Terug

2018_CBS_06857 - Omgevingsvergunning - OMV_2018034197. Driehoekstraat 182 A,B en C. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_06857 - Omgevingsvergunning - OMV_2018034197. Driehoekstraat 182 A,B en C. District Ekeren - Goedkeuring 2018_CBS_06857 - Omgevingsvergunning - OMV_2018034197. Driehoekstraat 182 A,B en C. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

De totem heeft een sobere vormgeving en past zich goed in in de voortuin en veroorzaakt geen hinder aan de omliggende woningen. Tevens stelt het college vast dat door de sobere uitwerking het straatbeeld niet verstoord wordt.  Om deze reden is het college van mening dat de plaatsing van het paneel, mits voldaan aan de voorwaarde, aanvaardbaar is.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 juni 2018

10 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

12 juni 2018

22 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

12 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

12 juni 2018

12 juni 2018


Toetsing aan de voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • Artikel 34 Zaak-gebonden publiciteit. 5. Totems: een totem moet op minimum 1 m van de rooilijn  geplaatst worden, waar deze totem op 0,25 m van de rooilijn is ingepland. Ze zijn tevens ook enkel toegestaan langs het baanwinkelgebied, de Singel of de Ring, hetgeen hier niet het geval is.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
  • Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in de aanvraag geen afwijkingen geconstateerd ten opzichte van de geldende voorschriften waarover werd geoordeeld dat aan het college dient geadviseerd te worden ze te bekrachtigen.

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt de omvorming van wooneenheden tot kantoorruimte en gelet op de ligging van het gebouw in een ontwikkeld woongebied en het feit dat kantoren verenigbaar zijn met de woonomgeving is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

De aanvraag betreft het verbouwen van 2 woningen waarbij het gelijkvloerse bureau wordt uitgebreid tot de twee verdiepingen er boven. De functie wonen verdwijnt, de functie kantoorruimte wordt uitgebreid.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoorruimte.  De oppervlakte van de uitbreiding van deze functie bedraagt +/- 120 m². Voor dit pand gelegen in ‘overig gebied’ wordt de parkeernorm 1,65 parkeerplaatsen/100 m² genomen. Voor 110 m² bedraagt de parkeerbehoefte 1,98 = 2.

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Het project voorziet 2 nieuwe parkeerplaatsen. Deze bevinden zich achteraan het terrein naast de fietsenstalling. 1 parkeerplaats is te dicht tegen de fietsenstalling geplaatst waardoor fietsers niet meer voldoende ruimte hebben om het terrein te verlaten. Er blijft immers maar 1 m doorgaansbreedte over naast de parkeerplaats. Deze parkeerplaats wordt dan ook afgekeurd.

Er blijft 1 nuttige parkeerplaats over.

Door de nieuwe parkeerplaatsen een meter verder naar de achtergevel van het gebouw uit te voeren kunnen wel de twee vereiste stalplaatsen worden voorzien en voldoet het dossier aan de behoefte.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit aantal is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 2 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.


Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Volumetrisch worden er geen wijzigingen uitgevoerd aan de bestaande gebouwen waardoor er in deze gunstig advies wordt verleend voor dit deelaspect van de aanvraag.

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen uitgevoerd aan de buitenzijde van het gebouw waardoor het advies inzake visuele elementen zonder meer gunstig is.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de twee nieuwe parkeerplaatsen in de tuinzone 1 meter dichter naar de achtergevel van het gebouw te voorzien zodat een comfortabele doorgang voor de fietsers gewaarborgd blijft;
  3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

de aangevraagde totem voldoet niet aan artikel 34 van de bouwcode en wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 mei 2018

Volledig- en ontvankelijk

12 juni 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Verslag GOA

20 juli 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018034197

Gegevens van de aanvrager:

Eric De Bie & Marie Neut, Geassocieerde Notarissen met als contactadres Driehoekstraat 182 bus 2 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Driehoekstraat 182 A,B en C te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nrs. 41S3 en 41L3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

uitbreiden van een kantoor en het plaatsen van een reclamezuil


Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 12 juni 2009: vergunning (20091775) voor het verbouwen van twee appartementen;
  • 15 april 2016: vergunning (2016170) voor het verbouwen van een appartement tot kantoor.
  • 17 september 2003: vergunning (871#435) voor het bouwen van een kantoor en een meergezinswoning met zes garages;
  • 09 maart 2007: vergunning (3180#192) voor het plaatsen van twee brandvrije deuren.

Laatst vergunde toestand en bestaande toestand

  • halfopen bebouwing opgevat als een meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak.

Inhoud van de aanvraag

  • het omvormen van beide appartementen R.1.1. en R2.1. (182 A) tot kantoor;
  • het creëren van een extra doorgang doorheen de scheidsmuur van de gebouwen 182 A en B;
  • de plaatsing van een reclamezuil aan de oprit van het perceel met een hoogte van 2,40 m en een breedte van 0,75 m.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de twee nieuwe parkeerplaatsen in de tuinzone 1 meter dichter naar de achtergevel van het gebouw te voorzien zodat een comfortabele doorgang voor de fietsers gewaarborgd blijft;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
  • de totem in te planten tussen de hoge vierkante haag en het lage haagmasief – zijnde in lijn met de zijgevel en op 1m van het voetpad, of naast het pad naar de voordeur – zijnde op 1m van het voetpad.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.