Terug

2018_RVBAGSO_00182 - SO2017_844 - Raamovereenkomst verhuisdiensten - Gunning - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 30/11/2018 - 16:00 zaal Ijsbreker
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Fauzaya Talhaoui; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Koen Laenens; Lisa Geets; Claude Marinower; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Johan Klaps; Carine Sneyers

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Claude Marinower
2018_RVBAGSO_00182 - SO2017_844 - Raamovereenkomst verhuisdiensten - Gunning - Goedkeuring 2018_RVBAGSO_00182 - SO2017_844 - Raamovereenkomst verhuisdiensten - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De totale uitgave van deze opdracht, voor een looptijd van 4 jaar, werd geraamd op ca. € 1.099.793,06 exclusief btw of ca. € 1.392.143,12 inclusief 21% btw. Deze raming is gebaseerd op de uitgaven van de afdeling Patrimonium/Vastgoedprojecten tijdens de looptijd van de huidige raamovereenkomst. Hierbij werd het kalenderjaar 2017 als referentieperiode genomen. In 2017 werd een verhuiscoördinator bij Patrimonium/Vastgoedprojecten aangesteld. Deze medewerker neemt o.a. de organisatie, de begeleiding en de uitvoering van verhuisbewegingen binnen het AG SO (in het kader van het Masterplan onderwijspatrimonium) op. Hierdoor werd er vanaf 2017 intensiever beroep gedaan op de huidige raamovereenkomst.

De reële uitgave op de nieuwe raamovereenkomst zal mede afhankelijk zijn van de verhuisbewegingen die gerealiseerd zullen worden onder het huidige Masterplan onderwijspatrimonium en het Masterplan onderwijspatrimonium 2020 - 2025. Bovendien voorziet de nieuwe opdracht, in tegenstelling tot de vorige, in de optie verhuiscoördinator. Het inschakelen van een verhuiscoördinator zal de uitgave mogelijk mee verhogen. In de raming zijn de afnames door de scholen/academies/centra niet inbegrepen. Dit zal een bijkomende weerslag hebben op de reële uitgave.

Voor perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator werd de uitgave, voor een looptijd van 4 jaar, geraamd op ca. € 156.638,42 exclusief btw of ca. € 198.276,48 inclusief 21% btw. Perceel 1 wordt toegewezen aan:

  1. IMC nv voor een bedrag van € 40.753,60 exclusief 21% btw of € 49.311,86 inclusief 21% btw;
  2. VIO bvba voor een bedrag van € 37.261,55 exclusief 21% btw of € 45.086,48 inclusief 21% btw.

Tijdens de looptijd van de raamovereenkomst zal voor elke afzonderlijk te plaatsen deelopdracht voor perceel 1 in eerste instantie de opdrachtnemer met de hoogste score in de rangschikking aangeschreven worden. De eenheidsprijzen opgegeven in de offertes van de inschrijvers worden gehanteerd bij de uitvoering van de deelopdrachten. De reële totaaluitgave voor de volledige looptijd van de raamovereenkomst m.b.t. perceel 1 zal hoger liggen dan de bedragen die toegewezen werden. 

Voor perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator werd de uitgave, voor een looptijd van 4 jaar, geraamd op ca. € 943.154,65 exclusief btw of € 1.193.866,64 inclusief 21% btw. Perceel 2 wordt toegewezen aan:

  • IMC nv voor een bedrag van € 42.320,30 exclusief 21% btw of € 51.207,56 inclusief 21% btw;
  • VIO bvba voor een bedrag van € 38.868,98 exclusief 21% btw of € 47.031,47 inclusief 21% btw.

Tijdens de looptijd van de raamovereenkomst zullen voor elke afzonderlijk te plaatsen deelopdracht voor perceel 2 de twee opdrachtnemers schriftelijk uitgenodigd worden een offerte in te dienen voor de deelopdracht in kwestie (d.i. de zogenaamde mini-competitie, onder de vorm van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking). De reële totaaluitgave voor de volledige looptijd van de raamovereenkomst m.b.t. perceel 2 zal hoger liggen dan de bedragen die toegewezen werden.  

Regelgeving: bevoegdheid

Bevoegdheidsorgaan conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst SO/2012/025 Raamovereenkomst vehuis van gebouwen liep ten einde op 30 oktober 2018. Om de continuïteit van de diensten te verzekeren, is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Daarom schreef Financiën/Aankoop openbare procedure SO2017_844 uit voor deze opdracht. De opdracht omvat twee (2) percelen. De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden. De raamovereenkomst wordt aan meerdere opdrachtnemers gegund:

  • Perceel 1: maximum vijf inschrijvers die de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek) hebben ingediend (rangschikking). Alle voorwaarden zijn in de raamovereenkomst bepaald.
  • Perceel 2: maximum drie inschrijvers die de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek) hebben ingediend (zgn. mini-competitie). 

Op 9 augustus 2018 dienden volgende firma's een offerte in:

  1. Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator
    • Dockx Movers nv, Terbekehofdreef 12 te 2610 WIlrijk, met ondernemingsnummer BE0430.660.697;
    • VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412;
    • IMC nv, Kouterveldstraat  4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957.

  2. Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator
    • Dockx Movers nv, Terbekehofdreef 12 te 2610 WIlrijk, met ondernemingsnummer BE0430.660.697;
    • VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412;
    • IMC nv, Kouterveldstraat  4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957.

Argumentatie

De inschrijvers werden getoetst aan het toegangsrecht en de selectiecriteria zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De firma Dockx Movers nv voegde het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) niet toe aan de offerte, noch werd er in de offerte naar verwezen.

Voor deze overheidsopdracht werd openbare procedure met Europese bekendmaking SO2017_844 uitgeschreven. Onder I.9 'Toegangsrecht en kwalitatieve selectie' in het onderhavige bestek vermeldde de aanbestedende overheid de richtsnoeren die toelaten het UEA in te vullen. Deze richtsnoeren werden eveneens opgenomen in de aankondiging van de opdracht, onder Afdeling III: 'Juridische, economische, financiële en technische inlichtingen'. Onder I.11 'Vorm en inhoud van de offerte' van het bestek gaf de aanbestedende overheid een (niet-limitatief) overzicht van documenten die bij de offerte gevoegd dienen te worden, zoals onder andere het UEA.

De regelgeving schrijft volgende voor inzake het UEA:

  1. Cf. artikel 73 § 1 van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 17 juni 2016 moeten de inschrijvers het door hen ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument voorleggen op het ogenblik van de indiening van de offertes.
  2. Cf. artikel 76 § 1, 2° van KB Plaatsing d.d. 18 april 2017 is een offerte substantieel onregelmatig wanneer de vereisten bedoeld in de artikelen 38, 42, 43, § 1, 44, 48, § 2, eerste lid, 54, § 2, 55, 83 en 92 van dat besluit en in artikel 14 van de wet, voor zover zij verplichtingen bevatten ten aanzien van de inschrijvers, niet worden nageleefd.
  3. Cf. artikel 38 § 1 van het KB Plaatsing d.d. 18 april 2017 moeten de inschrijvers, overeenkomstig artikel 73 van de wet, het UEA voorleggen op het ogenblik van de indiening van de offertes. De aanbestedende overheid verschaft in de aankondiging van de opdracht of in de opdrachtdocumenten waarnaar deze aankondiging verwijst de richtsnoeren die toelaten het UEA in te vullen. De aanbestedende overheid geeft de werkwijze m.b.t. het invullen van UEA aan.
  4. Cf. artikel 76 § 3 van KB Plaatsing d.d. 18 april 2017 verklaart de aanbestedende overheid de substantieel onregelmatige offerte nietig wanneer gebruik wordt gemaakt van een openbare procedure.

Op basis van bovenstaande argumentatie werd de door Dockx Movers nv ingediende offerte substantieel onregelmatig en vervolgens nietig verklaard door de aanbestedende overheid. 

De economische en financiële draagkracht van de overige twee inschrijvers, VIO bvba en IMC nv, werd nagegaan aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie boekjaren en het nazicht van de jaarrekening.

De technische bekwaamheid van beide inschrijvers werd aangetoond aan de hand van:

  • een recente en controleerbare lijst van minimum drie referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten (zoals beschreven in het technisch luik van het bestek);
  • een verklaring welke de werktuigen, het materieel en de technische uitrusting (voertuigen en andere technische middelen) vermeldt waarover de dienstverlener voor het realiseren van de opdracht beschikt;
  • een bewijs (bewijzen) van inschrijving/vergunning/lidmaatschap als verhuisbedrijf bij de hiervoor bevoegde instanties (handelsregister/beroepsorde/RSZ/Kruispuntbank der ondernemingen/...).

Inzake de kwalitatieve selectie werden de inschrijvers geschikt bevonden. 

De offertes werden door Financiën/Aankoop administratief nagekeken en regelmatig bevonden. 

De offertes werden getoetst aan de gunningscriteria zoals bepaald in het bestek:

  • Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator
    • prijs: 60 punten
    • plan van aanpak: 30 punten
    • duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen: 10 punten
  • Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator
    • prijs: 60 punten
    • plan van aanpak: 40 punten
    • duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen: 10 punten

De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige combinatie. De gunningscriteria 'plan van aanpak' en 'duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen' werden beoordeeld door medewerkers van het departement Patrimonium en medewerkers van Energie en Milieu Antwerpen (EMA). 

Er werd een gemotiveerd verslag van nazicht opgemaakt dat integraal als bijlage bij dit besluit werd gevoegd. Uit het verslag van nazicht blijken volgende scores:

Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator

Nr Naam Prijs Plan van aanpak

Duurzaamheid en maatschappelijk 
verantwoord ondernemen

Totaalscore
1 IMC nv 54,86  30 10 94,86
2 VIO bvba  60  25,94  4,29 90,23

Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator

Nr Naam Prijs Plan van aanpak Duurzaamheid en maatschappelijk
verantwoord ondernemen
Totaalscore
1  IMC nv  55,11  40 10  105,11
2  VIO bvba  60 26,67  4,29  90,96

De regelmatige inschrijvers werden op basis van bovenstaande argumentatie als volgt definitief gerangschikt:

Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator

Nr Naam Totaalscore
1  IMC nv  94,86
2  VIO bvba   90,23

Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator

Nr Naam Totaalscore
1  IMC nv 105,11
2  VIO bvba  90,96 

Op basis van bovenstaande argumentatie stelt Financiën/Aankoop voor:

  • Perceel 1 - Kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), zijnde:
    1. IMC nv, Kouterveldstraat  4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957;
    2. VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412.
  • Perceel 2 - Grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), zijnde: 
    • IMC nv, Kouterveldstraat  4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957;
    • VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412.

Juridische grond

  1. Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
  2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren. 
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken. 
  4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten. 
  5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
  6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

De in dit deel weergegeven toepasselijke reglementering is niet-limitatief opgesomd. De inschrijver wordt geacht alle van toepassing zijnde bepalingen te kennen en in overstemming met de van toepassing zijnde regelgeving en normen te hanteren.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0305 - Het Stedelijk Onderwijs voorziet in capaciteit voor elke lerende in het basisonderwijs en het secundair onderwijs
1SLW030503 - Voldoende infrastructuur biedt plaats aan elke lerende die zich aandient
4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0308 - Een innovatieve, duurzame, goed onderhouden infrastructuur in een warme, nette en toegankelijke omgeving biedt plaats aan alle huidige en toekomstige leerlingen, cursisten, personeel, ouders, partners, externe gebruikers en bezoekers
1SLW030801 - De realisatie van vastgoedprojecten leidt tot de verdere uitbouw van de infrastructuur

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist, op basis van bestek SO2017_844 voor het sluiten van een raamovereenkomst voor verhuisdiensten en het verslag van nazicht d.d. 23 oktober 2018, de opdracht voor perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), namelijk:

  1. IMC nv, Kouterveldstraat 4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957;
  2. VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen beslist, op basis van bestek SO17_844 voor het sluiten van een raamovereenkomst voor verhuisdiensten en het verslag van nazicht d.d. 23 oktober 2018, de opdracht voor perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator te gunnen aan de inschrijvers met de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria in het bestek), namelijk:

  • IMC nv, Kouterveldstraat 4A te 1831 Diegem, met ondernemingsnummer BE0883.062.957;
  • VIO bvba, Krijgsbaan 241 te 2070 Zwijndrecht, met ondernemingsnummer BE0828.941.412.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Kennisgeving gunning/niet-gunning  Financiën/Aankoop  Na vrijgave beslissing Raad van Bestuur
Kennisgeving sluiting  Financiën/Aankoop  Na standstill van 15 kalenderdagen

Communicatiemiddel:

Beleidsbuzz NEE
e-Notification  Europese bekendmaking gunning 
Medewerkersportaal/kanaal Financiën en Aankoop  Nieuwsbericht nieuw afgesloten raamovereenkomst
SOs Aankoop  Kennisgeving raamovereenkomst aan de afdeling/scholen/academies/centra

Artikel 4

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt

Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator 
 
€ 37.261,55 exclusief 21% btw of € 45.086,48 inclusief 21% btw (VIO bvba)

 

budgetplaats: B912
budgetpositie: 614120
functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801
budgetperiode: 2018 - 2022
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 1 - kleine verhuisopdracht (< € 8.500 exclusief btw) zonder verhuiscoördinator  € 40.753,60 exclusief 21% btw of € 49.311,86 inclusief 21% btw (IMC nv)  budgetplaats: B912
budgetpositie: 614120
functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801
budgetperiode: 2018 - 2022
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator 
€ 42.320,30 exclusief 21% btw of € 51.207,56 inclusief 21% btw (IMC nv)
budgetplaats: B912
budgetpositie: 614120
functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801
budgetperiode: 2018 - 2022
Raamovereenkomst verhuisdiensten - Perceel 2 - grote(re) verhuisopdracht (≥ € 8.500 exclusief btw) met optie verhuiscoördinator  € 38.868,98 exclusief 21% btw of € 47.031,47 inclusief 21% btw (VIO bvba) budgetplaats: B912
budgetpositie: 614120
functiegebied: 1SLW030503 + 1SLW030801
budgetperiode: 2018 - 2022

Bijlagen

  • SO2017_844_Verslag_van_nazicht_def.pdf