Geachte mevrouw de Schepen,
Het is nog enkele maanden wachten voor de vernieuwingswerken aan de Gabriël Theunisbrug eindelijk van start gaan.
Dat deze vernieuwingswerken broodnodig zijn werd de afgelopen legislatuur eens zo duidelijk; brokstukken, losliggende stoepstenen, ontbrekende stukken balustrade, verroeste verlichtingspalen, etc.
In afwachting van de volledige vernieuwing werd aan de alarmbel getrokken over de gevaarlijke toestand van de brug, waarna de bevoegde diensten wat oplapwerk verrichten door een asfaltlaag over het voet- en fietspad te leggen en gaten in de balustrades te dichten met afspanlint, of in beste geval een tijdelijk hekkenwerk.
De gevaarlijkste toestanden deden zich voor met de verroeste verlichtingspalen, waarvan er uiteindelijk ook één naar beneden kwam. Gelukkig zorgde dit niet voor slachtoffers. De stad besliste om de verroeste palen weg te nemen en tijdelijke verlichting te plaatsen. Vreemd genoeg werd er echter enkel tijdelijke verlichting geplaatst op de aanloophellingen van de brug, maar niet op de eigenlijke overbrugging over het Albertkanaal.
Daarom had ik graag van u geweten, mevrouw de Schepen, of het mogelijk is om er bij de bevoegde stadsdiensten op aan te dringen spoedig werk te maken van een tijdelijke, maar volledige, verlichting op de brug in afwachting van de vernieuwing.
Alvast bedankt om voor uw antwoord.
Antwoord districtsschepen Wendy Simons:
Dankuwel voor de uitgebreide vraag. In de lente van 2017 heeft de stad in samenwerking met het district een nieuwe asfaltlaag geplaatst over de brug omwille van de slechte toestand van het voetpad en werd de oude verlichting weggehaald en vervangen door tijdelijke verlichtingspalen met een luchtvoedingskabel op de aanloophellingen. Eandis heeft deze verlichting in beheer en heeft hier recent nog herstellingen uitgevoerd aan deze verlichting.
Er werd ook onderzocht of er verlichting kan geplaatst worden op het brugdek zelf. Aangezien de voetsteunen op de brug niet meer bruikbaar zijn en de oude electriciteitskabels te onveilig zijn, kon Eandis hier geen verlichting plaatsen. Er werd onderzocht of tijdelijke verlichting aan de brugleuning kan worden gemonteerd door bv een ledkabel, maar die is heel vandalismegevoelig en elektrisch onveilig en kan enkel in bewaakte werfsituaties worden gebruikt. Er is geen enkel oplossing gevonden die kwalitatief genoeg was.
Op de aanloophellingen is er nu voldoende verlichting op het voet- en fietspad. Op de brug zelf is er een open zicht waardoor een minimum aan omgevingslicht van de omgeving ontstaat.
Vanaf april 2019 wordt het brugdek aan de staduitwaarste zijde afgesloten en wordt alle verkeer over de stadinwaartse brug op een 2x1 rijweg omgeleid. Het fietspad aan de stadinwaartsezijde wordt dan iets verbreed en als dubbelrichtingfietspad in gebruik genomen. De Vlaamse Waterweg zal als bouwheer worden gevraagd om ook op het brugdek bijkomende veiligheidswerfverlichting aan te brengen en deze te verder beheren tijdens de werken.
Raadslid Arben Gashi antwoordt: dank voor uw antwoord, maar ik blijf een beetje op mijn honger zitten, bijkomende verlichting is niet enkel voor fietsers nodig, maar ook voor automobilisten bij bijvoorbeeld gladheid. Ik ben zelf geen ingenieur, maar ik denk toch dat er mogelijkheden moeten zijn, het duurt immers ook toch nog een hele tijd tot de eigenlijke brug er ligt.
ma 07/01/2019 - 15:03