De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een bezwaarschrift ingediend dat handelt over volgende bezwaren:
Beoordeling bezwaar:
Het segment van de straat waar het pand zich inpast, wordt inderdaad gekenmerkt door 3 bouwlagen (kroonlijsthoogte ca. 10 meter). Het toevoegen van een extra bouwlaag is in strijd met het referentiebeeld en betekent een afwijking van art. 6 en 10 van de bouwcode. De panden met 4 bouwlagen, waarnaar verwezen wordt in de aanvraag, zijn een uitzondering in het straatbeeld en bevinden zich op de hoeken van de straat of aan het plein.
Het bezwaar is gegrond.
Beoordeling bezwaar:
De impact van de extra bouwlaag naar bezonning toe zal, door de oriëntering, beperkt zijn. Het is eerder vanuit het beeld van de straat en de wens het uniforme straatbeeld te behouden, dat een bijkomende bouwlaag negatief wordt beoordeeld.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling bezwaar:
Eventuele, doch niet bewezen, bijkomende regenwatertoevoer, zal beperkt zijn en makkelijk op te vangen door het bestaande waterafvoersysteem.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling bezwaar:
Het dossier is volledig en voldoet aan de aanstiplijst voor aanvragen met een uitgebreide dossiersamenstelling. Er dient slecht 1 terreinprofiel te worden toegevoegd. Bovendien kan aan de hand van de ingediende plannen het ontwerp voldoende worden beoordeeld.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling bezwaar:
Het bezwaar tegen structurele problemen voor het aangrenzende eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken voor en tijdens de uitvoer der werken.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling bezwaar:
Juridisch kan eenieder een omgevingsvergunning aanvragen voor een bepaald pand/perceel. Het is aan de aanvrager afspraken te maken met de eigenaar van het pand. Het bezwaar betreft een burgerrechtelijke aangelegenheid die losstaat van de beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling bezwaar:
De woning is volgens de laatst vergunde toestand en de kadastergegevens, gekend als een meergezinswoning met drie wooneenheden. Met voorliggende aanvraag wordt dus geen omvorming van eengezinswoning naar meergezinswoning aangevraagd. De locatie van de septische put wordt niet gewijzigd en er verandert dan ook niets aan de wijze waarop deze geledigd wordt. Ook al is de locatie van de afvalberging in de kelder van het pand weinig praktisch, en zal de berging in realiteit weinig gebruikt worden voor het stockeren van afval, voldoet de ruimte wel aan de bepalingen van de bouwcode.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018056799 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Nicole Englander met als adres Lange Leemstraat 192 bus 2 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Edgard Casteleinstraat 15 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9 sectie I nr. 2122D5 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
bouwen van een bijkomende bouwlaag op een appartementsgebouwen en het aantal woongelegeheden te wijzigen van drie naar vier |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst uitgevoerde vergunning
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
12 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 juni 2018 |
16 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 juni 2018 |
14 juni 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
12 juni 2018 |
12 juni 2018 |
Toetsing aan de voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Edgard Casteleinstraat wordt gekenmerkt door woningen met drie bouwlagen onder plat dak en een gelijke kroonlijsthoogte. Enkel op de hoeken van de straat (Vlaamsekunstlaan en Alfred Coolsstraat/Pol de Montstraat) hebben de panden een vierde bouwlaag.
Een extra vierde bouwlaag met bovenliggend dakterras op dit pand kan bijgevolg niet worden toegestaan omdat dit niet inpasbaar is in het straatbeeld dat gekenmerkt wordt door een sterke visuele samenhang.
Visueel-vormelijke elementen
De bijkomende daklaag afgewerkt in dakpannen en de dakopbouw afgewerkt in houten planken, doen afbreuk aan het nog zeer uniforme straatbeeld dat uitsluitend bestaat uit gevels in baksteen.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het toevoegen van een extra bouwlaag en bovenliggend dakterras is in strijd met het referentiebeeld. Het segment van de straat waar het pand zich inpast, wordt gekenmerkt door 3 bouwlagen. De panden met 4 bouwlagen, waarnaar verwezen wordt in de aanvraag, zijn een uitzondering in het straatbeeld en bevinden zich op de hoeken van de straat of aan het plein.
Gelet op het uniforme gevelbeeld, zowel qua materialisatie als bouwhoogte, dat nog aanwezig is in de straat, het bestaande straatprofiel en de beperkte diepte van de percelen is een bijkomende bouwlaag met bovenliggend dakterras niet aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 3 naar 4. Er wordt een verdieping extra voorzien. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. |
De plannen voorzien 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De bestaande garage wordt omgevormd naar een gemeenschappelijke fitsenberging. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Gelet op de vergunde garage kan het omvormen van deze garage naar gemeenschappelijke fietsenberging niet positief gemotiveerd worden. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. |
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van:
- het niet inpassen van een vierde bouwlaag afgewerkt met dakpannen met bovenliggend terras, in het typerende uniforme straatbeeld van de wijk dat wordt gekenmerkt door panden met 3 bouwlagen in baksteen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 juni 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Verslag GOA |
25 juli 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.