Het college behandelde op 6 april 2018 (jaarnummer 3162) de 'Omgevingsvergunning - OMV_2018007735. DOCORA. Oude Bosuilbaan 54'. Het college sloot zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie en besliste de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, onder voorwaarden.
Royal Antwerp FC (RAFC) heeft een vergunningsaanvraag ingediend voor het bekomen van een capaciteitsuitbreiding van het Bosuilstadion. Met de bouw van een nieuwe tribune wordt de capaciteit uitgebreid tot 16.144 bezoekers.
Alvorens de vergunning voor de capaciteitsuitbreiding door de stad Antwerpen verleend kan worden, dient een structurele aanpak geformuleerd te worden voor de mobiliteitsdruk die ontstaat naar aanleiding van wedstrijden en evenementen in het stadion.
Het is aangewezen dat RAFC en de stad Antwerpen hiertoe een overeenkomst opmaken om de nodige afspraken vast te leggen rond de mobiliteitsaanpak in het kader van de exploitatie van het stadion.
De stad Antwerpen streeft, op basis van het Masterplan 2020, naar een modal split van 50/50 voor grootschalige evenementen. In de omgevingsvergunning worden de vereiste aantallen autoparkeerplaatsen en fietsenstallingen opgelegd, berekend op basis van voormelde modal split. In de voorliggende overeenkomst wordt verder geconcretiseerd wat de mogelijke impact is op de toegelaten bezoekerscapaciteit indien de vereiste parkeerplaatsen en stallingen niet kunnen worden gegarandeerd.
Daarnaast heeft RAFC een evenementenvervoersplan opgemaakt om het mobiliteitsgedrag van de bezoekers van het Bosuilstadion structureel te sturen.
De doelstelling van het evenementenvervoersplan is om in drie jaar tijd te evolueren naar een verplaatsingsgedrag bij de bezoekers van 60% duurzaam ten opzichte van 40% met de wagen. In de overeenkomst worden enkele acties opgenomen die RAFC zal ondernemen om deze doelstelling te bereiken. Om het verplaatsingsgedrag te monitoren, zal RAFC op regelmatige basis tellingen uitvoeren, welke worden voorgelegd aan een stuurgroep. Op basis van de resultaten van deze tellingen, kan de stuurgroep de verdere nodige acties bepalen.
RAFC zal ook de nodige initiatieven nemen om een overeenkomst af te sluiten met De Lijn om onder meer een systeem van solidariteitsbijdrage uit te werken.
Het evenementenvervoersplan wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd en wordt vijfjaarlijks opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan het college.
RAFC engageert zich om het mobiliteitsgedrag van de bezoekers van het Bosuilstadion structureel te sturen en heeft hiervoor een evenementenvervoersplan opgemaakt (bijlage).
In deze overeenkomst worden een aantal voorwaarden met betrekking tot de exploitatie van het stadion en de monitoring en sturing van de modal split verankerd.
Het college keurt het evenementenvervoersplan en de overeenkomst "Mobiliteitsaanpak Bosuilstadion" tussen de stad Antwerpen en RAFC goed.