Terug

2018_CBS_07367 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069813 - Oude Bosuilbaan 54 A, district Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07367 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069813 - Oude Bosuilbaan 54 A, district Deurne - Goedkeuring 2018_CBS_07367 - Omgevingsvergunning - OMV_2018069813 - Oude Bosuilbaan 54 A, district Deurne - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018069813

Gegevens van de aanvrager:

DOCORA met als adres Zwaanhofweg 10 te 8900 Ieper

Ligging van het project:

Oude Bosuilbaan 54 A te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28, sectie A, nrs. 255H3, 255X3, 255N, 255M3 en 255Y3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verhogen van de capaciteit van Tribune 1 en specifieke gevelverlichting

Relevante voorgeschiedenis

  • 14/11/2014 : vergunning (20142109) voor het verbouwen van Tribune 1 van het Bosuilstadion;
  • 24/05/2017: vergunning (20171211) voor het slopen van Bosuilstadion Tribune 1;
  • 02/06/2017: vergunning (2017851) voor het heropbouwen van Tribune 1 van het Bosuilstadion;
  • 22/9/2017 : vergunning (20171968) voor het heraanleggen van de buiteninfrastructuur rond het Bosuilstadion;
  • 16/02/2018: vergunning (20172869) voor het vellen van 31 bomen en heraanplanten van 36 bomen aan het Bosuilstadion te Antwerpen;
  • 06/04/2018: vergunning (2018232) voor het aanbrengen van wijzigingen aan Tribune 1 van het Bosuilstadion.

Laatst vergunde toestand

  • de laatst vergunde toestand is gelijk aan de bestaande toestand.

Bestaande toestand

  • voor de centrale inkom van tribune 1 ligt een wadi geflankeerd door vlaggenmasten;
  • er zijn drie LED-schermen voorzien in de voorgevel:
    • een centraal, groter, scherm werd verwerkt in de glazen gevel;
    • twee kleinere LED-schermen naast de centrale toegang tot de tribune;
    • ter hoogte van de twee kleinere schermen werd de gevel afgewerkt in een grijskleurig metaal;
  • er zijn twee banners geplaatst boven de twee projectieschermen over de volledige hoogte van het gebouw;
  • in de verticale raamprofielen (voorgevel en zijgevels) zijn verlichtingsstrips geïntegreerd.
  • de voorzijde van de dakconstructie is opengewerkt;
  • aan de zijgevels zijn er gesloten trappen met permanente verluchting;
  • de dug-out en de plaatsen voor mindervaliden vallen niet meer onder de afbakening van het afdak.

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van de capaciteit van tribune 1 zodat een totale capaciteit bekomen wordt van 16.144 personen tegenover 15.095 in de laatst vergunde toestand;
  • uitbreiden van het aanbod parkeerplaatsen via overeenkomst met bedrijf Gosselin (WWRS Belgium);
  • vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent verlichting;
  • vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent LED-reclame.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Ingewonnen adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

6 juli 2018

25 juli 2018

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 juli 2018

3 augustus 2018

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

6 juli 2018

31 juli 2018

Gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

6 juli 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

6 juli 2018

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan

AQUAFIN NV

6 juli 2018

20 juli 2018

Geen advies

Lokale politie/ openbare orde/ voetbalcel (LP/OO/VC)

6 juli 2018

31 juli 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 juli 2018

20 juli 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit en verkeer

6 juli 2018

19 juli 2018

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

6 juli 2018

6 juli 2018

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

6 juli 2018

2 augustus 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

21 juni 2018

20 juli 2018


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 september 1982.

Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een gebied voor dagrecreatie.

Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
    • artikel 24 Draaideuren:
      voor en achter elke toegang of deur moet een draaicirkel met een doorsnede van 150 cm voorzien worden. Het sas aan de polyvalente zaal op de gelijkvloerse verdieping kan geen draaicirkel garanderen zonder overlapping van de draairuimte van het deurvlak;
    • artikel 27 Parkeerplaatsen:
      niet alle parkeerplaatsen werden ingetekend. Er is bijgevolg onvoldoende informatie om te kunnen beoordelen of voldaan wordt aan het aantal te voorziene aangepaste parkeerplaatsen;
    • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten:
      bij handelingen aan publiek toegankelijke toiletten moet in elk sanitair blok minstens één toilet voldoen aan de bepalingen van artikel 30 (artikel m.b.t. de afmetingen van sanitaire cellen). De sanitaire cel aan de polyvalente ruimte op de benedenverdieping, en deze op de vijfde verdieping (linkerzijde) beschikken niet over een aangepast toilet;
    • artikel 30 Afmetingen sanitaire cellen:
      een aangepast toilet moet een ruwbouwmaat hebben van 1,70 op 2,25 m. Het toilet aan de fanshop meet slechts 2,00 op 2,00 m.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
    De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
    • Artikel 43: Septische putten: er werden geen septische putten opgetekend op de nieuwe toestand.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Het Bosuilstadion omvat vier tribunes, oefenterreinen,  polyvalente ruimtes, alsook een aantal percelen rondom het stadion met parkingszones en fietsenstallingen.

De site situeert zich globaal genomen binnen de zone gevormd door de Bisschoppenhoflaan (op ca.150 m ten noorden van het projectgebied), Ter Heydelaan (op ca.120 m ten zuiden) en de Gallifortlei (op ca.300 m ten zuidwesten).

In de onmiddellijke omgeving van het projectgebied zijn woningen gesitueerd. De meest nabije woningen bevinden zich op ca. 120 m ten noorden van het projectgebied (aan de Oude Bosuilbaan).

De aanvraag betreft het uitbreiden van de capaciteit van Tribune 1 van het Bosuilstadion van 15.095 naar 16.144 personen, alsook het uitbreiden van het parkeeraanbod, de vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent verlichting, en de vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent LED-reclame.

Eerder werd de bouw van Tribune 1 (ref. 2017/851), alsook het regulariseren en aanbrengen van wijzigingen aan de in opbouw zijnde Tribune 1 (ref.2018/232) voorwaardelijk vergund.

Huidige aanvraag betreft een stijging van 1049 personen. In de laatste vergunning (ref. 2018/232) steeg de capaciteit  met 3169 toeschouwers.

De functie van het stadion, dat in totaal vier tribunes omvat, is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het BPA nr. 32 “Antwerp-Stadion en omgeving”. Reca-activiteiten dienen steeds gerelateerd te zijn aan de voorziene dagrecreatie (ontspanning, sport en spel), in casu de voetbalsport.

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 24 ‘draaideuren’. Omdat onvoldoende draaicirkels met diameter 1.50 meter op de plannen werden ingetekend, is de aanvraag moeilijk beoordeelbaar. De draairuimte aan het sas van de polyvalente zaal op het gelijkvloers overlapt met de draairuimte van het deurvlak. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat alle draaideuren moeten voldoen aan dit artikel, uitgenomen die waarvoor een afwijking werd bekomen bij Inter. Specifiek wordt opgelegd dat het sas aan de polyvalente zaal op het gelijkvloers dient te worden vergroot zodat er een vrije draaicirkel met diameter van minstens 150cm mogelijk is zonder hierbij de draairuimte van de deur te overlappen.
  • artikel 27 ‘parkeerplaatsen mindervaliden’. Omdat niet alle parkings werden ingetekend, is de aanvraag moeilijk beoordeelbaar. Het aantal personeelsleden dat tewerkgesteld zal worden tijdens wedstrijden is niet bepaald, waarvoor dus ook geen parkeerbehoefte kan bepaald worden.  Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat er voldoende parkeerplaatsen voor mindervaliden moeten worden voorzien, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Het minimum vereiste aantal plaatsen volgens de berekende parkeerbehoefte moet daarbij gerealiseerd worden.
  • artikel 29/2 ‘publiek toegankelijke toiletten’. Het sanitair aan de polyvalente ruimte op het gelijkvloers alsook deze op de 5e verdieping links beschikt niet over een aangepast toilet. Hiervoor werd een afwijking bekomen bij Inter
  • artikel 30 ‘afmetingen sanitaire cellen’. Het toilet aan de fanshop meet 2 x 2 meter, en wijkt daarmee af van de vereiste ruwbouwmaat van 1.70 x 2.25 meter. Hiervoor werd een afwijking bekomen bij Inter

De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 43 ‘septische putten’. Er werd geen septische put opgetekend. De aanvraag stelt dat septische putten geen noodzaak zijn, omdat het rioleringsstelsel voldoende gedimensioneerd is, en vraagt bijgevolg een afwijking. Hier kan echter geen afwijking op worden toegestaan, tenzij met instemming van rioolbeheerder  Rio-link. Als voorwaarde wordt opgelegd dat er voldoende grote septische putten moeten voorzien worden waarop de toiletten dienen te worden aangesloten, conform de bepalingen van de bouwcode tenzij een afwijking wordt bekomen bij Rio-link.

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid- visueel-vormelijke elementen

Capaciteit

Voorliggende aanvraag wenst de totale capaciteit uit te breiden tot 16.144 toeschouwers. Met betrekking tot deze uitbreiding is het uit deze aanvraag echter niet op te maken of integraal voldaan is aan de voorwaarden uit voorgaande vergunningen  2018/232, 2017/851 en 2017/1968. De betreffende voorwaarden worden desgevallend opnieuw opgelegd in deze vergunning.

Schaal en ruimtegebruik

Tribune 1 is zowel in diepte als in hoogte groter dan de tribune die voordien werd gesloopt. Deze schaalvergroting is het gevolg van de capaciteitstoename, de wens om een actueel belevingscomfort te bieden, en om aan actuele veiligheidsnormen te voldoen. Gelet op de omvang van de overige drie tribunes van het stadion, de grootte van het terrein, en de omvang van omliggende bebouwing, werd in voorgaande vergunningen de schaalvergroting als stedenbouwkundig aanvaardbaar beschouwd , mits enkele voorwaarden.

Betreffende schaal en ruimtegebruik voorziet voorliggende aanvraag bijkomend uitbreiding van het parkeeraanbod.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Reclame

In de vergunning worden publiciteitsinrichtingen aangevraagd.

Meerbepaald worden op de voorgevel:

  • drie LED-schermen voorzien:
    • een centraal, groter, scherm werd verwerkt in de glazen gevel;
    • twee kleinere LED-schermen naast de centrale toegang tot de tribune;
  • twee banners geplaatst boven de twee projectieschermen over de volledige hoogte van het gebouw aangestraald door spots.;
  • Media-facade: in de verticale raamprofielen - voorgevel én zijgevels - zijn verlichtingsstrips geïntegreerd. Deze strips kunnen zowel worden gebruikt als gevelverlichting, als voor het weergeven van dynamische reclame op de gevel;

Volgens de beschrijvende nota meet het centrale LED-scherm 15,4 x 12,6 meter, 2 banners meten 6,6 x 19 meter, en de overige 2 banners meten 6,2 x 24 meter. De banners worden bestraald door spots, de intensiteit wordt onvoldoende gedefinieerd.

Volgens de beschrijvende nota zijn de modaliteiten van het gebruik van de vergunde LED-schermen, banners en de verlichting verwerkt in de verticale raamprofielen de volgende:

  • De intensiteit van de spots op de banners en LED-schermen zal zodanig afgesteld worden dat deze de intensiteit van de openbare verlichting niet overstijgt.
  • De LED-schermen en banners zullen enkel zaak-gebonden, ethisch verantwoorde publiciteit weergeven. Bij een vraag tot toelichting vanuit de administratie wat concreet wordt verstaan onder ‘zaakgebonden bij voetbalclubs’,  werd  volgende meegedeeld door de aanvrager per mail dd. 8/08/2018; “…bevestig ik dat wij er voor de LED-schermen en Banners van uit gaan dat de publiciteit daarop van de preferred partners van de club ook een zaakgebonden karakter heeft..”
  • De verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen wordt enkel ingezet als architecturale verlichting en niet voor reclamedoeleinden. Deze verlichting maakt geen deel uit van de publiciteitsinrichting. Deze verlichting zal bovendien minder sterk zijn dan de normale intensiteit van de openbare verlichting.
  • Zowel de verticale verlichte raamprofielen, de LED-schermen, als de spots op de banners zijn van hoogtechnologisch niveau, veroorzaken geen radiostoornissen en zijn voorzien van een CE-keurmerk.
  • Op gewone weekdagen zal de verlichting van de publiciteitsinrichtingen gebruikt worden tussen 17u en 22u en zal die statisch van aard zijn. Op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) zal de verlichting tussen 12u en 24u gebruikt worden en zal die dynamisch van aard zijn.

De aanvrager vraagt hiermee dus een afwijking op de opgelegde voorwaarden omtrent de gevelverlichting, en de LED-reclame voor wat betreft het tijdsslot en het ‘zaakgebonden’ karakter van de boodschappen (immers worden ook sponsors opgenomen). In voorgaande aanvraag 2018/232 werd immers volgende beoordeling gemaakt;

Deze reclame-inrichtingen zijn in strijd met de beleidsrichtlijn inzake (niet-zaakgebonden) lichtreclame besloten op de collegezitting van 24/11/2017, en met de bouwcode artikel 33: reclame moet steeds in verhouding zijn met de maat van het gebouw, het is hier niet toegestaan cfr §4 om flits- of knipperlichten, lichtkranten of laserverlichting te plaatsen. De LED-schermen en dynamische verlichting in de raamprofielen worden aanzien als soortgelijke vormen van reclame.

Gezien de specifieke aard van het gebouw, de tijdelijkheid van de evenementen en de maat van het aangrenzend open terrein kan een afwijking van de bouwcode worden gemotiveerd met toepassing van art. 3 van de bouwcode. Vanuit ruimtelijk, milieu- en deontologisch standpunt is het wel wenselijk het reclamegedeelte in de aanvraag te beperken in gebruik en vergunningsduur (2 jaar):

  • zowel de banners als de LED-schermen mogen enkel zaak-gebonden publiciteit weergeven, het betreft dus enkel boodschappen van de club en de eigenaar van de gebouwen, niet van sponsors of derden.
  • De verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen mogen enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden.
  • Om lichthinder te voorkomen mag de verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen en de LED-schermen de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.
  • De publiciteitsinrichting moet van hoogtechnologisch niveau zijn. Alle onderdelen van de ganse installatie zijn te voorzien van een CE-keurmerk. Installaties die radiosignalen verstoren zijn verboden.
  • Het college legt in de vergunning een tijdsvenster op waarbinnen de publiciteitsinrichting gebruikt kan worden: van 12 tot 22u, en dit enkel tijdens wedstrijden en publiek toegankelijke evenementen van de club.
  • Het is onduidelijk wat de impact van de verlichte reclame is op de natuurwaarde van de omgeving. Deze impact moet in kaart gebracht worden door de aanvrager binnen een termijn van 2 jaar volgend op het definitieve in werking treden van de vergunning.
  • Om lichthinder te voorkomen mag de verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen en de LED-schermen de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.

Over de aanvraag algemeen, en in het specifiek over de publiciteitsinrichtingen, werden voorts volgende adviezen ontvangen:

Milieueffecten

Voor de beschrijving van de milieu-effecten werd een mer-screeningsnota aan de aanvraag gevoegd.

De stedelijke afdeling Milieu gaf voorwaardelijk advies;

Deze aanvraag heeft betrekking op de verhoging van de totale capaciteit van het stadion en de regularisatie van de gevelverlichting. De capaciteit van de tribune 1 wordt verhoogd met 1.049 zitjes waardoor de totale capaciteit van het stadion opgetrokken wordt tot 16.144 toeschouwers. De capaciteit van de overige tribunes blijft ongewijzigd. Het aanvraagdossier omvat o.a. een mobiliteitsvervoersplan alsook een mer-screeningnota. Uit de nota blijkt dat de bijkomende capaciteitstoename geen betekenisvolle milieueffecten kan veroorzaken.

Verder betreft de aanvraag ook de regularisatie van de lichtspots en LED-schermen. Volgens de aanvrager zal de intensiteit van lichtgevel zodanig afgesteld worden dat het de intensiteit van de openbare verlichting niet overstijgt.

Alhoewel er geen Natura 2000-gebieden liggen in de onmiddellijke buurt van het stadion, wordt de inrichting wel omgeven door 3 parken met name de Bisschoppenhof, het Bosuilplein en de Bremweide. De aanwezigheid van kunstmatige licht op de voorgevel van de tribunegebouw kan een invloed hebben op zoogdieren zoals  handvleugeligen. Studies van o.a. Entwistle et al. 1996; Fure 2006 wijzen uit dat vleermuizen veelvuldig gebruik maken van hun gezichtsvermogen bij het uitvliegen, tijdens navigatie en oriëntatie. De kritische lichtintensiteit die aanzet tot uitvliegen is per soort verschillend. Sommige soorten, zoals de watervleermuis, vliegen pas uit bij een lichtintensiteit van minder dan 1 lux, terwijl de gewone dwergvleermuis dit al doet bij een intensiteit rond 14 lux.

Het aanvraagdossier omvat ook een verslag van Philips Belgium waarin de lichtimpact van mediafacade werd geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de geïntegreerde verlichting een impact heeft tot maximaal 100 m voor de gevel, daarna is de impact niet meer meetbaar. De zijdelingse (diagonale) uitstraling is verwaarloosbaar. Enkel het effect voor de voorgevel werd opgemeten, echter wel met de verlichting van de zijgevels aan (na verdere verduidelijking door de aanvrager). De resultaten mogen dus geëxtrapoleerd worden voor de zijgevels.

Diagonaal richting de woningen in de Oude Bosuilbaan is er niet gemeten. De woningen liggen nochtans in het verlengde van de zijgevel, op een afstand van ca. 60m. De achtergevels van deze woningen zullen tijdens de evenementendagen aan een hogere lichtintensiteit onderworpen worden.  De exploitant wordt erop gewezen de mogelijke negatieve effecten van verlichting op de nabijgelegen woningen, verblijfplaatsen en vliegroutes van vleermuizen te attenueren.

Voorwaarde: Er dient voldaan te worden aan de bepalingen opgenomen in art.4.6.0.1 tot art. 4.6.0.4 van Vlarem II.

Business and innovation (B&I), loket ondernemen

Voor de aanvraag wordt volgende advies gegeven mbt. het LED-scherm;

Uit de beschrijvende nota probeert men het dossier onder de noemer te krijgen van een niet publicitair bord om zo een eenvoudiger verhaal te kunnen brengen conform de huidige regels van de stedelijke bouwcode. Rekening houdende met onder meer de gebruiksuren is het aanvoelen echter dat tijdens wedstrijddagen ook sponsors en andere publiciteit mee vertoond zal worden. Daar dit een afwijking is ten opzichte van de goedgekeurde beleidsrichtlijn lijkt het toch wel zinvol om veel dieper in te gaan over dit bord, eventueel zelfs met een voorbespreking.

Ook de technische evaluatie is vrij summier. Ook hier had het nut van een ontheffingsrapport project MER kunnen spelen door een grondige evaluatie door een erkende deskundige van de impact op de omgeving.

De beleidsrichtlijn werd ingevoegd in de stedelijke bouwcode (voor niet publicitaire schermen) dewelke recent ook in openbaar onderzoek geweest is maar is nog niet vervat in de definitieve tekst van de bouwcode. Het voorgesteld scherm bevindt zich niet in één van de 4 afgebakende locaties en ook op technisch vlak (bijvoorbeeld gebruiksuren) zijn er afwijkingen.

Naast de stedelijke bouwcode is er ook nog de gewestelijke verordening op publicitaire inrichtingen en de specifieke bepalingen uit de verkeerscodex die uitspraken doen over (niet) publicitaire infrastructuur.

Om al deze elementen wordt er voor het LED scherm voorgesteld om dit uit te sluiten uit de vergunning en hiervoor een voorbespreking te doen waarna een nieuwe aanvraag kan ingediend worden.

Ontwerp en Uitvoering

De stedelijke afdeling Ontwerp & Uitvoering (SW/O&U) – o.m. bevoegd voor het Lichtplan Antwerpen, geeft volgende advies;

Het lichtplan spreekt zich niet uitdrukkelijk uit over het gebruik van Ledschermen… Het aangeleverde renderbeeld vertaalt de bedoeling van de verlichting in de omgeving en is leesbaar als een harmonisch geheel dat rekening houdt met de omgeving ( omgevingsverlichting, groengebied,.. ).  Vanuit het lichtplan lijken die aspecten correct vertaald.

In de praktijk is de uitvoering van gekleurde ledlijnen en ledschermen moeilijker te vertalen naar exacte lichtniveaus. Hier speelt vooral de beleving en de eventuele lichthinder een grotere rol.

Mbt. de voorwaarden uit de beschrijvende nota (blz 11 en 12);

Deze beschreven voorwaarden zijn aanvaardbaar en voldoen indien goed uitgevoerd aan de voorwaarden uit het lichtplan van de stad Antwerpen (https://www.antwerpenmorgen.be/projecten/lichtplan-antwerpen/media voor wat betreft de rode lijnen op de gevel: deze zullen geen hoog lichtniveau hebben en zijn hoogwaardig van aard. Door de specifieke technologie zal deze verlichting ook overdag zichtbaar zijn.

Als ook de Led schermen aan dezelfde voorwaarden voldoen ( lichtniveau van de openbare verlichting niet overschrijden ) zijn deze aanvaardbaar. Dit is technisch evenwel veel moeilijker realiseerbaar. De grote panelen geven meer licht dan de rode lijnen en dan de omgevende verlichting. Niet alleen de lichtsterkte bepaalt het verblindend karakter. De verblinding is ook afhankelijk van de gebruikte kleur, snelheid van de dynamische beelden,.. bv  Hoogwit licht werkt in een nachtelijke omgeving veel storender dan bv donkere kleuren. Door de grootte van de panelen en de benodigde lichtsterkte om ook bij daglicht effect te hebben zal ‘s avonds sneller lichtvervuiling veroorzaakt worden als dezelfde lichtintensiteit wordt aangehouden tijdens donkere perioden.

De aangegeven uren tijdens de weekdagen ( tussen 17-22 uur ) houden geen rekening met de verschillende zonsondergang momenten doorheen het jaar. In de winter is het om 17.00 uur donker, om 22.00 uur is het in zomer nog licht. De rode lijnen en de schermen zullen tijdens donkere momenten uiteraard beter opvallen dan overdag. Door de statische aard van de verlichting is dit aanvaardbaar voor de rode ledlijnen. Led-schermen zijn enkel aanvaardbaar indien de lichtsterkte en lichtkleur constant wordt afgestemd met de omgevende lichtsterkte en niet alleen op de omgevende openbare straatverlichting. ( principieel maakt de verlichting van het gebouw intrinsiek deel van de openbare verlichting…) 

De evenementdagen zijn langer ingerekend. ( tussen 12-24 uur ) Op dat moment kan de verlichting dynamisch zijn. Dit creëert bijkomende lichthinder. Ook dat is aanvaardbaar indien de evenementverlichting van zeer tijdelijke aard is en in het bijzonder een grotere hoeveelheid personen kan aanspreken. Bv voor de start van de wedstrijden of evenementen als de meeste mensen aankomen. Het heeft geen zin om deze verlichting dynamisch te houden tijdens de match of lang voor de match. Dat kan evenwel per type evenement variëren en moeilijk in regels uit te drukken. We adviseren hier om de lichtvervuiling  en de lichthinder zo minimaal mogelijk te houden en het dynamische gebruik van de verlichting te beperken tot kernmomenten tijdens het evenement. Op evenementdagen is de dynamische verlichting dus dynamischer vlak voor en eventueel kort na een gebeurtenis. De rest van de tijd wordt een bijna statische verlichting aangehouden.

Conclusie Reclame en Media-facade

De impact van de media-facade van de zijgevels is gelijkaardig als aan de voorgevel, echter is deze aan de zijgevels niet te verwaarlozen, de linkergevel heeft impact op de achtergevels van de oude Bosuilbaan, de rechtergevel op de groene corridor tussen Bremweide en Bisschoppenhofpark (met o.m. een vleermuizenroute).

Mbt de goedgekeurde beleidsrichtlijn   inzake (niet-zaakgebonden) lichtreclame besloten op de collegezitting van 24 november 2017;

  • De aanvrager maakt duidelijk dat het ook berichten van sponsors betreft, waardoor ze een niet-zaakgebonden karakter krijgt en dus wel degelijk valt onder de beleidsrichtlijn, en – zoals het advies van B&I terecht stelt - het niet één van de afgebakende locaties betreft.
  • Anderzijds legt de aanvrager zichzelf beperkingen op  (niet-dynamisch op gewone weekdagen, met een tijdslot van 17-22 u), waardoor ze slechts op beperkte momenten valt onder de beleidsrichtlijn of het herziene art. 32 van de bouwcode.

Op basis van bovenstaande argumenten worden de eerder opgelegde voorwaarden  als volgt aangepast:

  • Om lichthinder te voorkomen mag de verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen en de LED-schermen de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.
  • De media-facades (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de zijgevels mogen enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en moet te allen tijde statisch van aard zijn. Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17u en 22u, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12u en 24u.
  • De media-facade (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de voorgevel mag enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en mag enkel dynamisch van aard zijn op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune). Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17u en 22u, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12u en 24u.
  • Op gewone weekdagen mag de verlichting van de LED-schermen gebruikt worden tussen 17u en 22u en zal die statisch van aard zijn. Op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) zal de verlichting tussen 12u en 24u gebruikt worden. Deze mag bovendien enkel dynamisch van aard met ingang 1 uur voor de wedstrijd, en max. tot 1uur na de wedstrijd of gelijkaardig evenement.
  • het is wel wenselijk het reclamegedeelte en de media-facade in deze aanvraag te beperken in gebruik en vergunningsduur (2 jaar),en  daarna verlengbaar – mits eventueel gevraagde aanpassingen. Binnen deze periode kan dus;
    •  enerzijds vanuit de aanvrager bijkomend studiewerk aangeleverd worden mbt de impact op mens en milieu, en daaraan gekoppelde milderende maatregelen, zoals gesteld in het advies van de dienst Milieuvergunningen en ook opgenomen in de beschrijvende nota van de aanvrager.
    • Eveneens bijkomende verduidelijking gegeven worden van de impact van de LED-schermen, cfr advies SW/O&U, en eventueel bijgestuurd worden in het tijdsschema
    • Anderzijds kan hiermee ingespeeld worden op de voortdurende technologische verandering.
    • Volgens het belastingreglement van de stad Antwerpen is er een aangifteplicht voor reclame. Deze aanvraag is hieraan onderworpen.
    • Reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden in ons land. Vanuit de achterliggende visie hiervan verbiedt de stad Antwerpen eveneens alle reclame-uitingen van andere verslavende producten (alcohol, goksites…). Reclameboodschappen die in strijd zijn met de “regels inzake de voorstelling van de persoon” en de “regels inzake humor in reclame”, beide opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), zijn verboden. De eerstgenoemde code bepaalt onder meer dat reclame niet mag aanzetten tot geweld en dat reclame geen enkele vorm van discriminatie mag tolereren op vlak van o.a. ras, nationaliteit, godsdienst, geslacht of leeftijd. De laatstgenoemde code stelt o.a. dat humor in reclame niet mag leiden tot het kleineren of discretiseren van bv. een persoon/groep personen, een instelling/organisatie, morele/religieuze, filosofische/politieke overtuigingen. Aanvullend op de aanbevelingen van de JEP laat stad Antwerpen enkel publicitaire boodschappen toe die zich onthouden van elke vorm van voorkeur om ideologische of filosofische redenen. Politieke boodschappen worden dus ook geweerd.

Waardevol groen

In dit kader gaf de stedelijke afdeling Groen volgend ongunstig advies:

De groendienst geeft negatief advies over de 9 bijkomende parkeerplaatsen thv de Vic Meesstraat. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide).

Veiligheid: Evacuatie, (brand-)veiligheid, Brandweer

Er werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend, op basis van de bekomen afwijkingen. Dit wordt integraal toegevoegd bij de vergunning.

Veiligheid: Politie – Voetbalcel

Er werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend, op basis van de bekomen afwijkingen. Dit wordt integraal toegevoegd bij de vergunning.

Veiligheid: Astrid Veiligheidscommissie

Het advies luidt als volgt:

 De werken in dit dossier vallen buiten de criteria van de Veiligheidscommissie. De commissie wil er wel op wijzen dat de verplichting tot indoordekking, opgelegd in dossier 2017050010, nog steeds van kracht blijft.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Advies Mobiliteit:

De aanvraag betreft een capaciteitsuitbreiding van het Bosuilstadion. De huidige capaciteit is vastgelegd op 15.095 bezoekers. Met de bouw van een nieuwe tribune is er de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden tot 16.144 personen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2097 parkeerplaatsen voor bezoekers van het stadion.

We beschikken niet over het aantal personeel dat tewerkgesteld zal worden tijdens wedstrijden. Hiervoor kan geen parkeerbehoefte bepaald worden.

De stad Antwerpen streeft voor grootschalige evenementen als deze naar een modal split van 50/50 (in lijn met Vlaams en stedelijk beleid uit het Masterplan 2020), en hanteert dit als een minimum.  Voor de berekening van de werkelijke parkeerbehoefte worden gelijkaardige cijfers gehanteerd van een andere grote evenementenlocatie in de stad, nl Sportpaleis.

Minder bezoekers met alternatieven voor de wagen resulteert in teveel druk op de omliggende straten en buurten (cfr. sportpaleis).  Dit betekent dat 1 op 2 personen zich duurzaam naar het stadion moet verplaatsen (te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of rijden naar een park & ride en van daaruit met het openbaar vervoer naar de eindbestemming). Voor de andere helft van de bezoekers moeten er parkeerplaatsen beschikbaar zijn in de omgeving om te vermijden dat de woonwijk belast wordt. De stad Antwerpen werkt met een bezetting van 3,28 personen per auto bij grootschalige evenementen Dit bezettingscijfer wijkt af van wat het Vlaamse gemiddelde is (2,6 personen per auto), maar de stad hanteert in gelijkaardige dossiers een hogere bezetting.  

Bij een totaal van 16.144 bezoekers zijn er 858 uitsupporters. Deze komen uitsluitend met collectief vervoer naar het stadion. Verder is er ook een no-show percentage. Dit komt neer op ongeveer 10% van het aantal verkochte tickets. Bijgevolg wordt er rekening gehouden met de aanwezigheid van 90% van het aantal verkochte tickets. 

16.144 – 858 x 0.9 = 13.757

modal split van 50/50 → 6879 personen met de wagen (als bestuurder of passagier)

autobezetting van 3,28 → 2097 auto’s

De werkelijke parkeerbehoefte is 2097 voor bezoekers van het stadion.

(noot: De huidige parkeerbehoefte gaat ervan uit dat alle uitsupporters met collectief vervoer naar het stadion komen zoals meegegeven door de aanvrager in voorbesprekingen, en bestendigd door een ‘bevel burgemeester’)

De plannen voorzien in 2145 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen voor bezoekers van het stadion.

Er zijn op eigen terrein 901 parkeerplaatsen voorzien volgens de mobiliteitsstudie. Wanneer we het aantal deelparkings optellen komen we op een totaal van 851 parkeerplaatsen, waarvan 9 extra plaatsen zijn aan de Vic Meesstraat. De groenstrook waar deze extra plaatsen op zijn ingetekend is echter beperkt in breedte. Dit betekent dat er in realiteit maar 3 van de 9 plaatsen zouden gerealiseerd kunnen worden. We vermoeden dat er dan nog 50 parkeerplaatsen bijgeteld worden aan de Oude Bosuilbaan die dienen als bezoekersparking voor auto’s en bussen. Parking voor bussen van collectief vervoer worden echter niet meegenomen als nuttige plaatsen voor bezoekers van het stadion. Deze worden immers meegerekend in de andere 50% van de modal split.  Het aantal nuttige plaatsen op eigen terrein is bijgevolg 845.

Verder wordt gebruik gemaakt van 200 parkeerplaatsen aan Delhaize en 400 parkeerplaatsen op de hondenweide. Er is ook een contract afgesloten met Gosselin voor de huur van 1300 parkeerplaatsen op wedstrijdmomenten. Deze parkeerplaatsen zijn gelegen aan de overkant van de Bisschoppenhoflaan en liggen op 1200m wandelen van het Bosuilsstadion. Deze 1300 parkeerplaatsen zijn uitsluitend beschikbaar voor Antwerp op wedstrijdmomenten en kunnen daarom mee beschouwd worden als nuttige plaatsen.

In de mobiliteitstoets en het evenementenvervoersplan wordt ook nog verwezen naar andere parkings zoals P&R Wommelgem, marktplein in Wijnegem, parking shopping center. Deze kunnen echter niet meegerekend worden in het beschikbaar aantal plaatsen omdat ze al mee in de andere helft van de modal split zitten ifv parkeren op afstand en de last mile met het openbaar vervoer. Bezoekers die dus daarvan gebruik maken, komen al duurzaam naar de eindbestemming. Tevens geldt er ook een maximale wandelafstand van 1350m. Dit betekent dat de parking op Oost en Westkaai waarnaar verwezen wordt in de nota, niet mee in rekening gebracht kan worden. Deze ligt immers op 2km van het stadion. 

Voor de 2097 bezoekers die als autobestuurder met de wagen komen, zijn er in de omgeving 2145 parkeerplaatsen beschikbaar.

Er zijn 60 parkeerplaatsen beschikbaar op eigen terrein voor personeel. We gaan ervan uit dat deze toereikend zijn om de parkeerbehoefte van het personeel op te vangen.

Het aantal nuttige plaatsen voor bezoekers is 2145.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2145.

Dit aantal is toereikend.

Gezien de uitzonderlijkheid van het evenement, en de opmaak van een overeenkomst/evenementenvervoersplan tussen stad en Aanvrager, dat permanent wordt geëvalueerd, kan een uitzondering verleend worden voor het strikt’ parkeren op eigen terrein’.


De afdeling Mobiliteit gaf volgend advies over het aantal fietsstalplaatsen:

Er zijn op eigen terrein 858 fietsenstallingen voorzien voor bezoekers. Verder zijn er nog 20 plaatsen ondergronds voor werknemers. Er wordt vanuit gegaan dat 12,5% van de bezoekers met de fiets naar het stadion komt. Rekening houdend met de uitsupporters die met de bus naar het stadion komen en een no-showpercentage van 10%, komt dit neer op 1720 fietsstalplaatsen.

Op wedstrijdmomenten is er plaats op de hondenweide om nog 1200 tijdelijke fietsenstallingen te plaatsen.  Er moeten bij elke wedstrijd minimum 1720 fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van de bouwcode.

Het verdient de voorkeur om aan het aantal fietsenstalling te spreiden over de verschillende toegangen. In de huidige plannen worden er geen fietsstalpaatsen voorzien voor de toegang naar tribune 2 en 3. Hier worden bij voorkeur ook een aantal fietsstalplaatsen voorzien.

Conclusie

Voorliggende aanvraag wenst de totale capaciteit uit te breiden tot 16.144  personen. Het is achtereenvolgens uit deze aanvraag niet op te maken of integraal voldaan is aan de voorwaarden uit voorgaande vergunningen  2018/232,  2017/851 en 2017/1968  met betrekking tot de maximale bezetting van tribune 1. Daarom worden de relevante nogmaals hernomen bij de voorwaarden. Bovendien zijn de voorgaande vergunningen op het moment van agendering van dit verslag nog in uitvoering, en zijn bijvoorbeeld nog niet alle parkeerplaatsen, veiligheidsafsluitingen, edm gerealiseerd.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Opmerking aan het college

Een aantal voorwaarden met betrekking tot de mobiliteitsaspecten van de exploitatie van het stadion, en de bijhorende monitoring van de modal split, werden verankerd in een aparte overeenkomst. Deze overeenkomst moet ondertekend zijn alvorens de vergunning verleend kan worden, gezien deze voorwaarden niet meer worden opgenomen in de Omgevingsvergunning. Ze hebben immers een dynamisch karakter (aantal bezoekers wordt gerelateerd aan aantal beschikbare parkeerplaatsen e.a. parameters), daar waar de stedenbouwkundige voorwaarden van onbepaalde duur zijn. De overeenkomst is gebonden aan het evenementenvervoersplan dat werd opgemaakt in het kader van deze aanvraag. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  • de totale capaciteit van het stadion moet beperkt worden tot maximaal 16.144  toeschouwers per match/evenement;
  • enkel wedstrijden van de thuisploeg RAFC kunnen doorgaan in het stadion.
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de bijgevoegde veiligheidsmaatregelen van de lokale politie/openbare orde/voetbalcel zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Meerbepaald;
    • alle omheiningen in het stadion zijn volledig geplaatst en zijn voldoende hoog.  De buitenomheining dient tevens het volledige stadion te omsluiten volgens het tracé bepaald in overleg met de lokale voetbalcel van de politie.  Een degelijke en voldoende hoge buitenomheining heeft immers een cruciale impact op de openbare orde en veiligheid in en rond het stadion.  Hierbij dient rekening te worden gehouden met de wettelijke bepalingen zoals vermeld in Koninklijk besluit van 06 juli 2013 houdende de in voetbalstadions na te leven veiligheidsnormen.
    • alle parkings zoals vermeld in bouwaanvraag 2018/1602 dienen gebruikt te kunnen worden, zodat het aantal parkeerplaatsen zoals vermeld in de mobiliteitstoets gerespecteerd worden.  Indien voorziene parkeercapaciteit (vb hondenweide) niet meer kan/mag gebruikt worden, of indien deze de facto onbruikbaar is (door bvb werkzaamheden/andere invulling van het terrein), dient hier een evenwaardig alternatief te worden aangeboden.
    • de voorwaarden die vermeld staan in de politionele adviezen in kader van volgende dossiers 2018/232 dd.30/03/2018, 2017/851 dd 01/06/2017, 2017/1968 dd 21/09/2017, 2017/2370 dd 15/12/2017 dienen eveneens te worden voldaan.
  • conform het advies van Milieu dient er voldaan te worden aan de bepalingen opgenomen in art.4.6.0.1 tot art. 4.6.0.4 van Vlarem II;
  • om lichthinder te voorkomen mag de verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen (media-facades) en de LED-schermen de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.
  • de media-facades (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de zijgevels mogen enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en moet te allen tijde statisch van aard zijn. Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17u en 22u, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12u en 24u.
  • de media-facade (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de voorgevel mag enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en mag enkel dynamisch van aard zijn op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune). Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17u en 22u, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12u en 24u.
  • op gewone weekdagen mag de verlichting van de LED-schermen gebruikt worden tussen 17u en 22u en zal die statisch van aard zijn. Op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) mag de verlichting tussen 12u en 24u gebruikt worden. Deze mag bovendien enkel dynamisch van aard met ingang 1 uur voor de wedstrijd, en max. tot 1uur na de wedstrijd of gelijkaardig evenement.
  • conform het belastingreglement van de stad Antwerpen moet aangifte worden gedaan voor reclame.
  • reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden. Alle reclame-uitingen van andere verslavende producten (alcohol, goksites…) eveneens. Reclameboodschappen die in strijd zijn met de “regels inzake de voorstelling van de persoon” en de “regels inzake humor in reclame”, beide opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), zijn verboden. Aanvullend moeten de boodschappen  zich onthouden van elke vorm van voorkeur om ideologische of filosofische redenen.
  • er moeten bij elke wedstrijd minimum 1720 fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van de bouwcode, zie het dat ze niet overdekt hoeven te zijn.
  • het aantal fietsenstallingen is te spreiden over de verschillende toegangen. In de huidige plannen worden er geen fietsstalpaatsen voorzien voor de toegang naar tribune 2 en 3.
  • er dienen voldoende grote septische putten te worden voorzien waarop de toiletten dienen te worden aangesloten, conform de bepalingen van de bouwcode, tenzij hiervoor een afwijking wordt bekomen bij Rio-link.
  • omdat onvoldoende draaicirkels met diameter 1.50 meter op de plannen werden ingetekend, is de aanvraag moeilijk beoordeelbaar. De draairuimte aan het sas van de polyvalente zaal op het gelijkvloers overlapt met de draairuimte van het deurvlak. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat alle draaideuren moeten voldoen aan dit artikel, uitgenomen die waarvoor een afwijking werd bekomen bij Inter cfr het advies in de aanvraag.
  • er dienen voldoende parkeerplaatsen te worden voorzien voor mindervaliden, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

In zoverre deze nog niet zijn gerealiseerd, moet aan onderstaande voorwaarden uit voorgaande vergunningen worden voldaan.

Vergunning 2018/232 – voorwaarden:

  • het is onduidelijk wat de impact van de verlichte reclame is op de natuurwaarde van de omgeving. Deze impact moet in kaart gebracht worden door de aanvrager binnen een termijn van 2 jaar volgend op het definitieve in werking treden van de vergunning.

Vergunning 2017/851 – voorwaarden:

  • de bijgevoegde voorzorgsmaatregelen rond het beschermen van bestaande bomen,  opgelegd door het stedelijke Bedrijf Stadsbeheer, afdeling groen en begraafplaatsen, zijn strikt na te leven;
  • de ondergrondse parking onder tribune 3 wordt in gebruik genomen voor de extra personeelsleden die verwacht worden;
  • de toegang naar de ondergrondse fietsenstallingen moet kwalitatief zijn en voldoen aan de bouwcode en brandweervereisten. Indien fietsers mee gebruik maken van een helling naar de parking, moeten deze fysiek afgescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer. Toegang via een voldoende ruime fietslift is ook mogelijk. Het heeft echter de voorkeur om deze fietsenstallingen ook gelijkgronds te voorzien in een afgesloten plaats;
  • laden, lossen en manoeuvreren moet steeds op eigen terrein gebeuren;
  • ASTRID-indoor radiodekking te voorzien conform het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie;
  • reca-activiteiten dienen steeds gerelateerd te zijn aan de voorziene dagrecreatie (ontspanning, sport en spel), in casu dus het voetbal.

Vergunning 2017/1968 infrastructuur - Voorwaarden:

  • de te rooien hoogstammige boom dient gecompenseerd te worden op een andere locatie. De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven.

Geldigheidsduur

De LED-schermen in de voorgevel en de Media-facades mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in gebruik blijven, tenzij een nieuwe vergunning wordt bekomen.

Binnen deze periode kan dus;

  • enerzijds vanuit de aanvrager bijkomend studiewerk aangeleverd worden mbt de impact op mens en milieu, en daaraan gekoppelde milderende maatregelen, zoals gesteld in het advies van de dienst Milieuvergunningen en ook opgenomen in de beschrijvende nota van de aanvrager.
  • eveneens bijkomende verduidelijking gegeven worden van de impact van de LED-schermen, cfr advies O&U, en eventueel bijgestuurd worden in het tijdsvenster.
  • anderzijds ingespeeld worden op de voortdurende technologische verandering.

Uitsluitingen

De 9 bijkomende parkeerplaatsten thv de Vic Meesstraat worden uitgesloten van verguning. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker intact behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide). De impact hiervan op de parkeerbehoefte is nihil, gezien het overtal aan nuttige plaatsen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juni 2018

Volledig- en ontvankelijk

6 juli 2018

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 september 2018

Verslag GOA

8 augustus 2018

Naam GOA

Karel Bauwens

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de totale capaciteit van het stadion moet beperkt worden tot maximaal 16.144  toeschouwers per match/evenement;
  • enkel wedstrijden van de thuisploeg RAFC kunnen doorgaan in het stadion.
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de bijgevoegde veiligheidsmaatregelen van de lokale politie/openbare orde/voetbalcel zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven. Meer bepaald;
    • alle omheiningen in het stadion zijn volledig geplaatst en zijn voldoende hoog.  De buitenomheining dient tevens het volledige stadion te omsluiten volgens het tracé bepaald in overleg met de lokale voetbalcel van de politie.  Een degelijke en voldoende hoge buitenomheining heeft immers een cruciale impact op de openbare orde en veiligheid in en rond het stadion. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de wettelijke bepalingen zoals vermeld in Koninklijk besluit van 06 juli 2013 houdende de in voetbalstadions na te leven veiligheidsnormen.
    • alle parkings zoals vermeld in bouwaanvraag 2018/1602 dienen gebruikt te kunnen worden, zodat het aantal parkeerplaatsen zoals vermeld in de mobiliteitstoets gerespecteerd worden. Indien voorziene parkeercapaciteit (vb hondenweide) niet meer kan/mag gebruikt worden, of indien deze de facto onbruikbaar is (door bvb werkzaamheden/andere invulling van het terrein), dient hier een evenwaardig alternatief te worden aangeboden.
    • de voorwaarden die vermeld staan in de politionele adviezen in kader van volgende dossiers 2018/232 dd.30/03/2018, 2017/851 dd 01/06/2017, 2017/1968 dd 21/09/2017, 2017/2370 dd 15/12/2017 dienen eveneens te worden voldaan.
  • conform het advies van Milieu dient er voldaan te worden aan de bepalingen opgenomen in art.4.6.0.1 tot art. 4.6.0.4 van Vlarem II;
  • om lichthinder te voorkomen mag de verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen (media-facades) en de LED-schermen de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen.
  • de media-facades (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de zijgevels mogen enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en moet te allen tijde statisch van aard zijn. Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17.00 uur en 22.00 uur, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12.00 uur en 24.00 uur.
  • de media-facade (verlichting ingewerkt in de verticale raamprofielen ) van de voorgevel mag enkel ingezet worden als architecturale verlichting, niet voor reclamedoeleinden, en mag enkel dynamisch van aard zijn op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune). Op gewone weekdagen mag deze verlichting gebruikt worden tussen 17.00 uur en 22.00 uur, op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) tussen 12.00 uur en 24.00 uur.
  • op gewone weekdagen mag de verlichting van de LED-schermen gebruikt worden tussen 17.00 uur en 22.00 uur en zal die statisch van aard zijn. Op wedstrijddagen van grote recreatieve events (gebruik van meer dan 1 tribune) mag de verlichting tussen 12.00 uur en 24.00 uur gebruikt worden. Deze mag bovendien enkel dynamisch van aard met ingang 1 uur voor de wedstrijd, en maximum tot 1uur na de wedstrijd of gelijkaardig evenement.
  • conform het belastingreglement van de stad Antwerpen moet aangifte worden gedaan voor reclame.
  • reclame voor en sponsoring van tabak, producten op basis van tabak en soortgelijke producten is verboden. Alle reclame-uitingen van andere verslavende producten (alcohol, goksites…) eveneens. Reclameboodschappen die in strijd zijn met de “regels inzake de voorstelling van de persoon” en de “regels inzake humor in reclame”, beide opgesteld door de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), zijn verboden. Aanvullend moeten de boodschappen  zich onthouden van elke vorm van voorkeur om ideologische of filosofische redenen.
  • er moeten bij elke wedstrijd minimum 1720 fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van de bouwcode, zie het dat ze niet overdekt hoeven te zijn.
  • het aantal fietsenstallingen is te spreiden over de verschillende toegangen. In de huidige plannen worden er geen fietsstalpaatsen voorzien voor de toegang naar tribune 2 en 3.
  • er dienen voldoende grote septische putten te worden voorzien waarop de toiletten dienen te worden aangesloten, conform de bepalingen van de bouwcode, tenzij hiervoor een afwijking wordt bekomen bij Rio-link.
  • omdat onvoldoende draaicirkels met diameter 1.50 meter op de plannen werden ingetekend, is de aanvraag moeilijk beoordeelbaar. De draairuimte aan het sas van de polyvalente zaal op het gelijkvloers overlapt met de draairuimte van het deurvlak. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat alle draaideuren moeten voldoen aan dit artikel, uitgenomen die waarvoor een afwijking werd bekomen bij Inter cfr het advies in de aanvraag.
  • er dienen voldoende parkeerplaatsen te worden voorzien voor mindervaliden, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

In zoverre deze nog niet zijn gerealiseerd, moet aan onderstaande voorwaarden uit voorgaande vergunningen worden voldaan.

Vergunning 2018/232 – voorwaarden:

  • het is onduidelijk wat de impact van de verlichte reclame is op de natuurwaarde van de omgeving. Deze impact moet in kaart gebracht worden door de aanvrager binnen een termijn van twee jaar volgend op het definitieve in werking treden van de vergunning.

Vergunning 2017/851 – voorwaarden:

  • de bijgevoegde voorzorgsmaatregelen rond het beschermen van bestaande bomen,  opgelegd door het stedelijke Bedrijf Stadsbeheer, afdeling groen en begraafplaatsen, zijn strikt na te leven;
  • de ondergrondse parking onder tribune 3 wordt in gebruik genomen voor de extra personeelsleden die verwacht worden;
  • de toegang naar de ondergrondse fietsenstallingen moet kwalitatief zijn en voldoen aan de bouwcode en brandweervereisten. Indien fietsers mee gebruik maken van een helling naar de parking, moeten deze fysiek afgescheiden worden van het gemotoriseerd verkeer. Toegang via een voldoende ruime fietslift is ook mogelijk. Het heeft echter de voorkeur om deze fietsenstallingen ook gelijkgronds te voorzien in een afgesloten plaats;
  • laden, lossen en manoeuvreren moet steeds op eigen terrein gebeuren;
  • ASTRID-indoor radiodekking te voorzien conform het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie;
  • reca-activiteiten dienen steeds gerelateerd te zijn aan de voorziene dagrecreatie (ontspanning, sport en spel), in casu dus het voetbal.

Vergunning 2017/1968 infrastructuur - Voorwaarden:

  • de te rooien hoogstammige boom dient gecompenseerd te worden op een andere locatie. De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven.

Geldigheidsduur

De LED-schermen in de voorgevel en de Media-facades mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in gebruik blijven, tenzij een nieuwe vergunning wordt bekomen.

Binnen deze periode kan dus;

  • enerzijds vanuit de aanvrager bijkomend studiewerk aangeleverd worden mbt de impact op mens en milieu, en daaraan gekoppelde milderende maatregelen, zoals gesteld in het advies van de dienst Milieuvergunningen en ook opgenomen in de beschrijvende nota van de aanvrager.
  • eveneens bijkomende verduidelijking gegeven worden van de impact van de LED-schermen, cfr advies O&U, en eventueel bijgestuurd worden in het tijdsvenster.
  • anderzijds ingespeeld worden op de voortdurende technologische verandering.

Uitsluitingen

De negen bijkomende parkeerplaatsten ter hoogte van de Vic Meesstraat worden uitgesloten van verguning. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker intact behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide). De impact hiervan op de parkeerbehoefte is nihil, gezien het overtal aan nuttige plaatsen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.