Terug

2019_CBS_01455 - Omgevingsvergunning - OMV_2018130042. Oude Beurs 62. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01455 - Omgevingsvergunning - OMV_2018130042. Oude Beurs 62. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01455 - Omgevingsvergunning - OMV_2018130042. Oude Beurs 62. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018130042

Gegevens van de aanvrager:

Dirk en Kristin De Bruyn - Vercammen met als adres Lange Lobroekstraat 24 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Oude Beurs 62 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1sectie A nr. 1229

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelspand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/05/1965: vergunning (18#47635) voor een winkelpui;

-          17/06/1999: vergunning (86#990210) voor het renoveren van een dakkoepel en aanpassen raamopeningen.

Laatst vergunde toestand

-          handelspand bestaande uit 4 bouwlagen onder een zadeldak;

-          het perceel is volledig dicht gebouwd over twee bouwlagen;

-          het pand is ingericht als een eengezinswoning met gelijkvloerse nevenfunctie.

Bestaande toestand

-          de bestaande toestand wijkt af op de plannen van 1999 met betrekking tot het inrichten van een terras op de tweede verdieping i.p.v. een dakkoepel;

-          de indeling van het buitenschrijnwerk aan de voorgevel op de eerste en derde verdieping is anders uitgevoerd.

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van een aparte inkom voor de bovenliggende woonentiteit tegen de linker perceelgrens;

-          supprimeren van een fysieke doorgang tussen handelsruimte en woongedeelte;

-          aanpassen van de verticale circulatie;

-          regulariseren van het terras op de tweede verdieping;

-          voorzien van een dakterras binnen het bestaande dakvolume aan de achterzijde;

-          het aanpassen van de achtergevel aan de nieuwe interne indeling;

-          aanpassen van de gelijkvloerse voorgevel in functie van de nieuwe toegang uitgevoerd in houten buitenschrijnwerk en wit pleisterwerk voor de bovenliggende verdiepingen;

-          het isoleren van de dakconstructie.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 november 2018

3 december 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

20 november 2018

20 november 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

20 november 2018

5 december 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 november 2018

11 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van  het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • artikel 2.1.11.1 Terrassen en schuine daken:
    het terras bevindt zich op 0,65 meter van het midden van de scheidsmuur in plaats van de gevraagde 1,00 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend  punt:

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    de toegang van de handelsruimte moet drempelloos worden uitgevoerd.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • atikel 26 Afvalverzameling:
    er is geen aparte afgescheiden ruimte als afvalberging voorzien voor de handelsruimte;
  • artikel 43 Septische putten:
    er is geen septische put voorzien.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid. De toegang tot de handelsruimte moet drempelloos worden voorzien. Er is een verschil van 17 cm tussen het voetpad en de vloerpas van binnen. Echter vraagt dit een te grote ingreep tegenover de geplande werken. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften. De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Er wordt geen sceptische put voorzien. Echter worden er geen werken uitgevoerd aan de riolering waardoor de afwijking aanvaardbaar is. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften conform artikel 3 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst geeft volgende beoordeling:

“De aanvraag is gunstig te beoordelen op het vlak van commercieel gelijkvloers. Het gelijkvloers bevat een winkelruimte die in de nieuwe, aangevraagde situatie behouden blijft en anders ingericht wordt. Het pand is gelegen in het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Lange Koepoortstraat). De voormalige berging wordt ingenomen als handelsruimte, als compensatie voor het verbreden van de toegang tot de bovenliggende woning.”

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Oude Beurs.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op een interne verbouwing waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft interne werken in een bestaand pand. Het gebouw past zich in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande winkelpui in de voorgevel wordt aangepast. Er wordt een aparte toegang tot de bovenliggende woning gecreëerd. Dit is visueel en ruimtelijk aanvaardbaar. De nieuwe winkelpui wordt afgewerkt met houten schrijnwerk bekleed met messing. Dit materiaal wordt niet vaak gebruikt in een stedelijke omgeving, doch is het aanvaardbaar als winkelpui.

 

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg. De dienst geeft volgende beoordeling:

“Verbouwde bepleisterde en beschilderde lijstgevel van twee traveeën en vier bouwlagen onder zadeldak met centrale dakkapel. Het pand bevat een oudere kern. Verbouwde pui. Het object/ complex is beeldbepalend.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de interne wijzigingen. De nieuwe trap positioneert zich ter hoogte van de bestaande en blijft tussen de moerbalken.  De ingrepen doen geen afbreuk aan het historisch karakter van het pand en aan de aanwezige erfgoedkenmerken. Het pand werd ter plaatse bezocht en de verbouwingen voorbesproken op het aanpassen van de raamopeningen in de achtergevel na (op de eerste verdieping wordt een raam gedicht en op de tweede verdieping wordt een raam verplaatst). Dit is niet wenselijk vanuit oogpunt monumentenzorg. De gevelgeleding gaat hierdoor verloren (op de eerste verdieping zijn dit mogelijk nog de oorspronkelijke openingen) en het is niet duidelijk of er bij het dichten oorspronkelijk materiaal verloren gaat.

Verder dienen detailtekeningen van het nieuwe houten schrijnwerk voor plaatsing voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg ter controle. Het schrijnwerk in de voorgevel dient geschilderd in een neutrale kleur.”

 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft het inrichten van een aparte inkom voor de bovenliggende wooneenheid en het supprimeren van een fysieke doorgang tussen handelsruimte en woongedeelte. Het pand is een handelshuis bestaande uit een handelsgelijkvloers met een bovenliggende eengezinswoning.

Beide functies, wonen en handel, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is niet wenselijk om dit pand op te delen in meerdere entiteiten. Om dit te voorkomen, wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen om het handelsgelijkvloers en bovenliggend woning in verkoop als één en ondeelbaar geheel te behouden.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      achteraan het terras in het hellend dak op de vierde verdieping aanleggen tot op 1m van het midden van de scheimuur;

3.      een afvalberging voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      detailtekeningen van het nieuwe houten schrijnwerk dienen voor plaatsing voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg ter controle;

5.      het schrijnwerk in de voorgevel schilderen in een neutrale kleur;

6.      het handelsgelijkvloers en bovenliggend woning in verkoop als één en ondeelbaar geheel te behouden;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

1.      Het supprimeren van het venster in de achtergevel wordt uitgesloten uit de vergunning.  

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

20 november 2018

Start openbaar onderzoek

27 november 2018

Einde openbaar onderzoek

26 december 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 maart 2019

Verslag GOA

13 februari 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 november 2018

26 december 2018

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      achteraan het terras in het hellend dak op de vierde verdieping aanleggen tot op 1 m van het midden van de scheimuur;

3.      een afvalberging voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      detailtekeningen van het nieuwe houten schrijnwerk dienen voor plaatsing voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg ter controle;

5.      het schrijnwerk in de voorgevel schilderen in een neutrale kleur;

6.      het handelsgelijkvloers en bovenliggend woning in verkoop als één en ondeelbaar geheel te behouden;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

1.      Het supprimeren van het venster in de achtergevel wordt uitgesloten uit de vergunning.  

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.