Om op een kwaliteitsvolle manier te onderzoeken wat de belemmerende en bevorderende factoren voor inclusief onderwijs zijn en hoe deze verder geïmplementeerd kunnen worden, willen Hogeschool Artesis-Plantijn, departement lerarenopleiding, Universiteit Antwerpen en het Stedelijk Onderwijs Antwerpen een gezamenlijk project opstarten dat ernaar streeft meer samenwerking en inclusie te realiseren in een context die hoge leerwinst nastreeft voor alle leerlingen. De gewone en buitengewone school in de Columbiastraat zijn beide betrokken in het project Leerwinst.
Dit onderzoek kadert in de uitvoering van de speerpuntennota 2018-2019:
Het Stedelijk Onderwijs kiest expliciet voor onderwijs op maat van elke leerling en cursist. Onze aandacht voor differentiatie en zorg gaat hand in hand met maximale leerwinst. Het Stedelijk Onderwijs wil met de implementatie van het M-decreet groeien in het aanbieden van inclusieve trajecten in het gewoon en het niet-leerplicht onderwijs. We geloven dat we de kansen op sociale integratie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften bevorderen, als zij volwaardig kunnen deelnemen aan het regulier onderwijs. Dit betekent dat we ernaar streven dat minder leerlingen in een aparte setting les volgen. Tegelijkertijd stellen we vast dat tal van schoolteams de implementatie van inclusief onderwijs in een grootstedelijke context als moeilijk ervaren. Het is dan ook noodzakelijk om schoolteams nauw te betrekken bij het uitwerken van inclusieve trajecten.
Vanuit vertrouwen in elkaars deskundigheid zal een multidisciplinaire aanpak met de nodige onderlinge afstemming leiden tot kennisdeling, tot nieuwe inzichten, tot nieuwe vormen van inclusieve trajecten. We zorgen ervoor dat deze trajecten zo goed mogelijk aansluiting vinden bij de dagelijkse werking in de klas, de concrete ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en de overtuiging en vaardigheden van de leerkrachten. We zetten ook sterk in op voortdurende professionalisering van de ondersteuners, via intervisie, interne kennisdeling en externe bijscholingstrajecten op maat. Het ondersteuningsnetwerk, dat vertrekt vanuit De Leerexpert, is één van de belangrijke hefbomen om dit te realiseren. Dit netwerk biedt in het gewoon onderwijs ondersteuning aan schoolteams en leerlingen met specifieke behoeften (leerlingen die meer nodig hebben dan basiszorg of verhoogde zorg). Het ondersteuningsnetwerk van De Leerexpert willen we maximaal integreren in het aanbod pedagogische begeleiding en leerlingenbegeleiding.
Inclusie realiseer je niet alleen. We willen onderwijs- en welzijnspartners van de stad aanspreken om samen de krachten en middelen te bundelen voor de uitdagingen van inclusief onderwijs in de grootstedelijke context.
Voor leerkrachten biedt dit project de mogelijkheid om door middel van praktijkgericht onderzoek te ontdekken op welke wijze samenwerking en inclusie kunnen bijdragen tot de leerwinst van leerlingen en hun eigen professionalisering. Het onderzoek kadert ook in de uitvoering van de speerpuntennota 2018-2019, waar het aanbieden van inclusieve trajecten, met oog voor de bezorgdheden rond implementatie van inclusief onderwijs door de schoolteams, wordt aangehaald. Door de samenwerking met verschillende partners biedt dit onderzoek mogelijkheden tot kennisdeling en het opbouwen van nieuwe inzichten.
Omdat het een samenwerking betreft met externe partners, namelijk: de Universiteit Antwerpen en de Hogeschool Artesis-Plantijn, wordt dit onderzoek ter kennisgeving voorgelegd.
De start van het voorbereidend jaar met als doel de haalbaarheid te onderzoeken, wordt voorgelegd ter kennisgeving. Van zodra een effectief project wordt opgestart, wordt dit ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.
De details van de fasering van het onderzoek zelf, zijn opgenomen in de bijlage.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Onderzoek haalbaarheid | Roxanne Daem | juni 2019 |