Terug

2018_DCME_00361 - District Merksem. Roekstraat en Hendrik Van Veldekestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 20/12/2018 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Herman Gielen, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Karin Staes, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2018_DCME_00361 - District Merksem. Roekstraat en Hendrik Van Veldekestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2018_DCME_00361 - District Merksem. Roekstraat en Hendrik Van Veldekestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De Roekstraat en de Hendrik Van Veldekestraat zijn ingericht als woonerf.
In deze straten worden regelmatig mobilhomes geparkeerd. Deze belemmeren het zicht op het aankomende verkeer.

Omwille van de verkeersveiligheid wordt een zone ingericht waarbij het parkeren uitsluitend toegelaten wordt voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen. Dit voor een periode van zes maanden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Roekstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 mei 2016 (jaarnummer 3994);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Kwadevelden';
  • maakt deel uit van de wijk 'Kwadevelden' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

De Hendrik Van Veldekestraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 23 maart 2009 (jaarnummer 585);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Kwadevelden';
  • maakt deel uit van de wijk 'Kwadevelden' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om in de Roekstraat en de Hendrik Van Veldekestraat een zone in te richten waar het parkeren uitsluitend toegelaten wordt voor personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen. Dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 4 december 2018 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Roekstraat en de Hendrik Van Veldekestraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20090323_GR_585.pdf
  • 20181025_plan_overzicht.pdf
  • 20181025_plan 1.pdf
  • 20181025_plan 2.pdf