Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 juni 2018 |
10 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
25 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
25 juni 2018 |
25 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
25 juni 2018 |
|
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:
- Art 21. De vrije hoogte van de ruimte boven de mezzanine en van slaapkamers 1 en 2 in het appartement is steeds kleiner dan 2,60 meter.
De ruimte boven de mezzanine is op het hoogste punt onder het dak slechts 2,60 meter hoog. Dat wil zeggen dat niet minstens de helft van de oppervlakte van de bureauruimte hoger is dan 2,60 meter, zoals de bouwcode voorschrijft. Dit is vanuit gebruiksgenot en woonkwaliteit onaanvaardbaar. Bijgevolg wordt als voorwaarde geformuleerd dat deze ruimte enkel als bergruimte kan worden gebruikt. Zie ook rode aanduiding op de plannen.
- Art 24. Het is niet duidelijk uit de plannen op te maken op welke hoogte de dakvlakramen in slaapkamers 1 en 2 van het appartement, op de bovenste verdieping, zich bevinden. Om te kunnen gelden als volwaardige raamopening, conform art. 24 van de bouwcode, moeten deze zich op een hoogte tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak bevinden. Voor de belevingswaarde van de slaapkamers en het rechtstreeks contact met de open lucht is dit essentieel. Dit wordt opgelegd als voorwaarde in de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft hoofdzakelijk betrekking op het herindelen van de meergezinswoning. Het pand wordt slechts beperkt uitgebreid en er wordt een klein terras toegevoegd waar zich nu de erker aan de straatzijde bevindt. Door deze beperkte wijzigingen blijft de schaal en het ruimtegebruik grotendeels ongewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wijzigt minimaal en met respect voor het bestaande. De bestaande dakkapel wordt uitgebouwd tot een inpandig terras. De achtergevel wordt aangepast aan de nieuwe interne indeling. Op het gelijkvloers wordt een brede raampartij voorzien. Het terras op de eerste verdieping verdwijnt en er worden bijkomende dakramen voorzien. De uitvoering en gebruikte materialen zijn in harmonie met de gebouwde omgeving en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Langs achtergevelzijde wordt een nieuwe grote raampartij voorzien naar de achterliggende stadstuin toe. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.
De aangevraagde interne wijzigingen aan de woningen vergroten het wooncomfort in grote mate.
De woningen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en veiligheid.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen:
de mezzanine van slaapkamer 1 in het appartement op de bovenste verdieping wordt uitgesloten van vergunning. Slaapkamers 1 en 2 dienen te worden opgemaakt tot minimaal aan de balkenlaag van het dak. Zie rode aanduiding op de plannen.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
24 augustus 2018 |
Verslag GOA |
3 augustus 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018066852 |
Gegevens van de aanvrager: |
Barbara en Koen Franck - Marien met als contactadres Rederijkersstraat 78 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Rederijkersstraat 80 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 43 sectie A nr. 13S6 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een tweewoonst |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand en bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Uitsluitingen
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.