Terug

2019_CBS_01464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018139163. Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018139163. Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018139163. Blancefloerlaan ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018139163

Gegevens van de aanvrager:

BVBA DOCKING STATION met als adres Beukenlaan 12 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Blancefloerlaan ZN te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nrs. 115C, 116C en 129B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

tijdelijke vergunning van een gebruikswijziging naar festivalactiviteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/1/2015: vergunning (20142800) voor een gebruikswijziging van een terrein;

-          8/1/2016: vergunning (20152582) voor een tijdelijke vergunning voor een gebruikswijziging;

-          13/1/2017: vergunning (20162299) voor een tijdelijke vergunning voor een gebruikswijziging;

-          16/2/2018: vergunning (20172989) voor een tijdelijke vergunning van een gebruikswijziging naar festivalactiviteiten.

Laatst vergunde toestand

-          Niet van toepassing. Bovenstaande vergunningen zijn tijdelijke vergunningen. Na gebruik wordt het terrein in oorspronkelijke staat gebracht.

Bestaande toestand

-          het terrein ligt langsheen de Blancefloerlaan en sluit aan op de Charles De Costerlaan, naast de parkzone ‘Middenvijver’;

-          het terrein heeft een oppervlakte van ongeveer 35 hectare;

-          de open vlakte bestaat uit een gestabiliseerd duinrietsgrasland met her en der open schrale zanderige plekken;

-          in het midden van de vlakte is er een cluster van wilgen en berkenbomen;

-          aan de zuidwestelijke rand is er kruipwilg te vinden en een lage vegetatie van niet meer dan 10 cm hoog;

-          de rand van het terrein is omzoomd met een bomengordel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          aanvraag voor het tijdelijk in gebruik nemen van een terrein op Linkeroever ten behoeve van de festivals: Summerfestival en Laundry Day;

-          de grondslag blijft ongewijzigd;

-          er worden geen parkeerplaatsen voorzien;

-          de tijdelijke constructies en handeling samen met het kamperen vormen geen onderdeel van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Departement Mobiliteit en Openbare Werken

4 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

4 januari 2019

17 januari 2019

Geen bezwaar

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

4 januari 2019

17 februari 2019

Geen bezwaar

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

4 januari 2019

6 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

4 januari 2019

28 januari 2019

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 januari 2019

16 januari 2019

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

4 januari 2019

8 januari 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

4 januari 2019

10 januari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 januari 2019

15 januari 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

4 januari 2019

7 januari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

4 januari 2019

16 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

-          Het perceel ligt in woonuitbreidingsgebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project ligt in een mogelijk overstromingsgevoelig gebied, maar heeft een beperkte en tijdelijke oppervlakte zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Verschillende items in het dossier zijn gedateerd en niet geactualiseerd. Het is onduidelijk of het dossier foutief werd ingediend dan wel dat er gewoon gebruik gemaakt wordt van de (ver)ou(der)de documenten. Zo zijn er stukken uit 2014, 2016 en bevat de motiveringsnota van de aanvrager de data voor de editie van 2018.

Daar er meerdere wijzigingen zijn in de omgeving, kan dit ook een impact hebben op de documenten en de uitgevoerde analyses.

 

Functionele inpasbaarheid:

Het betreft hier een tijdelijke aanvraag voor de organisatie van 2 muziekevenementen op de site middenvijver op Linkeroever.

De stedenbouwkundige aanvraag voor een tijdelijke vergunning voor een gebruikswijziging strookt met het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA). In het s-RSA wordt het gebied ‘Middenvijver’, thans bestemd als woonuitbreidingsgebied, geselecteerd als bovenlokale cultuurrecreatieve cluster. Het gebied vormt het landschappelijk kruispunt tussen de groene gebieden en de bebouwde omgeving, waarin nieuwe cultuur-recreatieve voorzieningen een plaats kunnen krijgen. In het s-RSA wordt er gekozen voor de ontwikkeling van het gebied als een uitgerust recreatief park op het niveau van de stad Antwerpen, waarbij het park de recreatieve elementen structureert door middel van paden en groene relaties. Finaliteit is een publiek park, waarin een cultuur-recreatief programma een plaats krijgt.

De stedenbouwkundige aanvraag voor een tijdelijke vergunning voor een gebruikswijziging strookt met het goedgekeurde ontwerp inrichtingsvisie 'Middenvijver'. Dit ontwerp dient als basis voor verdere verfijning, mits inachtneming van de opmerkingen gemaakt door de commissie openbaar domein (collegebesluit jaarnummer: 09070).

 

De stedenbouwkundige aanvraag voor een tijdelijke vergunning voor een gebruikswijziging strookt met het bij gemeenteraadsbesluit (op 15 september 2014, jaarnummer 753) goedgekeurde convenant  betreffende een publiek-private samenwerking omtrent een recreatieve cluster binnen het gebied ‘Middenvijver ’.

 

De activiteiten van het voorwerp van de aanvraag:

-          Tijdelijk gebruik (3 dagen) van het westelijk deel van het gebied Middenvijver in 2019 voor festivals Summerfestival (een weekend eind juni of begin juli in 2019 ) en Laundry Day (zaterdag 31 augustus 2019).

-          Tijdelijk gebruik (4 dagen) van het oostelijk deel van het gebied Middenvijver voor festivalcamping (vanaf vrijdagmiddag tot en met maandagmiddag).

-          Tijdelijk gebruik voor optrekken en afbraak van constructies ten behoeve van festivalactiviteiten (podia, muziekinstallaties, mobiele drank- en eetstanden, mobiele toiletten, zonnetenten,...) en dus ook afsluiting van het festivalgedeelte gedurende 2 weken voor en 1 week na elk festival, waarbij het overige deel van het gebied 'Middenvijver/ publiek toegankelijk blijft.

-          Tijdelijk gebruik voor optrekken en afbraak van constructies ten behoeve van festivalcampingactiviteiten en dus afsluiting van het (festival)campinggedeelte gedurende maximum 1 week voor en 1 week na Summerfestival.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is echter niet van toepassing, gezien de aanvraag enkel het tijdelijk wijzigen van het gebruik betreft

Wat de tijdelijke mobiliteitsimpact betreft, heeft de aanvrager er zich toe verbonden om een evenementenvervoersplan voor de adequate verkeersafwikkeling van het bestemmingsverkeer naar en van de festivals op te maken. Dit evenementenvervoerplan maakt deel uit van de evenementenvergunning en wordt daar specifiek in beoordeeld.

Vanuit de stedelijke diensten wordt binnen het kader van deze aanvraag dan ook geadviseerd om de mobiliteitseffecten en maatregelen verder uit te werken in een evenementenvervoersplan.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Binnen het kader van deze aanvraag dient evenwel beoordeeld hoe de gevraagde functiewijziging interfereert met het naburig ruimtelijk kwetsbaar bestemmingsgebied, met name zone voor natuur. Het dossier bevat een aantal documenten waarbij  gemotiveerde argumenten worden aangereikt waarom de instandhoudingsdoelstellingen van het natuurgebied niet worden aangetast door de geplande activiteit. De aanvraag werd dan ook voor advies voorgelegd aan de bevoegde instantie van het Vlaams gewest, met name het agentschap Natuur en Bos, binnen het kader van artikel 26bis §2 (verscherpte natuurtoets) en 36ter (passende beoordeling) van het natuurdecreet. Op basis van de project-m.e.r.-screening (inclusief natuurtoets), verscherpte natuurtoets en passende beoordeling, kan het agentschap akkoord gaan met de conclusies over het effect op de actuele natuurwaarden en doelstellingen. De door de aanvrager voorgestelde milderende maatregelen dienen onverminderd toegepast worden.  Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt aangesloten bij dit standpunt en de  milderende maatregelen worden opgelegd als voorwaarden bij deze vergunning.

Voor de organisatie van beide festivals is er een goedgekeurde passende beoordeling en verscherpte natuurtoets. Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt vast dat de vergunningsplichtige activiteit, het plan of programma geen betekenisvolle aantasting impliceert voor de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone.

Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt vast dat de vergunningsplichtige activiteit geen onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in het VEN zal veroorzaken.

Op basis van de beschikbare informatie concludeert het Agentschap Natuur en Bos dat het project geen aanzienlijke milieueffecten kan hebben op aanwezige natuurwaarden.

In navolging van de resultaten van het opvolgingsrapport van voorgaande editie lijkt een meer gerichte opvolging noodzakelijk. Daarom wordt gevraagd om opnieuw te starten met de uitgebreide uitvoerings- en opvolgingsrapportering om (de

effectiviteit van) de milderende maatregelen te kunnen opvolgen. Voorafgaand aan elk evenement (ten laatste 2 weken vooraf) dient het lichtplan en het ontwerp van de hekwerkafsluiting te worden voorgelegd aan het Agentschap Natuur en Bos.

Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een voorwaardelijk gunstig advies.

De aanvraag omvat een tijdelijke gebruikswijziging van het terrein “Middenvijver” naar festivalactiviteiten. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar tegen de tijdelijke gebruikswijziging.

Voor de evenementen met een geluidsniveau hoger dan 85 dB LAeq,15min zijn de bepalingen van hoofdstuk 6.7 van Vlarem titel II van toepassing, voor eventuele ingedeelde activiteiten dient een (tijdelijke) omgevingsvergunning te worden bekomen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de milieutechnische randvoorwaarden met betrekking tot de Vlarem-plichtige activiteiten dienen aan de bevoegde overheid te worden voorgelegd vóór het plaatsvinden van het festival;

3.      de voorwaarden (milderende maatregelen) en opmerkingen van het advies van het agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt te worden nageleefd:

1)     Beperking van duur van het festival en muziek : Beperking van de festivalduur tot 2 dagen voor Summerfestival en 1 dag voor Laundry day waarbij de muziek wordt gespeeld tussen 12u en 24u. Met een voorafgaande periode van 1 uur waarbij muziek geleidelijk wordt verhoogd in de aanloop van de optredens.

2)     Visuele en recreatieve verstoring beperken naar het natuurgebied het Rot door het nemen van volgende maatregelen :

a) Rondom het terrein wordt een ijzeren hekwerk behangen met doeken geplaatst;

b) Afsluiten en toegangscontrole van natuurgebied het Rot tijdens de festivaldagen en daags voordien en nadien.

3)     Beperken lichtimmissie in het natuurgebied het Rot:

a) Er worden enkel Pyrotechnische Speciale Effecten gebruikt. (die niet gepaard gaan met explosies in de lucht)

b) Licht van lasershows wordt niet richting het natuurgebied geëmitteerd als gevolg van de opstelling van de podia;

c) Geen lichtbundels die verdraaien over meer dan 90°.

d) Lichtemissies van podia in westelijke helft van festival zijn van het aanpalende natuurgebied weg gericht.

e) Geen directe verlichting van natuurgebied door aanwezigheid hekken met doeken op grens festivalterrein en dichte begroeiing op grens natuurgebied Het Rot.

4)     Beperken van de geluidsimmissie richting natuurgebied Het Rot en Blokkersdijk door:

a) het treffen van electro-akoestische maatregelen;

b) Een weloverwogen opstelling van de podia waarbij de podia opgesteld langsheen de grens van het Rot niet richting het natuurgebied muziek uitzenden;

4.      Een uitvoerings- en opvolgingsrapport (om (de effectiviteit van) bovenstaande milderende maatregelen te kunnen opvolgen) wordt opgemaakt door de initiatiefnemer en voorgelegd aan het Agentschap voor Natuur en Bos;

5.      Een uitgewerkte startnota in functie van het uitvoerings- en opvolgingsrapport voor de start van het komende broedseizoen door de initiatiefnemer ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het Agentschap voor Natuur en Bos;

6.      De mobiliteitseffecten en maatregelen voor de organisatie van deze evenementen moeten uitgewerkt worden in een evenementenvervoersplan en strikt nageleefd te worden bij organisatie van evenementen;

7.      De bestaande hoogstammige bomen moeten afdoende beschermd worden tijdens de werken;

8.      de voorwaarden van de groendienst dienen strikt te worden nageleefd;

-          De organisatoren maken gebruik van de normale toegangswegen.

-          De voertuigen moeten minstens één meter van de bomen geplaatst worden. Alle voertuigen en aanhangwagens die niet leveren, dienen te worden geparkeerd op de daarvoor bestemde openbare parkeermogelijkheden.

-          Beschadiging van grasmatten dient te allen tijde worden vermeden door zo minimaal mogelijk over het gras te rijden of/en gebruik te maken van rijplaten. Extra aandacht bij nat weer om grasmatten van beschadiging te vrijwaren.

-          Fietsenstallingen zo opstellen dat de bomen of de struiklaag niet beschadigd wordt en niet onder boomkruinen of tussen heesterbeplanting. Hun verankeringen moeten op minimum 3 m van de stam geplaatst worden.

-          Het bevestigen van borden, tenten of kabels aan bomen, boompalen of beplanting is niet toegelaten. Er mogen geen markeringen (spuitbussen, verf, nagels of vijzen …) aangebracht worden op de bomen.

-          Alle schade aangericht aan het openbaar groen door het evenement dient in oorspronkelijke toestand hersteld en vergoed. Er wordt bij elke schade een schadegeval opgemaakt volgens de uniforme berekening van het VVOG.

-          Alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgeen dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), dient onmiddellijk na afloop te worden opgeruimd.

-          Vanzelfsprekend geldt tijdens (en bij opstellen) van het evenement het parkreglement en de politiecodex.

-          Bij stormweer wordt het park om veiligheidsredenen afgesloten en niet meer toegankelijk.

 

Geldigheidsduur

In afwachting van een definitieve recreatieve bestemming van het terrein, kan met toepassing van artikel 4.4.4 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, een tijdelijke vergunning worden verleend voor een periode van een jaar, ingaand op de dag van de beslissing voor een gebruikswijziging van het terrein in functie van het occasioneel organiseren van een activiteit die past binnen het sociaal-culturele of recreatief medegebruik.

 

 

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

4 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 maart 2019

Verslag GOA

12 februari 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de milieutechnische randvoorwaarden met betrekking tot de Vlarem-plichtige activiteiten dienen aan de bevoegde overheid te worden voorgelegd vóór het plaatsvinden van het festival;

3.      de voorwaarden (milderende maatregelen) en opmerkingen van het advies van het agentschap voor Natuur en Bos dienen strikt te worden nageleefd:

1)     Beperking van duur van het festival en muziek : Beperking van de festivalduur tot 2 dagen voor Summerfestival en 1 dag voor Laundry day waarbij de muziek wordt gespeeld tussen 12u en 24u. Met een voorafgaande periode van 1 uur waarbij muziek geleidelijk wordt verhoogd in de aanloop van de optredens.

2)     Visuele en recreatieve verstoring beperken naar het natuurgebied het Rot door het nemen van volgende maatregelen :

a) Rondom het terrein wordt een ijzeren hekwerk behangen met doeken geplaatst;

b) Afsluiten en toegangscontrole van natuurgebied het Rot tijdens de festivaldagen en daags voordien en nadien.

3)     Beperken lichtimmissie in het natuurgebied het Rot:

a) Er worden enkel Pyrotechnische Speciale Effecten gebruikt. (die niet gepaard gaan met explosies in de lucht)

b) Licht van lasershows wordt niet richting het natuurgebied geëmitteerd als gevolg van de opstelling van de podia;

c) Geen lichtbundels die verdraaien over meer dan 90°.

d) Lichtemissies van podia in westelijke helft van festival zijn van het aanpalende natuurgebied weg gericht.

e) Geen directe verlichting van natuurgebied door aanwezigheid hekken met doeken op grens festivalterrein en dichte begroeiing op grens natuurgebied Het Rot.

4)     Beperken van de geluidsimmissie richting natuurgebied Het Rot en Blokkersdijk door:

a) het treffen van electro-akoestische maatregelen;

b) Een weloverwogen opstelling van de podia waarbij de podia opgesteld langsheen de grens van het Rot niet richting het natuurgebied muziek uitzenden;

4.      Een uitvoerings- en opvolgingsrapport (om (de effectiviteit van) bovenstaande milderende maatregelen te kunnen opvolgen) wordt opgemaakt door de initiatiefnemer en voorgelegd aan het Agentschap voor Natuur en Bos;

5.      Een uitgewerkte startnota in functie van het uitvoerings- en opvolgingsrapport voor de start van het komende broedseizoen door de initiatiefnemer ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het Agentschap voor Natuur en Bos;

6.      De mobiliteitseffecten en maatregelen voor de organisatie van deze evenementen moeten uitgewerkt worden in een evenementenvervoersplan en strikt nageleefd te worden bij organisatie van evenementen;

7.      De bestaande hoogstammige bomen moeten afdoende beschermd worden tijdens de werken;

8.      de voorwaarden van de groendienst dienen strikt te worden nageleefd;

-          De organisatoren maken gebruik van de normale toegangswegen.

-          De voertuigen moeten minstens één meter van de bomen geplaatst worden. Alle voertuigen en aanhangwagens die niet leveren, dienen te worden geparkeerd op de daarvoor bestemde openbare parkeermogelijkheden.

-          Beschadiging van grasmatten dient te allen tijde worden vermeden door zo minimaal mogelijk over het gras te rijden of/en gebruik te maken van rijplaten. Extra aandacht bij nat weer om grasmatten van beschadiging te vrijwaren.

-          Fietsenstallingen zo opstellen dat de bomen of de struiklaag niet beschadigd wordt en niet onder boomkruinen of tussen heesterbeplanting. Hun verankeringen moeten op minimum 3 m van de stam geplaatst worden.

-          Het bevestigen van borden, tenten of kabels aan bomen, boompalen of beplanting is niet toegelaten. Er mogen geen markeringen (spuitbussen, verf, nagels of vijzen …) aangebracht worden op de bomen.

-          Alle schade aangericht aan het openbaar groen door het evenement dient in oorspronkelijke toestand hersteld en vergoed. Er wordt bij elke schade een schadegeval opgemaakt volgens de uniforme berekening van het VVOG.

-          Alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgeen dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), dient onmiddellijk na afloop te worden opgeruimd.

-          Vanzelfsprekend geldt tijdens (en bij opstellen) van het evenement het parkreglement en de politiecodex.

-          Bij stormweer wordt het park om veiligheidsredenen afgesloten en niet meer toegankelijk.

 

Geldigheidsduur

In afwachting van een definitieve recreatieve bestemming van het terrein, kan met toepassing van artikel 4.4.4 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, een tijdelijke vergunning worden verleend voor een periode van een jaar, ingaand op de dag van de beslissing voor een gebruikswijziging van het terrein in functie van het occasioneel organiseren van een activiteit die past binnen het sociaal-culturele of recreatief medegebruik.

 

 

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.