Terug

2019_RVBAGSO_00025 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/16/1166895 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom, Afdelingen Rups & Cocon - Te Boelaarpark 3 & Arthur Matthyslaan 82-86, 2140 Borgerhout - Speelplaatsrenovaties - Budgetverhoging - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 22/02/2019 - 16:30 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Freya Piryns; Fauzaya Talhaoui; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Koen Laenens; Lisa Geets; Jinnih Beels, ad hoc zittingslid; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Johan Klaps; Carine Sneyers; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Jinnih  Beels, Schepen Onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Karolien Naert, Manager Juridisch Zaken

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Claude Marinower

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, ad hoc zittingslid
2019_RVBAGSO_00025 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/16/1166895 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom, Afdelingen Rups & Cocon - Te Boelaarpark 3 & Arthur Matthyslaan 82-86, 2140 Borgerhout - Speelplaatsrenovaties - Budgetverhoging - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00025 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/16/1166895 - Stedelijke basisschool De Vlinderboom, Afdelingen Rups & Cocon - Te Boelaarpark 3 & Arthur Matthyslaan 82-86, 2140 Borgerhout - Speelplaatsrenovaties - Budgetverhoging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

Impact projectkost

In de loop van het project werden reeds 43 verrekeningen goedgekeurd: 41 voor perceel 1 en 2 voor perceel 3. Voor perceel 1 zijn er nog een vijftal verrekeningen waarover discussie bestaat en waarvoor nog een definitief voorstel dient ingediend te worden. Buiten deze verrekeningen worden er geen nieuwe meer verwacht.  

De huidige werkingsmarge bedraagt € 19 120,31. Dit bedrag is normaal gezien voldoende om de laatste verrekeningen van perceel 1 op te vangen. 

De uit te voeren wijzigingen aan het speellandschap kunnen dus niet meer opgevangen worden binnen de huidige werkingsmarge. Voor deze werken wordt dan ook een budgetverhoging aangevraagd. De totale meerkost voor deze werken wordt geraamd op afgerond € 75 000,00 (dit is de som van de geraamde bouwkost, de geraamde erelonen en een werkingsmarge van 15% op de geraamde bouwkost). De geraamde bouwkost werd opgemaakt door aannemer en architect.

In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw):

 

Status 14

Goed te keuren bedragen

Status 15

Bouwkost

€ 1 658 010,64

 

€ 1 658 010,64

Gegund bedrag

€ 1 532 718,25

 

€ 1 532 718,25

VH +

€ 6 284,48

 

€ 6 284,48

VH -

- € 12 484,77

 

- € 12 484,77

Minwerken

- € 77 078,81

 

- € 77 078,81

Meerwerken

€ 208 571,49

 

€ 208 571,49

Erelonen

€ 152 394,14

 

€ 152 394,14

Bedrag bij gunning

€ 143 535,00

 

€ 143 535,00

Effect op erelonen

€ 8 859,14

 

€ 8 859,14

Werkingsmarge

€ 19 120,31

+ € 75 000,00

€ 94 120,31

Bedrag bij gunning

€ 153 271,83

 

€ 153 271,83

Budgetaanpassing WM

€ 000,00

+ € 75 000,00

€ 75 000,00

Effect verrekeningen WM

€ -134 151,52

 

€ -134 151,52

Prijsherziening*

€ 15 768,95

+ € 2 309,77

€ 18 078,72

TOTALE Projectkost

€ 1 845 294,04

+ € 77 309,77

€ 1 922 603,81

* De stijging van de index is een gevolg van het extra te spreiden bedrag.

 

Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2014-2019, categorie DB is niet toereikend.

Bedrag voorzien bij laatst goedgekeurde status

€ 1 845 294,04

Bedrag extra te voorzien  in deze legislatuur

€ 77 309,77


AGIOn

Het dossier betreft een AGIOn dossier.
Het werd ingediend op de reguliere pot 2017 en 2018.

Er is reeds een definitieve goedkeuring.

Het bedrag van de goedkeuring bedraagt € 1 108 910,06 (waarvan € 526 619,78 op de reguliere pot 2017 en € 582 290,28 op de reguliere pot 2018). 

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien de te verwachten meerkost aanleiding geeft tot de stijging van een projectkost ≥ € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Inspraak

Bij de verdere uitwerking van de wijzigingen die aanleiding geven tot de budgetverhoging zal naast de aannemer, architect en externe veiligheidsadviseur (i.p.v. IDPB) ook beroep gedaan worden op de directie.

Aanleiding en context

Op 24/03/2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 1 027 702,93.

Op 8/09/2017 heeft de raad van bestuur de scope- en budgetwijziging van bovenvermeld project goedgekeurd voor een totale projectkost van € 1 454 270,94.

Op 23/03/2018 werd overgegaan naar fase gunning met een aangepaste projectkost van € 1 841 392,59 en volgende percelen:

Perceel 1: rioleringswerken en speelplaatsrenovaties via openbare procedure

Perceel 2: buitenspeeltuigen via raamcontract

Perceel 3: toegangscontrole via raamcontract

Na fase gunning bleken volgende percelen nog nodig:

Perceel 4: werken Digipolis (Wifi-dekking speelplaatsen)

Volgende percelen werden reeds gegund:

Onderwerp

Beslissingsorgaan / datum

Bedrag

Perceel 1

raad van bestuur d.d. 23/03/2018

€ 1 496 720,00

Perceel 2

raad van bestuur d.d. 23/03/2018

€ 25 209,22

Perceel 3

raad van bestuur d.d. 23/03/2018

€ 10 789,03

Perceel 4

manager vastgoedprojecten d.d. 2/08/2018

€ 3 197,46


Deze beslissing betreft een budgetverhoging voor verwachte meerwerken van perceel 1.

Argumentatie

Budgetverhoging

Het ontwerp voor de nieuwe speelplaats van de Afdeling Rups (kleuters) voorzag onder andere in de plaatsing van een glooiend speellandschap in spuitbeton. Dit landschap bestaat uit een cluster van een 3 geschakelde heuvels: de grootste / hoogste bevat een geïntegreerde glijbaan en kruiptunnel, de middelste een parcours in houten stapblokken, de kleinste werd uitgevoerd zonder toevoegingen. 

De werken aan de speelplaats vatten aan op 25 juni 2018. Het speellandschap werd eind augustus / begin september 2018  uitgevoerd. Omdat er toch wat bedenkingen waren over de veiligheid van het hoogste heuveldeel werd voor de ingebruikname het advies ingewonnen van IDPB, bijgestaan door een externe expert. Zij stelden vast dat er een veiligheidsrisico was (te steile helling, problemen met uitloopzone geïntegreerde glijbaan en kruipbuis). Op basis van dit advies werd besloten om de hoogste en middelste heuvel nog niet open te stellen voor gebruik en een oplossing te zoeken. 

Ondertussen werden in overleg met aannemer en architect de nodige scenario's onderzocht om de in het verslag aangehaalde problematiek op te lossen. Er werd geopteerd voor een scenario waar de heuveldelen behouden kunnen blijven (de minst dure oplossing met de minste impact op de schoolwerking). Dit scenario zal in overleg met de externe adviseur en ook de school verder uitgewerkt worden tot een definitief en in zake veiligheid sluitend voorstel met een definitieve kostenraming. Er wordt nu reeds een budgetverhoging gevraagd om de noodzakelijke aanpassingen zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren en de hinder voor de school te beperken.

AG SO onderzoekt wie aansprakelijk is voor de fouten in (de uitvoering van) het ontwerp en hoe de kosten verhaald kunnen worden op de eventueel aansprakelijke.

De verwachte meerkost (geraamde bouwkost, geraamde erelonen en werkingsmarge van 15% op geraamde bouwkost) bedraagt € 75 000,00 (incl. BTW). De geraamde bouwkost werd opgemaakt door aannemer en architect.

Impact planning:

Door een aantal onvoorziene omstandigheden - o.a. de afbraak van de nodige ondergrondse elementen waarvan de aanwezigheid niet gekend was, de onverwachtse rooi van een 7-tal bomen in het park (kapvergunning diende aangevraagd te worden), een ongeluk bij de levering van de stalen elementen van nieuwe luifel van de Cocon - hebben de werken aanzienlijke vertraging opgelopen. De werken werden  opgeleverd op maandag 28 januari 2019. 

Met uitzondering van het afgesloten stuk speellandschap is de speelplaats van de afdeling Rups volledig in gebruik. Voor de uit te voeren wijzigingen aan het speellandschap is dus een nieuwe planning van kracht. Volgende planning wordt momenteel vooropgesteld (dit is onder voorbehoud, want het verzekeringsverhaal van architect dient nog verder uitgeklaard te worden en kan een aanzienlijke impact hebben):

  • februari 2019: opmaak definitief voorstel (AG SO, aannemer, architect, school en externe expert);
  • maart 2019 + april 2019: voorstelling schoolteam, gunning en wachttijd levering (4 – 5 weken);
  • mei 2019: start werken (school vindt signaal belangrijker dan eventuele – zij het beperkte – overlast);
  • begin juni 2019: afronding werken speelheuvel.

Juridische grond

De toekenning van de aanvullende werken die een andere oorzaak hebben dan onvoorziene omstandigheden gebeurt in toepassing van artikel 38/1 van het K.B. van 14 januari 2014.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0308 - Een innovatieve, duurzame, goed onderhouden infrastructuur in een warme, nette en toegankelijke omgeving biedt plaats aan alle huidige en toekomstige leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW030801 - De realisatie van vastgoedprojecten leidt tot de verdere uitbouw van de infrastructuur

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de budgetverhoging goed voor een bedrag van € 77 309,77 incl. btw. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de nieuwe projectkost met een bedrag van € 1 922 603,81 incl. btw.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedellijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de voorlopige timing ten gevolge van de vooropgestelde wijzigingen. De einddatum wordt voorzien op 7 juni 2019.

Artikel 4

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten

Artikel 5

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 263 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

PV SCC 00 DB 263

OD_ 0801