Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018045603 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Tao Chou met als adres Krommelei 3 te 2110 Wijnegem |
Ligging van het project: |
Cruyslei 23 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 26, sectie B, nrs. 961V8 en 961P8 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van een verbouwing van en het wijzigen van de functie naar een restaurant op het gelijkvloers |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 juni 2018 |
12 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 juni 2018 |
22 juni 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
12 juni 2018 |
25 juni 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
garage wordt verwijderd in gevel breder dan 8 m.
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de Bouwcode. Omdat deze privéruimte met bureau slechts beperkt wordt gebruikt en in bestaande toestand al een verblijfsfunctie had, kan worden afgeweken van dit artikel met toepassing van artikel 3 van de Bouwcode.
De aanvraag is strijdig met artikel 27 van de Bouwcode dat een minimum van 20% open ruimte op het maaiveldniveau oplegt om de leefbaarheid binnen bouwblokken te vergroten. Voorliggende aanvraag voorziet slechts in 14% open ruimte. Omdat dit echter in de bestaande en vergunde toestand al zo was, de functiewijziging van geringe aard is en niet gebruikt wordt als terras voor het restaurant kan hier een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de Bouwcode. De open ruimte dient wel zoveel mogelijk groen en onverhard gehouden te worden. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
De zaakgebonden publiciteit ter hoogte van Wolfjagerslei 44 werd aangesloten op de al vergunde publiciteit op de hoek met Cruyslei 23. Er werd geen 0,60cm afstand tot de grens met het naburige eigendom gerespecteerd. Publiciteit mag geen afbreuk doen aan de beeldkwaliteit van een straat en moet dus discreet en beperkt blijven in omvang en uitstraling. Daarom wordt geen afwijking toegestaan en moet worden voldaan aan artikel 33 van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
Gezien de gelijkvloerse functiewijziging werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie. Deze dienst apprecieert de aanpassingen die van dien aard zijn dat de kwaliteit van het handelspand vergroot wordt voor zowel de klanten als voor de ondernemer zelf. De aanvraag wordt daarom gunstig beoordeeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De aanvraag betreft het regulariseren van een verbouwing en het wijzigen van de functie wonen naar restaurant op het gelijkvloers en een omvorming van garage tot berging en toilet. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er is een geringe functiewijziging. Bijgevolg is er geen bijkomende parkeerbehoefte. Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 1. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Vanuit oogpunt goede ruimtelijke ordening is dit onaanvaardbaar. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. Voorliggende aanvraag voorziet in het omvormen van een bestaande garage tot een berging en toilet. In toepassing van artikel 30 van de Bouwcode is dit in een gevel van meer dan 8 meter breed niet mogelijk. De bijkomende parkeerdruk op het openbaar domein is niet aanvaardbaar. Bij de vergunning zal het omvormen van de garage naar berging en toilet worden uitgesloten. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft werken die gebeuren in functie van een beter intern ruimtegebruik.
Het gelijkvloers van Wolfjagerslei 44 stond al enkele jaren ten dienste van het naastgelegen recapand (Cruyslei 23). Op 24 mei 2013 werd door het college een vergunning afgeleverd voor het regulariseren en het uitbreiden van een restaurant. De bestaande toestand kan dus beschouwd worden als de vergunde toestand. Het gelijkvloers van Wolfjagerslei 44 dient bijgevolg als een afgesplitst deel van de woning te worden beschouwd.
Het maken van een aantal openingen naar het naast gelegen pand, wat ook gedeeltelijk deel uitmaakt van het bestaande restaurant, is stedenbouwkundig aanvaardbaar omdat dit een meerwaarde oplevert voor de horecaruimte en zijn gebruiksgenot.
De overdekte koer wordt open gemaakt. Omdat deze koer grenst aan de privéruimte moet geen overlast verwacht worden naar de omliggende percelen. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Het omvormen van de bestaande garage naar berging en toilet wordt uitgesloten uit deze vergunning.
Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en verwijst hierbij naar haar eerder standpunt dat werd ingenomen op 24 mei 2013 waarbij de regularisatie van het samenvoegen van een gedeelte van de woning met de recafunctie van het naastgelegen pand niet werd vergund. Zoals reeds werd gesteld in voorgaande beslissing getuigt het samenvoegen niet van een
goede ruimtelijke ordening. Daarenboven doet het samenvoegen van het gelijkvloers van de eengezinswoning met de recafunctie van het naastliggende pand afbreuk aan de noodzaak om grondgebonden eengezinswoningen te beschermen. Het bestuursakkoord 2013-2018 benadrukt het belang van een aantrekkelijke woonstad. Een kwalitatief woningaanbod van voldoende grote woningen en grondgebonden woningen is hierbij cruciaal. De aanvraag handelt over het opsplitsen van een grondgebonden eengezinswoning met het oog op het samenvoegen van een gedeelte van de woning met de recafunctie van het naastgelegen pand. De aanvraag doet afbreuk aan de noodzaak tot bescherming van eengezinswoningen in het kader van goede ruimtelijke ordening. Daar de aanvraag aldus op verschillende vlakken niet voldoet aan de vereisten van een goede ruimtelijke ordening, dient de aanvraag te worden geweigerd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 mei 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 juni 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
11 augustus 2018 |
Verslag GOA |
23 juli 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en beslist de aanvraag te weigeren.