Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018069813 |
Gegevens van de aanvrager: |
DOCORA met als adres Zwaanhofweg 10 te 8900 Ieper |
Ligging van het project: |
Oude Bosuilbaan 54 A te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28, sectie A, nrs. 255H3, 255X3, 255N, 255M3 en 255Y3 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
verhogen van de capaciteit van Tribune 1 en specifieke gevelverlichting |
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Ingewonnen adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
6 juli 2018 |
25 juli 2018 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
6 juli 2018 |
3 augustus 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
6 juli 2018 |
31 juli 2018 |
Gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
6 juli 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
6 juli 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan |
AQUAFIN NV |
6 juli 2018 |
20 juli 2018 |
Geen advies |
Lokale politie/ openbare orde/ voetbalcel (LP/OO/VC) |
6 juli 2018 |
31 juli 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
6 juli 2018 |
20 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit en verkeer |
6 juli 2018 |
19 juli 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
6 juli 2018 |
6 juli 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
6 juli 2018 |
2 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
21 juni 2018 |
20 juli 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 september 1982.
Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in een gebied voor dagrecreatie.
Bijzondere plannen van aanleg kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het Bosuilstadion omvat vier tribunes, oefenterreinen, polyvalente ruimtes, alsook een aantal percelen rondom het stadion met parkingszones en fietsenstallingen.
De site situeert zich globaal genomen binnen de zone gevormd door de Bisschoppenhoflaan (op ca.150 m ten noorden van het projectgebied), Ter Heydelaan (op ca.120 m ten zuiden) en de Gallifortlei (op ca.300 m ten zuidwesten).
In de onmiddellijke omgeving van het projectgebied zijn woningen gesitueerd. De meest nabije woningen bevinden zich op ca. 120 m ten noorden van het projectgebied (aan de Oude Bosuilbaan).
De aanvraag betreft het uitbreiden van de capaciteit van Tribune 1 van het Bosuilstadion van 15.095 naar 16.144 personen, alsook het uitbreiden van het parkeeraanbod, de vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent verlichting, en de vraag tot afwijking van de voorwaarden omtrent LED-reclame.
Eerder werd de bouw van Tribune 1 (ref. 2017/851), alsook het regulariseren en aanbrengen van wijzigingen aan de in opbouw zijnde Tribune 1 (ref.2018/232) voorwaardelijk vergund.
Huidige aanvraag betreft een stijging van 1049 personen. In de laatste vergunning (ref. 2018/232) steeg de capaciteit met 3169 toeschouwers.
De functie van het stadion, dat in totaal vier tribunes omvat, is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het BPA nr. 32 “Antwerp-Stadion en omgeving”. Reca-activiteiten dienen steeds gerelateerd te zijn aan de voorziene dagrecreatie (ontspanning, sport en spel), in casu de voetbalsport.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgende punten:
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid- visueel-vormelijke elementen
Capaciteit
Voorliggende aanvraag wenst de totale capaciteit uit te breiden tot 16.144 toeschouwers. Met betrekking tot deze uitbreiding is het uit deze aanvraag echter niet op te maken of integraal voldaan is aan de voorwaarden uit voorgaande vergunningen 2018/232, 2017/851 en 2017/1968. De betreffende voorwaarden worden desgevallend opnieuw opgelegd in deze vergunning.
Schaal en ruimtegebruik
Tribune 1 is zowel in diepte als in hoogte groter dan de tribune die voordien werd gesloopt. Deze schaalvergroting is het gevolg van de capaciteitstoename, de wens om een actueel belevingscomfort te bieden, en om aan actuele veiligheidsnormen te voldoen. Gelet op de omvang van de overige drie tribunes van het stadion, de grootte van het terrein, en de omvang van omliggende bebouwing, werd in voorgaande vergunningen de schaalvergroting als stedenbouwkundig aanvaardbaar beschouwd , mits enkele voorwaarden.
Betreffende schaal en ruimtegebruik voorziet voorliggende aanvraag bijkomend uitbreiding van het parkeeraanbod.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Reclame
In de vergunning worden publiciteitsinrichtingen aangevraagd.
Meerbepaald worden op de voorgevel:
Volgens de beschrijvende nota meet het centrale LED-scherm 15,4 x 12,6 meter, 2 banners meten 6,6 x 19 meter, en de overige 2 banners meten 6,2 x 24 meter. De banners worden bestraald door spots, de intensiteit wordt onvoldoende gedefinieerd.
Volgens de beschrijvende nota zijn de modaliteiten van het gebruik van de vergunde LED-schermen, banners en de verlichting verwerkt in de verticale raamprofielen de volgende:
De aanvrager vraagt hiermee dus een afwijking op de opgelegde voorwaarden omtrent de gevelverlichting, en de LED-reclame voor wat betreft het tijdsslot en het ‘zaakgebonden’ karakter van de boodschappen (immers worden ook sponsors opgenomen). In voorgaande aanvraag 2018/232 werd immers volgende beoordeling gemaakt;
Deze reclame-inrichtingen zijn in strijd met de beleidsrichtlijn inzake (niet-zaakgebonden) lichtreclame besloten op de collegezitting van 24/11/2017, en met de bouwcode artikel 33: reclame moet steeds in verhouding zijn met de maat van het gebouw, het is hier niet toegestaan cfr §4 om flits- of knipperlichten, lichtkranten of laserverlichting te plaatsen. De LED-schermen en dynamische verlichting in de raamprofielen worden aanzien als soortgelijke vormen van reclame.
Gezien de specifieke aard van het gebouw, de tijdelijkheid van de evenementen en de maat van het aangrenzend open terrein kan een afwijking van de bouwcode worden gemotiveerd met toepassing van art. 3 van de bouwcode. Vanuit ruimtelijk, milieu- en deontologisch standpunt is het wel wenselijk het reclamegedeelte in de aanvraag te beperken in gebruik en vergunningsduur (2 jaar):
Over de aanvraag algemeen, en in het specifiek over de publiciteitsinrichtingen, werden voorts volgende adviezen ontvangen:
Milieueffecten
Voor de beschrijving van de milieu-effecten werd een mer-screeningsnota aan de aanvraag gevoegd.
De stedelijke afdeling Milieu gaf voorwaardelijk advies;
Deze aanvraag heeft betrekking op de verhoging van de totale capaciteit van het stadion en de regularisatie van de gevelverlichting. De capaciteit van de tribune 1 wordt verhoogd met 1.049 zitjes waardoor de totale capaciteit van het stadion opgetrokken wordt tot 16.144 toeschouwers. De capaciteit van de overige tribunes blijft ongewijzigd. Het aanvraagdossier omvat o.a. een mobiliteitsvervoersplan alsook een mer-screeningnota. Uit de nota blijkt dat de bijkomende capaciteitstoename geen betekenisvolle milieueffecten kan veroorzaken.
Verder betreft de aanvraag ook de regularisatie van de lichtspots en LED-schermen. Volgens de aanvrager zal de intensiteit van lichtgevel zodanig afgesteld worden dat het de intensiteit van de openbare verlichting niet overstijgt.
Alhoewel er geen Natura 2000-gebieden liggen in de onmiddellijke buurt van het stadion, wordt de inrichting wel omgeven door 3 parken met name de Bisschoppenhof, het Bosuilplein en de Bremweide. De aanwezigheid van kunstmatige licht op de voorgevel van de tribunegebouw kan een invloed hebben op zoogdieren zoals handvleugeligen. Studies van o.a. Entwistle et al. 1996; Fure 2006 wijzen uit dat vleermuizen veelvuldig gebruik maken van hun gezichtsvermogen bij het uitvliegen, tijdens navigatie en oriëntatie. De kritische lichtintensiteit die aanzet tot uitvliegen is per soort verschillend. Sommige soorten, zoals de watervleermuis, vliegen pas uit bij een lichtintensiteit van minder dan 1 lux, terwijl de gewone dwergvleermuis dit al doet bij een intensiteit rond 14 lux.
Het aanvraagdossier omvat ook een verslag van Philips Belgium waarin de lichtimpact van mediafacade werd geanalyseerd. Hieruit blijkt dat de geïntegreerde verlichting een impact heeft tot maximaal 100 m voor de gevel, daarna is de impact niet meer meetbaar. De zijdelingse (diagonale) uitstraling is verwaarloosbaar. Enkel het effect voor de voorgevel werd opgemeten, echter wel met de verlichting van de zijgevels aan (na verdere verduidelijking door de aanvrager). De resultaten mogen dus geëxtrapoleerd worden voor de zijgevels.
Diagonaal richting de woningen in de Oude Bosuilbaan is er niet gemeten. De woningen liggen nochtans in het verlengde van de zijgevel, op een afstand van ca. 60m. De achtergevels van deze woningen zullen tijdens de evenementendagen aan een hogere lichtintensiteit onderworpen worden. De exploitant wordt erop gewezen de mogelijke negatieve effecten van verlichting op de nabijgelegen woningen, verblijfplaatsen en vliegroutes van vleermuizen te attenueren.
Voorwaarde: Er dient voldaan te worden aan de bepalingen opgenomen in art.4.6.0.1 tot art. 4.6.0.4 van Vlarem II.
Business and innovation (B&I), loket ondernemen
Voor de aanvraag wordt volgende advies gegeven mbt. het LED-scherm;
Uit de beschrijvende nota probeert men het dossier onder de noemer te krijgen van een niet publicitair bord om zo een eenvoudiger verhaal te kunnen brengen conform de huidige regels van de stedelijke bouwcode. Rekening houdende met onder meer de gebruiksuren is het aanvoelen echter dat tijdens wedstrijddagen ook sponsors en andere publiciteit mee vertoond zal worden. Daar dit een afwijking is ten opzichte van de goedgekeurde beleidsrichtlijn lijkt het toch wel zinvol om veel dieper in te gaan over dit bord, eventueel zelfs met een voorbespreking.
Ook de technische evaluatie is vrij summier. Ook hier had het nut van een ontheffingsrapport project MER kunnen spelen door een grondige evaluatie door een erkende deskundige van de impact op de omgeving.
De beleidsrichtlijn werd ingevoegd in de stedelijke bouwcode (voor niet publicitaire schermen) dewelke recent ook in openbaar onderzoek geweest is maar is nog niet vervat in de definitieve tekst van de bouwcode. Het voorgesteld scherm bevindt zich niet in één van de 4 afgebakende locaties en ook op technisch vlak (bijvoorbeeld gebruiksuren) zijn er afwijkingen.
Naast de stedelijke bouwcode is er ook nog de gewestelijke verordening op publicitaire inrichtingen en de specifieke bepalingen uit de verkeerscodex die uitspraken doen over (niet) publicitaire infrastructuur.
Om al deze elementen wordt er voor het LED scherm voorgesteld om dit uit te sluiten uit de vergunning en hiervoor een voorbespreking te doen waarna een nieuwe aanvraag kan ingediend worden.
Ontwerp en Uitvoering
De stedelijke afdeling Ontwerp & Uitvoering (SW/O&U) – o.m. bevoegd voor het Lichtplan Antwerpen, geeft volgende advies;
Het lichtplan spreekt zich niet uitdrukkelijk uit over het gebruik van Ledschermen… Het aangeleverde renderbeeld vertaalt de bedoeling van de verlichting in de omgeving en is leesbaar als een harmonisch geheel dat rekening houdt met de omgeving ( omgevingsverlichting, groengebied,.. ). Vanuit het lichtplan lijken die aspecten correct vertaald.
In de praktijk is de uitvoering van gekleurde ledlijnen en ledschermen moeilijker te vertalen naar exacte lichtniveaus. Hier speelt vooral de beleving en de eventuele lichthinder een grotere rol.
Mbt. de voorwaarden uit de beschrijvende nota (blz 11 en 12);
Deze beschreven voorwaarden zijn aanvaardbaar en voldoen indien goed uitgevoerd aan de voorwaarden uit het lichtplan van de stad Antwerpen (https://www.antwerpenmorgen.be/projecten/lichtplan-antwerpen/media voor wat betreft de rode lijnen op de gevel: deze zullen geen hoog lichtniveau hebben en zijn hoogwaardig van aard. Door de specifieke technologie zal deze verlichting ook overdag zichtbaar zijn.
Als ook de Led schermen aan dezelfde voorwaarden voldoen ( lichtniveau van de openbare verlichting niet overschrijden ) zijn deze aanvaardbaar. Dit is technisch evenwel veel moeilijker realiseerbaar. De grote panelen geven meer licht dan de rode lijnen en dan de omgevende verlichting. Niet alleen de lichtsterkte bepaalt het verblindend karakter. De verblinding is ook afhankelijk van de gebruikte kleur, snelheid van de dynamische beelden,.. bv Hoogwit licht werkt in een nachtelijke omgeving veel storender dan bv donkere kleuren. Door de grootte van de panelen en de benodigde lichtsterkte om ook bij daglicht effect te hebben zal ‘s avonds sneller lichtvervuiling veroorzaakt worden als dezelfde lichtintensiteit wordt aangehouden tijdens donkere perioden.
De aangegeven uren tijdens de weekdagen ( tussen 17-22 uur ) houden geen rekening met de verschillende zonsondergang momenten doorheen het jaar. In de winter is het om 17.00 uur donker, om 22.00 uur is het in zomer nog licht. De rode lijnen en de schermen zullen tijdens donkere momenten uiteraard beter opvallen dan overdag. Door de statische aard van de verlichting is dit aanvaardbaar voor de rode ledlijnen. Led-schermen zijn enkel aanvaardbaar indien de lichtsterkte en lichtkleur constant wordt afgestemd met de omgevende lichtsterkte en niet alleen op de omgevende openbare straatverlichting. ( principieel maakt de verlichting van het gebouw intrinsiek deel van de openbare verlichting…)
De evenementdagen zijn langer ingerekend. ( tussen 12-24 uur ) Op dat moment kan de verlichting dynamisch zijn. Dit creëert bijkomende lichthinder. Ook dat is aanvaardbaar indien de evenementverlichting van zeer tijdelijke aard is en in het bijzonder een grotere hoeveelheid personen kan aanspreken. Bv voor de start van de wedstrijden of evenementen als de meeste mensen aankomen. Het heeft geen zin om deze verlichting dynamisch te houden tijdens de match of lang voor de match. Dat kan evenwel per type evenement variëren en moeilijk in regels uit te drukken. We adviseren hier om de lichtvervuiling en de lichthinder zo minimaal mogelijk te houden en het dynamische gebruik van de verlichting te beperken tot kernmomenten tijdens het evenement. Op evenementdagen is de dynamische verlichting dus dynamischer vlak voor en eventueel kort na een gebeurtenis. De rest van de tijd wordt een bijna statische verlichting aangehouden.
Conclusie Reclame en Media-facade
De impact van de media-facade van de zijgevels is gelijkaardig als aan de voorgevel, echter is deze aan de zijgevels niet te verwaarlozen, de linkergevel heeft impact op de achtergevels van de oude Bosuilbaan, de rechtergevel op de groene corridor tussen Bremweide en Bisschoppenhofpark (met o.m. een vleermuizenroute).
Mbt de goedgekeurde beleidsrichtlijn inzake (niet-zaakgebonden) lichtreclame besloten op de collegezitting van 24 november 2017;
Op basis van bovenstaande argumenten worden de eerder opgelegde voorwaarden als volgt aangepast:
Waardevol groen
In dit kader gaf de stedelijke afdeling Groen volgend ongunstig advies:
De groendienst geeft negatief advies over de 9 bijkomende parkeerplaatsen thv de Vic Meesstraat. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide).
Veiligheid: Evacuatie, (brand-)veiligheid, Brandweer
Er werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend, op basis van de bekomen afwijkingen. Dit wordt integraal toegevoegd bij de vergunning.
Veiligheid: Politie – Voetbalcel
Er werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend, op basis van de bekomen afwijkingen. Dit wordt integraal toegevoegd bij de vergunning.
Veiligheid: Astrid Veiligheidscommissie
Het advies luidt als volgt:
De werken in dit dossier vallen buiten de criteria van de Veiligheidscommissie. De commissie wil er wel op wijzen dat de verplichting tot indoordekking, opgelegd in dossier 2017050010, nog steeds van kracht blijft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Advies Mobiliteit: De aanvraag betreft een capaciteitsuitbreiding van het Bosuilstadion. De huidige capaciteit is vastgelegd op 15.095 bezoekers. Met de bouw van een nieuwe tribune is er de mogelijkheid om de capaciteit uit te breiden tot 16.144 personen. |
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2097 parkeerplaatsen voor bezoekers van het stadion. We beschikken niet over het aantal personeel dat tewerkgesteld zal worden tijdens wedstrijden. Hiervoor kan geen parkeerbehoefte bepaald worden. De stad Antwerpen streeft voor grootschalige evenementen als deze naar een modal split van 50/50 (in lijn met Vlaams en stedelijk beleid uit het Masterplan 2020), en hanteert dit als een minimum. Voor de berekening van de werkelijke parkeerbehoefte worden gelijkaardige cijfers gehanteerd van een andere grote evenementenlocatie in de stad, nl Sportpaleis. Minder bezoekers met alternatieven voor de wagen resulteert in teveel druk op de omliggende straten en buurten (cfr. sportpaleis). Dit betekent dat 1 op 2 personen zich duurzaam naar het stadion moet verplaatsen (te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of rijden naar een park & ride en van daaruit met het openbaar vervoer naar de eindbestemming). Voor de andere helft van de bezoekers moeten er parkeerplaatsen beschikbaar zijn in de omgeving om te vermijden dat de woonwijk belast wordt. De stad Antwerpen werkt met een bezetting van 3,28 personen per auto bij grootschalige evenementen Dit bezettingscijfer wijkt af van wat het Vlaamse gemiddelde is (2,6 personen per auto), maar de stad hanteert in gelijkaardige dossiers een hogere bezetting. Bij een totaal van 16.144 bezoekers zijn er 858 uitsupporters. Deze komen uitsluitend met collectief vervoer naar het stadion. Verder is er ook een no-show percentage. Dit komt neer op ongeveer 10% van het aantal verkochte tickets. Bijgevolg wordt er rekening gehouden met de aanwezigheid van 90% van het aantal verkochte tickets. 16.144 – 858 x 0.9 = 13.757 modal split van 50/50 → 6879 personen met de wagen (als bestuurder of passagier) autobezetting van 3,28 → 2097 auto’s De werkelijke parkeerbehoefte is 2097 voor bezoekers van het stadion. (noot: De huidige parkeerbehoefte gaat ervan uit dat alle uitsupporters met collectief vervoer naar het stadion komen zoals meegegeven door de aanvrager in voorbesprekingen, en bestendigd door een ‘bevel burgemeester’) |
De plannen voorzien in 2145 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen voor bezoekers van het stadion. Er zijn op eigen terrein 901 parkeerplaatsen voorzien volgens de mobiliteitsstudie. Wanneer we het aantal deelparkings optellen komen we op een totaal van 851 parkeerplaatsen, waarvan 9 extra plaatsen zijn aan de Vic Meesstraat. De groenstrook waar deze extra plaatsen op zijn ingetekend is echter beperkt in breedte. Dit betekent dat er in realiteit maar 3 van de 9 plaatsen zouden gerealiseerd kunnen worden. We vermoeden dat er dan nog 50 parkeerplaatsen bijgeteld worden aan de Oude Bosuilbaan die dienen als bezoekersparking voor auto’s en bussen. Parking voor bussen van collectief vervoer worden echter niet meegenomen als nuttige plaatsen voor bezoekers van het stadion. Deze worden immers meegerekend in de andere 50% van de modal split. Het aantal nuttige plaatsen op eigen terrein is bijgevolg 845. Verder wordt gebruik gemaakt van 200 parkeerplaatsen aan Delhaize en 400 parkeerplaatsen op de hondenweide. Er is ook een contract afgesloten met Gosselin voor de huur van 1300 parkeerplaatsen op wedstrijdmomenten. Deze parkeerplaatsen zijn gelegen aan de overkant van de Bisschoppenhoflaan en liggen op 1200m wandelen van het Bosuilsstadion. Deze 1300 parkeerplaatsen zijn uitsluitend beschikbaar voor Antwerp op wedstrijdmomenten en kunnen daarom mee beschouwd worden als nuttige plaatsen. In de mobiliteitstoets en het evenementenvervoersplan wordt ook nog verwezen naar andere parkings zoals P&R Wommelgem, marktplein in Wijnegem, parking shopping center. Deze kunnen echter niet meegerekend worden in het beschikbaar aantal plaatsen omdat ze al mee in de andere helft van de modal split zitten ifv parkeren op afstand en de last mile met het openbaar vervoer. Bezoekers die dus daarvan gebruik maken, komen al duurzaam naar de eindbestemming. Tevens geldt er ook een maximale wandelafstand van 1350m. Dit betekent dat de parking op Oost en Westkaai waarnaar verwezen wordt in de nota, niet mee in rekening gebracht kan worden. Deze ligt immers op 2km van het stadion. Voor de 2097 bezoekers die als autobestuurder met de wagen komen, zijn er in de omgeving 2145 parkeerplaatsen beschikbaar. Er zijn 60 parkeerplaatsen beschikbaar op eigen terrein voor personeel. We gaan ervan uit dat deze toereikend zijn om de parkeerbehoefte van het personeel op te vangen. Het aantal nuttige plaatsen voor bezoekers is 2145. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2145. Dit aantal is toereikend. Gezien de uitzonderlijkheid van het evenement, en de opmaak van een overeenkomst/evenementenvervoersplan tussen stad en Aanvrager, dat permanent wordt geëvalueerd, kan een uitzondering verleend worden voor het strikt’ parkeren op eigen terrein’. |
De afdeling Mobiliteit gaf volgend advies over het aantal fietsstalplaatsen:
Er zijn op eigen terrein 858 fietsenstallingen voorzien voor bezoekers. Verder zijn er nog 20 plaatsen ondergronds voor werknemers. Er wordt vanuit gegaan dat 12,5% van de bezoekers met de fiets naar het stadion komt. Rekening houdend met de uitsupporters die met de bus naar het stadion komen en een no-showpercentage van 10%, komt dit neer op 1720 fietsstalplaatsen.
Op wedstrijdmomenten is er plaats op de hondenweide om nog 1200 tijdelijke fietsenstallingen te plaatsen. Er moeten bij elke wedstrijd minimum 1720 fietsstalplaatsen voorzien worden. Deze fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van de bouwcode.
Het verdient de voorkeur om aan het aantal fietsenstalling te spreiden over de verschillende toegangen. In de huidige plannen worden er geen fietsstalpaatsen voorzien voor de toegang naar tribune 2 en 3. Hier worden bij voorkeur ook een aantal fietsstalplaatsen voorzien.
Conclusie
Voorliggende aanvraag wenst de totale capaciteit uit te breiden tot 16.144 personen. Het is achtereenvolgens uit deze aanvraag niet op te maken of integraal voldaan is aan de voorwaarden uit voorgaande vergunningen 2018/232, 2017/851 en 2017/1968 met betrekking tot de maximale bezetting van tribune 1. Daarom worden de relevante nogmaals hernomen bij de voorwaarden. Bovendien zijn de voorgaande vergunningen op het moment van agendering van dit verslag nog in uitvoering, en zijn bijvoorbeeld nog niet alle parkeerplaatsen, veiligheidsafsluitingen, edm gerealiseerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Opmerking aan het college
Een aantal voorwaarden met betrekking tot de mobiliteitsaspecten van de exploitatie van het stadion, en de bijhorende monitoring van de modal split, werden verankerd in een aparte overeenkomst. Deze overeenkomst moet ondertekend zijn alvorens de vergunning verleend kan worden, gezien deze voorwaarden niet meer worden opgenomen in de Omgevingsvergunning. Ze hebben immers een dynamisch karakter (aantal bezoekers wordt gerelateerd aan aantal beschikbare parkeerplaatsen e.a. parameters), daar waar de stedenbouwkundige voorwaarden van onbepaalde duur zijn. De overeenkomst is gebonden aan het evenementenvervoersplan dat werd opgemaakt in het kader van deze aanvraag.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
In zoverre deze nog niet zijn gerealiseerd, moet aan onderstaande voorwaarden uit voorgaande vergunningen worden voldaan.
Vergunning 2018/232 – voorwaarden:
Vergunning 2017/851 – voorwaarden:
Vergunning 2017/1968 infrastructuur - Voorwaarden:
Geldigheidsduur
De LED-schermen in de voorgevel en de Media-facades mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in gebruik blijven, tenzij een nieuwe vergunning wordt bekomen.
Binnen deze periode kan dus;
Uitsluitingen
De 9 bijkomende parkeerplaatsten thv de Vic Meesstraat worden uitgesloten van verguning. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker intact behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide). De impact hiervan op de parkeerbehoefte is nihil, gezien het overtal aan nuttige plaatsen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 juni 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
6 juli 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
4 september 2018 |
Verslag GOA |
8 augustus 2018 |
Naam GOA |
Karel Bauwens |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
In zoverre deze nog niet zijn gerealiseerd, moet aan onderstaande voorwaarden uit voorgaande vergunningen worden voldaan.
Vergunning 2018/232 – voorwaarden:
Vergunning 2017/851 – voorwaarden:
Vergunning 2017/1968 infrastructuur - Voorwaarden:
Geldigheidsduur
De LED-schermen in de voorgevel en de Media-facades mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in gebruik blijven, tenzij een nieuwe vergunning wordt bekomen.
Binnen deze periode kan dus;
Uitsluitingen
De negen bijkomende parkeerplaatsten ter hoogte van de Vic Meesstraat worden uitgesloten van verguning. Deze groene berm is ecologisch waardevol en dient zeker intact behouden te blijven (verbinding Bisschoppenhofpark - hondenloopzone Gallifortlei - Bremweide). De impact hiervan op de parkeerbehoefte is nihil, gezien het overtal aan nuttige plaatsen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.