Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018105292 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Frank Celis met als adres Amazonendreef 8 te 2900 Schoten |
Ligging van het project: |
Vrijheidstraat 30-34 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3509Y |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
herindelen van drie appartementen op de tweede verdieping van een bestaand appartementsgebouw naar 2 wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/06/1973: vergunning (18#55540) flatgebouw met burelen 18/53.434 - 19.2.1973;
- 31/07/1971: vergunning ( 1637#9) appartementen, kantoren - 26,6,1970;
- 27/03/1970: vergunning (18#52806) bureelcomplex.
Laatst vergunde toestand
- een flatgebouw met kantoren.
Bestaande toestand
- een gebouw bestaande uit 5 bouwlagen met een teruggetrokken daklaag;
- het gebouw bevat 10 woongelegenheden en kantoren op het gelijkvloers.
Inhoud van de aanvraag
- het herindelen van 3 appartementen op de tweede verdieping naar 2 appartementen;
- door het verwijderen van 2 korte, niet-dragende muren en het plaatsen van nieuwe ramen, wordt het bestaande inpandig terras aan de straatzijde vergroot;
- aan de achterzijde wordt op het bestaande plat dak een groendak ingericht, een gedeelte toegankelijk en een deel niet-toegankelijk;
- op het toegankelijke gedeelte plaatst men een pergola bestaande uit twee delen;
- de overige verdiepingen blijven ongewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 oktober 2018 |
16 november 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
24 oktober 2018 |
22 november 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken:
terrassen zijn een extra bouwvolume en zij zijn slechts toegestaan indien zij verwerkt worden in het maximaal toegelaten bouwvolume.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het aangevraagde terras is voorzien achter het hoofdvolume op de eerste verdieping. Hierdoor zit deze niet verwerkt in het maximaal aanvaardbare bouwvolume en is daardoor strijdig met artikel 2.1.11.2 van RUP-Binnenstad. Aangezien het terras zich beperkt tot de eerste travee van de achterbouw en binnen een denkbeeldige hoek van 45° ligt is deze afwijking aanvaardbaar.
Functionele inpasbaarheid
Het omvormen van twee appartementen tot één ruim appartement met een terras aan de achterzijde is aanvaardbaar. De woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van RUP-Binnenstad.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het terras wordt voorzien van twee pergola’s. Gezien deze volumes zich binnen een denkbeeldige hoek van 45° bevinden, gemeten vanaf de perceelsgrenzen vanaf de achtergevel, zijn deze constructies aanvaardbaar. De pergola’s zijn 2,70 meter hoog en zijn in hoogte aanvaardbaar gezien ze binnen de toelaatbare afmetingen van het terras vallen.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
Het inpandige terras van het linkerappartement aan de straatzijde wordt vergroot door het verwijderen van niet dragende structuren waardoor het terras zowel in diepte als in breedte toeneemt. De visuele impact op het straatbeeld van deze ingreep is gering en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Het terras achteraan wordt aangelegd in hout met diverse groenbeplantingen. Deze elementen zijn niet storend voor de omgeving. Om de veiligheid van het terras te garanderen wordt een doorvalbeveiliging voorzien. De balustrade wordt niet alleen voorzien langs de rand van het betreedbare dakterras, deze wordt doorgetrokken rond het gehele niet betreedbare extensieve groendak. Om de visuele impact van het terras te beperken wordt enkel de balustrade tot op een diepte van 7,9 meter (gemeten vanaf de achtergevel) vergund. De overige balustrades worden uitgesloten uit deze vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het aangevraagde dakterras terras hoort bij het appartement links (unit 1), maar sluit ook aan tegen de gevel met daarachter de slaapkamer van het rechterappartement (unit 2). Op de plannen wordt allicht daarom een plantenbak voorzien die dienst doet als groenbuffer om inkijk van en naar de slaapkamer tot een minimum te beperken, al blijft het kiezelpad toegankelijk. Het is niet duidelijk in de aanvraag of de aanvraag met medewerking van, of minstens de goedkeuring wegdraagt van de eigenaar van unit 2. Het verkrijgen van een vergunning betekent nog niet dat de burgerlijke rechten verkregen zijn om deze uit te voeren. Het is aan de eigenaars om hierin een akkoord te sluiten.
Tevens wordt benadrukt dat het groendak achter het terras enkel betreden mag worden voor onderhoud, zoals op de plannen wordt vermeld: ‘zone ontoegankelijk groendak’.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
3. de balustrade tot een diepte van 7,9 meter, gemeten vanaf de achtergevel, wordt vergund. De resterende balustrade wordt uitgesloten uit deze vergunning;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
24 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
30 oktober 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
28 november 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 februari 2019 |
Verslag GOA |
17 januari 2019 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
30 oktober 2018 |
28 november 2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
3. de balustrade tot een diepte van 7,9 meter, gemeten vanaf de achtergevel, wordt vergund. De resterende balustrade wordt uitgesloten uit deze vergunning;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.