Terug

2018_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2018067665. Mevrouw Courtmansstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2018067665. Mevrouw Courtmansstraat 1. District Berchem - Goedkeuring 2018_CBS_07237 - Omgevingsvergunning - OMV_2018067665. Mevrouw Courtmansstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 juni 2018

13 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

21 juni 2018

9 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

21 juni 2018

21 juni 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 juni 2018

5 juli 2018

stadsontwikkeling/ geacht vergund

21 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
      Er werd geen fietsstalplaats voorzien in de aanvraag.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er werd geen fietsenstalling ingetekend op de plannen. Er dienen voor deze functiewijziging 4 fietsstalplaatsen voorzien te worden (2 voor elk appartement). Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat deze moeten voorzien worden. Dit kan door 2 fietsen te voorzien in de garage horende bij dat appartement, en 2 in de kleine kelder, zoals in rood aangeduid op de plannen (en cfr. de kelder bestaande toestand). Hiervoor zijn enkele kleine, niet-vergunningsplichtige ingrepen nodig (aanpassen trap en deuropeningen).

Functionele inpasbaarheid

Het omvormen van de vergund geachte kamerwoning naar een meergezinswoning met 2 appartementen is te verantwoorden rekening houdend met de beperkte diepte van het perceel op de hoek van het bouwblok. Daarnaast komen er nog meergezinswoningen in de omgeving voor.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar 2 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Voorliggende aanvraag heeft een te kleine footprint om 2 plaatsen te voorzien

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1. (4*0.15=0,6)

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.


Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het hoofdvolume sluit aan op de aanpalende bebouwing en blijft ongewijzigd. Het perceel wordt grotendeels ontpit waardoor het binnengebied weer een meer open karakter krijgt en kan aangewend worden voor het creëren van buitenruimtes.

Visueel-vormelijke elementen

De woning maakt duidelijk deel uit van koppelbebouwing in een fraaie gevelrij. De erker in de voorgevel wordt dan ook terecht volgens het oorspronkelijk vergund ontwerp weer afgewerkt met een balkon op de 2de verdieping in functie van het tweede duplex-appartement.

De voortuin wordt zo groen mogelijk heraangelegd wat bijdraagt tot een groener straatbeeld.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bewoonbare oppervlakte van het pand is voldoende groot om er twee voldoende ruime duplex-appartementen met één slaapkamer in onder te brengen, in tegenstelling tot de huidige 5 studentenkamers met hun gemeenschappelijke ruimtes. Door het grotendeels supprimeren van de bestaande achterbouwen kunnen de leefruimtes in het hoofdvolume, rekening houdend met de beperkte perceeldiepte, ook voldoende licht en lucht ontvangen. Elk appartement beschikt over voldoende grote buitenruimtes.
Het ontwerp voorziet bijgevolg in een algemene verbetering van de bebouwde omgeving en de woonkwaliteit in het pand zelf. De aanvraag is dan ook passend in de omgeving en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de voorwaarden opgenomen in het advies van Eandis dienen strikt nageleefd te worden;
  3. er dienen 4 fietsstalplaatsen conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode voorzien te worden. Dit kan door 2 fietsen te voorzien in de garage horende bij dat appartement, en 2 in de kleine kelder, zoals in rood aangeduid op de plannen;
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

1 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018067665

Gegevens van de aanvrager:

D!FFERENT met als adres Kempensedreef 2 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Mevrouw Courtmansstraat 1 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie C nr. 222G2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een woning met 5 studentenkamers naar 2 appartementen

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 25/01/1968: vergunning (961#3899) voor gevelverbouwingswerken;
  • 03/07/2017: proces verbaal (11002_2017_4447) voor het vermeerderen van het aantal woonentiteiten en bebouwen van de open ruimte.

Laatst vergunde toestand

  • gesloten bebouwing bestaande uit baksteenmetselwerk met buitenschrijnwerk in hout;
  • de rechterzijde van het gebouw bestaat uit 4 bouwlagen (kroonlijst ca. 11 m), de linkerzijde omvat de trappenhal en heeft een kroonlijst van slechts 8,16m, waardoor een onderbreking ontstaat in de kroonlijst;
  • de voorgevel is voorzien van een garagepoort op het gelijkvloers, een erker op de eerste verdieping en een balkon op de tweede verdieping.

Geacht vergunde toestand

  • volgens de huurcontracten (1993 tot 2001) bijgesloten bij deze aanvraag, werd de woning opgedeeld in studentenkamers;
  • de plannen van de bestaande toestand tonen aan dat dit om 5 kamers zou gaan.

Bestaande toestand

  • ten opzichte van de laatste vergunning werd de kroonlijsthoogte van het gedeelte met 4 bouwlagen ca. 0,5 m verhoogd en het balkon op de erker aan de voorgevel werd vervangen door een schuin dakje;
  • het volledige perceel werd bebouwd op het gelijkvloers en 1ste verdieping;
  • op de 2de verdieping heeft het volume een insprong tot 8,64m bouwdiepte aan de rechterzijde; 
  • op de 3de verdieping is het volume volledig 8,64m diep;
  • het gelijkvloers is voorzien van een garage en bergplaatsen (0,45m ondergronds);
  • op de 1ste verdieping bevinden zich een studio en een gemeenschappelijke keuken;
  • op de 2de verdieping bevinden zich een gemeenschappelijke badkamer en twee kamerwoningen;
  • op de 3de verdieping bevinden zich nog twee kamerwoningen.

Inhoud van de aanvraag

  • verbouwen en omvormen van een pand met 5 studentenkamers naar twee appartementen;
  • het gelijkvloers en 1ste verdieping vormen een duplex-appartement met 1 slaapkamer, de bestaande garage blijft bewaard;
  • het gelijkvloers wordt aan de achterzijde gedeeltelijk uitgegraven zodat het nachtgedeelte een vrije hoogte van 2,60 m krijgt;
  • het perceel wordt grotendeels ontpit afgezien van een gelijkvloerse aanbouw links achteraan;
  • in de rechter achterhoek op het gelijkvloers wordt een buitenruimte van 4,5m² voorzien en op het dak van de aanbouw een buitenruimte van 6 m ², beiden in functie van appartement 1;
  • op de 2de en 3de verdieping wordt een tweede duplex-appartement voorzien met 1 slaapkamer;
  • op de 3de verdieping wordt een volume uit de achtergevel gesneden in functie van een inpandig terras van 6 m² voor appartement 2;
  • aan de voorgevel wordt weer een balkon op de 2de verdieping voorzien;
  • alle schrijnwerk wordt vervangen en in zwart uitgevoerd;
  • de voortuin wordt groen aangelegd met enkel noodzakelijke verhardingen naar de garage (2 stroken van 40cm breed) en de voordeur (stapstenen).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen  op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. de voorwaarden opgenomen in het advies van Eandis dienen strikt nageleefd te worden;
  4. er dienen 4 fietsstalplaatsen conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode voorzien te worden. Dit kan door 2 fietsen te voorzien in de garage horende bij dat appartement, en 2 in de kleine kelder, zoals in rood aangeduid op de plannen;
  5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.