Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018130762 |
Gegevens van de aanvrager: |
KATROL Architecten met als adres Bataviastraat 19 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Korte Gasthuisstraat 30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 1773 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een winkelpui |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/07/1980: vergunning (18#61137) voor een verbouwing;
- 04/07/2001: vergunning (86#10213) voor het wijzigen van raam- en deuropeningen en het aanbrengen van gevelsteen;
- 27/11/2018: aanvraag (20183453) voor het plaatsen van gevelreclame (aanvraagprocedure lopende)
Laatst vergunde toestand
- besloten meergezinswoning met een handelsgelijkvloers van 4 bouwlagen onder een pseudo-mansardedak;
- voorgevel afgewerkt met een lichtkleurige bepleistering
Bestaande toestand
- voorgevel geschilderd in een donkere kleur
Inhoud van de aanvraag
- op de gelijkvloerse verdieping wordt de winkelpui vervangen;
- de bestaande glazen vlakke raampartij wordt vervangen door een houten winkelpui in neoklassieke stijl;
- de winkelpui wordt voorzien van een kroonlijst in zijdeglansverf in ral 5004 (zwartblauw) met een zinken afdichting naar de gevel. Ook de penanten worden in deze kleur uitgevoerd;
- de onderzijde van de penanten wordt uitgevoerd in gekante hardsteen;
- regularisatie van de donkere schildering van de voorgevel;
- de plaatsing van zaakgebonden reclame maakt geen deel uit van de aanvraag. Er is een afzonderlijke aanvraagprocedure lopende met betrekking tot de plaatsing van gevelreclame op dit pand (20183453).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
7 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
7 december 2018 |
19 december 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
7 december 2018 |
14 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
- artikel 18 Algemene bepalingen: het hoogteverschil tussen het voetpad en de vloerpas van het gelijkvloers bedraagt 20 cm en wordt niet met een helling overbrugd.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is strijdig met de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: de bepleisterde voorgevel werd geschilderd in een donkere kleur, waar de lichte kleurstelling van bepleisterde gevels moet bewaard worden.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
Het niveauverschil tussen de pas van het voetpad en die van het gelijkvloers bedraagt 20cm en wordt niet met een helling overbrugd. Dit maakt de aanvraag strijdig met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de voorschriften dienen structurele aanpassingen te gebeuren aan de vloerconstructie tussen kelder en gelijkvloers. De aanpassingen die nodig zijn om aan de vereisten te voldoen, zouden grote impact hebben op de gebruiksoppervlakte van de commerciële ruimte. Bovendien kunnen de normen alleen gehaald worden door werkzaamheden die constructief niet in verhouding staan tot de gevraagde verbouwing. Op basis van artikel 3 van de verordening toegankelijkheid wordt een afwijking toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
Het inkomportaal wordt weggewerkt en volledig met de gevel gelijk getrokken. Dit vergroot de commerciële aantrekkingskracht en komt de uitstraling van het handelspand, dat gelegen is in het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Antwerpen, ten goede. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing wordt een gunstig advies verleend met betrekking tot kleine aanpassingen aan de etalage van een handelspand.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
De aanvraag heeft betrekking op een pand met een klassieke, bepleisterde lijstgevel. De gevelpui werd in het verleden reeds verbouwd. De aanvrager opteert een nieuwe gevelpui te plaatsen en suggereert met de vormgeving naar de vroeg 20ste eeuwse houten winkelpuien. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar tegen deze toevoeging.
De gevel is vergund met een lichtkleurige bepleistering op de bovenliggende verdiepingen. De gevel werd geschilderd in een donkere kleur. Voor deze gevelwijziging werd geen vergunning verleend. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde, leggen de voorschriften op om de lichte kleurstelling van bepleisterde gevels te bewaren of te herstellen.
Om bovenstaande redenen worden de wijzigingen aan de gevel ter hoogte van de verdiepingen uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
Uitsluiting:
2. Wijzigingen aan de gevel ter hoogte van de verdiepingen.
Standpunt college
Het college sluit zich slechts gedeeltelijk aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en is van oordeel dat de aangebrachte schildering van de voorgevel kan geregulariseerd worden.
De aanvrager heeft de gevel in een grijzige tint geschilderd. Ofschoon het inderdaad beter is omwille van stedelijke opwarming lichtere tinten te gebruiken is de huidige kleurstelling gelet op de omgeving (winkelstraat en gebruikt van verschillende gevelkleuren op de naburige gevels) aanvaardbaar.
Deze zal niet uitgesloten worden van de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 februari 2019 |
Verslag GOA |
16 januari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.