Terug

2018_CBS_07054 - Omgevingsvergunning - OMV_2018061787. Antwerpsesteenweg 133. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07054 - Omgevingsvergunning - OMV_2018061787. Antwerpsesteenweg 133. District Hoboken - Goedkeuring 2018_CBS_07054 - Omgevingsvergunning - OMV_2018061787. Antwerpsesteenweg 133. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018061787

Gegevens van de aanvrager:

NV WINVEST Holding met als adres Plantinkaai 5 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsesteenweg 133 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38 sectie B nrs. 265F12 en 265E12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van aanpassingen aan de voorgevel en aanleggen van dakterrassen

Omschrijving aanvraag

 

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 30/10/2015: stedenbouwkundig attest (SA20159) voor het slopen 2 eengezinswoningen en het bouwen van een meergezinswoning;
  • 26/08/2016: vergunning (2016930) voor het verbouwen van twee meergezinswoningen (211-Leopoldlei 5 / Antwerpsesteenweg 133 – BA1).

Laatst vergunde toestand

  • aan Antwerpsesteenweg: meergezinswoning van drie bouwlagen in gesloten bebouwing met drie appartementen;
  • aan Leopoldlei: meergezinswoning van drie bouwlagen in gesloten bebouwing met vijf appartementen.

Bestaande toestand

  • de voorgevel van de meergezinswoning aan de Leopoldlei werd anders uitgevoerd dan de laatst vergunde toestand;
  • de gevelopeningen zijn gewijzigd van plaats en per achterliggende ruimte werd een gevelopening gesupprimeerd. 

Inhoud van de aanvraag

  • regulariseren van de aanpassingen aan de voorgevel conform de bestaande toestand;
  • aanleggen van aaneengesloten dakterrassen in functie van de twee appartementen op de tweede verdieping;
  • de terrassen zijn bereikbaar vanop de private terrassen op de tweede verdieping via een open muurladder;
  • de terrassen sluiten links aan op de zijgevel van het links aanpalende gebouw en behouden een afstand van 2 m ten opzichte van de rooilijn, 3 m van de rechter perceelsgrens en 1,60 m van de achtergevel;
  • het linker terras heeft een oppervlakte van 36 m² en het rechter één van 25 m²;
  • er worden geen verdere wijzigingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand aangevraagd.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 juni 2018

12 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

         De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van volgende artikel aan  de bepalingen van de bouwcode.
    • Artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:
      De dakterrassen worden vanaf de privatieve terrassen bereikbaar gemaakt door middel van open muurladders, terwijl dit via een vaste trap en/of helling dient te gebeuren. Daarnaast dient een dakterras toegankelijk te zijn via een volwaardige toegang (deur, raam of koepel).
       

Sectorale wetgeving

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het aanleggen van 2 terrassen op het dak . De terrassen sluiten links aan op de zijgevel van het links aanpalende gebouw en behouden een afstand van 2 m ten opzichte van de rooilijn, 3 m van de rechter perceelsgrens en 1,60 m van de achtergevel. Het terras sluit aan op de linkerscheidingsmuur en is niet zichtbaar vanop de straat. De aanleg van beide terrassen is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. Echter wordt er wel opgemerkt dat de bijkomende terrassen in verhouding zeer groot zijn ten opzichte van het bestaande private terrassen en bovendien enkel bereikbaar zijn via een open muurladder. Volgens artikel 25 van de bouwcode dient elk terras bereikbaar te zijn via een vaste trap en/of helling. Daarnaast dient een dakterras toegankelijk te zijn via een volwaardige toegang (deur, raam of koepel). Gezien een extra dakvolume stedenbouwkundig niet wenselijk is dient  de toegang het best te worden uitgevoerd met een dakkoepel naar de terrassen. In dat geval zal er  ofwel een  interne trap in elk appartement voorzien moeten worden ofwel dient men de gemeenschappelijke circulatie uit te breiden.. Gezien de werken van die aard zijn dat deze niet in voorwaarde kunnen opgelegd worden, worden de terrassen uitgesloten van de vergunning. 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat eveneens de regularisatie van de voorgevel. Er worden minder ramen voorzien ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De gevelcompositie past zich nog steeds voldoende in in het straatbeeld.  De gevel strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Uitsluitingen

  1. de terrassen worden uitgesloten van de vergunning omwille van hun toegang via een open muurladder die strijdig is met art 25 van de bouwcode.

Standpunt van het college

Argumentatie

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft het aanleggen van 2 terrassen op het dak. De terrassen sluiten links aan op de zijgevel van het links aanpalende gebouw en behouden een afstand van 2 m ten opzichte van de rooilijn, 3 m van de rechter perceelsgrens en 1,60 m van de achtergevel. Het terras sluit aan op de linkerscheidsmuur en is niet zichtbaar vanop de straat. De aanleg van beide terrassen is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. Volgens artikel 25 van de bouwcode dient elk terras bereikbaar te zijn via een vaste trap en/of helling. Daarnaast dient een dakterras toegankelijk te zijn via een volwaardige toegang (deur, raam of koepel). De 2 terrassen op het plat dak zijn toegankelijk via een brandladder, deze voldoet niet aan het comfort wat een vaste trap wel geeft.

De voorziene brandladder is wel vlot toegankelijk vanuit een lager gelegen terras dat direct aansluit op een volwaardige deur die toegang geeft tot beide appartementen. Om te voldoen aan de bouwcode en vooropgestelde comfort dient in voorwaarde opgelegd te worden dat de brandladder vervangen dient te worden door een vaste trap.

Het voorzien van een groot dakterras voor de 2 bovenste appartementen is een verbetering van de leefkwaliteit. De terrassen in de achtergevel zijn aan de kleine kant en de voorgestelde vergroting zal een noemenswaardige verhoging van het wooncomfort geven. Het voorzien van de dakterrassen is aanvaardbaar aangezien dit een beperkte ruimtelijke ingreep is in het straatbeeld, alsook de gebouwgeleding en kroonlijst, die samenhangt met de omliggende gebouwen, hierdoor niet doorbroken, of verhoogd wordt.

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat eveneens de regularisatie van de voorgevel. Er worden minder ramen voorzien ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De gevelcompositie past zich nog steeds voldoende in in het straatbeeld. De gevel strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving. Het dakterras doorbreekt niet de gevelgeleding, alsook blijft de volumewerking van het gebouw ten opzichte van het referentiebeeld in de omgeving gelijk.

.../…

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

.../...

Uitsluitingen

  1. de terrassen worden uitgesloten van de vergunning omwille van hun toegang via een open muurladder die strijdig is met art 25 van de bouwcode.

Het college neemt akte van het advies inzake de uitsluiting maar is echter van oordeel dat door middel van een voorwaarde de meerwaarde van een grotere buitenruimte voor beide terrassen binnen deze aanvraag tot vergunning vergunbaar is.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 mei 2018

Volledig- en ontvankelijk

14 juni 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 augustus 2018

Verslag GOA

24 juli 2018

naam GOA

Helia Dezhpoor

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. Inzake de dakterrassen voert ze een aangepaste motivering op.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
  • beide dakterrassen toegankelijk te maken via een vaste trapconstructie, met een wettelijke trapleuning, die moet geplaatst worden binnen de rode contour zoals aangeduid op het plan 2de verdiep. De materialisatie dient uit staal te zijn, in eenzelfde kleur en afwerking als de reeds voorziene balustrades. Beide trappen dienen 1 ruimtelijk geheel te vormen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.