Terug

2018_CBS_07229 - Omgevingsvergunning - OMV_2018048691. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07229 - Omgevingsvergunning - OMV_2018048691. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07229 - Omgevingsvergunning - OMV_2018048691. André Delvauxpad 76. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

21 juni 2018

3 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 juni 2018

12 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

21 juni 2018

26 juni 2018

Geen bezwaar

AQUAFIN NV

21 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Fluvius

21 juni 2018

3 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS

21 juni 2018

17 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

21 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

 Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 juni 2018

29 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

21 juni 2018

4 juli 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

21 juni 2018

20 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag voldoet hieraan. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voor een vrijstaand gebouw maakt deel uit van de ontwikkeling van het stadsontwikkelingsgebied Nieuw Zuid. Het gebouw dat in de aanvraag wordt benoemd als Blok 18, wordt opgetrokken in striga 3. 

Het programma omvat kantoorruimten op het gelijkvloers, 40 appartementen op de vier verdiepingen en een collectieve daktuin. De ondergrondse parking van drie bouwlagen strekt zich uit onder Blok 17 waarvoor op 4 mei 2018 een stedenbouwkundige vergunning werd verleend met referentie 20173462. 

De aangevraagde functies zijn conform de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Nieuw Zuid en zijn verenigbaar met de aanwezige functies in het in ontwikkeling zijnde stadsweefsel. 

De stedelijke dienst Business en Innovatie adviseert gunstig met volgende argumentatie: 

Deze locatie is in de beleidsnota kantoren beoordeelt als een strategische locatie voor de vestiging van zowel kleinere als internationale (hoofd)kantoren. Het district Antwerpen heeft een lage beschikbaarheidsgraad in het segment nieuwe kantoorgebouwen en daarom wordt het ontwikkelingspotentieel van deze locatie hoog ingeschat.

De toepasselijke beleids- en visiedocumenten vragen op deze locatie een verweving van kantoren met maatschappelijke en/of recreatieve en/of residentiële functies. Het stadsontwikkelingsproject omvat ook voldoende ruimte voor ondersteunende functies aan kantoren. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 56  parkeerplaatsen.

 

Advies Mobiliteit:

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het nieuw bouwen van 40 appartementen en een kantoor van 757m2.

 

40 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 à 40 x 1.2 = 48

757m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² à 757m² x 1.1/100m² = 8.3

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 56.

 

De plannen voorzien in 243 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 243 parkeerplaatsen voorzien in een ondergrondse parking van 3 lagen.

Deze parkeerplaatsen worden ook gebruikt door blok 17. Er zijn voor beide blokken 42 plaatsen te weinig. Deze plaatsen worden in de clusterparking onder blok 14-15 opgevangen.

Er zijn dus niet genoeg parkeerplaatsen in de eigen ondergrondse parking maar in het geheel van striga 3 klopt het aantal parkeerplaatsen wel (zie parkeerboekhouding).

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56.

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56 – 56 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 Fietsvoorzieningen

De dienst Mobiliteit merkt op dat voor 40 appartementen 112 fietsstalplaatsen nodig zijn:

  • 16 appartementen met 1 slaapkamer = 16 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 32
  • 16 appartementen met 2 slaapkamers = 16 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 48
  • 8 appartementen met 3 slaapkamers = 8 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 32

 

Voor het kantoor van 757m2 zijn volgens de norm van 1.25/100m2 9 fietsstalplaatsen nodig (1.25 x 7.57 = 9.4). 

In het totaal moeten 121 fietsstalplaatsen voorzien worden (112 + 9). 

Op het gelijkvloers worden 128 fietsstalplaatsen voorzien, 94 in een dubbeldeksysteem en 34 in een gewoon laag systeem. Omdat niet alle type fietsen gebruik kunnen maken van een dubbeldeksysteem (fietsen met manden en kinderstoelen) is het nodig om de helft van het aantal nodige fietsstalplaatsen als gewone fietsstalplaats te voorzien.

Dit laatste wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Blok 18 is opgevat als een rechthoekig volume van vijf bouwlagen, is 20 meter breed, 55 meter lang en heeft een kroonlijst op 18,65 meter hoogte. De ‘bigger en cheapers’ en het doorlopend balkon aan de wadizijde zijn binnen deze contour uitgewerkt. Twee trapkernen die de toegang verzekeren tot de daktuin zijn ca. 1,8 meter hoog. 

Het volume is conform de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Nieuw Zuid en stemt overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De draagkracht wordt niet overschreden. 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels zijn ontworpen met het model van pallazzo als uitgangspunt. Een symmetrische gevelgebouw, duidelijk herkenbare inkompartijen, ruime gevelopeningen, een verhoogde bovenste verdieping en een gearticuleerde kroonlijst, loggiavloeren en dekstenen kenmerken het gebouw.

De gevels worden afgewerkt met groen-grijs metselwerk en buitenschrijnwerk in hout. De teruggetrokken gevels van de loggia worden deels uitgevoerd in geglazuurde baksteen, net zoals de inkomhallen. De kroonlijst, balkonplaten, dakranden en lekdorpels worden toon-op-toon met het metselwerk uitgevoerd in licht groengrijs architectonisch beton.

De doorvalbeveiliging, traphekken en toegangspoorten worden uitgevoerd als spijlenhekwerken in groen staal. 

Het project werd voorafgaand ter advies voorgelegd aan de welstandscommissie op 23 februari 2018. De commissie formuleerde een voorwaardelijk gunstig advies met volgende onderzoeksvragen:

  • Appartementen middenbeuk: doorzontypologieën onderzoeken in functie van lichtinname en leefkwaliteit;
  • Kroonlijst: duidelijke beëindiging onderzoeken in aansluiting met borstwering van de dieper liggende daktuin. 

Voorliggende aanvraag komt tegemoet aan deze opmerkingen. De inrichting van de appartementen is het resultaat van verder onderzoek naar kwalitatieve doorzonappartementen. De kroonlijst is verder uitgewerkt als een duidelijke beëindiging van het volume. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De dienst Luchtvaart gaf op 20 juli 2018 aan niet op tijd een gecoördineerd advies te kunnen afleveren en vraagt 30 dagen extra tijd. Aan deze vraag kan omwille van decretale bepalingen niet voldaan worden. Indien geen advies wordt uitgebracht binnen de gestelde termijn, wordt het advies geacht gunstig te zijn.

Wel werd opgemerkt dat indien het project zich binnen een straal van 15 kilometer rond de luchthaven bevindt, de luchthaveninspectie van de betrokken luchthaven en Belgocontrol gecontacteerd moet worden 2 maanden voor aanvang van de werken om toestemming te krijgen voor het gebruik van kranen en dergelijke, ongeacht de hoogte.

Het project voldoet aan deze voorwaarde: het bevindt zich op minder dan 15 kilometer van de luchthaven van Deurne. Als voorwaarde wordt aan de vergunning gekoppeld om contact op te nemen met de luchthaven en Belgocontrol 2 maanden voor aanvang van de werken. 

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen opmerkingen op voorliggende aanvraag. 

De voorwaardelijk gunstig adviezen van Fluvius, de ASTRID-veiligheidscommissie en Proximus worden integraal aan de vergunning gekoppeld. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de helft van het aantal nodige fietsstalplaatsen als een gewone lage fietsstalplaats te voorzien;
  3. de luchthaven van Deurne en Belgocontrol 2 maanden voor de aanvang van de werken te contacteren;
  4. het bijgevoegde advies van Fluvius strikt na te leven;
  5. het bijgevoegde advies van de ASTRID-veiligheidscommissie strikt na te leven;
  6. Proximus uit te nodigen op alle werf- en projectvergaderingen;
  7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

2 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018048691

Gegevens van de aanvrager:

Jeff Henri Cavens met als contactadres Jan van Gentstraat 7 bus 501 te 2000 Antwerpen en de heer Stefan Michel Paeleman met als adres Jan van Gentstraat 7 bus 501 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

André Delvauxpad 76 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11 sectie L nrs. 3917V, 3925S4 en 3982X3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een meergezinswoning met 40 appartementen, een kantoorruimte en ondergrondse parkeergarage op Nieuw Zuid (Blok 18)

Omschrijving aanvraag

 

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 29/01/2014: vergunning (20135602) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken op de site van ‘Antwerpen Nieuw Zuid’;
  • 07/10/2016: vergunning (20161175) voor het uitvoeren van technische werken binnen de wijk Nieuw Zuid meer bepaald de aanvraag wegenisvergunning voor fase 2 (striga 3-4-5) en het regulariseren van de wijzigingen ten opzichte van de vergunning AN1/B/P/20135602;
  • 04/05/2018: vergunning (20173462) voor het bouwen van Blok 17 op Nieuw Zuid met 165 wooneenheden, kantoren en commerciële ruimtes en een ondergrondse parking.

Laatst vergunde toestand

  • het project maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject ‘Nieuw Zuid’;
  • het project bestaat uit een geheel nieuwe wijk met woningen, lokale voorzieningen, commerciële ruimtes en kantoren.

Bestaande toestand

  • het terrein is momenteel onbebouwd. 

Inhoud van de aanvraag

  • bouwen van Blok 18 in Striga 3 op Nieuw Zuid;
  • op de benedenverdieping worden kantoorruimten, twee inkomhallen en een fietsenstalling voor 128 fietsen voorzien;
  • op de vier verdieping worden telkens 10 appartementen voorzien;
  • elk appartement beschikt over een private buitenruimte;
  • het dak wordt ingericht als een gemeenschappelijke daktuin;
  • ondergronds wordt een collectieve parkeergarage voorzien voor 245 wagens, deze is gekoppeld met ‘Blok 17’.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de helft van het aantal nodige fietsstalplaatsen als een gewone lage fietsstalplaats te voorzien;
  3. de luchthaven van Deurne en Belgocontrol 2 maanden voor de aanvang van de werken te contacteren;
  4. het bijgevoegde advies van Fluvius strikt na te leven;
  5. het bijgevoegde advies van de ASTRID-veiligheidscommissie strikt na te leven;
  6. Proximus uit te nodigen op alle werf- en projectvergaderingen;
  7. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
  8. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.