Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018151044 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Joris Van Ransbeeck met als adres Manebruggestraat 283 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Prins Boudewijnlaan 75 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 23sectie C nr. 293K3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning en het vellen van 3 bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- geen vergunningen teruggevonden in de archieven.
Laatst vergunde toestand
- geen laatst vergunde toestand beschikbaar.
Bestaande toestand
- eengezinswoning in halfopen bebouwing van 2 bouwlagen onder hellend dak;
- de woning staat op de rechter perceelgrens en ca. 5,90 m achter de rooilijn;
- het hoofdgebouw is 9,50 m breed en 7,40 m diep;
- de kroonlijsthoogte is ca. 7,50 m en de nokhoogte 11,20 m;
- achter de woning is er een aangebouwde veranda tot op de rechterperceelgrens;
- de veranda is 7,50 m breed en 3,20 m diep;
- de gevels zijn uit bruine gevelsteen en de dakbedekking betreft rode pannen.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de veranda en het bouwen van een nieuwe gelijkvloerse achterbouw onder plat dak op dezelfde plaats;
- de achterbouw is 10,40 m breed, 3,20 m diep en 3,90 m hoog;
- de totale bouwdiepte komt hiermee op 10,50 m;
- het nieuwe platte dak wordt aangelegd als een groendak;
- de gevels van de achterbouw worden afgewerkt met roodbruine gevelsteen;
- in de achterzijde van het hellende dak wordt een dakkapel aangebracht van 4 m breed;
- de zolderruimte wordt ingericht als vierde slaapkamer;
- het nieuwe buitenschrijnwerk is voorzien in aluminium;
- de voor- en zijgevel en de indeling van de woning blijven ongewijzigd;
- in de voortuin worden 3 bomen gerooid.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen |
3 januari 2019 |
17 januari 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
3 januari 2019 |
16 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De bestaande achterbouw wordt afgebroken en vervangen door een nieuwe aanbouw van ca.39,5m², met eenzelfde bouwdiepte en hoogte als de rechterbuur. Dit is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De aanbouw wordt voorzien in rood-bruine gevelsteen met aluminium schrijnwerk. Voor de aanbouw is deze materialisatie aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de voortuin worden 3 bomen gerooid. Dit is aanvaardbaar op voorwaarde dat 3 nieuwe bomen worden aangeplant van dezelfde boomsoort, kwaliteit en stamomtrek.
Op het gelijkvloerse grondplan van de bestaande en nieuwe toestand staat de pijl van de trap naar de kelder en de trap naar de eerste verdieping naar elkaar toe getekend. De correcte richting van de trap werd in rood op plan ‘BA_Prins_Boudewijnlaan_P_N_4_gelijkvloers’ aangepast.
Cultuurhistorische aspecten
De gekoppelde woning ligt niet in CHE-gebied, is geen gebouw opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed, is geen gebouw in beschermd stads- en dorpszicht en is geen gebouw in beschermd landschap, noch is het erkend als monument. Het behoud moet dus niet worden afgetoetst.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de dakkapel de kroonlijst niet te laten onderbreken;
2. op het eigen perceel 3 bomen aan te planten van dezelfde boomsoort, kwaliteit en stamomtrek als de te rooien bomen;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
4 maart 2019 |
Verslag GOA |
12 februari 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Ontbreken van plannen: Het bezwaar dat er geen plannen, maar tekeningen of schetsen bij de aanvraag ingediend werden, dat er geen correcte aanduiding, afmeting en materialen toegevoegd werden én er geen snede, duidelijk zijaanzicht of plan van de nieuwe toestand van de achtergevel toegevoegd werden;
Beoordeling: Voorliggende dossier werd volledig verklaard. De voorziene documenten laten een beoordeling ten gronde van de aangevraagde werken toe.
Het gaat hier om een analoge vergunningsvraag, waarbij voldoende duidelijke plannen werden toegevoegd. Deze plannen zijn op schaal getekend, met aanduiding van de gebruikte materialen. Het plan ‘BA_Prins_Boudewijnlaan_S_N_8_sneden’ bevat de snede van de nieuwe aanbouw, het plan ‘BA_Prins_Boudewijnlaan_G_N_7_linker_zijgevel’ bevat de snede van de dakkapel en het zijaanzicht én het plan ‘BA_Prins_Boudewijnlaan_G_N_7_achtergevel’ bevat de nieuwe toestand van de achtergevel. Het bezwaar is ongegrond;
2. Gebruik voortuinstrook als parking: Het bezwaar tegen het aanleggen van de voortuinstrook als parking;
Beoordeling: In voorliggend dossier is er geen indicatie dat de voortuinstrook aangelegd zou worden als parking, dit maakt bijgevolg ook geen onderdeel uit van de vergunning. Het bezwaar is ongegrond;
3. Wijzigen bestaand schrijnwerk: Het bezwaar dat er niet aangegeven wordt wat er met de overige bestaande ramen van de woning zal gebeuren en dat deze ramen niet in aluminium kunnen worden uitgevoerd en dat de oorspronkelijke materialen dienen te worden behouden;
Beoordeling: Het wijzigen van de ramen van het hoofdvolume maakt geen onderdeel uit van voorliggende aanvraag. Er is dus geen indicatie dat het schrijnwerk hier gewijzigd zal worden. Dit bezwaar is ongegrond;
4. Materiaalgebruik nieuw schrijnwerk: Het bezwaar tegen het gebruik van aluminium schrijnwerk in de uitbouw en de dakkapel;
Beoordeling: De gekoppelde woning ligt niet in CHE-gebied, is geen gebouw opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed, is geen gebouw in beschermd stads- en dorpszicht en is geen gebouw in beschermd landschap, noch is het erkend als monument. Het behoud moet dus niet worden afgetoetst.
Dit bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de dakkapel de kroonlijst niet te laten onderbreken;
2. op het eigen perceel 3 bomen aan te planten van dezelfde boomsoort, kwaliteit en stamomtrek als de te rooien bomen;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.