Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het project is gelegen in de Ranststraat en grenst aan de Drossaardstraat, Borsbeekstraat en aan het Jan Borluutplein.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter
De Ranststraat beschikt over zeer smalle voetpaden en er is weinig verblijfskwaliteit.
Groen
Er is zeer weinig groen in de Ranststraat. De straat heeft een zeer verhard uitzicht.
Mobiliteit
De voetpaden zijn smal en in slechte staat. De hoeken staan vol geparkeerd waardoor het gevaarlijk oversteken is voor voetgangers.
De straat wordt gebruikt door gemengd verkeer. Het straatprofiel is daarbij te smal om veilig te kruisen.
Gebruik
Hoofdzakelijk woonfunctie. Midden in de straat is een moskee.
Techniek
De riolering is in slechte staat. Er dient voldoende waterinfiltratie voorzien te worden.
Algemene randvoorwaarden
Maatgevend gebruik: beperkt enkelrichtingsverkeer richting Helmstraat.
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De straat wordt heringericht met aandacht voor een grotere leefbaarheid, verkeersveiligheid en beeldkwaliteit.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd.
Op het vlak van mobiliteit wordt in het midden van de straat een verkeersplateau ingericht dat dient als snelheidsremming. Doordat de verkeerssituatie wijzigt aan het Jan Borluutplein werd de Ranststraat enkelrichting gemaakt. Ter hoogte van huisnummer 21 blijft een mindervalidenplaats behouden. Het zebrapad ter hoogte van het kruispunt met de Helmstraat dient behouden te blijven.
Op het vlak van groen komen er 9 nieuwe bomen bij.
Parkeren wordt aan beide zijden van de straat georganiseerd. Er worden ook nieuwe fietsbeugels geplaatst.
Parkeerbalans.
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 28 plaatsen in de bestaande toestand naar 25 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de verkeersveiligheid (inrichting nieuw verkeersplateau en voetpaduitstulpingen aan de oversteekplaatsen).
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 3 bomen aanwezig en in de nieuwe toestand wordt dit verder uitgebreid naar 12 bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ranststraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
10 december 2018 |
-- |
projectdefinitie en concept |
goedkeuring district Borgerhout |
29 januari 2019 |
20 |
Het districtscollege van Borgerhout wenst de Ranststraat heraan te leggen van gevel tot gevel wegens de slechte staat van de voetpaden en om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 10 december 2018 een gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
onderzocht wordt of er nog 5 extra bomen voorzien kunnen worden, gecombineerd met geveltuinen en groenslingers;
er optimaal ingezet wordt op ontharden en onderzocht wordt of grotere groen/plantvakken op de hoeken haalbaar is;
er maximaal fietsbeugels worden ingezet aan de moskee en op de hoeken (min 10 extra beugels);
er naar het voorontwerp een goede balans komt naar minimaal parkeerverlies, maximaal bomen, fietsbeugels en groen/plantvakken.
Deze opmerkingen worden in een volgende fase verder onderzocht.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (10 december 2018) voor de wegeniswerken in de Ranststraat, district Borgerhout.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.