Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018158564 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Arie Steiger met als adres Consciencestraat 58 te 2018 Antwerpen en de heer Yechezkel Shraga Glick met als adres Belgiëlei 50 bus 7 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Consciencestraat 21 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6sectie F nrs. 1242K3 en 1242Y3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van 2 wooneenheden op de verdiepingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/1912: vergunning (1912#1027) voor garage in tuin;
- 30/04/1912: vergunning (1912#1239) voor binnenveranderingen;
- 16/12/1938: vergunning (18#11514) voor gevel- en binnenveranderingen.
Laatst vergunde toestand
- hoofdgebouw aan de straatzijde bestaande uit 3 bouwlagen onder zadeldak;
- het volledige gelijkvloers is bebouwd met magazijn met werkplaats (doorrij aan rechterzijde) en enkele burelen;
- aan de straatzijde is er een aparte ruimte ‘kamer met bergplaats’ met aparte toegang tot de verdiepingen van het hoofdgebouw;
- bovenliggende verdiepingen bevatten woonfuncties;
- er is geen vergund terras aan de eerste verdieping;
Uit het advies ‘geacht vergund’:
Positief advies voor 2 vergund geachte woonentiteiten op basis van kadastergegevens.
Aangezien de nieuwe toestand bestaat uit 2 wooneenheden, is het kadaster voldoende om de nieuwe toestand positief te adviseren.
Bestaande toestand
- het gelijkvloers wijkt af van de laatst vergunde toestand;
- de burelen en kamer vooraan werden omgevormd tot appartement met één slaapkamer;
- de 1ste verdieping werd voorzien van een appartement met 3 slaapkamers en een terras;
- de 2de verdieping werd voorzien van een appartement met 3 slaapkamers zonder buitenruimte;
- de zolder wordt niet gebruikt;
- het volume bleef ongewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van twee appartementen op de verdiepingen:
- vooraan op het gelijkvloers wordt een bureau voorzien, de verticale circulatie voor de appartementen en een inkom naar achterliggende burelen;
- de rest van het gelijkvloers wordt voorzien zoals vergund, nl. doorrij aan rechterzijde, burelen, werkplaats en magazijn;
- het buitenschrijnwerk wordt voorzien in zwart pvc;
- het volume blijft ongewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 januari 2019 |
13 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
22 januari 2019 |
28 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
22 januari 2019 |
22 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
22 januari 2019 |
22 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de living, keuken en woonkamer van het appartement op de tweede verdieping hebben slechts een binnenhoogte van 2,42m, terwijl dit voor leefruimtes minimum 2,6m zou moeten zijn;
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Uit het advies van de cel ‘geacht vergund’ blijkt dat het bestaande gebouw vergund geacht kan worden als meergezinswoning met twee woningen. De voorliggende aanvraag bevat dus geen functiewijziging noch een vermeerdering van het aantal woningen. De meergezinswoning blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Hoewel geen plannen bekend zijn van de interne indeling van de twee vergund geachte woningen in dit gebouw, kan redelijkerwijs aangenomen worden dat de 2de verdieping dienstdeed als afzonderlijk appartement en dat de ruimtes op de tweede verdieping met plafondhoogte van 2,42 meter deel uitmaakten van de verblijfsruimten van deze woning.
Er kan dan ook een afwijking toegestaan worden op artikel 21 voor de ingedeelde verblijfsruimtes in deze zone.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Aangezien er twee woningen vergund geacht worden, blijft het aantal woningen ongewijzigd. De werken bevinden zich binnen het bestaande en de geacht vergunde bouwvolumes. De aangevraagde regularisatie heeft dus geen noemenswaardige impact op de schaal en de bouwdichtheid en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Er wordt een dakterras ingericht op de eerste verdieping. Er wordt hier voldoende rekening gehouden met inkijk bij de buren. Ter hoogte van het dakterras werd de scheidingsmuur met de linkerbuur (nr. 19) recent verhoogd, zoals duidelijk blijkt uit foto 5 bij deze aanvraag. In het kader van deze aanvraag wordt uitdrukkelijk geen vergunning verleend voor de ophoging van deze scheidingsmuur. De ophoging gaat ten koste van het ruimtegevoel van de bewoners aan weerszijden van deze muur.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behalve het vervangen van het buitenschrijnwerk, ongewijzigd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het verhogen van de scheidingsmuur met de linkerbuur ter hoogte van het dakterras, zoals in rood aangeduid op de snede en het terreinprofiel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 maart 2019 |
Verslag GOA |
5 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Vrees voor schade: Door de aanpalende eigenaar wordt gesteld dat de werken enkel uitgevoerd mogen worden mits een voorafgaande plaatsbeschrijving door een deskundige en met duidelijke schriftelijke afspraken over compensaties bij schade aan het aangrenzende eigendom. De bezwaarindiener eist een voorafgaande schriftelijke bevestiging van de aanvragers dat zij zich zullen houden aan vooropgestelde afspraken inzake een correcte compensatie.
Beoordeling: Het bezwaar tegen mogelijke schade aan het aangrenzend eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken.Het bezwaar is ongegrond;
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het verhogen van de scheidingsmuur met de linkerbuur ter hoogte van het dakterras, zoals in rood aangeduid op de snede en het terreinprofiel.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.