Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_RVBAGSO_00085 - SO2018_951 Raamovereenkomst Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 24/05/2019 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mie Branders; Carine Leys; Jinnih Beels, ; Marc Swyngedouw; Joost Germis; Paul Cordy; Greet Valck, ; Carine Sneyers; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Fabienne  Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Koen Daniëls; Freya Piryns; Peggy Pooters; Bavo Smits; Elisabeth van Doesburg

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels,
2019_RVBAGSO_00085 - SO2018_951 Raamovereenkomst Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00085 - SO2018_951 Raamovereenkomst Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Bevoegdheidsorgaan conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Argumentatie

Deze opdracht heeft tot doel de levering van de reglementaire diensten van een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk zoals bepaald in de codex over het welzijn op het werk.

De betrouwbaarheid van de inschrijvers zal getoetst worden aan het toegangsrecht zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijver zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren, die de inschrijver bij zijn offerte dient te voegen. Verder behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor de jaarrekeningen van de inschrijver nader te onderzoeken. De financiële ratio's dienen overwegend positief te zijn.

Om zijn technische bekwaamheid aan te tonen, voegt de inschrijver volgende zaken toe aan zijn offerte:

  • Bewijs van erkenning cf. art. 36 e.v. van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk;
  • Bewijs van certificatie kwalificatiesysteem volgens ISO 9001-2008;
  • Een recente en controleerbare referentielijst met minimum drie gelijkaardige opdrachten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, met vermelding van het bedrag, datum en aantal locaties, voor welk publiek - of privaatrechtelijke instanties ze bestemd waren (naam en telefoonnummer van de contactpersoon), zodat de aanbestedende overheid de bekwaamheid van de inschrijver kan nagaan. Het referentiebedrag dient minimum € 100.000,00 excl. btw (op jaarbasis) te zijn.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, rekening houdend met volgende gunningscriteria:

Nr.

Beschrijving

Gewicht

1

Kwaliteit van de invulling van de dienstverlening

70

1.1

Het aantal toegekende preventie-eenheden (afgekort PE) (waarbij een PE = 100%)

20

1.2

Medische en psychosociale dienstverlening

30

1.3

Ondersteuning van de IDPB

15

1.4

Extra dienstverlening

5

2

Prijs

30

Totaal gewicht gunningscriteria:

100

Aan elk criterium werd een gewicht toegekend. Op basis van de afweging van al deze criteria rekening houdende met het gewicht dat er aan werd toegekend, zal de opdracht gegund worden aan de inschrijver die de economisch voordeligste regelmatige offerte, vanuit het oogpunt van de aanbestedende overheid, heeft ingediend.

Totale looptijd van deze opdracht: 54 maanden:

  • Voorziene begindatum van de diensten: januari 2020
  • Voorziene einddatum van de diensten: juni 2024

Inspraak

De Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk en de personeelsdienst van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Juridische grond

  1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
  2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
  6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
  7. Codex boek I – titel 3 betreffende de psychosociale risico’s op het werk.
  8. Codex boek I – titel 4 betreffende de maatregelen in verband met gezondheidstoezicht.
  9. Codex boek I – titel 5 betreffende de eerste hulp bij ongevallen.
  10. Codex boek II – titel 3 betreffende de Externe Diensten voor Preventie en Bescherming op het Werk.
  11. Codex boek VIII – titel 2 betreffende beeldschermwerk.
  12. Codex boek X – titel 4 betreffende stagiairs.
  13. Codex boek X – titel 5 betreffende moederschapsbescherming.
  14. Alle latere aanvullingen en wijzigingen op voormelde besluiten geldig op datum van indienen van de offertes.

Deze opsomming van reglementen is niet-limitatief. Wie inschrijft, wordt geacht alle bepalingen te kennen die van toepassing zijn (inclusief latere wijzigingen) en te handelen in overeenstemming met de geldende regelgeving.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst SO_2015_469 'Raamovereenkomst Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW)' loopt ten einde op 31 december 2019. Om de continuïteit van de diensten te verzekeren, is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om voor deze opdracht openbare procedure met Europese bekendmaking SO2018_951 uit te schrijven.

De dienstverlening omvat onder meer:

  • Medische preventie;
  • Psychosociale dienstverlening;
  • Ondersteuning van de interne dienst voor preventie en bescherming;
  • Bijkomende dienstverlening (adviesverstrekking aan Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, digitaal informatieplatform raadpleegbaar door alle scholen en diensten ...).

De raamovereenkomst zal gesloten worden met één enkele opdrachtnemer die de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek) heeft ingediend.

Deze overheidsopdracht wordt niet in percelen verdeeld om volgende voornaamste redenen:

  • de aanbestedende overheid wenst zich aan te sluiten bij één erkende Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW), waarin alle disciplines vertegenwoordigd zijn;
  • de aanbestedende overheid wenst een uniforme medische en psychosociale dienstverlening naar de verschillende scholen/academies en ondersteunende diensten binnen het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen;
  • de aanbestedende overheid wenst voor deze dienstverlening één en hetzelfde aanspreekpunt te hebben.

De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 4,5 jaar.

Het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen vindt het noodzakelijk een looptijd van 4,5 jaar te nemen gezien de omvang en complexiteit van deze overheidsopdracht:

  • er is bij aanvang een inwerkingsperiode van 6 maanden nodig voor de afstemming van de diensten van EDPBW aan de werkwijze van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen;
  • de dienstverlening beperkt zich niet enkel tot het medisch toezicht, het psychosociaal welzijn, maar omvat ook ondersteuning van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding en ondersteuning van de Interne Dienst voor Bescherming op het Werk.

Algemene financiële opmerkingen

De totale geraamde uitgave van deze opdracht, voor een looptijd van 4,5 jaar, bedraagt ca. € 1.215.000,00 exclusief btw. Er geldt voor deze dienstverlening een btw-vrijstelling op basis van artikel 44 van het btw-wetboek.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0310 - Een preventieve aanpak en het naleven van de reglementering zorgen voor een veilige en milieuvriendelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW031003 - Het AG SO verbetert en/of houdt de voorwaarden voor individuele gezondheid en hygiëne voor personeel, leerlingen/cursisten en bezoekers continu in stand

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het bestek SO2018_951 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van diensten door een Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) goed. De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure met Europese bekendmaking. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria).

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Publicatie van de overheidsopdracht via e-Notification Financiën/Aankoop  Na goedkeuring raad van bestuur

 

Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt

Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Raamovereenkomst Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW)

Geraamd bedrag voor 4,5 jaar bedraagt 1.215.000,00 € excl. btw

budgetplaats: B907000000
budgetpositie: 614184
functiegebied: 1SLW031003
budgetperiode: jan 2020 - juni 2024