Terug

2018_CBS_07238 - Omgevingsvergunning - OMV_2018030551. Kanunnikenstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07238 - Omgevingsvergunning - OMV_2018030551. Kanunnikenstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_07238 - Omgevingsvergunning - OMV_2018030551. Kanunnikenstraat 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius

21 juni 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 juni 2018

26 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 juni 2018

22 juni 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

21 juni 2018

4 juli 2018

DL adresbeheer (huisnummers)

21 juni 2018

21 juni 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • artikel 12 Levendige plint:

het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat mogelijk is. De plint is ingevuld met een poort en de voordeur naar de achterliggende trappenhal; 

  • artikel 27 Open ruimte:

bij functiewijzigingen dient minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op niveau van het maaiveld onbebouwd te zijn. Het perceel blijft volledig bebouwd op het  gelijkvloers;  

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

§3 inrichting: de parkeerplaatsen voldoen niet allemaal aan de minimale maatvoering die wordt opgelegd in artikel 30 (zie ook advies mobiliteit);   

  • artikel 38 Groendaken: 

het dak van het hoofdvolume wordt niet aangelegd als groendak.  Het is nochtans verplicht om nieuwe daken van vergunningsplichtige constructies, groter dan 20m² en met een helling van minder dan 15° te voorzien van groendak.    

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:

  • Artikel 12 -Een levendige functie ter hoogte van de voorgevel op het gelijkvloers ontbreekt. De garagepoort, en de achterliggende parkeergarage, is echter een vergunde toestand, waardoor op basis van artikel 3 van de bouwcode een afwijking kan worden toegestaan.
  • Artikel 27- In functie van duurzaamheid, leefbaarheid en infiltratie van regenwater is het onaanvaardbaar dat er bij de functiewijziging naar wonen geen ontpitting van het volledig dicht gebouwde gelijkvloers wordt doorgevoerd. Omwille van toegankelijkheid en bruikbaarheid (parkeren/draaien), en omdat het dak wordt aangelegd als groendak, wordt alsnog akkoord gegaan de autobergplaats over de volledige oppervlakte te behouden. Op basis van artikel 3 van de bouwcode wordt een afwijking toegestaan.
  • Artikel 30-  Er worden 7 parkeerplaatsen voorzien die niet allemaal bruikbaar zijn volgens het advies van de afdeling Mobiliteit. Bijgevolg wordt als voorwaarde opgelegd dat 4 parkeerplaatsen moeten gerealiseerd worden, conform de aanduiding in rood op het plan van het gelijkvloers. Deze vier parkeerplaatsen zijn voldoende om te beantwoorden aan de werkelijke parkeerbehoefte.
  • Artikel 38- Het platte dak van het hoofdvolume moet worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de Bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

Functionele inpasbaarheid

Een woonfunctie is op deze locatie functioneel inpasbaar.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

“Advies Mobiliteit:

De parkeerbehoefte wordt bepaald voo reen functiewijziging van autobergplaats en burelen naar wonen.

Er worden 3 appartementen voorzien.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 3.”

De oppervlakte van het gelijkvloers maakt het mogelijk 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen, in te richten.

Advies Mobiliteit:

“Er worden 7 plaatsen ingetekend maar de ruimte tussen de 4 langse parkeerplaatsen moet minstens 3m bedragen wat hier niet het geval is. Hier tellen we dus 2 plaatsen niet mee als nuttige plaatsen. Ook de haakse parkeerplaatsen zijn te smal (minstens 2m50) en we tellen de middelste daarom niet mee als nuttige plaats.

Door een andere indeling zouden er dus 4 parkeerplaatsen kunnen voorzien worden.”

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

Dit aantal is toereikend.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 parkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 29 mei 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.


De dienst Mobiliteit bracht eveneens advies uit over de fietsvoorzieningen:

“Voor de 3 appartementen moeten er 9 fietsstalplaatsen voorzien worden:

3 appartementen met 2 slaapkamers = 3 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 9

De bureauruimtes zijn groot genoeg om in te richten als kleine slaapkamer.

Er worden 10 fietsstalplaatsen voorzien op het gelijkvloers.”

Er kan geconcludeerd worden dat de fietsenstalling voldoende groot is.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

Hoewel het links en rechts aanpalende pand lager zijn dan het voorgestelde volume, is een kroonlijsthoogte van 12,72 meter toelaatbaar op deze locatie. De straat wordt nl. gekenmerkt door panden met 3 à 4 bouwlagen (en vier bouwlagen op de hoek met de Abdijstraat).

Ook de bouwdiepte van 13 meter op de verdiepingen is in overeenstemming met wat kenmerkend is in de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

De materialen zijn in overeenstemming met de stedelijk context van het perceel.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De wooneenheden voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en veiligheid.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. het platte dak van het hoofdvolume aan te leggen als groendak, conform art. 38 van de bouwcode;
  3. 4 nuttige autostaanplaatsen te realiseren, conform de rode aanduiding op het plan van het gelijkvloers;
  4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 mei 2018

Volledig- en ontvankelijk

21 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2018

Verslag GOA

2 augustus 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018030551

Gegevens van de aanvrager:

KASIA met als adres Abdijstraat 100 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Kanunnikenstraat 14 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9 sectie I nr. 2438L8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van garage met burelen naar meergezinswoning met 3 appartementen

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 03/04/1989: vergunning (86#890030) voor een verbouwing;
  • 10/03/2017: vergunning (20162736) voor het wijzigen van functie van garage naar bandencentrale;
  • 28/04/2017: weigering (2017277) voor het wijzigen van de bestemming naar hand-carwash;
  • 11/08/2017: vergunning (20171494) voor het wijzigen van de bestemming naar hand-carwash. 

Laatst vergunde toestand

  • gesloten bebouwing bestaande uit twee bouwlagen onder plat dak; 
  • de voorgevel is afgewerkt in lichtkleurige gladde gevelsteen en voorzien van een poort met rechts daarvan de inkomdeur;
  • door het wijzigen van de functie van Kanunnikenstraat nr. 18 naar een handcarwash (vergunning 2017) is het volledig dicht gebouwde gelijkvloers van nr. 14 verkleind  tot een ruimte die plaats biedt voor het parkeren van 5 auto’s;
  • de breedte van het volledige perceel is 5m;  
  • de bovenverdieping heeft een bouwdiepte van 8m en is ingericht als bureel met aangrenzende archiefruimte. 

Bestaande toestand

  • het volume en de inrichting zijn conform de vergunning uit 1989. De gelijkvloerse garage werd niet verkleind in functie van de handcarwash (vergunning 2017) en biedt plaats voor het parkeren van 8 auto’s;
  • de breedte van het perceel achteraan is niet 5m breed zoals opgetekend in de vergunning van 2017, maar is 6,95m breed conform de vergunning van 1989.
  • de voorgevel is afgewerkt met lichtbruine bepleistering en voorzien van een poort over de volledige gevelbreedte; 

Inhoud van de aanvraag

  • omvormen van een pand met bureel en autobergplaats naar 3 appartementen met autobergplaats;
  • het volume (volledig perceel bebouwd) en inrichting van het gelijkvloers blijven ongewijzigd (ten opzichte van de vergunning van 1989), behalve één parkeerplaats, deze wordt omgevormd naar fietsenstaanplaats;
  • op deze gelijkvloerse sokkel worden 3 bouwlagen voorzien met bouwdiepte van 13m en een kroonlijsthoogte van 12,57m;
  • de 3 één-slaapkamerappartementen worden telkens voorzien van een inpandig terras aan de straatzijde ;
  • het platte dak van het gelijkvloers wordt ingericht als groendak; 
  • de gevel op het gelijkvloers voorziet links een poort en rechts een toegangsdeur naar de appartementen;
  • de voorgevel wordt afgewerkt met rode baksteenplaketten en voorzien van buitenschrijnwerk in wit aluminium;
  • de achtergevel wordt opgebouwd uit witte baksteen en afgesloten met donkergrijs aluminium schrijnwerk. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. het platte dak van het hoofdvolume aan te leggen als groendak, conform art. 38 van de bouwcode;
  4. 4 nuttige autostaanplaatsen te realiseren, conform de rode aanduiding op het plan van het gelijkvloers;
  5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.