Volgende gunningswijzen zullen gehanteerd worden:
Architect: kleine pool.
Veiligheidscoördinatie ontwerp: raamcontract
Veiligheidscoördinatie verwezenlijking: raamcontract.
EPB-verslaggever: nvt.
Aannemer perceel 1: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
Aannemer perceel 2: raamcontract.
Aannemer perceel 3: raamcontract.
Aannemer perceel 4: Digipolis.
Aannemer perceel 5: onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De werken opgenomen in het oorspronkelijke projectvoorstel werden bij de opmaak van het definitieve ontwerp opgesplitst in 3 percelen:
- perceel 1: renovatie speelplaats en riolering;
- perceel 2: nieuwe speeltuigen;
- perceel 3: aanpassing en uitbreiding toegangscontrole.
In huidige fase (opmaak aanbestedingsdossier) worden hier 2 percelen aan toegevoegd:
- perceel 4: wifi-antennes voor speelplaats (beperkt perceel);
- perceel 5: renovatie hoofdriolering.
De extra werken aan de hoofdriolering worden omwille van een aantal redenen ondergebracht in een apart perceel:
1) de leiding is gelegen in een zone van het park die voor de geplande speelplaatsrenovatie zal ingericht worden als stockage- en circulatieruimte voor werfmateriaal en -verkeer (zo afgesproken met de Groendienst). De buis is dermate beschadigd dat zij bij dergelijke grote belasting zal instorten. De buis moet dus voor de start van de speelplaatsrenovatie gerenoveerd zijn.
2) de leiding:
Een traditionele renovatie (buis uitgraven en vervangen) zou de nodige logistieke problemen met zich meebrengen (overleg met buren, enz.), aanzienlijke bijkomende kosten (grote bouwput in bestaande kasseiverharding, afbreken tuinafsluitingen, enz.) generen en een aantasting van de erfgoedwaarde van het park betekenen (verwijderen haag).
Hierdoor werd geopteerd voor een alternatieve uitvoering. In de bestaande buis zal onder druk een nieuwe buis in hoogwaardige kunststof aangebracht worden. Hierdoor is slechts over beperkte lengte een opening aan te brengen, waarlangs de nieuwe buisdelen kunnen ingebracht worden. Dit werk kan alleen door een gespecialiseerde aannemer uitgevoerd worden. Om interessante prijzen te krijgen zal hiervoor een aparte aanbestedingsprocedure georganiseerd worden.
Planning
Aanbestedingsprocedure en gunning percelen 1 t/m 5: december 2018 t/m maart 2019.
Start der werken werken perceel 5: 08/04/2019.
Voorlopige oplevering perceel 5: 19/04/2019.
Start der werken werken percelen 1 t/m 4: 01/07/2019.
Voorlopige oplevering percelen 1 t/m 4: 30/08/2019.
In gebruikname: 02/09/2019.
Andere projecten op dezelfde locatie binnen masterplan 2014-2019 (vanaf status beslist projectidee)
Wat |
Wanneer |
Projectkost |
Capaciteitsuitbreiding Afdeling Cocon | Opgeleverd augustus 2012 | € 324 898 |
Doorlichtingsproject Afdeling Cocon | Opgeleverd maart 2014 | € 58 120 |
Renovatie sanitair Afdeling Vlinder | Opgeleverd mei 2014 | € 70 580 |
Renovatie buitenschrijnwerk Afdeling Rups |
Opgeleverd juni 2014 | € 339 678 |
Capaciteitsuitbreiding Afdeling Rups | Opgeleverd november 2014 | € 726 808 |
REG (stookplaats) Afdeling Rups | Opgeleverd oktober 2015 | € 87 432 |
REG (dak) Afdeling Rups | Opgeleverd november 2015 | € 59 183 |
REG (buitenschrijnwerk) Afdeling Vlinder |
Opgeleverd juli 2018 | € 156 665 |
REG (dak) Afdeling Rups | Opgelevering voorzien in december 2018 | € 254 404 |
Heraanlag speelplaats Afdelingen Rups & Cocon |
Oplevering voorzien in november 2018 |
€ 1 852 267 |
werken bewoonbaarheid en (brand)veiligheid Afdelingen Rups, Cocon & Vlinder | opgestart, start werken voorzien in juli 2020 | € 2 496 961 |
Totaalrenovatie voormalig koetshuis Afdeling Vlinder |
opgestart, start werken voorzien in juli 2021 | € 2 488 558 |
Voorgeschiedenis
Op 31 januari, 7 en 13 februari 2017 werden in het kader van een op te starten doorlichtingsproject plaatsbezoeken uitgevoerd door de dienst Vastgoedprojecten (bij het laatste plaatsbezoek waren ook de respectievelijke gebouwbeheerders en IDPB aanwezig).
Deze maakten duidelijk dat de speelplaatsen van de 3 afdelingen van De Vlinderboom met ernstige problemen kampten en daardoor prioritair dienden aangepakt te worden.
Op 24 maart 2017 heeft de raad van bestuur het projectvoorstel m.b.t. de speelplaatsrenovaties goedgekeurd
Er werd beslist om de renovatie op te splitsen in 2 fases en bijgevolg in 2 aparte deelopdrachten met elk een afzonderlijke projectkost, projectfiche en timing:
Op 8 september 2017 heeft de raad van bestuur de scope- en budgetwijziging van deelopdracht 1 goedgekeurd voor een totale projectkost van € 1 454 270,94.
Op 23 maart 2018 werd voor deelopdracht 1 overgegaan naar fase gunning met een aangepaste totale projectkost van € 1 841 392,59.
De werken van deelopdracht 1 werden gestart op 25 juni 2018. Oorspronkelijk zouden deze werken opgeleverd worden op 31 augustus 2018. Tijdens de uitvoering hebben zich echter een heel aantal onvoorziene omstandigheden voorgedaan waardoor deze datum werd uitgesteld. Ondertussen zijn de speelplaatsen voor het grootste deel af en in gebruik en zijn er nog een aantal kleinere werken uit te voeren. Nieuwe datum voorlopige oplevering wordt voorlopig gezet op 27 november 2018 (afhankelijk van de uitvoering van de nieuwe aanplantingen).
Scope- en budgetwijzing deelopdracht 2
Begin juli 2017 werden ten behoeve van de geplande renovaties de nodige rioleringsonderzoeken uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat de hoofdriolering (verzamelleiding die alle afvalstromen bundelt en afvoert naar de openbare riolering) van de Afdeling Vlinder in zeer slechte staat verkeert en op een aantal plaatsen op in storten staat (aantasting door wortels).
Deze riolering is gelegen in het park. Dus niet onder de her aan te leggen speelplaats en ook niet op een stuk grond waar het AGSO zakelijke rechten over heeft. Bovendien sluiten op deze riolering een aantal straatkolken aan van het park. Hierdoor waren afspraken nodig met de dienst Stadsbeheer over de uitvoering en financiering. Op basis van het aantal aansluitingen werd een verdeelsleutel opgesteld. De buis kent in totaal 13 aansluitingen, waarvan 10 van het AGSO en 3 van het park (Stadsbeheer). Dit betekent dat het AGSO 10/13de van de kosten zal dragen en Stadsbeheer 3/13de. Bovendien werd afgesproken dat het AGSO als voornaamste financierder de concrete uitvoering op zich zal nemen en de werken zal voorfinancieren.
De renovatiewerken van deze riolering waren niet voorzien in het oorspronkelijke projectvoorstel en zorgen dus voor een scope- en budgetwijziging.
Het aanbestedingsdossier van deelopdracht 2 is volop in opmaak. Dit dossier zal begin december 2018 gepubliceerd worden. Bij de aanbesteding van deelopdracht 1 is gebleken dat deze opdracht te laag geraamd werd (o.a. de staalprijzen voor de nieuwe luifels). De laatste raming van deelopdracht 2 die juist zoals deelopdracht 1 dateert van september 2017 zal aangepast worden op basis van de aanbestedingsprijzen van deelopdracht 1. Bovendien wordt bij de opmaak van het aanbestedingsdossier van deelopdracht 2 ineens ook rekening gehouden met de ervaringen opgedaan tijdens de uitvoering van deelopdracht 1. Dit met een budgetverhoging tot gevolg.
Opmerking: de afdeling Vastgoedprojecten zal een prijsonderzoek starten van een vijftal recent uitgevoerde speelplaatsen om alzo realistischere ramingen op te maken voor toekomstige speelplaatsrenovaties.
Bij de opmaak van het oorspronkelijke projectvoorstel en het definitieve ontwerp werden zowel de directie als IDPB betrokken.
Gezien de projectkost ≥ € 250 000 excl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.
Financieel overzicht
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw). De bouwkost is gebaseerd op een raming van architect en PAT/VP.
|
Fase definitief ontwerp |
Fase aanbesteding |
|
Raming bouwkost |
€ 588 380,27 |
€ 885 492,98 |
|
|
Perceel 1 |
€ 557 569,54 |
€ 699 351,72 |
|
Perceel 2 |
€ 14 910,73 |
€ 14 910,73 |
|
Perceel 3 |
€ 15 900,00 |
€ 21 200,00 |
|
Perceel 4 |
/ |
€ 3 180,00 |
|
Perceel 5 |
/ |
€ 146 850,53 |
Erelonen* |
€ 61 939,77 |
€ 61 879,95 |
|
Werkingsmarge ** |
€ 58 542,22 |
€ 132 823,95 |
|
Index / PH |
€ 29 990,47 |
€ 47 207,82 |
|
Totale projectkost |
€ 738 852,73 |
€ 1 127 404,70 |
* Vastgoedprojecten neemt de opvolging van perceel 5 op zich, dus zonder medewerking van een architect. Vandaar dat erelonen praktisch ongewijzigd blijven.
** de werkingsmarge wordt aangepast op basis van de nieuwe bouwkost (15 %).
Het budget, opgenomen in de meerjarenplanning 2014-2019/2020-2025, categorie DB is niet toereikend.
Bedrag voorzien in het masterplan 2014-2019/2020-2025 | € 738 245,75 |
Bedrag extra te voorzien in het masterplan van deze legislatuur |
€ 388 551,97 |
Opmerking:
De totale stijging van de projectkost bedraagt € 388 551,97. De werkelijke stijging voor het AGSO bedraagt slechts € 268 809,86:
Agion
Het dossier betreft een Agion dossier.
Het werd ingediend op de reguliere pot 2018.
Er is reeds een principeakkoord. Het bedrag van het akkoord bedraagt € 231 393,27.
Op basis van de nieuwe projectkost werd door Vastgoedprojecten een nieuw subsidiebedrag geraamd ten belope van € 470 204,49. De geraamde verhoging van € 238 080,34 zal ook aangevraagd worden op de reguliere pot 2018.
Voor de werken aan de hoofdriolering (perceel 5) kunnen geen subsidies aangevraagd worden omdat deze zich op een stuk grond bevindt waar het AGSO geen zakelijke rechten over heeft.
Project gerelateerde kosten (niet opgenomen in deze projectkost):
1. Verhuiskosten (boekhoudkundige code 6169)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
2. Los meubilair (masterplan 2014-2019)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
3. Huurgelden (boekhoudkundige code 6100)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten
De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnummer 229 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:
PV SCC 00 DB 229
OD_0801