Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018116171 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV WAREHOUSING & WAREHOUSE RELATED SERVICES BELGIUM met als contactadres Belcrownlaan 23 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Merksemsesteenweg 148 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 27sectie A nr. 143D |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van aanpassingen die werden uitgevoerd bij oprichting van een bijkomend magazijn op de CROWN site |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/08/2014: vergunning (20141530) voor het verbouwen van een industriepand;
- 27/09/2016: vergunning (20161213) voor het bouwen van een magazijn met autostalplaatsen en administratieve diensten en aanleggen van verhardingen.
Laatst vergunde toestand
- uitbreiden bestaande Belcrown site;
- aanleggen groenzones en verhardingen.
Bestaande toestand
- bedrijfsterrein met magazijnen, loskaden, luifels, kantoorruimten en autostaanplaatsen;
- de bestaande toestand is verschillend van de laatst vergunde toestand (regularisatie aanvraag).
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van aanpassingen die werden uitgevoerd bij oprichting van een bijkomend magazijn op de CROWN site (uitvoeren vergunning NDE2/B/20161213):
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
4 januari 2019 |
1 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
4 januari 2019 |
11 januari 2019 |
Geen bezwaar |
Provincie Antwerpen |
4 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaamse Milieumaatschappij |
4 januari 2019 |
18 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
4 januari 2019 |
18 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
4 januari 2019 |
16 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag gaat louter over interne wijzigingen op de site waarbij de al vergunde bestemming van het industriële bedrijventerrein ongewijzigd blijft. De aanvraag is functioneel inpasbaar op deze site.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is echter niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Deze aanvraag voorziet een nieuwe extra inrit gelegen aan de Merksemsesteenweg. De aanvrager motiveert dat deze extra inrit een verbetering is voor de veiligheid van de verschillende vervoerstromen. “ Meer specifiek “bestaat er een groot risico op aanrijdingen tussen vrachtvervoer, personenwagen en voetgangers.
Vanuit stedenbouwkundige dienst wordt dit niet gevolgd; de aangevraagde inritten ter hoogte van de Merksemsesteenweg zijn beide toegankelijk voor zwaar transport volgens het nieuw inplantingsplan. De voorgestelde oplossing wordt ook negatief geadviseerd door de stedelijke dienst Mobiliteit. “Door een aparte toegang te maken voor vrachtwagens, naast een inkom voor personenwagens, voetgangers en fietsers heeft het bedrijf het conflictpunt dat er op eigen terrein was tussen vrachtwagens en andere verkeersdeelnemers verschoven naar het openbaar domein.” De extra inrit wordt uitgesloten in deze aanvraag , bijgevolg moet de enkele inrit aan de Merksemsesteenweg behouden blijven volgens het laatst vergund inplantingsplan.
Het heroriënteren van de laad- en loskaden heeft als gevolg dat de rijrichting van vrachtwagens op het bedrijfsterrein veranderd is. Nu is er een circulatie voor vrachtwagens ontstaan van inrijden via de Merksemsesteenweg en uitrijden via de Belcrownlaan. Uit advies van de stedelijke dienst mobiliteit blijkt dat deze wijziging geen problemen inhoudt voor het mobiliteitsaspect.
Fietsvoorzieningen
Er is geen bijkomende fietsparkeerbehoefte door deze aanpassingen.
De voorwaarden die in de vorige vergunning opgelegd waren voor de fietsenstalling zijn niet doorgevoerd. Op de plannen staat de stalling nog op dezelfde locatie. Bovendien passen in de ruimte die wordt voorzien nooit 200 stallingen. Er wordt in de stedenbouwkundige voorwaarden opgelegd dat de fietsenstalling dient uitgevoerd te worden conform de voorwaarden gesteld in voorgaande vergunning ( 20161213).
Parkeerzone:
In de aanvraag wordt een extra parkeerzone aangevraagd ter hoogte van de Belcrownlaan. De aanvrager haalt in zijn motivatienota aan dat deze parkeerzone een ontlasting betekent van de Belcrownlaan (een vermindering van de wachtende en intern verkeer).
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt deze motivering niet belangrijker geacht dan artikel 17.2 van de bouwcode: het perceel van de aanvraag is gelegen in effectief overstromingsgevoelig gebied. De oorspronkelijk vergunde beplantingszone is gevrijwaard van onder- en bovengrondse verharding, zodanig dat natuurlijke infiltratie en afwatering mogelijk is op deze site. Daarnaast biedt deze groene ruimte een verbetering van de leef-kwaliteit en beeldkwaliteit van deze omgeving.
Gelet op bovenstaande motivatie wordt de parkeerzone uitgesloten uit deze vergunningsaanvraag en dient aangelegd te worden als groenstrook volgens het plan van de vergunde toestand (inplantingsplan 20161213), wat opgenomen wordt in voorwaarden.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden beperkte gevelwijzigingen aangevraagd. De los-kades in de gevel ter hoogte van de Merksemsesteenweg worden dieper binnenliggend voorzien. Daarnaast worden de laadkades in het gevelvlak ter hoogte van de Belcrownlaan gespiegeld en zullen deze ook dieper inpandig geplaatst worden. De gevraagde aanpassingen zijn visueel dan ook gepast in de omgeving en wijzigen niet de beeldkwaliteit aan de vergunde gevel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
De voorwaardelijk gunstig adviezen van Brandweer en de Vlaamse Milieumaatschappij worden integraal aan de vergunning gekoppeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het bijgevoegd advies van de Vlaamse Milieumaatschappij strikt na te leven;
3. de 8 parkeerplaatsen voor bezoekers bij de ingang moeten omgewisseld worden met de fietsenstalling. De parkeerplaatsen die hierdoor komen te vervallen dienen op de oorspronkelijke plaats van de fietsenstalling gecompenseerd te worden;
4. de fietsenstalling moet overdekt worden met een luifel en moet voor de bezoekers vrij toegankelijk te zijn. Het aandeel fietsstalplaatsen voor werknemers dient afgesloten te zijn, en enkel toegankelijk te zijn voor personeel;
5. het benodigde aantal fietsenstalplaatsen (200) en de maatvoering van deze fietsstalling moeten voldoen aan de normen van artikel 29 “ Fietstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen” van de bouwcode;
Deze voorwaarden opgenomen in de vergunning van 27/09/2016 dienen onverminderd te worden nageleefd;
6. Het voorzien van aangepaste toiletten op de bovenverdieping ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
7. De dakuitbreiding als een groendak aan te leggen volgens artikel 38 “groendaken” van de bouwcode ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
8. Licht en luchttoevoer te voorzien in de burelen, refter, les- en vergaderzalen zoals voorgeschreven in artikel 2 “ minimale lichtinvoal en minimale luchttoevoer” van de bouwcode ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
Uitsluitingen
9. De nieuw aangevraagde parkeerzone wordt uitgesloten uit deze vergunning. De vergunde groenzone ter hoogte van de Belcrownlaan moet worden gerealiseerd conform het op 27/09/2016 aan het toenmalig dossier toegevoegde inrichtingsplan en voorwaarden. De nieuwe bomen dienen streekeigen te zijn alsook van de 1ste grootteorde. De aanplanting moet gebeuren met een minimale stamomtrek van 12/14. De plantzones dienen in de ondergrond voorzien te worden met een voldoende grote groeizone, alsook een goede grond voor bomengroei. De smalle plantzones tussen voetpad en circulatieweg langsheen de 2 schuine laad- en loskaden moet in de ondergrond een bredere plantput krijgen ifv. de goede wortelgroei. Deze groenzone moet tevens voorzien worden van een aanrijbescherming die bomen moet beschermen tegen manoeuvrerende vrachtwagens.
10. De twee aparte inritten aan de Merksemsesteenweg worden uitgesloten uit de vergunningsaanvraag, bijgevolg moet de enkele inrit aan de Merksemsesteenweg behouden blijven volgens het laatst vergund inplantingsplan. Het conflict tussen de verschillende verkeersdeelnemers dient intern te worden opgelost.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 maart 2019 |
Verslag GOA |
14 februari 2019 |
naam GOA |
Karel Bauwens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het bijgevoegd advies van de Vlaamse Milieumaatschappij strikt na te leven;
3. de 8 parkeerplaatsen voor bezoekers bij de ingang moeten omgewisseld worden met de fietsenstalling. De parkeerplaatsen die hierdoor komen te vervallen dienen op de oorspronkelijke plaats van de fietsenstalling gecompenseerd te worden;
4. de fietsenstalling moet overdekt worden met een luifel en moet voor de bezoekers vrij toegankelijk te zijn. Het aandeel fietsstalplaatsen voor werknemers dient afgesloten te zijn, en enkel toegankelijk te zijn voor personeel;
5. het benodigde aantal fietsenstalplaatsen (200) en de maatvoering van deze fietsstalling moeten voldoen aan de normen van artikel 29 “ Fietstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen” van de bouwcode;
Deze voorwaarden opgenomen in de vergunning van 27/09/2016 dienen onverminderd te worden nageleefd;
6. Het voorzien van aangepaste toiletten op de bovenverdieping ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
7. De dakuitbreiding als een groendak aan te leggen volgens artikel 38 “groendaken” van de bouwcode ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
8. Licht en luchttoevoer te voorzien in de burelen, refter, les- en vergaderzalen zoals voorgeschreven in artikel 2 “ minimale lichtinvoal en minimale luchttoevoer” van de bouwcode ( Niet opgenomen in de nieuwe plannen)
Uitsluitingen
9. De nieuw aangevraagde parkeerzone wordt uitgesloten uit deze vergunning. De vergunde groenzone ter hoogte van de Belcrownlaan moet worden gerealiseerd conform het op 27/09/2016 aan het toenmalig dossier toegevoegde inrichtingsplan en voorwaarden. De nieuwe bomen dienen streekeigen te zijn alsook van de 1ste grootteorde. De aanplanting moet gebeuren met een minimale stamomtrek van 12/14. De plantzones dienen in de ondergrond voorzien te worden met een voldoende grote groeizone, alsook een goede grond voor bomengroei. De smalle plantzones tussen voetpad en circulatieweg langsheen de 2 schuine laad- en loskaden moet in de ondergrond een bredere plantput krijgen ifv. de goede wortelgroei. Deze groenzone moet tevens voorzien worden van een aanrijbescherming die bomen moet beschermen tegen manoeuvrerende vrachtwagens.
10. De twee aparte inritten aan de Merksemsesteenweg worden uitgesloten uit de vergunningsaanvraag, bijgevolg moet de enkele inrit aan de Merksemsesteenweg behouden blijven volgens het laatst vergund inplantingsplan. Het conflict tussen de verschillende verkeersdeelnemers dient intern te worden opgelost.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.