Terug

2018_CBS_07369 - Districten Antwerpen, Berchem en Deurne - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/08/2018 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2018_CBS_07369 - Districten Antwerpen, Berchem en Deurne - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties - Goedkeuring 2018_CBS_07369 - Districten Antwerpen, Berchem en Deurne - Proefopstelling. Laadpalen op strategische locaties - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'. Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). 

Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013).

De dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stellen een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen. 

Om aan deze groeiende vraag te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties opgemaakt.

Argumentatie

De nood aan elektrische laadpalen in de stad Antwerpen stijgt. Momenteel zijn heel wat plaatsen aan laadpalen en snellaadpalen bezet, onder andere omwille van het succes  van autodeelorganisatie Poppy dat autodelen aanbiedt met hoofdzakelijk elektrische wagens. Zowel Poppy als nieuwe partijen die elektrische deelwagens willen introduceren in Antwerpen, geven aan dat er nood is aan meer laadpunten om het gebruik van deze deelwagens te stimuleren. Bovendien komen er steeds meer elektrische wagens, zowel van bewoners, werknemers als bezoekers die geladen moeten worden.
 
Een overzicht van de verbruiken van de huidige laadpalen toont aan dat bij 23 laadpalen het aantal laadsessies steeg. Bij deze laadpalen gebeurden er gemiddeld 46 meer laadsessies per paal in het tweede kwartaal van 2018 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018.
 
Om aan de steeds groeiende vraag naar laadpalen te voldoen, heeft Blue Corner NV op 13 juli 2018 een nieuw spreidingsplan voor laadpalen op strategische locaties (binnen en buiten de Singel) opgemaakt. Iedere laadpaal beschikt over twee laadpunten. Er worden per paal twee voorbehouden plaatsen ingericht voor elektrische voertuigen. De oplaadpalen zullen door de concessiehouder, Blue Corner NV, geëxploiteerd worden.

Hieronder volgt een lijst met geselecteerde locaties. Voor enkele locaties is er nog geen garantie dat de locatie aan alle (technische) randvoorwaarden voldoet. Deze locaties zijn weergegeven in cursief en kunnen mogelijk nog wegvallen.

Antwerpen

  • Oude Leeuwenrui 25
  • Viaduct-Dam 82
  • Brialmontlei 64
  • Melis Stokelaan 1 / Gloriantlaan 22
  • Kastanjedreef / Gloriantlaan (parking)
  • Geuzenstraat 32-34
  • Tolstraat 76/Amerikalei 10-14
  • Belegstraat 54
  • Amerikalei 195
  • Schildersstraat 27
Deurne
  • Gallifortlei 266
  • Ter Rivierenlaan 4
  • Maurice Dequeeckerplein 1
Berchem
  • Rooiplein op parking
  • Vredestraat 114

Deze locaties worden als proef ingericht en na zes maanden geëvalueerd. Bij een positieve evaluatie wordt er voor elke locatie een apart aanvullend verkeersreglement opgemaakt.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2018 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 6 augustus 2018 (jaarnummer 616) Gunstig advies
Districtscollege Deurne, advies van 6 augustus 2018 (jaarnummer 310) Gunstig advies
Districtscollege Berchem, advies van 30 juli 2018 (jaarnummer 219) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de locaties goed voor het inrichten van voorbehouden plaatsen voor elektrische wagens in de districten Antwerpen, Berchem en Deurne.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit;

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren;

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen];

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20180803_Strategische_locaties_laadpunten.pdf
  • verbruiken_laadpalen_laadsessies_2017_2018.pdf