Terug

2018_CBS_07267 - Omgevingsvergunning - OMV_2018041084. Noordersingel 3-5. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07267 - Omgevingsvergunning - OMV_2018041084. Noordersingel 3-5. District Borgerhout - Goedkeuring 2018_CBS_07267 - Omgevingsvergunning - OMV_2018041084. Noordersingel 3-5. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

17 mei 2018

12 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

17 mei 2018

23 mei 2018

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 mei 2018

19 juni 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

17 mei 2018

30 mei 2018

Voorwaardelijk gunstig

OVAM - Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

17 mei 2018

14 juni 2018

Geen advies

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

17 mei 2018

1 juni 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

17 mei 2018

24 mei 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

17 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

17 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 mei 2018

11 juni 2018

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

17 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

17 mei 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding, goedgekeurd op 16 juni 2006.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gebied voor wegeninfrastructuur.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 43 Noordersingel, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 augustus 1998.

Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een groenzone en in een bedrijvigheidszone.

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

           De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag voldoet hieraan.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een bekrachtigde archeologienota worden toegevoegd
    De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 12 juli 2013.
    De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de herinrichting van het containerpark langs de Noordersingel in Borgerhout. De herinrichting is de vierde realisatie van een algemeen concept dat voor in totaal vijf containerparken is opgemaakt.

Het containerpark ligt in de zone tussen de Singel en de Ring, waarin onder meer het RWZI Deurne op een aangrenzend terrein is ingericht.

De verenigbaarheid van de functie met de omgeving blijft gegarandeerd.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag heeft geen impact op de parkeerbehoefte.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het containerpark is opgevat als een publieke ruimte begrensd door betonnen keerwanden met aangrenzend een luifel en een personeelsgebouw.

De luifel en het personeelsgebouw worden langs de linkse perceelsgrens opgetrokken. Beide zijn 6,76 meter breed. De totale lengte bedraagt 73,80 meter. De constructies zijn voorzien van een licht hellend dak waarvan de nok op 5,98 meter hoogte ligt.

Het hoogteverschil van ca. 1,30 meter dat reeds op het terrein aanwezig is, wordt benut om de organisatie van de containers efficiënt te laten verlopen.  Door het plein vlak te leggen ontstaat een hoogteverschil aan de voorzijde van het terrein zodat eenvoudig gestort kan worden.

De schaal van de volumes past binnen de omgeving die gekenmerkt wordt door grootschalige verkeersinfrastructuren en grootschalige bebouwing en constructies.

Visueel-vormelijke elementen

De luifel en het personeelsgebouw zijn met elkaar verbonden door een overmaatse betonbalk. Als gevolg van de grote overspanningen en uitkragingen kunnen grote schuifdeuren opgehangen worden om het personeelsgebouw ’s nachts af te sluiten. De gevel van het personeelsgebouw is afgewerkt met hout en groene vezelcementplaat. Het dak van de luifel is van staal.

Het materiaalgebruik voor dit containerpark stemt overeen met datgene wat in het algemeen concept voor de vijf containerparken is bepaald: grijs beton, rode snelbouwsteen, gelamelleerd hout en gegalvaniseerd en gelakt staal.

Het kleur- en materiaalgebruik past binnen dat van de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

Voorliggende aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Archeologie. Zij geven aan dat bijkomend archeologisch onderzoek niet vereist is:

Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

De archeologienota (nr. 1303) werd op 7 december 2016 ingediend door erkend archeoloog Lies Dierckx en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.

De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat geen verder archeologisch onderzoek is vereist.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De ontsluiting van het containerpark gebeurt aan de linkse zijde van het terrein langs de Noordersingel. Vrachtwagens worden gescheiden van bezoekers om conflicten maximaal te vermijden. Bezoekers komen het park achteraan binnen via een toegangsweg langs het park zodat bij hoge bezoekersaantallen kan gewacht worden op het terrein en geen hinder ontstaat op de Noordersingel.

De Lokale Politie Antwerpen, Verkeerspolitie formuleert vanuit veiligheidsoogpunt volgende opmerkingen:

De plannen van het containerpark dienen afgestemd te worden op de plannen van het toekomstige parkeergebouw dat wordt gepland aansluitend aan het containerpark. Daarbij moet zeker rekening worden gehouden met volgende bemerkingen:

  • Gedeeld gebruik van het parkeergebouw door parking en containerpark is niet echt duidelijk. Mengen van twee functies kan leiden tot verminderde capaciteit van P&R en het zorgt er ook voor dat bepaalde eisen voor de inrichting van het parkeergebouw geformuleerd moeten worden.
  • De aansluiting op de Noordersingel dient in detail in beeld gebracht te worden. De drie rijstroken zijn onduidelijk en kunnen verwarring scheppen. Bovendien moet er voldoende signalisatie zijn. Er dient overwogen te worden om verkeerslichten te plaatsen.
  • Het combineren van verkeer voor P&R en containerpark, mag nooit leiden tot een terugslag op de Noordersingel.
  • De bochtstralen aan de toerit dienen afgestemd te worden op voertuigen bestemd voor het containerpark. Dit wil zeggen personenwagens met een aanhangwagen of iets grotere voertuigen.

Deze vier opmerkingen hebben betrekking op de combinatie van het containerpark met een mogelijk toekomstig parkeergebouw. Over dit parkeergebouw bestaat momenteel geen zekerheid. Het vormt noch het onderwerp van deze aanvraag, noch van een andere omgevingsaanvraag. Op basis van een vermoeden kan voorliggende aanvraag niet beoordeeld worden.

Bijkomend geeft de Verkeerspolitie volgende aan:

Het is onvoldoende duidelijk hoe de aparte toerit van vrachtwagens zal worden vormgegeven. Het is aangewezen de in- en uitrit vorm te geven met voldoende brede rijstroken waar gedeeld gebruik kan plaatsvinden voor personenwagens en vrachtwagens. Gelet op het vermoedelijke verschil in tijdstip dat ze gebruik zullen maken van de toerit, lijkt ons gemengd gebruik mogelijk.

Uit de plannen blijkt dat vrachtwagens en bezoekers vanaf het betreden van het terrein gescheiden worden. Bezoekers krijgen een aparte in- en uitrit die leidt tot de inkom aan de achterzijde van het park. Voor vrachtwagens is één toerit voorzien. De inkom voor vrachtwagens is aan de voorzijde van het park. De verkeersstromen van vrachtwagens en bezoekers overlappen niet. De vormgeving is duidelijk weergegeven op de plannen.

De luifel en het personeelsgebouw worden tot op de linkse perceelsgrens met het terrein van Aquafin geplaatst. De gevel is niet opgevat als een wachtgevel waar op termijn kan tegenaan gebouwd worden, maar als een vrijstaande gevel waarin over een lengte van 73,80 meter 13 gevelopeningen gemaakt die worden afgeschermd met geperforeerde zwarte staalplaten.

De aanvraag bevat een verslag van een bespreking met Aquafin waarin opgenomen is dat zij principieel geen bezwaar hebben tegen de inplanting en de geveluitwerking.

De stedelijke Milieudienst merkt op dat voor het project door de deputatie op 10 februari 2017 een milieuvergunning werd afgeleverd. De uitvoeringplannen opgenomen in de milieuvergunningsaanvraag komen overeen met die van het ingediende project. De algemene en sectorale voorwaarden uit Vlarem II wetgeving zijn van toepassing en dienen nageleefd te worden.

Het containerpark werd tijdens de ontwerpfase besproken met de diensten Mobiliteit en Openbaar Domein, Ontwerp en Uitvoering. Zij hebben geen opmerkingen op voorliggende aanvraag.

Het Agentschap Wegen en Verkeer merkt op dat de bouwplaats binnen de bouwvrije zone van 30 meter ligt, maar buiten de zone van 10 meter waar een absoluut bouwverbod heerst. Het Agentschap gaat akkoord met een afwijking op de vrije 30 meter strook.

Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt integraal aan de vergunning gekoppeld. 

De ASTRID-veiligheidscommissie geeft een gunstig advies. Omwille van de beperkte oppervlakte dient er geen indoordekking te worden voorzien.

OVAM heeft geen bezwaar. De omgevingsvergunning bevat geen activiteiten die vallen onder de afvalstoffenrubriek, in het bijzonder rubriek 2 van Vlarem II.

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 april 2018

Volledig- en ontvankelijk

16 mei 2018

Start openbaar onderzoek

24 mei 2018

Einde openbaar onderzoek

22 juni 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 augustus 2018

Verslag GOA

3 augustus 2018

naam GOA

Karel Bauwens

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 mei 2018

22 juni 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018041084

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen (SW/OU) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Noordersingel 3-5 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25 sectie A nrs. 56V9 en 56N9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herinrichten van het containerpark

Omschrijving aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 09/12/2003: vergunning (20023520) voor het uitbreiden van een bestaand recyclagepark;
  • 04/02/2016: vergunning (20161076) voor het slopen van het aan de straatkant liggende gebouw op het terrein van de politie.

Laatst vergunde toestand

  • containerpark met bijhorende voorzieningen en terreinaanleg;
  • politiegebouw van vier bouwlagen onder een plat dak.

Bestaande toestand

  • het terrein is momenteel braakliggend.

Inhoud van de aanvraag

  • herinrichten van het containerpark te Borgerhout;
  • bouwen van een nieuw personeelsgebouw en een overdekte luifel;
  • aanleggen van een recyclage-plein omzoomd met betonnen keerwanden;
  • plaatsen van vlaggenmasten;
  • het terrein wordt volledig omzoomd met een hekwerk van 2,5 m hoog, geplaatst op de grens van de zone voor vrachtwagens.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de verunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken;
  2. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  3. het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.