Terug

2018_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080575. Van Dornestraat 200. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080575. Van Dornestraat 200. District Deurne - Weigering 2018_CBS_07268 - Omgevingsvergunning - OMV_2018080575. Van Dornestraat 200. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: gevelreclame mag indien ze geplakt wordt op een gevelopening maximaal 50% van de opening bedekken.

 Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de regularisatie van zaakgebonden publiciteit voor een wedkantoor.

Over het wedkantoor, waarvan vermoed kan worden het op het gelijkvloers van het pand is ingericht, werd geen informatie toegevoegd.

De laatst vergunde toestand zoals beschikbaar in het FelixArchief bevat geen vergunning voor een wedkantoor op de Bisschoppenhoflaan 82-84. Begin jaren ’80 was het gelijkvloers gekend als garage.

Bij gebrek aan bijkomende informatie blijkt dan ook dat publiciteit wordt aangevraagd voor een wedkantoor waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning werd bekomen.

Voorliggende aanvraag dient daarom te worden geweigerd: publiciteit hangt onlosmakelijk samen met een functie. Zonder een vergunde functiewijziging naar wedkantoor kan de publiciteit voor de functie niet overwogen worden.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft betrekking op een pand in gesloten bebouwing langs de Bisschoppenhoflaan. De voorgevel van het pand is nagenoeg volledig opgebouwd met glas. Een grid van horizontale en verticale lijnen verdeelt de gevel. In elk vak van het grid is spiegelend glas geplaatst.

De aanvraag bevat geen informatie over de structuur van het gebouw waardoor niet beoordeeld kan worden of en waar achter het spiegelend glas de gesloten delen van het gebouw, zoals de vloeropbouw, zitten.

De publiciteit op de gevel is voorzien met stickers die grote delen van in totaal tien raampartijen op het gelijkvloers bedekken. Met uitzondering van de inkomzone aan de linker zijde wordt de volledige gevel van het gelijkvloers benut.

De verschillende stickers bedekken ruim de helft van de raamopeningen wat in strijd is met artikel 33 van de Bouwcode.

Boven de zes meest rechtse raampartijen met stickers is een reclamepaneel geplaatst van 1 meter hoog en ca. 6,50 meter breed. Het gesloten paneel is voor glaspartijen en mogelijke gevelopeningen geplaatst wat in strijd is met artikel 33 van de Bouwcode.

De totem in de voortuin is ca. 7,40 meter hoog en 5,90 meter breed. De reclame is bovenaan geplaatst en is 2 meter hoog.

Uit de laatst vergunde toestand van 1981 blijkt dat een totem met nagenoeg dezelfde afmetingen werd vergund voor een garage. De vergunde totem was 7,30 meter hoog, met een optopping tot 8,10 meter en was 5,60 meter breed, met plaatselijk een verbreding tot 6,20 meter.

Het is aannemelijk te veronderstellen dat de structuur van de totem behouden is en dat de invulling ervan is gewijzigd.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

18 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 september 2018

Verslag GOA

3 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018080575

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mustafa Kara met als adres Kattegatstraat 8 bus 3 te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Van Dornestraat 200 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nr. 28B16

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van gevelreclame en een reclame totem

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 19/03/1981: vergunning (627#29909 ) voor het plaatsen van lichtreclame en een dubbelzijdig verlicht reclamebord.

Laatst vergunde toestand

  • reclame totem van ‘garage Deurne motors n.v.’ in de voortuinstrook;
  • de totem is opgebouwd uit een u-vormige constructie van 5,60 breed en 7,30 meter hoog.

Bestaande toestand

  • op de beglaasde voorgevel werd gevelreclame aangebracht over 10 ramen;
  • daarboven werd een vast paneel geplaatst met het opschrift ‘betcenter’ voorzien van achtergrondverlichting;
  • in de voortuinstrook staat een reclame totem op een hoogte van 5,4m.

Inhoud van de aanvraag

  • het regulariseren van gevelreclame;
  • het regulariseren van rode ledverlichting;
  • het regulariseren van een reclame totem van 7,4 meter hoog, met een paneel van 2 meter hoog en 5,9 m breed met de woorden: ‘sportweddenschappen, pronostics sportifs, open en Betcenter’.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.