Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_02257 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Sociale Dienstverlening. Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Protestantse kerk. Restauratiewerken zijgevels en daken, perceel 1. Wijziging opdracht 2 en termijnverlenging. Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02257 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Sociale Dienstverlening. Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Protestantse kerk. Restauratiewerken zijgevels en daken, perceel 1. Wijziging opdracht 2 en termijnverlenging. Eindafrekening - Goedkeuring 2019_CBS_02257 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Sociale Dienstverlening. Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen - Protestantse kerk. Restauratiewerken zijgevels en daken, perceel 1. Wijziging opdracht 2 en termijnverlenging. Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De werken zijn beëindigd en de eindafrekening is opgemaakt.
Tijdens de uitvoering en naar het einde van de uitvoering zijn er enkele wijzigingen gebeurd, wat aanleiding geeft tot volgende verrekeningen, zoals hierna omschreven. 

Wijziging van de opdracht 

Verrekening: ingrepen in de consistorie naar aanleiding van zwam 

Aanleiding: 
Tijdens uitvoering van de dakwerken aan het platte dak van de consistorie (verdieping) werd ernstige aantasting door huiszwam vastgesteld. De zwam bevond zich boven het verlaagde plafond en in het metselwerk. Om een grondige sanering van het hout- en metselwerk mogelijk te maken, moesten het verlaagde plafond van de vergaderruimte, de voorzetwanden en de goot verwijderd worden. De schouw moest gedemonteerd worden om injectie tegen zwam in het metselwerk (buitenmuur) mogelijk te maken.
Na het verwijderen van het verlaagde plafond werden houten draagbalken, die in slechte staat verkeerden, van het platte dak vervangen. De vergaderruimte, en aansluitend, de inkom en de traptoren moesten terug afgewerkt worden. Voor de bereikbaarheid en om warmteverlies te beperken, werd het platte dak en de inpandige goot geïsoleerd. 

De offerte (verrekening 08, revisie 3), ingediend door de aannemer, bedraagt: 36.525,81 euro, exclusief btw. 

Advies: 
De nieuwe éénheidsprijzen werden nagekeken. Deze liggen eerder aan de de hoge kant in vergelijking met aanbestedingsprijzen maar zijn te verantwoorden door de geringe omvang van de desbetreffende werken, de moeilijke toegankelijkheid van het gebouw en de moeilijke aanvoer van het materiaal. De éénheidsprijzen worden aanvaard.
De aannemer vraagt 15 werkdagen termijnverlenging, welke werden aanvaard. 

Verrekening: radiatoren afnemen en terugplaatsen

Aanleiding: 
Ter voorbereiding van het injecteren van de kerkmuren tegen opstijgend vocht werden de gietijzeren radiatoren in de kerk afgekoppeld en afgenomen. In functie van het herstel van de bepleistering op de eerste verdieping consistorie (verrekening 8) werden eveneens radiatoren afgenomen.
Na de desbetreffende werken zijn alle radiatoren teruggeplaatst. 

De offerte (verrekening 09), ingediend door de aannemer, bedraagt 3.061,92 euro, exclusief btw. Na herrekening naar datum aanbesteding bedraagt de offerte 3.003,80 euro, exclusief btw. 

Advies: 
De opgegeven kostprijs werd nagekeken en correct bevonden. De aannemer vraagt drie werkdagen termijnverlenging, welke niet worden aanvaard. 

Verrekening: nazicht en reiniging van het orgel na de werken 

Aanleiding:
In de basisaanneming is een stelpost (VS) voorzien voor het nazicht, reinigen en stemmen van het orgel, zodat het zich opnieuw in de staat van voor de werken bevindt:

  • artikel 11.8.1.5.1 nazicht en reiniging van het orgel: 6.545,00 euro, exclusief btw;
  • artikel 11.8.1.5.2 tussenkomst aannemer: 654,50 euro, exclusief btw.

Voor aanvang en na beëindiging van de werken werd een plaatsbeschrijving (548,50 euro, exclusief btw + 610,00 euro, exclusief btw) opgemaakt door de firma Pels-D’Hondt, in onderaanneming van de aannemer.
Op basis van deze vaststellingen werd door de aannemer prijs gevraagd aan drie firma’s voor het reinigen en stemmen van het orgel. Na evaluatie van de referenties, de kostprijs en de planning werd de offerte van Schumacher Orgelbau (14.720,00 euro, exclusief btw) weerhouden.
De uit te voeren werken aan het orgel blijken omvangrijker dan ingeschat bij de opmaak van het dossier. 

De offerte (verrekening 10), ingediend door de aannemer, bedraagt: 10.266,85 euro, exclusief btw. 

Advies: 
De offerte betreft de overschrijding van de voorziene stelpost (VS).
De totaalprijs betreft de offerten van onderaannemers Pels-D’Hondt en Schumacher Orgelbau, vermeerderd met 10% voor de tussenkomst van de opdrachtnemer. 

Verrekening: beugels rond betonbalken 

Aanleiding:
De houten trekbalken van de dakstructuur zijn in het verleden ingestort in beton. Enkel de onderzijde van de trekkers is vrij. Bij werken aan het parement van de gevels werd één van de koppen van de houten trekkers vrij gelegd. Deze kop bleek sterk aangetast, met als gevolg dat alle koppen zijn vrijgelegd en gecontroleerd. De koppen werden behandeld tegen insecten en zwam. Bijkomend, om te vermijden dat de houten balken op termijn kunnen wegvallen uit hun betonnen omhulsel, werden de balken beveiligd door het aanbrengen van beugels rond de betonbalken. Per trekker werden twee beugels geplaatst. 

De offerte (verrekening 11), ingediend door de aannemer, bedraagt 3.415,20 euro, exclusief btw. 

Advies:
De opgegeven kostprijs werd nagekeken en correct bevonden. De aannemer vraagt vijf werkdagen termijnverlenging, welke niet worden aanvaard. 

Verrekening: herstellen ringleiding 

Aanleiding:
Voor de werken aan het kerkgebouw werden de zitbanken in de kerk verplaatst. Hierbij werd de ringleiding (van de geluidsversterking voor slechthorenden), die zich op de vloer onder houten deklatten bevond, beschadigd. De ligging van deze leiding was niet gekend bij aanbesteding. 

De offerte (verrekening 18), ingediend door de aannemer, bedraagt 332,50 euro, exclusief btw. 

Advies:
De opgegeven kostprijs werd nagekeken en correct bevonden.

Verrekening: aanvullende materieeltechnisch onderzoek 

Aanleiding:
In de basisaanneming is een stelpost (VS) voorzien voor aanvullende materieeltechnische onderzoek en wetenschappelijke studies:

  • artikel19.1 uitvoering: 6.000,00 euro, exclusief btw;
  • artikel19.2 tussenkomst aannemer: 600,00 euro, exclusief btw.

In onderaanneming van de aannemer werd aan het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) gevraagd onderzoeken te doen naar de verharding van de gevelsteen en naar opstijgend vocht en hiervoor offerte te bezorgen.
De uit te voeren onderzoeken bleken omvangrijker dan ingeschat bij de opmaak van het dossier. 

De vordering, ingediend door de aannemer, bedraagt: 3.464,21 euro, exclusief btw (= 3.149,28 euro + 314,93 euro) 

Advies:
De vordering betreft de overschrijding van de voorziene stelpost (VS).
De totaalprijs betreft de facturatie door de onderaannemer KIK aan de opdrachtnemer na uitvoering van desbetreffende onderzoeken, vermeerderd met 10% voor de tussenkomst van de opdrachtnemer. 

Verrekening: kennisname van min stelposten 

Aanleiding:
In de basisaanneming zijn voor volgende artikels stelposten voorzien:

  • artikel 11.4.1 verzekering alle bouwplaatsrisico’s: 9.800,00 euro, exclusief btw;
  • artikel 11.4.2 tussenkomst aannemer in verband met verzekering alle bouwplaatsrisico’s: 980,00 euro, exclusief btw;
  • artikel 39.3.1 behandeling van door zwam aangetast metselwerk en houten onderdelen: 2.975,00 euro, exclusief btw;
  • artikel 39.3.2 tussenkomst aannemer: 297,50 euro, exclusief btw. 

De vorderingen, ingediend door de aannemer, bedragen respectievelijk:

  • artikel 11.4.1 verzekering alle bouwplaatsrisico’s: 4.390,40 euro, exclusief btw;
  • artikel 11.4.2 tussenkomst aannemer in verband met verzekering alle bouwplaatsrisico’s: 439,04 euro, exclusief btw;
  • artikel 39.3.1 behandeling van door zwam aangetast metselwerk en houten onderdelen: 1.689,80 euro, exclusief btw;
  • artikel 39.3.2 tussenkomst aannemer: 168,98 euro, exclusief btw. 

Er werd kennis genomen van min voor een bedrag van 6.688,22 euro, exclusief btw. 

Verrekening: vergoeding verminderde aannemingssom

Aanleiding:
Verwijzend naar het Koninklijk Besluit Uitvoering van 14 januari 2013, artikel 80 § 5 vordert de aannemer een vergoeding omwille van de verminderde aannemingssom voor een bedrag van 14.804,51 euro, exclusief btw.

Na nazicht en analyse, toetsing aan de van toepassing zijnde wetgeving, briefwisseling en overlegvergadering kwamen de stad Antwerpen en de aannemer tot een akkoord over de eindafrekening, tot slot van alle rekeningen, voor betaling van een forfaitaire vergoeding voor een bedrag van 7.520,72 euro, exclusief btw.

Overzicht wijziging van opdracht

Voor deze verrekeningen resulteert dit in:

  • een meerkost van 57.008,37 euro + 11.971,76 euro (21% btw) = 68.980,13 euro, exclusief contractuele prijsherzieningen;
  • een minprijs van 6.688,22 euro +  1.404,53 euro (21% btw) =  8.092,75 euro, exclusief contractuele prijsherzieningen;
  • een forfaitaire vergoeding van 7.520,72 euro + 1.579,35 euro (21% btw) = 9.100,07 euro.

Eindafrekening

De eindafrekening werd opgemaakt en bedraagt: 

omschrijving

exclusief btw in euro

gunningsbedrag

1.160.250,50

wijziging opdracht in meer 1

43.748,39

wijziging opdracht in meer 2

57.008,37

forfaitaire vergoeding

7.520,72

wijziging opdracht in min 1

-63.586,44

wijziging opdracht in min 2

-6.688,22

niet uitgevoerde werken

-16.009,69

vermoedelijke hoeveelheden in meer

239.394,40

vermoedelijke hoeveelheden in min

-127.671,47

vermoedelijke hoeveelheden op 0

-163.747,48

herzieningen

25.094,13

afronding

-0,11

totaal

1.155.313,10

btw

 242.615,75

totaal

1.397.928,85

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag. 

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defentie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:

1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdge beslissing van de aanbestedende overheid;

2° hetzij door een bijakte.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring bestek GAC/2011/570 (PO/14712671) college 9 november 2012 11488
gunning aan THV Denys-Building tegen 1.160.250,50 euro exclusief btw college 8 januari 2016 119
goedkeuring wijziging opdracht tegen 43.748,39 euro en
-63.586,44 euro, exclusief btw en termijnverlenging van 23 werkdagen
college 28 juli 2017 6806

Na gunning van de opdracht op 8 januari 2016 (jaarnummer 119) is opdrachtnemer THV Denys-Building op 6 juni 2016 met de restauratiewerken aan de zijgevels, de daken en de glasramen van de protestantse kerk in de Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen gestart.
De werken zijn voltooid op 21 augustus 2017 en voorlopig opgeleverd op 31 augustus 2017.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen van opdracht bedraagt 69.987,45 euro, inclusief 21 % btw en is verrekend op het voorziene investeringsbudget op bestelbon 4005192070. De eindafrekening voor een bedrag van 1.397.928,85 euro, inclusief btw kon volledig verrekend worden met bestelbon 4005192070.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1SHM09 - Iedere Antwerpenaar kan zijn eigen levensbeschouwing in optimale omstandigheden beleven met respect voor andere Antwerpenaren, voor het seculiere karakter van de overheid en voor de scheiding van religie en overheid
1SHM0903 - De eredienstbesturen organiseren hun levensbeschouwing in een veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur op maat
1SHM090305 - Eredienstbesturen krijgen ondersteuning bij het beheer van hun patrimonium, waar mogelijk op basis van de toekomstvisie
1SHM090305P05883 - Lange Winkelstraat 5_Prot

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging in opdracht in meer goed voor een bedrag van 57.008,37 euro + 11.971,76 euro (21% btw) = 68.980,13 euro, exclusief contractuele prijsherzieningen, voor de restauratie van de gevels en de daken van de protestantse kerk, Lange Winkelstraat 5, 2000 Antwerpen, perceel 1, op basis van bestek GAC/2011/570 (PO/14712673).

Artikel 2

Het college neemt kennis van de wijziging in uitvoering voor een bedrag in min van 6.688,22 euro + 1.404,53 euro (21% btw) =  8.092,75 euro, exclusief contractuele prijsherzieningen.

Artikel 3

Het college keurt de vergoeding ten gevolge van de verminderde aannemingssom goed voor een forfaitair bedrag van 7.520,72 euro + 1.579,35 euro (21% btw) = 9.100,07 euro.

Artikel 4

Het college keurt een termijnverlenging van 15 werkdagen goed naar aanleiding van deze wijzigingen in opdracht, zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 1.397.928,85 euro inclusief btw. 

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Protestantse kerk - restauratie exterieur - zijgevels, daken en glasramen - perceel 1

THV Denys-Building,
Industrieweg 124
9032 Wondelgem

ondernemingsnummer: 0809.022.164
rekeningnummer: BE74001576949107

wijziging opdracht in meer

vergoeding ten gevolge verminderde aannemingssom
(artikel 80§5 - Koninklijk Besluit Uitvoering van 14/01/2013)

 

 

 

 

68.980,13 euro inclusief btw

9.100,07 euro inclusief btw

budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 1SHM090305P05883
subsidie: PROTKERK_EXT_F3_RP
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA060790
budgetperiode: 1900  
4005192070