Terug

2018_DRME_00067 - District Merksem. Bredabaan (gewest). Parkeerplaatsen personen met een handicap. Inrichten taxistandplaatsen op P+R - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 18/10/2018 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Karin Staes, districtsschepen; Herman Gielen, districtsschepen; Koenraad De Cock, districtsraadslid; Sonja De Meyer, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Chris Morel, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Gie Van den Neucker, districtsraadslid; Lut Vergauwen, districtsraadslid; Wim Jochems, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Richard Nana Amoako; Robert Hulstaert; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Jan Penris, districtsraadslid; Carla Nielsen, districtsraadslid; Nurten Isikli, districtsraadslid; Peggy Van Campenhout, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2018_DRME_00067 - District Merksem. Bredabaan (gewest). Parkeerplaatsen personen met een handicap. Inrichten taxistandplaatsen op P+R - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2018_DRME_00067 - District Merksem. Bredabaan (gewest). Parkeerplaatsen personen met een handicap. Inrichten taxistandplaatsen op P+R - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem: 

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 juni 2018 (jaarnummer 5864);
  • maakt deel uit van het gebied parkeren met beperkte parkeertijden gekend als “Zone Bredabaan”. 

Het college keurde op 26 januari 2018 (jaarnummer 747) de proefopstelling voor de "locaties taxistandplaatsen op P+R" goed. Deze opstelling werd gunstig geëvalueerd en wordt nu bestendigd.

Op 15 juni 2018 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Bredabaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen. 

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 838 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager geen wagen meer heeft;
  • op vraag van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) werden twee voorbehouden parkeerplaatsen voor taxi's ingericht op de P+R "Keizershoek".
    Op 22 juni 2018 adviseerde APTU de proefopstelling gunstig. De twee voorbehouden parkeerplaatsen voor taxi's worden bestendigd op de aangelegde parking (artikel 4);
  • de 10 voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap op de P+R "Keizershoek" worden ook mee opgenomen in het aanvullend reglement (artikel 3).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, de aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SME03 - Merksem is bereikbaar
1SME0301 - District Merksem streeft in samenwerking met de stad naar een evenwicht tussen alle vervoersmiddelen
1SME030101 - Merksem is bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 juni 2018 (jaarnummer 5864).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen