Samenstelling
Aanwezig
Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad;
Linda Verlinden, districtsschepen;
Robert Moens, districtsschepen;
Hans Ides, districtsschepen;
Werner Theuns, districtsschepen;
Eric Huijbrechts, districtsraadslid;
Viviane Wittock, districtsraadslid;
Johan Peeters, districtsraadslid;
Leopold Rouchet, districtraadslid;
Christiana Matthijssens, districtsraadslid;
Sophie Stukken, districtraadslid;
Martine Depauw, districtsraadslid;
Hicham El Mzairh, districtsraadslid;
Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid;
Tom Verstraelen, districtsraadslid;
Magda Biesemans, districtsraadslid;
Karel Van den Brande, districtsraadslid;
Lien Moens, districtsraadslid;
Dirk Avonts, districtsraadslid;
Bart Vrints, districtssecretaris
Afwezig
Frieda De Wever, districtsraadslid;
Tamara Coomans, districtsraadslid;
Jean Ceulemans, districtsraadslid;
Frida Boeykens, districtsraadslid;
Danny Raets, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Bart Vrints, districtssecretaris
Voorzitter
Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2018_MOT_00043 - Voorstel tot motie van raadslid Tom Verstraelen: Atomiumlaan. Invoeren parkeerverbod voor vrachtwagens.
Motivering
Indiener(s)
Tom Verstraelen
Gericht aan
Kristof Bossuyt
Tijdstip van indienen
zo 25/11/2018 - 16:00
Toelichting
Geachte voorzitter, collegeleden, raadsleden.
Tijdens verschillende districtsraden over verschillende jaren hebben we uitvoerig en onderbouwd met alle fracties overlegd over de Atomiumlaan. Eerder dit jaar hadden we rond dit onderwerp consensus bekomen. Omdat ons advies ter zake werd genegeerd door de Stad volgden er schriftelijke vragen.
Dank aan de Wilrijkse college voorzitter, districtsburgemeester, voor de schriftelijke en mondelinge antwoorden op deze vragen. Dank voor zijn heldere en duidelijke standpunten in deze.
Het zal u niet verbazen dat ik, net als wat ik heb begrepen van de voorzitter, geen genoegen kan nemen met de antwoorden. Of alleszins uitgaande van de antwoorden tot een voorstel wil komen.
Bijgevoegd vindt u ook weer enkele foto's die een en ander duiden. Alle foto's werden in tempore non suspecto genomen op de dag dat deze resolutie werd ingediend (zondag 25/11/2018). Elke andere gekozen dag kunnen gelijkaardige of ernstiger foto's genomen worden.
Uitgaande van:
- onze eerdere unanieme motie en schriftelijke en mondelinge antwoorden op schriftelijke vragen rond de Atomiumlaan;
- wat de voorzitter van mijn partij ter plaatse meedeelde aan bezorgde buurbewoners najaar 2012;
- het gegeven dat in België, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ons meest nabij gelegen buurland Nederland, en de meeste andere landen die gebonden zijn aan het ADR-verdrag (verdrag tot transport over de weg van gevaarlijke goederen), is het in Vlaanderen en België niet mogelijk een verbod in te voeren op parkeren van enkel ADR-vrachtwagens. Enkel door het invoeren van een parkeerverbod tot alle vrachtwagens (>3,5 ton) kan men ook ADR-vrachtwagens weren. (Zie eerder antwoord op mijn schriftelijke vraag augustus 2018. Zie eerdere vraag door volksvertegenwoordiger Sabien Lahaye (Open Vld) aan de eerste minister van België, 29/10/2013, naar aanleiding van de toegenomen bezorgdheid van de bevolking ten opzichte van ADR-goederen na het ongeval in Wetteren.) Op de bijgaande foto vandaag genomen ziet u een onbewaakte wagen geladen met tientallen tonnen Azijnzuuranhydride of Ethaanzuur. Geparkeerd op 20 meter van woningen, 100 meter van school;
- de suggestie in het mondelinge antwoord op mijn vragen om ten gevolge bovenstaande een algemeen parkeerverbod >3,5ton in te voeren in de Atomiumlaan (en bij uitbreiding overal binnen de bebouwde kom. Tussen Singel en Schelde is dit ondertussen overal het geval. Waarom niet in ons district?);
- het gegeven dat in de Atomiumlaan slechts op een beperkte plaats mag geparkeerd worden door vrachtwagens (pas sinds 1998, ik schat op minder dan 20% van de laan) ontstaat voor de veelal buitenlandse chauffeurs verwarring. Ze parkeren dan ook zonder het te beseffen op plaatsen waar dit helemaal niet mag en leveren hierdoor extra verkeersonveilige situaties (bvb door te parkeren op fietspaden, nabij zijstraten waarop zicht ontnomen wordt, op bushalte, ….);
- het gegeven dat het volgens mij verboden is de wettelijk verplichte weekendrust in de cabine van de vrachtwagen te nemen, maar dat de Wilrijkse verkeerspolitie hier onvoldoende tegen optreed. (Zie recente nationale wetgeving die weekendrust in een vrachtwagencabine verbiedt (KB 19 april 2014). Zie bevestiging van deze wetgeving door het Europees Hof, 20 december 2017, waarbij de hoogste rechter van de Europese Unie bepaalt dat een cabine bedoeld is als werkplek en niet mag worden gebruikt als rustplaats gedurende de verplichte 45 uurs weekendrust.). Gezien in Nederland de 'Inspectie leefomgeving en Transport' voortgaande op de beslissing van het Europese Hof extra inspanningen levert om deze wetgeving te handhaven en daardoor weekend parkeerdruk van zware vrachtwagens op Vlaanderen toeneemt. (Noot; Tijdens mijn talrijke uitstapjes naar Nederland zag ik het voorbij jaar NOOIT chauffeurs weekendrust nemen in hun cabine.);
- het gegeven dat Belgische werkgevers organisaties, vakbonden, maar ook de Belgische ministerraad (federaal actieplan tegen fraude) oproepen om 'bivakkeren in de cabine' in te perken teneinde een gelijk speelveld voor transportondernemingen in Europa een stap dichterbij te brengen en concurrentievervalsing in het nadeel van met Belgische chauffeurs rijdende vrachtwagens tegen te gaan;
- aanzienlijke kosten tot onderhoud, opkuis van al het dagelijks achtergelaten afval door parkerende chauffeurs. (Op mijn concrete vraag over de kostprijs kreeg ik slechts een beperkt antwoord. Ik kreeg antwoord op de kost van het onkruidvrij houden van de Atomiumlaan, niet op de kost tot het afvalvrij houden van de laan. Zie ook mijn talrijke foto's hierover de voorbije jaren.);
- aanzienlijke kosten tot herstelling, beschadiging van het straatmeubilair door kerende chauffeurs in een laan die hiertoe helemaal niet uitgerust. (Zie ook talrijke foto's hierover de voorbije jaren.);
- aanzienlijke kosten tot herstellingen en vervanging asfalt als gevolg van kerende vrachtwagens op een veel te kleine plaats;
- de verkeersonveiligheid. (Ook zonder parkerende vrachtwagens is de Atomiumlaan wegens slechts één enkel twee-richtingsfietspad niet echt veilig. Als gevolg van deels op fietspaden parkerende zware goederenwagens, parkerende vrachtwagens die het zicht ontnemen, en op fietsoversteekplaatsen kerende vrachtwagens, op slecht 100 meter van een school, binnen de bebouwde kom waar meer dan 1300 families wonen, wordt de situatie echt onveilig. Nog maar deze maand was ik de getuige van een ongeval met letsel op de plaats waar vrachtwagens keren.);
- de stedelijke Staten-Generaal van de verkeersveiligheid die de afgelopen week plaatsvond in de Antwerpen;
- het uitvoerige persbericht door stad Antwerpen rond verkeersveiligheid de voorbije week (donderdag 22 november 2018). In dit persbericht veel goede voornemens, onder meer rond 'zwaar-vervoer, groot probleem' (dixit).
Stel ik volgende motie (en/of advies) voor.
“De Wilrijkse districtsraad is gezien onder meer bovenstaande van mening en adviseert duidelijk, vrachtwagen parkeren binnen de bebouwde kom, maximaal te verbieden. Concreet wenst de Wilrijkse raad dat alvast parkeren >3,5 ton binnen de bebouwde kom in de Atomiumlaan niet meer wordt toegelaten.”
Bijgevoegd vindt u ook weer enkele foto's die een en ander duiden. Alle foto's werden in tempero non suspecto genomen op de dag dat deze resolutie werd ingediend (zondag 25/11/2018). Elke ad-random gekozen dag kunnen gelijkaardige of ernstiger foto's genomen worden.
Bespreking
Antwoord
Districtsraadslid Tom Verstraelen geeft toelichting bij deze interpellatie.
Vragen van districtsraadsleden Dirk Avonts (extra parkeerplaatsen voor personenwagens), Lien Moens (vrachtwagenverbod in heel Wilrijk), Eric Huijbrechts (vuilniswagens onder viaduct), Johan Peeters (steunt de motie) en Tom Verstraelen (waarschuwt voor mogelijke ongevallen en formuleert vier mogelijke alternatieven).
Volgende motie wordt na overleg en op initiatief van Kristof Bossuyt unaniem goedgekeurd: "De Wilrijkse districtsraad is gezien onder meer bovenstaande van mening en adviseert, het parkeren van CMR-plichtige vrachtwagens en vuilniswagens binnen de bebouwde kom, zo maximaal als mogelijk te verbieden. Concreet wenst de Wilrijkse districtsraad dat alvast CMR-plichtige vrachtwagens >3,5 ton en vuilniswagens binnen de bebouwde kom in de Atomiumlaan en onder het viaduct van de A12 niet meer zouden worden toegelaten van zodra mogelijk in geval van alternatieven."
wo 05/12/2018 - 15:05