Terug

2019_RVBAGSO_00016 - Aanbod deeltijds kunstonderwijs - Aanvragen aanbod voor schooljaar 2019-2020 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 22/02/2019 - 16:30 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Freya Piryns; Fauzaya Talhaoui; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Koen Laenens; Lisa Geets; Jinnih Beels, ad hoc zittingslid; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Johan Klaps; Carine Sneyers; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur; Jinnih  Beels, Schepen Onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Karolien Naert, Manager Juridisch Zaken

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Claude Marinower

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, ad hoc zittingslid
2019_RVBAGSO_00016 - Aanbod deeltijds kunstonderwijs - Aanvragen aanbod voor schooljaar 2019-2020 - Goedkeuring 2019_RVBAGSO_00016 - Aanbod deeltijds kunstonderwijs - Aanvragen aanbod voor schooljaar 2019-2020 - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De gevolgen van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de meerjarenplanning van de betrokken Academies.

 

Regelgeving: bevoegdheid

De inhoudelijke afbakening van bevoegdheden binnen het AG SO stipuleert dat de raad van bestuur bevoegd is voor beslissingen met betrekking tot het aanbod, inbegrepen programmeren en rationaliseren van onderwijsinstellingen.

Inspraak

De beleidsteams en de leerkrachten werden betrokken bij de totstandkoming van de gemaakte keuzes.

Er werden keuzes gemaakt om het aanbod:

  • te verdiepen en te verbreden
  • in te zetten op goede leerlingoriëntering
  • de uitbouw van kunstencampussen te verstevigen

Dit zal worden onderhandeld op het ABC (Afzonderlijk Bijzonder Comité) van 12 februari 2019.

Aanleiding en context

De goedkeuring van het nieuw decreet voor deeltijds kunstonderwijs op 28 februari 2018 heft de programmatiestop op.  Dit geeft de mogelijkheid aan het deeltijds kunstonderwijs om nieuw aanbod aan te vragen. Het Stedelijk Onderwijs wil deze kans niet onbenut laten om het aanbod te verdiepen en te verbreden. De afgelopen jaren was er een programmatiestop van kracht waardoor er niet flexibel kon ingespeeld worden op de huidige maatschappelijke context, de evoluties binnen de kunsten en de vraag van (potentiële) leerlingen. De mogelijkheid om nieuw aanbod aan te vragen zorgt ervoor dat het deeltijds kunstonderwijs nu wel op deze noden kan inspelen. 

  1. De aanvraag van de onderwijsbevoegdheid voor de unieke optie ‘kleinkunst’ in de Academie Berchem is gebaseerd op de ervaring met cross-overprojecten tussen woord en muziek. De specifieke ligging in een buurt met grote diversiteit creëert een sterke vraag en garandeert een groot potentieel aan leerlingen/cursisten. De benodigde infrastructuur, leermiddelen en expertise zijn aanwezig.
  2. De aanvraag van de onderwijsbevoegdheid voor de unieke optie ‘muziekproductie’ in de Academie Ekeren vloeit voort uit een groeiende vraag bij leerlingen, reeds aanwezige leermiddelen en infrastructuur (opnamestudio), duurzame contacten met het cultureel centrum en ruime ervaring binnen modules met soortgelijk aanbod.
  3. De aanvraag van de onderwijsbevoegdheid voor de studierichting ‘projectatelier’ in de Academie Merksem kadert in de verbreding en verdieping van het aanbod waarbij cursisten de kans krijgen de eigen artistieke praktijk individueel verder te ontwikkelen en een persoonlijke beeldtaal te creëren. Zowel de infrastructuur als de leermiddelen zijn aanwezig. Er is voldoende potentieel aan cursisten.

Het opleidingsaanbod wordt jaarlijks geëvalueerd in functie van een blijvend potentieel aan cursisten en het effect op andere opleidingen. Als de programmatie van een nieuwe opleiding leidt tot het inboeten op een andere opleiding, moeten er keuzes worden gemaakt. 

Argumentatie

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de goedkeuring van aanvragen voor nieuw aanbod.

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs

Fasering

De voorliggende aanvragen voor onderwijsbevoegdheid kwamen tot stand door een participatief proces binnen de academies om tot een gedragen beleid te komen en passen in de overkoepelende visie van het onderwijsniveau. 

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0301 - Elke lerende realiseert de voor hem of haar geldende leerplandoelen, eindtermen, ontwikkelingsdoelen of competentieprofielen, met perspectief op gekwalificeerde uitstroom
1SLW030101 - Elke instelling beantwoordt aan de kwaliteitsnormen van de subsidiërende overheid
1SLW030101PA2805 - Nieuw decreet DKO

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvragen voor het nieuwe aanbod van het deeltijds kunstonderwijs goed.  

Artikel 2

De raad van bestuur beslist dat het opleidingsaanbod jaarlijks wordt geëvalueerd in functie van een blijvend potentieel aan cursisten en het effect op andere opleidingen. Als de programmatie van een nieuwe opleiding leidt tot het inboeten op een andere opleiding, moeten er keuzes worden gemaakt. 

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanbod ter goedkeuring op Afzonderlijk Bijzonder Comité  Barbara Ferny 12 februari 2019
indienen aanbod ter goedkeuring op de raad van bestuur Barbara Ferny 22 februari 2019
indienen aanbod ter goedkeuring departement onderwijs Barbara Ferny 1 maart 2019
jaarlijkse evaluatie aanbod Jeroen Keymeulen jaarlijks


Communicatiemiddel:medewerkersportaal

Artikel 4

De financiële gevolgen worden rechtstreeks gedragen door de Academies.