Terug

2018_DCBZL_00281 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 12/11/2018 - 18:30 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, voorzitter districtscollege; Marcel Bartholomeeussen, districtsschepen; Rudi Sempels, districtsschepen; Nathalie Aertssen, districtsschepen; Jan Smets, districtssecretaris

Verontschuldigd

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Jan Smets, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, voorzitter districtscollege
2018_DCBZL_00281 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Goedkeuring 2018_DCBZL_00281 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Uit recente snelheidsmetingen door de lokale politie werd vastgesteld dat in de Bosstraat in Berendrecht meer dan 84% zware overtredingen werden begaan in de zone30.

Hiermee scoort deze straat het slechtst van alle gecontroleerde straten in Antwerpen.

Het districtscollege verzoekt daarom aan het college van burgemeester en schepenen om in de Bosstraat de weggebruikers met extra visuele middelen attent te maken op de maximum toegelaten snelheid van 30 kilometer per uur.

Voorts vraagt het districtscollege aan het college van burgemeester en schepenen te onderzoeken of beëdigde ambtenaren kunnen ingezet worden om snelheidsovertreders te identificeren en te bekeuren, zoals gesuggereerd door schepen van mobiliteit, de heer Koen Kennis, in Gazet van Antwerpen van 19 oktober 2018.

Juridische grond

  • artikel 285 van het Gemeentedecreet over de algemene adviesbevoegdheid van de districtsraden;
  • collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen;
  • artikel 75 van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA) goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 januari 2014 (jaarnummer 42) over de antwoordtermijn adviezen.

Aanleiding en context

In de zitting van de districtsraad van 22 oktober 2018 stelde raadslid Marc Maes volgende mondelinge vraag aan districtsschepen Rudi Sempels:

"Tijdens vorige raadszitting hebben we kennis genomen van de resultaten van de snelheidsmetingen in ons district.

Daaruit leerden we dat met name de Bosstraat aan de top staat van Antwerpse straten met het hoogst aantal zware snelheidsovertredingen – recente cijfers spreken van 84.17 % ‘zware voeten’.

In afwachting van de aangekondigde her-aanleg van de Bosstraat is het voor iedereen wel duidelijk dat op korte termijn maatregelen gewenst zijn.

Eén van de ingrepen zou erin kunnen bestaan om de Zone30 beter aan te duiden, eventueel met meerdere borden.

Afgelopen vrijdag werd in de pers gewag gemaakt van een voorstel om van het bekeuren van snelheidsovertredingen in Zone30 een GAS-bevoegdheid te maken.

Concreet zou ik willen vragen of het district kan ijveren voor een proefproject voor de as Bosstraat-Monnikenhofstraat waarbij

-       De aanvang van de Zone30 met extra visuele middelen wordt aangegeven

-       Het district ijvert en nagaat of voor het vaststellen en bekeuren van snelheidsovertredingen beëdigde ambtenaren kunnen worden ingezet, om die manier op een efficiënte manier overtreders te identificeren en GAS-boete op te maken voor alle weggebruikers (inclusief openbaar vervoer) die zich niet aan de Zone30 snelheid houden.

Kan het districtsbestuur in deze zin een vraag aan de hogere overheid richten?"

Districtsschepen Rudi Sempels antwoordde dat deze vraag aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgelegd.

Besluit

Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen:

  • om de zone30 in Bosstraat met extra visuele middelen onder de aandacht te brengen bij alle weggebruikers;
  • om te onderzoeken of het handhaven van en het bekeuren op zone30 een GAS-bevoegdheid kan worden, zodanig dat beëdigde ambtenaren gemachtigd zouden zijn om snelheidsovertreders te identificeren en te bekeuren.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan de bedrijfseenheid Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.