Berekening van de totale projectkost - dakrenovatie en -isolatie zoals hierboven omschreven: Zie PF 820
Naakte bouwkost |
|
€ 305.000,00 |
+ BTW 6 % |
6% |
+ € 18.300,00 |
Bouwkost BTW incl |
€ 323.300,00 |
|
+ coördinatiefee & studiekost |
14% |
+ €42.700,00 |
+ btw 21% |
21% |
+ € 8.967,00 |
coördinatiefee & studiekost incl BTW |
€ 51.667,00 |
|
subtotaal |
€ 374.967,00 |
|
+ werkingsmarge |
6 % |
+ € 22.498,02 |
TOTALE PROJECTKOST |
€ 397.465,02 |
Prijsverschil met het bedrag voorzien in de projectfiche 820: In de Masterplantool is een totaalbedrag van 353.500€ opgenomen voor uitvoering van dit project in 2019. Na studie bedraagt de geraamde kostprijs € 397.465,02 waardoor een bijkomend bedrag van 92.465,02€ moet voorzien worden. Dit extra bedrag wordt opgevangen binnen het totale investeringsbudget van het masterplan 2014-2019.
Het betreft geen Agion dossier.
Gezien de projectkost > € 250.000, excl. btw, heeft de Raad van Bestuur de beslissingsbevoegdheid.
In de huidige situatie is het schrijnwerk dat uitgeeft op de speelplaats reeds vervangen door witte PVC profielen met dubbele beglazing. Dit schrijnwerk wordt niet opgenomen in de scope, hoewel dit niet conform de vereisten van Monumentenzorg is uitgevoerd in de loop van de tijd.
Er is overleg gepleegd met Monumentenzorg om de nieuwe toestand vast te leggen. De afspraken uit dit overleg zijn meegenomen in dit projectvoorstel.
Het schrijnwerk op deze locatie is in slechte staat door gebrek aan onderhoud, houtrot ter hoogte van de aansluiting op de dorpels en moeilijke sluitingen belemmeren het gebruik.
Na overleg met monumentenzorg werd beslist om het buitenschijnwerk in de voorgevel te vervangen door houten buitenschrijnwerk met hoogrendementsbeglazing. Voor de raamindeling wordt verwezen naar de oorspronkelijke ramen in de achtergevel. De kleurstelling wordt gebaseerd op een oude postkaart; er worden donkere (bruine) profielen voorzien. Er mogen geen ventilatieroosters geplaatst worden in de ramen van de voorgevel. Naar eis van monumentenzorg worden de dichte bovenpanelen vervangen door bovenlichten in beglazing. Dit is een absolute meerwaarde op esthetisch vlak en geeft het gebouw opnieuw zijn statige uitzicht.
In verschillende lokalen op het gelijkvloers (secretariaat, bureel directeur, ...) en de eerste verdieping zullen de verlaagde plafonds hiervoor beperkt moeten aangepast worden. Er zal een gordijnkoof gemaakt worden om de aansluiting te maken tussen het raam en het verlaagd plafond. Een heel aantal lokalen is niet voorzien van een verlaagd plafond en vragen dus geen aanpassing, hier wordt enkel de gordijnkast opnieuw uitgetimmerd, na plaatsing van de nieuwe ramen. Alle noodzakeijke aanpassingen zijn opgenomen in het dossier en zijn meegenomen in de raming.
Uit respect voor het gebouw wordt steeds gezocht naar een combinatie waarbij energie-efficiëntie en respect voor de historische waarde van het gebouw hand in hand gaan. Bij het voorontwerp werden verschillende mogelijkheden besproken en werd gekozen voor een oplossing waarbij ook het vereiste onderhoud minimaal is.
Geraamde besparing en reductie CO2–uitstoot op jaarbasis:
|
prestaties |
Geraamde kost=NB excl btw |
305.000,00€ |
|
|
besparing energie |
65.953kWh/jaar |
besparing energie |
€ 3.297,66jaar |
TVT volledig project, rekening houdend stijging energieprij-zen van 4% per jaar. |
27 jaar |
reductie CO2-uitstoot |
13,30ton/jaar |
Argumentatie verhoogde kostprijs: De geraamde naakte bouwkost van het project ligt hoger dan voorzien in de allereerste raming door AGSO, weergegeven in de Projectfiche. Dit was immers een zeer globale raming, waarbij de project-specifieke moeilijkheden nog niet gekend zijn en alle gewenste detailleringen én bijzondere oplossingen voor het waardige herstel van de gevel, in samenspraak met monumentenzorg, nog niet meegenomen zijn.
Gelet op het Gemeentedecreet, inzonderheid de artikelen 28,35 en 43, § 2°-5°;
Gelet op het decreet van 6 juli 2001, houdende de intergemeentelijke samenwerking, inzonderheid artikel 12, §1;
Gelet op de omzendbrief BA/2002/01 van 11 januari 2002 betreffende de toepassing van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en de Omzendbrief BA 2003/09 betreffende de toepassing van artikel 11 van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het decreet van 8 mei 2009 houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid (hierna het 'Energiedecreet' genoemd), inzonderheid artikel 6.4.20;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid (hierna het 'Energiebesluit' genoemd), inzonderheid artikel 6.4.11;
Overwegende dat de Stad Antwerpen, waaronder het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen resulteert, aandeelhouder is van de opdrachthoudende vereniging IMEA, zijnde de distributienetbeheerder voor electriciteit die voor haar grondgebied aangewezen werd door de VREG, conform de bepalingen van artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, hierna genoemd: de DNB.
Overwegende dat op de distributienetbeheerder voor electric!teit op grond van die hoedanigheid een openbare dienstverplichting rust inzake de voortgangscontrole van de energieboekhouding, de ondersteuning en uitvoering van energie-audits, de begeleiding van energiezorgssystemen van het lokale bestuur en het aanbieden van formules van derdepartijfinanciering of andere financieringsmechanismen voor de uitvoering van de energiebesparende investeringen.
Overwegende dat de DNB statutair gemachtigd is deze opdrachten uit te voeren voor de lokale besturen en tevens over de nodige know-how beschikt om in het kader van haar wettelijke opdracht van het bevorderen van energie-efficiëntie deze opdracht te verwezenlijken.
Overwegende dat dit project deel uitmaakt van de uitvoering van een groter energiebesparingsproject dat door de DNB uigevoerd wordt onder de noemer ESCO-project en dat zich zal concentreren op energiebesparende maatregelen in de gebouwschil, HVAC of relighting;
Overwegende dat dit grotere ESCO-project niet kosteloos is en aangeboden wordt door de DNB op grond van zijn openbare dienstverplichtingen zoals hoger aangehaald en dit op basis gebeurt van een offerte;
De start van dit schrijnwerkproject is voorzien begin 2019, afhankelijk van de capaciteit bij de uitvoerder. Dit project wordt zo veel mogelijk gepland in functie van én rekening houdend met de laatste fase van de renovatiewerken op deze locatie.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het projectvoorstel goed voor het REG-project 'schrijnwerkrenovatie', gepland voor de gebouwen van stedelijke basisschool De Evenaar, Constitutiestraat 61 te 2060 Antwerpen, met een totale projectkost van € 397.465,02 (incl btw).
Conform de goedkeuring van de raad van bestuur op 27/06/2014 beslist de raad van bestuur om zelf goedkeuring te geven voor een projectvoorstel van een energiebesparend project waarvan de projectkost > 250.000,00€, excl. btw en in het geval deze projectkost na goedkeuring van het projectvoorstel overschreden wordt. Voor alle overige beslissingen draagt zij de goedkeurings- en beslissingsbevoegdheid over aan het directiecomité.
Conform de beslissing van het directiecomité op 9 maart 2015 is de goedkeuring van het projectvoorstel meteen ook een goedkeuring voor het ganse verloop van het project, op voorwaarde dat de totale projectkost én de eventuele meerwerken binnen de voorzien 6% werkingsmarge uitgevoerd kunnen worden.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Schrijnwerkrenovatie project
|
Patrimonium vastgoedprojecten Imea/ Eandis |
voorjaar 2019 |
Communicatiemiddel: nieuwsbrief medewerkersportaal
De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder de projectnummer 0820 (bedrag: € 397.465,02) wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
PV SCC OO EO 820
OD 0801