Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
17 mei 2018 |
12 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
17 mei 2018 |
23 mei 2018 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 mei 2018 |
19 juni 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
17 mei 2018 |
30 mei 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
OVAM - Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij |
17 mei 2018 |
14 juni 2018 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
17 mei 2018 |
1 juni 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
17 mei 2018 |
24 mei 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
17 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
17 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 mei 2018 |
11 juni 2018 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
17 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
17 mei 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding, goedgekeurd op 16 juni 2006.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gebied voor wegeninfrastructuur.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 43 Noordersingel, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 augustus 1998.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een groenzone en in een bedrijvigheidszone.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de herinrichting van het containerpark langs de Noordersingel in Borgerhout. De herinrichting is de vierde realisatie van een algemeen concept dat voor in totaal vijf containerparken is opgemaakt.
Het containerpark ligt in de zone tussen de Singel en de Ring, waarin onder meer het RWZI Deurne op een aangrenzend terrein is ingericht.
De verenigbaarheid van de functie met de omgeving blijft gegarandeerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag heeft geen impact op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het containerpark is opgevat als een publieke ruimte begrensd door betonnen keerwanden met aangrenzend een luifel en een personeelsgebouw.
De luifel en het personeelsgebouw worden langs de linkse perceelsgrens opgetrokken. Beide zijn 6,76 meter breed. De totale lengte bedraagt 73,80 meter. De constructies zijn voorzien van een licht hellend dak waarvan de nok op 5,98 meter hoogte ligt.
Het hoogteverschil van ca. 1,30 meter dat reeds op het terrein aanwezig is, wordt benut om de organisatie van de containers efficiënt te laten verlopen. Door het plein vlak te leggen ontstaat een hoogteverschil aan de voorzijde van het terrein zodat eenvoudig gestort kan worden.
De schaal van de volumes past binnen de omgeving die gekenmerkt wordt door grootschalige verkeersinfrastructuren en grootschalige bebouwing en constructies.
Visueel-vormelijke elementen
De luifel en het personeelsgebouw zijn met elkaar verbonden door een overmaatse betonbalk. Als gevolg van de grote overspanningen en uitkragingen kunnen grote schuifdeuren opgehangen worden om het personeelsgebouw ’s nachts af te sluiten. De gevel van het personeelsgebouw is afgewerkt met hout en groene vezelcementplaat. Het dak van de luifel is van staal.
Het materiaalgebruik voor dit containerpark stemt overeen met datgene wat in het algemeen concept voor de vijf containerparken is bepaald: grijs beton, rode snelbouwsteen, gelamelleerd hout en gegalvaniseerd en gelakt staal.
Het kleur- en materiaalgebruik past binnen dat van de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Archeologie. Zij geven aan dat bijkomend archeologisch onderzoek niet vereist is:
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De archeologienota (nr. 1303) werd op 7 december 2016 ingediend door erkend archeoloog Lies Dierckx en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.
De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat geen verder archeologisch onderzoek is vereist.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De ontsluiting van het containerpark gebeurt aan de linkse zijde van het terrein langs de Noordersingel. Vrachtwagens worden gescheiden van bezoekers om conflicten maximaal te vermijden. Bezoekers komen het park achteraan binnen via een toegangsweg langs het park zodat bij hoge bezoekersaantallen kan gewacht worden op het terrein en geen hinder ontstaat op de Noordersingel.
De Lokale Politie Antwerpen, Verkeerspolitie formuleert vanuit veiligheidsoogpunt volgende opmerkingen:
De plannen van het containerpark dienen afgestemd te worden op de plannen van het toekomstige parkeergebouw dat wordt gepland aansluitend aan het containerpark. Daarbij moet zeker rekening worden gehouden met volgende bemerkingen:
Deze vier opmerkingen hebben betrekking op de combinatie van het containerpark met een mogelijk toekomstig parkeergebouw. Over dit parkeergebouw bestaat momenteel geen zekerheid. Het vormt noch het onderwerp van deze aanvraag, noch van een andere omgevingsaanvraag. Op basis van een vermoeden kan voorliggende aanvraag niet beoordeeld worden.
Bijkomend geeft de Verkeerspolitie volgende aan:
Het is onvoldoende duidelijk hoe de aparte toerit van vrachtwagens zal worden vormgegeven. Het is aangewezen de in- en uitrit vorm te geven met voldoende brede rijstroken waar gedeeld gebruik kan plaatsvinden voor personenwagens en vrachtwagens. Gelet op het vermoedelijke verschil in tijdstip dat ze gebruik zullen maken van de toerit, lijkt ons gemengd gebruik mogelijk.
Uit de plannen blijkt dat vrachtwagens en bezoekers vanaf het betreden van het terrein gescheiden worden. Bezoekers krijgen een aparte in- en uitrit die leidt tot de inkom aan de achterzijde van het park. Voor vrachtwagens is één toerit voorzien. De inkom voor vrachtwagens is aan de voorzijde van het park. De verkeersstromen van vrachtwagens en bezoekers overlappen niet. De vormgeving is duidelijk weergegeven op de plannen.
De luifel en het personeelsgebouw worden tot op de linkse perceelsgrens met het terrein van Aquafin geplaatst. De gevel is niet opgevat als een wachtgevel waar op termijn kan tegenaan gebouwd worden, maar als een vrijstaande gevel waarin over een lengte van 73,80 meter 13 gevelopeningen gemaakt die worden afgeschermd met geperforeerde zwarte staalplaten.
De aanvraag bevat een verslag van een bespreking met Aquafin waarin opgenomen is dat zij principieel geen bezwaar hebben tegen de inplanting en de geveluitwerking.
De stedelijke Milieudienst merkt op dat voor het project door de deputatie op 10 februari 2017 een milieuvergunning werd afgeleverd. De uitvoeringplannen opgenomen in de milieuvergunningsaanvraag komen overeen met die van het ingediende project. De algemene en sectorale voorwaarden uit Vlarem II wetgeving zijn van toepassing en dienen nageleefd te worden.
Het containerpark werd tijdens de ontwerpfase besproken met de diensten Mobiliteit en Openbaar Domein, Ontwerp en Uitvoering. Zij hebben geen opmerkingen op voorliggende aanvraag.
Het Agentschap Wegen en Verkeer merkt op dat de bouwplaats binnen de bouwvrije zone van 30 meter ligt, maar buiten de zone van 10 meter waar een absoluut bouwverbod heerst. Het Agentschap gaat akkoord met een afwijking op de vrije 30 meter strook.
Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt integraal aan de vergunning gekoppeld.
De ASTRID-veiligheidscommissie geeft een gunstig advies. Omwille van de beperkte oppervlakte dient er geen indoordekking te worden voorzien.
OVAM heeft geen bezwaar. De omgevingsvergunning bevat geen activiteiten die vallen onder de afvalstoffenrubriek, in het bijzonder rubriek 2 van Vlarem II.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 april 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
16 mei 2018 |
Start openbaar onderzoek |
24 mei 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
22 juni 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
29 augustus 2018 |
Verslag GOA |
3 augustus 2018 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
24 mei 2018 |
22 juni 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018041084 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen (SW/OU) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Noordersingel 3-5 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 25 sectie A nrs. 56V9 en 56N9 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
herinrichten van het containerpark |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.