Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De totem heeft een sobere vormgeving en past zich goed in in de voortuin en veroorzaakt geen hinder aan de omliggende woningen. Tevens stelt het college vast dat door de sobere uitwerking het straatbeeld niet verstoord wordt. Om deze reden is het college van mening dat de plaatsing van het paneel, mits voldaan aan de voorwaarde, aanvaardbaar is.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 juni 2018 |
10 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 juni 2018 |
22 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
12 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
12 juni 2018 |
12 juni 2018 |
Toetsing aan de voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werden in de aanvraag geen afwijkingen geconstateerd ten opzichte van de geldende voorschriften waarover werd geoordeeld dat aan het college dient geadviseerd te worden ze te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt de omvorming van wooneenheden tot kantoorruimte en gelet op de ligging van het gebouw in een ontwikkeld woongebied en het feit dat kantoren verenigbaar zijn met de woonomgeving is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De aanvraag betreft het verbouwen van 2 woningen waarbij het gelijkvloerse bureau wordt uitgebreid tot de twee verdiepingen er boven. De functie wonen verdwijnt, de functie kantoorruimte wordt uitgebreid. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de kantoorruimte. De oppervlakte van de uitbreiding van deze functie bedraagt +/- 120 m². Voor dit pand gelegen in ‘overig gebied’ wordt de parkeernorm 1,65 parkeerplaatsen/100 m² genomen. Voor 110 m² bedraagt de parkeerbehoefte 1,98 = 2. |
De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaats. Het project voorziet 2 nieuwe parkeerplaatsen. Deze bevinden zich achteraan het terrein naast de fietsenstalling. 1 parkeerplaats is te dicht tegen de fietsenstalling geplaatst waardoor fietsers niet meer voldoende ruimte hebben om het terrein te verlaten. Er blijft immers maar 1 m doorgaansbreedte over naast de parkeerplaats. Deze parkeerplaats wordt dan ook afgekeurd. Er blijft 1 nuttige parkeerplaats over. Door de nieuwe parkeerplaatsen een meter verder naar de achtergevel van het gebouw uit te voeren kunnen wel de twee vereiste stalplaatsen worden voorzien en voldoet het dossier aan de behoefte. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 2 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Volumetrisch worden er geen wijzigingen uitgevoerd aan de bestaande gebouwen waardoor er in deze gunstig advies wordt verleend voor dit deelaspect van de aanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden geen wijzigingen uitgevoerd aan de buitenzijde van het gebouw waardoor het advies inzake visuele elementen zonder meer gunstig is.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
de aangevraagde totem voldoet niet aan artikel 34 van de bouwcode en wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 juni 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Verslag GOA |
20 juli 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018034197 |
Gegevens van de aanvrager: |
Eric De Bie & Marie Neut, Geassocieerde Notarissen met als contactadres Driehoekstraat 182 bus 2 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Driehoekstraat 182 A,B en C te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 35 sectie F nrs. 41S3 en 41L3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
uitbreiden van een kantoor en het plaatsen van een reclamezuil |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.