 

OND: 0843 701 149 

IBAN: BE38 0689 3018 6072 

 28.441,68 EUR

Budgetplaats:  5318500000

Budgetpositie: 6141 

Functiegebied: 1SLW050304A00000 

Subsidie: SUB_NR 

Fonds: intern 

Begrotingsprogramma: 1SA040500 

Budgetperiode: 1800 

 4105042002