Uit recente snelheidsmetingen door de lokale politie werd vastgesteld dat in de Bosstraat in Berendrecht meer dan 84% zware overtredingen werden begaan in de zone30.
Hiermee scoort deze straat het slechtst van alle gecontroleerde straten in Antwerpen.
Het districtscollege verzoekt daarom aan het college van burgemeester en schepenen om in de Bosstraat de weggebruikers met extra visuele middelen attent te maken op de maximum toegelaten snelheid van 30 kilometer per uur.
Voorts vraagt het districtscollege aan het college van burgemeester en schepenen te onderzoeken of beëdigde ambtenaren kunnen ingezet worden om snelheidsovertreders te identificeren en te bekeuren, zoals gesuggereerd door schepen van mobiliteit, de heer Koen Kennis, in Gazet van Antwerpen van 19 oktober 2018.
In de zitting van de districtsraad van 22 oktober 2018 stelde raadslid Marc Maes volgende mondelinge vraag aan districtsschepen Rudi Sempels:
"Tijdens vorige raadszitting hebben we kennis genomen van de resultaten van de snelheidsmetingen in ons district.
Daaruit leerden we dat met name de Bosstraat aan de top staat van Antwerpse straten met het hoogst aantal zware snelheidsovertredingen – recente cijfers spreken van 84.17 % ‘zware voeten’.
In afwachting van de aangekondigde her-aanleg van de Bosstraat is het voor iedereen wel duidelijk dat op korte termijn maatregelen gewenst zijn.
Eén van de ingrepen zou erin kunnen bestaan om de Zone30 beter aan te duiden, eventueel met meerdere borden.
Afgelopen vrijdag werd in de pers gewag gemaakt van een voorstel om van het bekeuren van snelheidsovertredingen in Zone30 een GAS-bevoegdheid te maken.
Concreet zou ik willen vragen of het district kan ijveren voor een proefproject voor de as Bosstraat-Monnikenhofstraat waarbij
- De aanvang van de Zone30 met extra visuele middelen wordt aangegeven
- Het district ijvert en nagaat of voor het vaststellen en bekeuren van snelheidsovertredingen beëdigde ambtenaren kunnen worden ingezet, om die manier op een efficiënte manier overtreders te identificeren en GAS-boete op te maken voor alle weggebruikers (inclusief openbaar vervoer) die zich niet aan de Zone30 snelheid houden.
Kan het districtsbestuur in deze zin een vraag aan de hogere overheid richten?"
Districtsschepen Rudi Sempels antwoordde dat deze vraag aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgelegd.
Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen:
Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan de bedrijfseenheid Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.