Terug

2018_CBS_07217 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063301. Letterkundestraat 118. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07217 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063301. Letterkundestraat 118. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_07217 - Omgevingsvergunning - OMV_2018063301. Letterkundestraat 118. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

21 juni 2018

21 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen).

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen).

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’.

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale lichttoever:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor toetreding licht en lucht, dakkoepel telt alleen mee als er in de verblijfsruimte andere vertikale openingen voorzien zijn. De polyvalente ruimte op de eerste verdieping voldoet niet aan deze voorwaarde en kan niet als verblijfsruimte beschouwd worden;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben met minimaal 4 m². De ruimte in magazijn, naast inkom is mogelijk berging, maar is maar 2 m²;

  • artikel 27 Open ruimte:

bij herbouw moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel buitenruimte zijn. De aanvraag voldoet niet aan deze voorwaarde. Aanvraag geeft hiervoor argumenten in zijn begeleidende nota;

  • artikel 38 Groendaken:

De nieuw oppervlakte van dak op eerste verdieping is groter dan 20 m². Dit dak sluit aan op bestaande dak. Er wordt geen hemelwaterput voorzien. In aanvraag wordt aangegeven dat dit een groendak is, maar op figuren staat dit anders aangegeven. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De oppervlakte van de buitenruimte voldoet niet aan artikel 27 van de bouwcode. Bij herbouw dient minimaal 20% van het perceel buitenruimte te zijn. De buitenruimte die voorzien wordt is minder dan 20%. De aanvrager motiveert een afwijking: Door de buitenruimte op de voorziene plaats aan te leggen wordt er een kleinere, maar kwalitatievere rechtstreeks toegankelijke buitenruimte voorzien waardoor de woonkwaliteit van de eengezinswoning stijgt. Verder dienen er minder constructieve aanpassingen gebeuren en heeft het magazijn op deze manier een logische opbouw met een praktisch bruikbare ruimte. De motivatie tot afwijking kan worden toegestaan. Het ontpitten van het perceel zorgt voor een verbeterde woon- en leefkwaliteit, zorgt voor licht en lucht, speelruimte, infiltratiemogelijkheden en afkoeling van de stadslucht. Een grotere maatschappelijk meerwaarde en herwaardering wordt bereikt. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het ontpitten van het perceel waarbij een studio op het gelijkvloers wordt meegenomen bij de woning op de eerste verdieping. Voorliggende aanvraag vermindert het aantal woongelegenheden van 2 naar 1. De functie van magazijn op het gelijkvloers blijft behouden. Zowel de eengezinswoning als het magazijn zijn functioneel inpasbaar in de Letterkundestraat. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning en magazijn naar een eengezinswoning en magazijn met een kleine uitbreiding en interne verbouwingen. Het aantal woongelegenheden vermindert dus. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Buiten een koer in het midden van het perceel aan de rechterzijde is het perceel volledig bebouwd in de bestaande toestand. De koer wordt door de aanvraag dichtbebouwd door het voorzien van een woon- en eetkamer. Achteraan het perceel wordt een deel van de magazijnruimte gesloopt om zo een waardevolle tuin te creëren, gelinkt aan de eengezinswoning. Het ontpitten van het perceel wordt gunstig beoordeeld. De scheidingsmuur naar het rechter aanpalend perceel wordt verhoogd. De toegepaste bouwhoogte, bouwdiepte en het bouwvolume zijn verenigbaar met de omgeving en zorgen niet voor storende effecten. 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door rode gevelsteen te vervangen met een wit gekaleide gevelsteen. Tussen de bestaande en behouden raamopeningen wordt een gevelbepleistering in witte crepi voorzien. De achtergevel wordt zowel op het gelijkvloers als de 1ste verdieping uitgevoerd in een gevelbepleistering in witte crepi. Een lichte kleurstelling wordt positief geadviseerd omwille van de stedelijke opwarming en de beeldkwaliteit. De toegepaste materialen zijn visueel en vormelijk aanvaardbaar. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Hinder inzake lichtinval wordt veroorzaakt in de polyvalente ruimte op de eerste verdieping. Een polyvalente ruimte wordt gezien als een verblijfsruimte waarbij volgens artikel 24 elke verblijsfruimte openingen dient te hebben voor toetreding van licht en lucht. Dakkoepels tellen hierbij enkel mee indien er een andere verticale of schuine opening is voorzien. In de polyvalente ruimte ontbreekt een verticale of schuine opening en kan bijgevolg niet als een verblijfruimte beschouwd worden. In voorwaarde wordt opgelegd om de polyvalente ruimte op de eerste verdieping te voorzien van een andere functie, zoals bijvoorbeeld een bergplaats.

Het magazijn op het gelijkvloers is niet voorzien van een afgescheiden ruimte voor afvalberging. De afvalberging dient hierbij minimaal 4m² te zijn. Het magazijn is groot genoeg om een afgescheiden afvalberging te plaatsen op het gelijkvloers. Het voorzien van een afgescheiden afvalberging, conform artikel 26, wordt als voorwaarde opgenomen.

Volgens artikel 38 dient het nieuwe platte dak op de 1ste verdieping voorzien te worden van een groendak vanwege de oppervlakte die groter is dan 20m². De bijgeleverde plannen tonen geen groendak aan. Groendaken zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdige piekdebieten. Verder verminderen ze het ‘urban heat island’ effect en werken ze als een extra dakisolatie, waardoor groendaken vele voordelen hebben. In de voorwaarden wordt opgenomen om het dak van de 1ste verdieping als groendak aan te leggen, conform artikel 38.

Tegenover de bestaande toestand betreft de aanvraag een verbetering inzake woonkwaliteit. Een achtertuin wordt voorzien en de bewoonbare oppervlakte wordt vergroot. De eethoek, keuken en woonkamer/ eetkamer worden in één open ruimte geplaatst. Op de 1ste verdieping worden 3 ruime en kwalitatieve slaapkamers voorzien met voldoende daglicht. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de middelste kamer op de eerste verdieping (polyvalente ruimte) mag geen verblijfsruimte zijn, wegens strijdigheid met artikel 24;
  2. een gescheiden afvalberging voorzien voor het magazijn op het gelijkvloers, conform artikel 26;
  3. het platte dak op de 1ste verdieping van een groendak voorzien, conform artikel 38;
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 mei 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

1 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018063301

Gegevens van de aanvrager:

de heer Iwan Verhoeven met als adres Commandant Weynsstraat 178 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en mevrouw Katia De Ruysscher met als adres Commandant Weynsstraat 178 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Letterkundestraat 118 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nr. 50X9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met magazijn

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 30/08/1937: vergunning (238#4944) voor het bouwen van woning met werkhuis en tuin;
  • 03/06/1949: vergunning (238#6818) voor de heropbouw van een vernielde woning;
  • 25/11/1949: vergunning (238#7005) voor de aanbouw van een betonnen afdak achter woning.

Laatst vergunde toestand

  • woning met magazijn op gelijkvloers en een woning op 1e verdieping. Het magazijn is 17,36 m diep, het appartement op de eerste verdieping is circa 9,1 m diep. De rest van het terrein is onbebouwd.

Bestaande toestand

  • de huidige constructie heeft rechts op de begane grond een magazijn, links een studio en op de eerste verdieping een appartement. Het terrein is volledig volgebouwd buiten een open patio achter de studio met een oppervlakte van 7,48 m². 

Inhoud van de aanvraag

  • slopen van een deel van het magazijn rechts achteraan op het gelijkvloers.  Het ontpitte deel wordt aangelegd als tuin (44,5m²);
  • het gelijkvloers (voordien studio) wordt mee opgenomen bij de woning en voorzien als leefruimte en keuken; 
  • het afdak tegen de achtergevel op de eerste verdieping wordt afgebroken;
  • op de eerste verdieping wordt uitgebreid over de twee verdiepen;
  • de woning wordt op het gelijkvloers tot 17,4m diep gebouwd;
  • vanaf de 1ste verdieping is de bouwdiepte 13,53m;
  • interne wijzigingen op het gelijkvloers en op de 1ste verdieping;
  • de voorgevel wordt voorzien van een witte kaleilaag over de volledige gevel en witte bepleistering tussen de ramen op de 1ste verdieping.  Het buitenschrijnwerk blijft ongewijzigd; 
  • de nieuwe achtergevel wordt afgewerkt met sierpleister in een lichte kleur en voorzien van buitenschrijnwerk in wit PVC.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de middelste kamer op de eerste verdieping (polyvalente ruimte) mag geen verblijfsruimte zijn, wegens strijdigheid met artikel 24;
  • een gescheiden afvalberging voorzien voor het magazijn op het gelijkvloers, conform artikel 26;
  • het platte dak op de 1ste verdieping van een groendak voorzien, conform artikel 38;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.