Terug

2018_DCME_00268 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 23/08/2018 - 14:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Wendy Simons, districtsschepen; Karin Staes, districtsschepen; Herman Gielen, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Gilbert Verstraelen, districtsschepen

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2018_DCME_00268 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2018_DCME_00268 - District Merksem. Bredabaan (gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt) - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Vanaf 3 september zal er een middelbare school starten op de Bredabaan ter hoogte van nr. 25/27. Deze school zal van een aanzienlijke grootte zijn en zal dusdanig een mobiliteitsimpact hebben op de omgeving. Omdat de school gelegen is in een gebied waar een verhoogde industriële activiteit plaatsvind, is het aangewezen om maatregelen te treffen om de verkeersveiligheid voor de leerlingen en leerkrachten te verhogen. Daarom wordt er geopteerd voor het aanleggen van een zebrapad schuin voor de inkom poort van de school zodat leerlingen veilig de fiets en –wandelbrug over het Albertkanaal kunnen bereiken. Ook wordt er een zone 30 ingesteld rond de schoolomgeving vanaf Bredabaan nr.51 tot het kruispunt met Vaartkaai.”

Volgende maatregelen worden genomen:

  • aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers, ter hoogte van de Vaartkaai;
  • aanbrengen van de zone 30 (F4a en F4b) en A23 verkeersborden om de zone 30 schoolomgeving af te bakenen;
  • aanbrengen van grondmarkering die de zone 30 schoolomgeving extra verduidelijken.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit  van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende reglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem:

  • behoort deels tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • is deels een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het gedeelte dat onder de bevoegdheid van de stad valt, dat goedgekeurd werd door het college op 28 november 2014 (jaarnummer 12068);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd (Zone Sport) met het oog op het betalend - en bewonersparkeren.

Per 3 september 2018 wordt het gebouw op de Bredabaan, aan het kruispunt met de Vaartkaai, tijdelijk in gebruik genomen als schoolgebouw voor secundair onderwijs.

Conform de wetgeving inzake zone 30 schoolomgeving, wordt voorgesteld om, ter hoogte van de tijdelijke school, een zone 30 schoolomgeving in te richten. Dit voor een periode van twee jaar.

Eveneens wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht aan het kruispunt met de Vaartkaai.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.

Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Bredabaan (deel stad).

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Bredabaan_1.pdf
  • Bredabaan_2.pdf