In onderstaande tabel een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost 2017 vs 2018 (alle bedragen incl. btw)
RvB 2017 | goed te keuren bedragen | raming VESPA 2019 | |
Bouwkost | nieuwbouw | renovatie | |
Totale bouwkost | € 8.666.371,70 | + € 916.909,03 | € 9.583.280,73 |
Erelonen | |||
Ereloon architect | € 1.088.201,95 | + € 466.242,13 | € 1.556.444,08 |
Begeleidingskost AG Vespa | incl | + € 475.481,60 | € 475.481,60 |
Werkingsmarge | |||
€ 866.693,71 | + € 570.854,94 | € 1.437.492,11 | |
Index/PH | |||
Index/PH | € 1.017.930,76 |
- € 40.355,08 |
€ 977.575,68 |
Verschil toepassing btw % AG Vespa/AGSO | nvt | + €16.248,17 | € 16.248,17 |
Totale projectkost | € 11.639.141,58 | + € 2.405.380,79 | € 14.044.522,37 |
inbreng derden parking | - € 1.075.853,92 | ||
Totale projectkost zonder parking | € 10.563.287,66 | + € 3.481.234,71 | € 14.044.522,37 |
In de masterplantool wordt een budget voorzien van € 11.639.141,58 incl. inbreng van derden mbt het bouwen van een ondergrondse parking twv € 1.075.853,92.
Het budget voor de parking vervalt aangezien dit niet opgelegd wordt door mobiliteit. Het budget voorzien in de masterplantool bedraagt dus € 10.563.287,66. Het budget is ontoereikend. Er dient bijkomend krediet voorzien te worden ten bedrage van € 3.481.234,71.
Het dossier betreft een Agion dossier;
Het totale aandeel Agion bedraagt € 4.659.046,3. Om de restmiddelen (1 tem 3) te kunnen aanspreken, dient een motivatiedossier opgemaakt te worden voor Agion. Gezien de deadline voor indiening niet haalbaar is, dient (4) nog aangevraagd te worden op de reguliere pot 2021.
Het project wordt gefinancierd door het budget opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Met uitzondering van de erelonen die deels in de meerjarenplanning van 2014-2019 gefinancierd worden.
Gezien de totale projectkost > € 250.000 incl.btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
nvt
In september 2017 keurde de raad van bestuur het projectvoorstel goed voor afbraak van het bestaande schoolgebouw en het oprichten van een nieuwbouw in functie van een 3-stroom lagere school en stelde AG Vespa aan als gedelegeerd bouwheer.
De beslissing om tot nieuwbouw over te gaan was gebaseerd op onderstaande argumenten;
In januari 2018 werd het project overgedragen aan AG Vespa. Na verdere uitwerking van het dossier werd door de Stadsbouwmeester een bijkomend onderzoek gevraagd met betrekking tot renovatie, gezien de hoge erfwaarde van het bestaande gebouw. Eerder voorgelegde argumenten bleken niet voldoende om de goedkeuring van de afbraak te bekomen.
Onderzoek door een architect uit de restauratiepool moest uitwijzen of het resultaat van de renovatie het authentieke karakter van het gebouw teniet zou doen of niet.
In mei 2018 werd Patine Architecten aangesteld door AG Vespa om de gevraagde haalbaarheidsstudie op te maken. Rekening houdend met de studie van Patine werd in januari 2019 opnieuw een vergelijking gemaakt tussen renovatie en nieuwbouw.
conclusie studie AG Vespa nieuwbouw;
2°: Dienst Erfgoed geeft aan dat er een negatief advies zal gegeven worden op de aanvraag tot sloop van het bestaande gebouw.
conclusie studie AG Vespa renovatie;
1°: De studie opgemaakt door Patine toont aan dat renovatie met behoud van erfgoedwaarde technisch haalbaar is.
budgetverhoging:
In onderstaande tabel een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost 2017 vs 2019 (alle bedragen incl. btw)
RvB 2017 | raming VESPA 2019 | raming VESPA 2019 | |
nieuwbouw | renovatie | nieuwbouw | |
Totale bouwkost | € 8.666.371,70 | € 9.583.280,73 | € 9.513.373,55 |
Inbreng derden parking * | incl | nvt | nvt |
Erelonen | € 1.088.201,95 | € 1.556.444,08 | € 1.436.967,35 |
Begeleidingskost VESPA | incl | € 475.481,60 | € 455.153,60 |
Werkingsmarge | € 866.693,71 | € 1.437.492,11 | € 951.337,36 |
Index/PH | € 347.889,90 | € 977.575,68 | € 1.039.110,02 |
stijging index 2019 | € 670.040,86 | nvt | nvt |
Verschil toepassing btw % VESPA/AGSO | nvt | € 16.248,17 | € 27.368,49 |
Totale projectkost | € 11.639.141,58 | € 14.044.522,37 | € 13.423.310,37 |
Totale projectkost zonder * | € 10.563.287,66 | |
1°: De stijging van de projectkostkost nieuwbouw raming AGSO (september 2017) tov raming nieuwbouw VESPA (januari 2019) is vooral te wijten aan;
• Door uitgebreider destructief onderzoek ifv de studie van Patine, werd de raming meer in detail opgemaakt.
• Er was initieel geen lift voorzien
nvt
goedkeuring RvB: maart 2019
opstart dossier: april 2019
uitvoeringsdossier indienen bij Agion: november 2020
goedkeuring bouwaanvraag: september 2020
publicatie en gunning; september 2020 -april 2021
aanvang van de werken: juni 2021
einde van de werken: april 2023
ingebruikname van de school: september 2023
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de scopewijziging van nieuwbouw naar renovatie goed voor een totale projectkost van € 14.044.522,37 incl. Btw.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed van € 3.481.234 incl. Btw.
Uitvoering beslissing: Patrimonium/Vastgoedprojecten
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt goed dat de totale projectkost onder projectnr. 840 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
PV SCC 00 CB 840
OD 0801