De totale uitgave van deze opdracht, voor een looptijd van 4 jaar, werd geraamd op ca. € 1.099.793,06 exclusief btw of ca. € 1.392.143,12 inclusief 21% btw. Deze raming is gebaseerd op de uitgaven van de afdeling Patrimonium/Vastgoedprojecten tijdens de looptijd van de huidige raamovereenkomst. Hierbij werd het kalenderjaar 2017 als referentieperiode genomen. In 2017 werd een verhuiscoördinator bij Patrimonium/Vastgoedprojecten aangesteld. Deze medewerker neemt o.a. de organisatie, de begeleiding en de uitvoering van verhuisbewegingen binnen het AG SO (in het kader van het Masterplan onderwijspatrimonium) op. Hierdoor werd er vanaf 2017 intensiever beroep gedaan op de huidige raamovereenkomst.
De reële uitgave op de nieuwe raamovereenkomst zal mede afhankelijk zijn van de verhuisbewegingen die gerealiseerd zullen worden onder het huidige Masterplan onderwijspatrimonium en het Masterplan onderwijspatrimonium 2020 - 2025. Bovendien voorziet de nieuwe opdracht, in tegenstelling tot de vorige, in de optie verhuiscoördinator. Het inschakelen van een verhuiscoördinator zal de uitgave mogelijk mee verhogen. In de raming zijn de afnames door de scholen/academies/centra niet inbegrepen. Dit zal een bijkomende weerslag hebben op de reële uitgave.
Voor perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator werd de uitgave, voor een looptijd van 4 jaar, geraamd op ca. € 156.638,42 exclusief btw of ca. € 198.276,48 inclusief 21% btw. Perceel 1 wordt toegewezen aan:
Tijdens de looptijd van de raamovereenkomst zal voor elke afzonderlijk te plaatsen deelopdracht voor perceel 1 in eerste instantie de opdrachtnemer met de hoogste score in de rangschikking aangeschreven worden. De eenheidsprijzen opgegeven in de offertes van de inschrijvers worden gehanteerd bij de uitvoering van de deelopdrachten. De reële totaaluitgave voor de volledige looptijd van de raamovereenkomst m.b.t. perceel 1 zal hoger liggen dan de bedragen die toegewezen werden.
Voor perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator werd de uitgave, voor een looptijd van 4 jaar, geraamd op ca. € 943.154,65 exclusief btw of € 1.193.866,64 inclusief 21% btw. Perceel 2 wordt toegewezen aan:
Tijdens de looptijd van de raamovereenkomst zullen voor elke afzonderlijk te plaatsen deelopdracht voor perceel 2 de twee opdrachtnemers schriftelijk uitgenodigd worden een offerte in te dienen voor de deelopdracht in kwestie (d.i. de zogenaamde mini-competitie, onder de vorm van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking). De reële totaaluitgave voor de volledige looptijd van de raamovereenkomst m.b.t. perceel 2 zal hoger liggen dan de bedragen die toegewezen werden.
Bevoegdheidsorgaan conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.
De huidige raamovereenkomst SO/2012/025 Raamovereenkomst vehuis van gebouwen liep ten einde op 30 oktober 2018. Om de continuïteit van de diensten te verzekeren, is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Daarom schreef Financiën/Aankoop openbare procedure SO2017_844 uit voor deze opdracht. De opdracht omvat twee (2) percelen. De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden. De raamovereenkomst wordt aan meerdere opdrachtnemers gegund:
Op 9 augustus 2018 dienden volgende firma's een offerte in:
De inschrijvers werden getoetst aan het toegangsrecht en de selectiecriteria zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.
De firma Dockx Movers nv voegde het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) niet toe aan de offerte, noch werd er in de offerte naar verwezen.
Voor deze overheidsopdracht werd openbare procedure met Europese bekendmaking SO2017_844 uitgeschreven. Onder I.9 'Toegangsrecht en kwalitatieve selectie' in het onderhavige bestek vermeldde de aanbestedende overheid de richtsnoeren die toelaten het UEA in te vullen. Deze richtsnoeren werden eveneens opgenomen in de aankondiging van de opdracht, onder Afdeling III: 'Juridische, economische, financiële en technische inlichtingen'. Onder I.11 'Vorm en inhoud van de offerte' van het bestek gaf de aanbestedende overheid een (niet-limitatief) overzicht van documenten die bij de offerte gevoegd dienen te worden, zoals onder andere het UEA.
De regelgeving schrijft volgende voor inzake het UEA:
Op basis van bovenstaande argumentatie werd de door Dockx Movers nv ingediende offerte substantieel onregelmatig en vervolgens nietig verklaard door de aanbestedende overheid.
De economische en financiële draagkracht van de overige twee inschrijvers, VIO bvba en IMC nv, werd nagegaan aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren en het nazicht van de jaarrekening.
De technische bekwaamheid van beide inschrijvers werd aangetoond aan de hand van:
Inzake de kwalitatieve selectie werden de inschrijvers geschikt bevonden.
De offertes werden door Financiën/Aankoop administratief nagekeken en regelmatig bevonden.
De offertes werden getoetst aan de gunningscriteria zoals bepaald in het bestek:
De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige combinatie. De gunningscriteria 'plan van aanpak' en 'duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen' werden beoordeeld door medewerkers van het departement Patrimonium en medewerkers van Energie en Milieu Antwerpen (EMA).
Er werd een gemotiveerd verslag van nazicht opgemaakt dat integraal als bijlage bij dit besluit werd gevoegd. Uit het verslag van nazicht blijken volgende scores:
Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator
Nr | Naam | Prijs | Plan van aanpak |
Duurzaamheid en maatschappelijk |
Totaalscore |
1 | IMC nv | 54,86 | 30 | 10 | 94,86 |
2 | VIO bvba | 60 | 25,94 | 4,29 | 90,23 |
Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator
Nr | Naam | Prijs | Plan van aanpak | Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen |
Totaalscore |
1 | IMC nv | 55,11 | 40 | 10 | 105,11 |
2 | VIO bvba | 60 | 26,67 | 4,29 | 90,96 |
De regelmatige inschrijvers werden op basis van bovenstaande argumentatie als volgt definitief gerangschikt:
Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator
Nr | Naam | Totaalscore |
1 | IMC nv | 94,86 |
2 | VIO bvba | 90,23 |
Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator
Nr | Naam | Totaalscore |
1 | IMC nv | 105,11 |
2 | VIO bvba | 90,96 |
Op basis van bovenstaande argumentatie stelt Financiën/Aankoop voor:
De in dit deel weergegeven toepasselijke reglementering is niet-limitatief opgesomd. De inschrijver wordt geacht alle van toepassing zijnde bepalingen te kennen en in overstemming met de van toepassing zijnde regelgeving en normen te hanteren.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist, op basis van bestek SO2017_844 voor het sluiten van een raamovereenkomst voor verhuisdiensten en het verslag van nazicht d.d. 23 oktober 2018, de opdracht voor perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), namelijk:
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist, op basis van bestek SO17_844 voor het sluiten van een raamovereenkomst voor verhuisdiensten en het verslag van nazicht d.d. 23 oktober 2018, de opdracht voor perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), namelijk:
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Kennisgeving gunning/niet-gunning | Financiën/Aankoop | Na vrijgave beslissing Raad van Bestuur |
Kennisgeving sluiting | Financiën/Aankoop | Na standstill van 15 kalenderdagen |
Communicatiemiddel:
Beleidsbuzz | NEE |
e-Notification | Europese bekendmaking gunning |
Medewerkersportaal/kanaal Financiën en Aankoop | Nieuwsbericht nieuw afgesloten raamovereenkomst |
SOs Aankoop | Kennisgeving raamovereenkomst aan de afdeling/scholen/academies/centra |
De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres |
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator |
|
budgetplaats: B912 budgetpositie: 614120 functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801 budgetperiode: 2018 - 2022 |
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator | € 40.753,60 exclusief 21% btw of € 49.311,86 inclusief 21% btw (IMC nv) | budgetplaats: B912 budgetpositie: 614120 functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801 budgetperiode: 2018 - 2022 |
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator |
€ 42.320,30 exclusief 21% btw of € 51.207,56 inclusief 21% btw (IMC nv)
|
budgetplaats: B912 budgetpositie: 614120 functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801 budgetperiode: 2018 - 2022 |
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator | € 38.868,98 exclusief 21% btw of € 47.031,47 inclusief 21% btw (VIO bvba) | budgetplaats: B912 budgetpositie: 614120 functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801 budgetperiode: 2018 - 2022 |