De voornaamste oorzaak van geluidshinder in Antwerpen is het wegverkeer. Uit studies blijkt dat de aanleg van een stil wegdek de meest efficiënte maatregel is om het wegverkeerslawaai te beperken. De stad Antwerpen wil nagaan welk stil wegdek gebruikt kan worden om op lokale wegen in een typisch stedelijke omgeving de blootstelling aan geluidshinder voor de omwonenden significant te verminderen en zo de leefkwaliteit te verhogen. Hiertoe startte de stad Antwerpen een proefproject stille wegdekken op in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw en het Agentschap Wegen en Verkeer.
Op 26 januari 2015 verleende de districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo gunstig advies voor het aanbrengen van dunne geluidsreducerende deklagen in de Zandvlietse Dorpstraat (tussen de Zoutestraat en het Armenstraatje) in het kader van het proefproject stille wegdekken (jaarnummer 3).
Het college nam op 14 september 2018 (jaarnummer 8294) kennis van het eindrapport van het proefproject stille wegdekken.
De resultaten, conclusies en aanbevelingen worden met dit besluit ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo.
Doel
Het doel van het proefproject stille wegdekken was om na te gaan of zogenaamde dunne geluidsreducerende deklagen (DGD), bitumineuze toplagen met een dikte van maximaal 30 mm, in een stedelijke omgeving geschikt kunnen zijn als alternatief voor de standaard toplaag type SMA-C2. Hierbij waren de doelstellingen dat de aangelegde dunne geluidsreducerende deklagen initieel een geluidsreductie van minimaal 3 dB zouden hebben, en een minimale levensduur van vijf jaar.
Verloop van het project
In een eerste stap werden twee proeflocaties geselecteerd, met name de Kleine Doornstraat in Wilrijk en de Zandvlietse Dorpstraat in Zandvliet. Dit zijn twee straten met een typisch, maar onderling verschillend, stedelijk karakter. De testlocaties werden zo gekozen opdat de aanleg en monitoring van de proefvakken vlot zouden verlopen, zonder uitzonderlijke hinder voor de omgeving te veroorzaken. Het uiteindelijke toepassingsgebied van dunne geluidsreducerende deklagen zal verschillen van de straten die in het kader van dit proefproject als testlocatie werden gebruikt. Zij zullen toegepast worden op belangrijke verkeersaders die te maken hebben met veel doorstromend (zwaar) verkeer en mogelijk hogere snelheden dan 50 km/h.
Na een innovatieve aanbestedingsprocedure werden tien verschillende proefvakken met vijf verschillende dunne geluidsreducerende deklagen aangelegd. Hiervoor was ruime interesse vanuit zowel België als Nederland. Uiteindelijk hebben drie aannemers (één Vlaamse en twee Nederlandse), die allen aangetoond hadden over een ruime ervaring met dunne geluidsreducerende deklagen te beschikken, de proefvakken aangelegd in oktober 2015.
De aanleg zelf werd nauwgezet opgevolgd door Universiteit Antwerpen (UA), Opzoekingscentrum voor Wegenbouw (OCW) en toezichters van de stad Antwerpen. Tijdens de aanleg werden vooral temperatuurmetingen uitgevoerd, aangevuld met observaties en staalnames. In het labo van het OCW werden de stalen gecontroleerd qua korrelverdeling en bitumengehalte. Alle informatie verzameld tijdens de aanleg werd samengevat in een aantal documenten en een schema met aandachtspunten.
Om de zes maanden volgde een visuele inspectie waarbij alle aanwezige schade op de proefvakken nauwkeurig gedocumenteerd werd en vergeleken met eventuele events bij de aanleg. Het belangrijkste deel van dit project omvatte de halfjaarlijkse meetcampagnes: akoestische metingen en metingen van textuur, rolweerstand en stroefheid. De meetresultaten werden vervolgens gekoppeld met bevindingen van visuele inspecties.
Naast de objectieve metingen werden de omwonenden van beide proeflocaties op drie verschillende momenten (voor aanleg, één maand na aanleg en zes maand na aanleg) door de UA schriftelijk bevraagd over hun subjectieve ervaringen betreffende de overlast door verkeerslawaai. Hierbij werd rechtstreeks gepeild naar de hinder door (verkeers)lawaai, maar eveneens naar lichamelijke klachten, slaapkwaliteit en activiteiten binnen en buiten. Duidelijke verschillen tussen voor- en nametingen in deze drie domeinen zouden dan in relatie gebracht kunnen worden met de aanleg van de proefvakken.
Voornaamste conclusies uit het eindrapport
Voornaamste aanbevelingen uit het eindrapport
Vervolgtraject
Het districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege Berendrecht-Zandvliet-Lillo neemt kennis van het eindrapport van het proefproject stille wegdekken.