De marketing en communicatie rond de Ronde van Vlaanderen groeit mee met de graduele verankering van het evenement in de stad Antwerpen. De communicatie zal over de jaren heen evolueren van een focus op de koers, naar steeds meer beleving voor amateurwielrenners en fietsers tot een steeds breder feest van de fiets ingebed in een stedelijk en regionaal fietsbeleid. In 2019 ligt de focus in communicatie grotendeels op de koers, waarbij de stad zich trots toont om zo’n topwielerevent in huis te hebben.
De stad Antwerpen voert in 2019 primair een positionerende campagne:
Daarnaast wil de campagne activeren richting belevingsdorp op zaterdag 6 april 2019 (Waalse Kaai), voornamelijk richting Antwerpse wielerverenigingen en gezinnen.
Doelstelling campagne
Doelgroep van de campagne
Geografisch:
Profiel:
Campagneconcept
De stad Antwerpen is er trots op om een topevenement als de start van de Ronde van Vlaanderen in huis te hebben.
Uitwerking:
Citydressing
Mediamix
Sinds 2017 start de internationale wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen in Antwerpen, en dit minstens tot in 2021. De organisatie ligt bij Flanders Classics. De stad Antwerpen is partner en zorgt voor logistieke en financiële ondersteuning.
De start van de Ronde van Vlaanderen 2019 vindt plaats op zondag 7 april 2019 (eerste weekend van de paasvakantie, ook een winkelzondag). De wielrenners worden aan het publiek voorgesteld op de Grote Markt. De eigenlijke start ligt aan de Scheldekaaien, ter hoogte van het Steen. Daarnaast voorziet de stad Antwerpen het hele weekend randanimatie op twee verschillende locaties:
In aanloop naar de start van de Ronde op zondag 7 april 2019 zal er in de districten Merksem, Hoboken en Berchem een wielerwedstrijd voor leerlingen van het 4de en 5de leerjaar worden georganiseerd: ‘De Kleine Flandrien’.
Een positionerende campagne – gericht op de stad Antwerpen, Vlaanderen en Nederland – maakt de start van de Ronde plus randactiviteiten bekend bij het grote publiek en zet tegelijk de stad Antwerpen op de kaart als nationale en internationale sportstad.
De campagne voor de start van de Ronde van Vlaanderen is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, die het college goedkeurde in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
Op het college van 26 januari 2018 keurde het college de raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen, goed (jaarnummer 696).
De campagne voor de start van de Ronde van Vlaanderen is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De totale campagne werd begroot op 150.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000) en 87.000,00 EUR inclusief btw(functiegebied 1SSB060204A00000 en budgetplaats 5317600000).
De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).
Het college keurt de principes van de positionerende campagne voor de start van de Ronde van Vlaanderen 2019 goed.