Terug

2018_CBS_07223 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069309. Standonklaan 76. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07223 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069309. Standonklaan 76. District Wilrijk - Goedkeuring 2018_CBS_07223 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069309. Standonklaan 76. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
     
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de open leefruimte heeft slechts een verdiepingshoogte van 2.50 meter in plaats van 2.60 meter;
    • Artikel 38 Groendaken: het dak van de nieuwe aanbouw wordt niet als een groendak aangelegd.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
     
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het gelijkvloers uitbreiden achteraan met een perceelsbrede aanbouw voorzien van een plat dak. Een inpandig terras wordt dichtbebouwd. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Standonklaan.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers wordt een perceelsbrede uitbouw voorzien met een diepte van 4m. De totale bouwdiepte bedraagt 15m tegenover 11m in de bestaande toestand. De bouwhoogte van de uitbouw bedraagt 3,10m. Beide scheidingsmuren werden aangepast. Een bouwdiepte van 15m is aanvaardbaar in de omgeving van het pand.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt niet tegenover de bestaande toestand. Het straatbeeld wordt niet aangetast. De uitbouw achteraan wordt in hetzelfde materiaal uitgevoerd dan de bovenliggende verdiepingen, namelijk bruin/ rode gevelsteen. Het schuifraam wordt voorzien van wit pvc buitenschrijnwerk, net zoals de bovenliggende ramen. De toegepaste materialen zijn in harmonie met de omgeving en het pand zelf.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om een voldoende kwalitatieve ruimte te bekomen die langdurig gebruikt kan worden als woonplaats wordt, door toepassing van artikel 21, opgelegd om verblijfruimtes te voorzien van een minimale vrije hoogte van 2,60m. Op het gelijkvloers wordt de berging en technische ruimte met een vrije hoogte van 2,50m gewijzigd naar een leefruimte. De vrije hoogte wordt daarbij niet aangepast. Gezien het gaat over slechts 10cm en het een bestaande toestand betreft, waarbij de nieuwe uitbouw bovendien wel voldoet aan deze minimale hoogte, kan een afwijking worden toegestaan met toepassing van art. 3 van de bouwcode.

Het nieuwe platte dak van de aanbouw achteraan is strijdig met artikel 38 van de bouwcode. De oppervlakte van het dak is groter dan 20m² en de aanvraag voorziet geen dakwaterafvoer naar een hemelwaterput. Bijgevolg moet het platte dak voorzien worden van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode.

Inzake hinder voor de gebruikers van het pand is een wc waarvan de deur rechtstreeks uitkomt in de leefruimte en leefkeuken niet wenselijk. Een wc gaat vaak gepaard met hinderlijke geuren waarbij één deur niet voldoende is om dergelijke hinder in de leefruimte en leefkeuken te vermijden.

Achteraan wordt een groot gelijkvloers raam geplaatst waardoor het contact met de achtertuin verbetert en er voldoende daglicht kan invallen in de leefkeuken. De keuken en leefruimte verhuizen naar het gelijkvloers tegenover de bestaande toestand, wat het gebruiksgenot ten goede komt. Beiden worden voorzien in één open ruimte.

Mits voldaan aan de voorwaarden omvat de verbouwing een verbetering tegenover de bestaande toestand. De woonkwaliteit stijgt.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. het platte dak voorzien van een groendak, conform artikel 38;
  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

31 juli 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018069309

Gegevens van de aanvrager:

de heer Salim Bekay met als adres Standonklaan 76 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Standonklaan 76 te 2610 Wilrijk  (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 369G4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van het gelijkvloers van een eengezinswoning

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 19/2/1961: vergunning (238#11416) voor het bouwen van 9 huizen.

Laatst vergunde toestand

  • Eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak en een inpandig terras op de 1ste verdieping achteraan.

Bestaande toestand

  • Eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • het inpandig terras werd dichtgebouwd.

Inhoud van de aanvraag

  • gelijkvloerse uitbreiding van een eengezinswoning;
  • er wordt een perceelsbrede aanbouw onder plat dak voorzien tot een bouwdiepte van 15 meter;
  • beide scheidingsmuren worden verhoogd tot 3,10 meter;
  • het huis wordt intern heringericht en ten opzichte van de laatst vergunde toestand werd het inpandig terras dicht gebouwd;
  • de gelijkvloerse voorgevel is afgewerkt met een plint in blauwe hardsteen met bovenliggend een roodbruine gevelsteen en een vlak in witte natuursteen;
  • de ramen hebben buitenschrijnwerk in wit pvc en zijn voorzien van witte voorzetrolluiken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. het platte dak voorzien van een groendak, conform artikel 38;
  2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
  3. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.