Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
21 juni 2018 |
3 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
21 juni 2018 |
12 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
21 juni 2018 |
26 juni 2018 |
Geen bezwaar |
AQUAFIN NV |
21 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Fluvius |
21 juni 2018 |
3 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
21 juni 2018 |
17 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
21 juni 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
21 juni 2018 |
29 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
21 juni 2018 |
4 juli 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
21 juni 2018 |
20 juni 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voor een vrijstaand gebouw maakt deel uit van de ontwikkeling van het stadsontwikkelingsgebied Nieuw Zuid. Het gebouw dat in de aanvraag wordt benoemd als Blok 18, wordt opgetrokken in striga 3.
Het programma omvat kantoorruimten op het gelijkvloers, 40 appartementen op de vier verdiepingen en een collectieve daktuin. De ondergrondse parking van drie bouwlagen strekt zich uit onder Blok 17 waarvoor op 4 mei 2018 een stedenbouwkundige vergunning werd verleend met referentie 20173462.
De aangevraagde functies zijn conform de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Nieuw Zuid en zijn verenigbaar met de aanwezige functies in het in ontwikkeling zijnde stadsweefsel.
De stedelijke dienst Business en Innovatie adviseert gunstig met volgende argumentatie:
Deze locatie is in de beleidsnota kantoren beoordeelt als een strategische locatie voor de vestiging van zowel kleinere als internationale (hoofd)kantoren. Het district Antwerpen heeft een lage beschikbaarheidsgraad in het segment nieuwe kantoorgebouwen en daarom wordt het ontwikkelingspotentieel van deze locatie hoog ingeschat.
De toepasselijke beleids- en visiedocumenten vragen op deze locatie een verweving van kantoren met maatschappelijke en/of recreatieve en/of residentiële functies. Het stadsontwikkelingsproject omvat ook voldoende ruimte voor ondersteunende functies aan kantoren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 56 parkeerplaatsen.
Advies Mobiliteit: De parkeerbehoefte wordt bepaald op het nieuw bouwen van 40 appartementen en een kantoor van 757m2.
40 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 à 40 x 1.2 = 48 757m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 757m² x 1.1/100m² = 8.3
De werkelijke parkeerbehoefte is 56.
|
De plannen voorzien in 243 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er worden 243 parkeerplaatsen voorzien in een ondergrondse parking van 3 lagen. Deze parkeerplaatsen worden ook gebruikt door blok 17. Er zijn voor beide blokken 42 plaatsen te weinig. Deze plaatsen worden in de clusterparking onder blok 14-15 opgevangen. Er zijn dus niet genoeg parkeerplaatsen in de eigen ondergrondse parking maar in het geheel van striga 3 klopt het aantal parkeerplaatsen wel (zie parkeerboekhouding).
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56. Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56 – 56 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
De dienst Mobiliteit merkt op dat voor 40 appartementen 112 fietsstalplaatsen nodig zijn:
Voor het kantoor van 757m2 zijn volgens de norm van 1.25/100m2 9 fietsstalplaatsen nodig (1.25 x 7.57 = 9.4).
In het totaal moeten 121 fietsstalplaatsen voorzien worden (112 + 9).
Op het gelijkvloers worden 128 fietsstalplaatsen voorzien, 94 in een dubbeldeksysteem en 34 in een gewoon laag systeem. Omdat niet alle type fietsen gebruik kunnen maken van een dubbeldeksysteem (fietsen met manden en kinderstoelen) is het nodig om de helft van het aantal nodige fietsstalplaatsen als gewone fietsstalplaats te voorzien.
Dit laatste wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Blok 18 is opgevat als een rechthoekig volume van vijf bouwlagen, is 20 meter breed, 55 meter lang en heeft een kroonlijst op 18,65 meter hoogte. De ‘bigger en cheapers’ en het doorlopend balkon aan de wadizijde zijn binnen deze contour uitgewerkt. Twee trapkernen die de toegang verzekeren tot de daktuin zijn ca. 1,8 meter hoog.
Het volume is conform de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Nieuw Zuid en stemt overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De draagkracht wordt niet overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels zijn ontworpen met het model van pallazzo als uitgangspunt. Een symmetrische gevelgebouw, duidelijk herkenbare inkompartijen, ruime gevelopeningen, een verhoogde bovenste verdieping en een gearticuleerde kroonlijst, loggiavloeren en dekstenen kenmerken het gebouw.
De gevels worden afgewerkt met groen-grijs metselwerk en buitenschrijnwerk in hout. De teruggetrokken gevels van de loggia worden deels uitgevoerd in geglazuurde baksteen, net zoals de inkomhallen. De kroonlijst, balkonplaten, dakranden en lekdorpels worden toon-op-toon met het metselwerk uitgevoerd in licht groengrijs architectonisch beton.
De doorvalbeveiliging, traphekken en toegangspoorten worden uitgevoerd als spijlenhekwerken in groen staal.
Het project werd voorafgaand ter advies voorgelegd aan de welstandscommissie op 23 februari 2018. De commissie formuleerde een voorwaardelijk gunstig advies met volgende onderzoeksvragen:
Voorliggende aanvraag komt tegemoet aan deze opmerkingen. De inrichting van de appartementen is het resultaat van verder onderzoek naar kwalitatieve doorzonappartementen. De kroonlijst is verder uitgewerkt als een duidelijke beëindiging van het volume.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De dienst Luchtvaart gaf op 20 juli 2018 aan niet op tijd een gecoördineerd advies te kunnen afleveren en vraagt 30 dagen extra tijd. Aan deze vraag kan omwille van decretale bepalingen niet voldaan worden. Indien geen advies wordt uitgebracht binnen de gestelde termijn, wordt het advies geacht gunstig te zijn.
Wel werd opgemerkt dat indien het project zich binnen een straal van 15 kilometer rond de luchthaven bevindt, de luchthaveninspectie van de betrokken luchthaven en Belgocontrol gecontacteerd moet worden 2 maanden voor aanvang van de werken om toestemming te krijgen voor het gebruik van kranen en dergelijke, ongeacht de hoogte.
Het project voldoet aan deze voorwaarde: het bevindt zich op minder dan 15 kilometer van de luchthaven van Deurne. Als voorwaarde wordt aan de vergunning gekoppeld om contact op te nemen met de luchthaven en Belgocontrol 2 maanden voor aanvang van de werken.
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op voorliggende aanvraag.
De voorwaardelijk gunstig adviezen van Fluvius, de ASTRID-veiligheidscommissie en Proximus worden integraal aan de vergunning gekoppeld.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 augustus 2018 |
Verslag GOA |
2 augustus 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018048691 |
Gegevens van de aanvrager: |
Jeff Henri Cavens met als contactadres Jan van Gentstraat 7 bus 501 te 2000 Antwerpen en de heer Stefan Michel Paeleman met als adres Jan van Gentstraat 7 bus 501 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
André Delvauxpad 76 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11 sectie L nrs. 3917V, 3925S4 en 3982X3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een meergezinswoning met 40 appartementen, een kantoorruimte en ondergrondse parkeergarage op Nieuw Zuid (Blok 18) |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.