Terug

2018_RVBAGSO_00180 - Samenwerkingsproject Gewoon en Buitengewoon Onderwijs basisaanbod Columbiastraat - Onderzoek in functie van haalbaarheid samenwerkingsproject - Kennisneming

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 30/11/2018 - 16:00 zaal Ijsbreker
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Fauzaya Talhaoui; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Koen Laenens; Lisa Geets; Claude Marinower; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Johan Klaps; Carine Sneyers

Afwezig

Greet De Vrij

Verontschuldigd

Freya Piryns

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Claude Marinower
2018_RVBAGSO_00180 - Samenwerkingsproject Gewoon en Buitengewoon Onderwijs basisaanbod Columbiastraat - Onderzoek in functie van haalbaarheid samenwerkingsproject - Kennisneming 2018_RVBAGSO_00180 - Samenwerkingsproject Gewoon en Buitengewoon Onderwijs basisaanbod Columbiastraat - Onderzoek in functie van haalbaarheid samenwerkingsproject - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Om op een kwaliteitsvolle manier te onderzoeken wat de belemmerende en bevorderende factoren voor inclusief onderwijs zijn en hoe deze verder geïmplementeerd kunnen worden, willen Hogeschool Artesis-Plantijn, departement lerarenopleiding, Universiteit Antwerpen en het Stedelijk Onderwijs Antwerpen een gezamenlijk project opstarten dat ernaar streeft meer samenwerking en inclusie te realiseren in een context die hoge leerwinst nastreeft voor alle leerlingen. De gewone en buitengewone school in de Columbiastraat zijn beide betrokken in het project Leerwinst. 

Dit onderzoek kadert in de uitvoering van de speerpuntennota 2018-2019:

Het Stedelijk Onderwijs kiest expliciet voor onderwijs op maat van elke leerling en cursist. Onze aandacht voor differentiatie en zorg gaat hand in hand met maximale leerwinst. Het Stedelijk Onderwijs wil met de implementatie van het M-decreet groeien in het aanbieden van inclusieve trajecten in het gewoon en het niet-leerplicht onderwijs. We geloven dat we de kansen op sociale integratie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften bevorderen, als zij volwaardig kunnen deelnemen aan het regulier onderwijs. Dit betekent dat we ernaar streven dat minder leerlingen in een aparte setting les volgen. Tegelijkertijd stellen we vast dat tal van schoolteams de implementatie van inclusief onderwijs in een grootstedelijke context als moeilijk ervaren. Het is dan ook noodzakelijk om schoolteams nauw te betrekken bij het uitwerken van inclusieve trajecten.

Vanuit vertrouwen in elkaars deskundigheid zal een multidisciplinaire aanpak met de nodige onderlinge afstemming leiden tot kennisdeling, tot nieuwe inzichten, tot nieuwe vormen van inclusieve trajecten. We zorgen ervoor dat deze trajecten zo goed mogelijk aansluiting vinden bij de dagelijkse werking in de klas, de concrete ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en de overtuiging en vaardigheden van de leerkrachten. We zetten ook sterk in op voortdurende professionalisering van de ondersteuners, via intervisie, interne kennisdeling en externe bijscholingstrajecten op maat. Het ondersteuningsnetwerk, dat vertrekt vanuit De Leerexpert, is één van de belangrijke hefbomen om dit te realiseren. Dit netwerk biedt in het gewoon onderwijs ondersteuning aan schoolteams en leerlingen met specifieke behoeften (leerlingen die meer nodig hebben dan basiszorg of verhoogde zorg). Het ondersteuningsnetwerk van De Leerexpert willen we maximaal integreren in het aanbod pedagogische begeleiding en leerlingenbegeleiding.

Inclusie realiseer je niet alleen. We willen onderwijs- en welzijnspartners van de stad aanspreken om samen de krachten en middelen te bundelen voor de uitdagingen van inclusief onderwijs in de grootstedelijke context.

Argumentatie

Voor leerkrachten biedt dit project de mogelijkheid om door middel van praktijkgericht onderzoek te ontdekken op welke wijze samenwerking en inclusie kunnen bijdragen tot  de leerwinst van leerlingen en hun eigen professionalisering. Het onderzoek kadert ook in de uitvoering van de speerpuntennota 2018-2019, waar het aanbieden van inclusieve trajecten, met oog voor de bezorgdheden rond implementatie van inclusief onderwijs door de schoolteams, wordt aangehaald. Door de samenwerking met verschillende partners biedt dit onderzoek mogelijkheden tot kennisdeling en het opbouwen van nieuwe inzichten.

Juridische grond

Omdat het een samenwerking betreft met externe partners, namelijk: de Universiteit Antwerpen en de Hogeschool Artesis-Plantijn, wordt dit onderzoek ter kennisgeving voorgelegd.

Fasering

De start van het voorbereidend jaar met als doel de haalbaarheid te onderzoeken, wordt voorgelegd ter kennisgeving. Van zodra een effectief project wordt opgestart, wordt dit ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur. 

De details van de fasering van het onderzoek zelf, zijn opgenomen in de bijlage.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW03 - Door het organiseren en aanbieden van kwalitatief onderwijs biedt het Stedelijk Onderwijs eerlijke ontplooiingskansen, die elke lerende grijpt om talenten en competenties te ontwikkelen en door te groeien tot een verantwoordelijke wereldburger
1SLW0302 - Elke lerende doorloopt doorheen de leerloopbaan een integraal ontwikkelingsproces zonder drempels
1SLW030201 - Elke instelling begeleidt elke lerende zo dat de leerloopbaan ononderbroken en zonder vertraging kan worden doorlopen in een persoonlijk leertraject

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van de opstart van het onderzoek naar de haalbaarheid van een samenwerkingsproject tussen de gewone basisschool en de buitengewone basisschool type basisaanbod in de Columbiastraat. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 Onderzoek haalbaarheid Roxanne Daem  juni 2019

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.