Terug

2018_CBS_07240 - Omgevingsvergunning - OMV_2018065999. Montignystraat 47.District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07240 - Omgevingsvergunning - OMV_2018065999. Montignystraat 47.District Antwerpen - Weigering 2018_CBS_07240 - Omgevingsvergunning - OMV_2018065999. Montignystraat 47.District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 juni 2018

19 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 juni 2018

2 juli 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
    • Artikel 22: de vrije doorgang van de beide inkomdeuren bedraagt slechts 79 centimeter. Dit moet minimaal 85 centimeter zijn.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
    • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De kroonlijst achter is hoger dan voor wat  niet kenmerkend is. Er is teveel massa tussen bovenste ramen en kroonlijst. Dit is evenmin in harmonie met het referentiebeeld;

De hobbyruimte voorziet in een hoogte van 1m97.

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

De noodzakelijke opstand tpv de scheimuren van 30 centimeter wordt niet voorzien.

  • Artikel 38 Groendak

Het te regulariseren dak is nieuw ten opzichte van de laatst vergunde toestand en dient dus aangelegd te worden als groen dak. Het blijkt niet uit de plannen dat dit voorzien is.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In 2009 werd een vergunning verleend voor het verbouwen van een meergezinswoning. De verbouwing werd niet volledig uitgevoerd conform de verleende vergunning. Er werd PV opgemaakt in 2014. Een aantal wederrechtelijk uitgevoerde werken kwamen niet in aanmerking voor regularisatie en zouden rechtgezet/afgebroken worden conform de afgeleverde vergunning dossier 20151705.

Aan de vergunning van 2015 werden een aantal voorwaarden gekoppeld.

In 2017 werd wederom een aanvraag ingediend tot regularisatie van dezelfde overtredingen -vastgesteld in 2014- en het niet uitvoeren van de voorwaarden gekoppeld aan de vorige vergunning van 2015. Deze werd door het college van Burgemeester en Schepenen geweigerd in de zitting van 27 oktober 2017. De weigering werd vervolgens bevestigd in beroepsprocedure bij de Bestendige Deputatie.

De huidige aanvraag komt gedeeltelijk tegemoet aan bezwaren, maar laat andere ongewijzigd.

Functionele inpasbaarheid

De inrichting van de meergezinswoning met in totaal 8 wooneenheden blijft ongewijzigd en is functioneel inpasbaar in de omgeving.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de vorige vergunning werd als strikte voorwaarde meegegeven de schaarse open ruimte/koer groen en onverhard aan te leggen. Voorliggende aanvraag voorziet in een verwijdering van de verharding van de volledige buitenruimte conform de voorwaarde in de vorige vergunning.

De aanvraag voorziet in de sloop van de centrale uitbouw achteraan verdieping 2 (achterbouw nr. 47), conform voorwaarden vorige vergunning.

Visueel-vormelijke elementen

Het vergunde mansardedak werd niet uitgevoerd. De kroonlijsthoogte aan de voorgevel werd opgetrokken tot 16m40 om hetzelfde aantal bouwlagen te realiseren intern (5), terwijl er slechts 4 bouwlagen getoond worden in de voorgevel. De achtergevel telt effectief vijf bouwlagen. Hierdoor is de kroonlijsthoogte achteraan hoger dan vooraan wat niet kenmerkend is in de stedelijke woonomgeving. Door het verhogen van de kroonlijst aan de voorgevel ontstaat bovenaan de gevel een groot blind vlak waardoor de kenmerkende geleding verstoord wordt. Bovendien ontbreekt de uitspringende, houten kroonlijst en werd het buitenschrijnwerk op de eerste verdieping niet vervangen conform de voorwaarde in de afgeleverde vergunning van 2015.

De gevelwijzigingen komen het straatbeeld en de cultureel, historisch en esthetisch waardevolle omgeving niet ten goede en zijn vanuit stedenbouwkundig standpunt niet aanvaardbaar. Op dit vlak blijft het advies ongewijzigd ten opzichte van vorige vergunningsaanvraag.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorziet niet in gevraagde aanpassing van de deurbreedte (vrije doorgang van 85cm conform verordening toegankelijkheid), zoals vereist in het vergunningsbesluit van 3 oktober 2015.

De fotobijlage toont aan dat de dakterrassen op de eerste verdieping (rechts achteraan) en op de derde verdieping (links en rechts achteraan) werden ingericht tot op de zijdelingse perceelsgrenzen.

De aanvraag voorziet in aangepaste inrichting van de terrassen op de derde verdieping, conform de vereisten qua privacy. De vastgestelde schermen in opaalglas, die niet verenigbaar werden geacht met goede ruimtelijke ordening in vorige vergunning, werden niet op de plannen van bestaande toestand aangeduid. De verwijdering ervan in de nieuwe toestand is daarmee onvoldoende verzekerd in de aanvraag.

Het terras op de eerste verdieping daarentegen brengt de privacy op de omliggende percelen in het gedrang en tasten de woonkwaliteit in de omgeving aan.

De terrassen, en de schermen zijn niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en niet vatbaar voor vergunning.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van

  1. ontbreken aanpassing schrijnwerk voorgevel op 1ste verdieping conform vergunning;
  2. atypische dakopbouw en gevelgeleding;
  3. ontoereikende toegankelijkheid, wegens te smalle voordeuren;
  4. schending privacy ten gevolge van terras op de 1ste verdieping.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

20 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 augustus 2018

Verslag GOA

2 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018065999

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ali  Kutlu met als contactadres Montignystraat 45 bus 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Montignystraat 47 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nr. 3778D3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 06/11/2009: vergunning (20094047) voor het verbouwen van twee eengezinswoningen tot appartementen;
  • 16/06/2014: PV (2010364) werken niet uitgevoerd conform de afgeleverde vergunning (werken, brandweervoorwaarden, terrassen);
  • 23/10/2015: vergunning (20151705) het regulariseren van de gewijzigde toestand na het uitvoeren van de werken;
  • 22/03/2018: weigering van de vergunning (20171744) door de bestendige deputatie voor het regulariseren van verbouwingswerken aan een meergezinswoning.

Laatst vergunde toestand

  • meergezinswoning in gesloten bebouwing met 4 bouwlagen onder mansardedak.

Bestaande toestand

  • de bestaande toestand wijkt op meerdere punten af van de laatste vergunde toestand:
    • het te slopen volume achteraan het rechtse appartement werd niet afgebroken;
    • het terras van het linker appartement op de eerste verdieping werd anders aangelegd dan vergund;
    • de terrassen op derde verdieping werden groter uitgevoerd dan vergund
    • het buitenschrijnwerk in de voorgevel van de eerste verdieping werd niet vervangen;
    • de dakverdieping werd anders uitgevoerd dan vergund;
    • de buitenruimte werd niet onverharde aangelegd zoals vergund;
    • de breedte van de inkomdeuren werd niet aangepast aan de normen van toegankelijkheid.

Inhoud van de aanvraag

  • slopen van een deel van de achterbouw van het rechtse appartement op de tweede verdieping;
  • terrassen op de derde verdieping worden terug gebracht naar de situatie van de laatst vergunde toestand;
  • de koer van het gelijkvloerse appartement rechts wordt omgevormd tot een onverharde tuin;
  • het niet uitvoeren van de vergunde mansardekap en het regulariseren aanpassen van de dakverdieping en de bijhorende kroonlijsthoogte aan de voorgevel;
  • het regulariseren van het terras op de eerste verdieping;
  • het regulariseren van de uitvoering van het buitenschrijnwerk voorgevel 1ste verdieping;
  • het regulariseren van de uitvoering de breedte van de inkomdeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.