Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 juni 2018 |
19 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
20 juni 2018 |
2 juli 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De kroonlijst achter is hoger dan voor wat niet kenmerkend is. Er is teveel massa tussen bovenste ramen en kroonlijst. Dit is evenmin in harmonie met het referentiebeeld;
De hobbyruimte voorziet in een hoogte van 1m97.
De noodzakelijke opstand tpv de scheimuren van 30 centimeter wordt niet voorzien.
Het te regulariseren dak is nieuw ten opzichte van de laatst vergunde toestand en dient dus aangelegd te worden als groen dak. Het blijkt niet uit de plannen dat dit voorzien is.
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
In 2009 werd een vergunning verleend voor het verbouwen van een meergezinswoning. De verbouwing werd niet volledig uitgevoerd conform de verleende vergunning. Er werd PV opgemaakt in 2014. Een aantal wederrechtelijk uitgevoerde werken kwamen niet in aanmerking voor regularisatie en zouden rechtgezet/afgebroken worden conform de afgeleverde vergunning dossier 20151705.
Aan de vergunning van 2015 werden een aantal voorwaarden gekoppeld.
In 2017 werd wederom een aanvraag ingediend tot regularisatie van dezelfde overtredingen -vastgesteld in 2014- en het niet uitvoeren van de voorwaarden gekoppeld aan de vorige vergunning van 2015. Deze werd door het college van Burgemeester en Schepenen geweigerd in de zitting van 27 oktober 2017. De weigering werd vervolgens bevestigd in beroepsprocedure bij de Bestendige Deputatie.
De huidige aanvraag komt gedeeltelijk tegemoet aan bezwaren, maar laat andere ongewijzigd.
Functionele inpasbaarheid
De inrichting van de meergezinswoning met in totaal 8 wooneenheden blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In de vorige vergunning werd als strikte voorwaarde meegegeven de schaarse open ruimte/koer groen en onverhard aan te leggen. Voorliggende aanvraag voorziet in een verwijdering van de verharding van de volledige buitenruimte conform de voorwaarde in de vorige vergunning.
De aanvraag voorziet in de sloop van de centrale uitbouw achteraan verdieping 2 (achterbouw nr. 47), conform voorwaarden vorige vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het vergunde mansardedak werd niet uitgevoerd. De kroonlijsthoogte aan de voorgevel werd opgetrokken tot 16m40 om hetzelfde aantal bouwlagen te realiseren intern (5), terwijl er slechts 4 bouwlagen getoond worden in de voorgevel. De achtergevel telt effectief vijf bouwlagen. Hierdoor is de kroonlijsthoogte achteraan hoger dan vooraan wat niet kenmerkend is in de stedelijke woonomgeving. Door het verhogen van de kroonlijst aan de voorgevel ontstaat bovenaan de gevel een groot blind vlak waardoor de kenmerkende geleding verstoord wordt. Bovendien ontbreekt de uitspringende, houten kroonlijst en werd het buitenschrijnwerk op de eerste verdieping niet vervangen conform de voorwaarde in de afgeleverde vergunning van 2015.
De gevelwijzigingen komen het straatbeeld en de cultureel, historisch en esthetisch waardevolle omgeving niet ten goede en zijn vanuit stedenbouwkundig standpunt niet aanvaardbaar. Op dit vlak blijft het advies ongewijzigd ten opzichte van vorige vergunningsaanvraag.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorziet niet in gevraagde aanpassing van de deurbreedte (vrije doorgang van 85cm conform verordening toegankelijkheid), zoals vereist in het vergunningsbesluit van 3 oktober 2015.
De fotobijlage toont aan dat de dakterrassen op de eerste verdieping (rechts achteraan) en op de derde verdieping (links en rechts achteraan) werden ingericht tot op de zijdelingse perceelsgrenzen.
De aanvraag voorziet in aangepaste inrichting van de terrassen op de derde verdieping, conform de vereisten qua privacy. De vastgestelde schermen in opaalglas, die niet verenigbaar werden geacht met goede ruimtelijke ordening in vorige vergunning, werden niet op de plannen van bestaande toestand aangeduid. De verwijdering ervan in de nieuwe toestand is daarmee onvoldoende verzekerd in de aanvraag.
Het terras op de eerste verdieping daarentegen brengt de privacy op de omliggende percelen in het gedrang en tasten de woonkwaliteit in de omgeving aan.
De terrassen, en de schermen zijn niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en niet vatbaar voor vergunning.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 augustus 2018 |
Verslag GOA |
2 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018065999 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Ali Kutlu met als contactadres Montignystraat 45 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Montignystraat 47 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11 sectie L nr. 3778D3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een meergezinswoning |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.