Terug

2018_DRBZL_00054 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Schouwvegerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 24/09/2018 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Karel Hendrickx, voorzitter districtsraad; Rudi Sempels, districtsschepen; Marcel Bartholomeeussen, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; Nathalie Aertssen, districtsschepen; An Van Uffelen, districtsraadslid; Roger Dons, districtsraadslid ; Carl Geeraerts, voorzitter districtscollege; Marc Maes, districtsraadslid; Gert Van Herck, districtsraadslid; Walter Sillis, districtsraadslid; Jan Smets, districtssecretaris

Afwezig

Willem Van Alsenoy, districtsraadslid; Raf Crynen, districtsraadslid

Verontschuldigd

Jenny Vekemans, districtsraadslid; Frank Frederickx, districtsraadslid; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Jan Smets, districtssecretaris

Voorzitter

Karel Hendrickx, voorzitter districtsraad
2018_DRBZL_00054 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Schouwvegerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRBZL_00054 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Schouwvegerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de verkeersborden E9b worden verwijderd op de parking aan de kerk.
    Door de bordenE9b weg te nemen wordt het mogelijk om bestelwagens van minder dan 3,5 ton te parkeren op de aangelegde parking. Zo verdwijnen er meer grotere wagens uit het straatbeeld.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Schouwvegerstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 12 september 2005 (jaarnummer 2131);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Solftplaats";
  • maakt deel uit van een zone met toegangsbeperking volgens tonnage, gekend als "Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet".

Op vraag van het district wordt het parkeren op de aangelegde parking mogelijk gemaakt voor bestelwagens van minder dan 3,5 ton. Op die manier verdwijnen er meer grotere wagens uit het straatbeeld.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 augustus 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBL01 - Berendrecht – Zandvliet - Lillo is een aangenaam district om te wonen waar de inwoners gebruik kunnen maken van een veilig, goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd publieke ruimte en infrastructuur
1SBL0103 - Het district is bereikbaar, verkeersleefbaar en verkeersveilig

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schouwvegerstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 september 2005 (jaarnummer 2131).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen