Terug

2019_CBS_01234 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101100. Generaal Lemanstraat 64. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01234 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101100. Generaal Lemanstraat 64. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_01234 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101100. Generaal Lemanstraat 64. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 november 2018

18 december 2018

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

De ingediende bezwaren kunnen als volgt worden samengevat en worden beoordeeld:

1.            Te weinig parkeerplaatsen:Voor de 5 appartementen aan De Lescluzestraat wordt slechts 1 parkeerplaats voorzien. In de bestaande situatie zijn er meer parkeerplaatsen en geen appartementen. De nieuwe situatie resulteert dus in een enorme verhoging van de parkeerdruk in De Lescluzestraat. De parkeerdruk is momenteel al hoog in de straat. Bijkomende parkeerdruk kan deze buurt niet aan. Het beperken van het aantal appartementen, dan wel het gebruik van het gelijkvloers als garage, kan een oplossing zijn.

Beoordeling: Met de realisatie van een programma met 8 appartementen wordt een behoefte van 9 parkeerplaatsen gecreëerd (op basis van de bouwcode – zie ook advies dienst Mobiliteit). Deze moeten gerealiseerd worden op eigen terrein. Als de 8 ontbrekende plaatsen niet kunnen worden gerealiseerd op eigen terrein, komen deze inderdaad op het openbaar domein terecht, wat een verzwaring van de parkeerdruk in de straat betekent. Door de vorm, en beperkte afmetingen van het perceel, kan slechts 1 parkeerplaats gerealiseerd worden aan de zijde De Lescluzestraat;

Daarom wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld dat voor een ontwerp met slechts 1 parkeerplaats, per ontbrekende parkeerplaats (8 in het totaal) een eenmalige financiële compensatie  moet worden betaald. Het bezwaar is gegrond.

 

2.            Inkijk en privacy:De appartementen aan de Generaal Lemanstraat geven rechtstreeks uitzicht op de tuin van bezwaarindiener, aan de De Lescluzestraat gelegen.

In de bestaande situatie is het pand aan de Generaal Lemanstraat volledig als handelspand ingericht. Appartementen, met terrassen aan de achterzijde, geven meer inkijk, ook ’s avonds en in het weekend, op momenten dat in de huidige situatie er geen gebruik is van de lokalen die uitkijk bieden op het binnengebied.

Beoordeling: De voorgestelde bouwdiepte, en het voorzien van appartementen en terrassen op de verdiepingen, is op deze locatie aan de Generaal Lemanstraat geen uitzondering. De afmetingen van het volume zijn aanvaardbaar, zijn in overeenstemming met wat kenmerkend is in het bouwblok, en sluiten aan op het links en rechts aanpalende pand.

De plannen tonen geen conflicten met de wetgeving op lichten en zichten. Waar rechtstreekse zichten mogelijk zijn, is er steeds een minimale groter dan 1,90 meter. Waar schuine zichten mogelijk zijn, is er steeds een afstand van minimaal 0,60 meter tot de perceelsgrens.

Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

 

3.            Geurhinder:Bezwaarindiener vreest geurhinder in de tuinzone, palend aan de handelsfunctie, van de keuken en afvalberging.

Beoordeling: Er wordt vanuit gegaan dat de werken worden uitgevoerd volgens de regels van de kunst en overeenkomstig de geldende regelgeving. De verluchting van de afvalberging en keuken dient te gebeuren conform artikel 35 van de bouwcode. Rekening houdend met dit voorschrift van de bouwcode zal overlast van de afvalberging en kitchenette beperkt tot onbestaande zijn.

Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

 

4.            Verhoging tuinmuur:Bezwaarindiener gaat niet akkoord met de verhoging van de tuinmuur tussen het perceel en pand De Lescluzestraat nr. 9. In de aanvraag wordt onterecht uitgegaan van een verkeerde hoogte van de tuinmuur. Deze muur is niet over de gehele lengte even hoog. Er is geen akkoord om deze muur te verhogen en er zal ook geen akkoord worden gegeven.

Beoordeling: De voorziene hoogte van de scheimuur, 3,49 meter, is een aanvaardbare hoogte voor het inrichten van een gelijkvloers met een dakpakket dat voldoet aan alle hedendaagse normen. Op dit moment is het perceel volledig volgebouwd en is er reeds een verdiepingshoge scheimuur aanwezig. De impact van een verhoging met 0,70 meter zal relatief beperkt zijn.

Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

 

5.            Bouwhoogte:Het volume aan de De Lescluzestraat is te hoog. Het bestaande pand telt een laag gelijkvloers met twee verdiepingen. Dit is het maximaal aanvaardbare. Het toevoegen van twee extra bouwlagen maakt dat het voorgestelde project boven de naastgelegen eengezinswoning zal uitsteken. De inval van zonlicht aan de achterzijde van Generaal Lemanstraat zal onaanvaardbaar beperkt worden, zoniet gans onmogelijk maken. De inkijk op de panden, oa. nr. 62, wordt onaanvaardbaar. Dit in tegenstelling tot de bestaande situatie, waarbij de ramen hoog geplaatst zijn en grotendeels van ondoorzichtbaar glas zijn voorzien.

Beoordeling:  Het voorgestelde volume met 5 bouwlagen heeft een grotere bouwhoogte dan wat kenmerkend is in de straat (3 bouwlagen met schuin dak). Anderzijds wordt afgebouwd naar de hoek van de Generaal Lemanstraat en de twee rechts aanpalende panden met 7 bouwlagen die ook doorlopen tot aan de Generaal Lemanstraat. De blinde scheimuur wordt (deels) afgewerkt. In die zin is het volume op deze plek vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar. De plannen tonen geen conflicten met de wetgeving op lichten en zichten.

Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

 

6.            Kleur van de materialen:In de bestaande toestand weerkaatst een zacht gele crepi het zonlicht waardoor de vermindering van lichtinval enigszins wordt beperkt. De voorgestelde grijze steen zal de noodzakelijke lichtweerkaatsing onmogelijk maken.

Beoordeling: Het voorgestelde gevelmetselwerk heeft een licht grijze kleur. Dit is in overeenstemming met art. 11§4 van de bouwcode, dat omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde, een lichte kleurstelling voorop stelt. De lichte kleur zal (beperkt) licht weerkaatsend zijn.

Het bezwaar is ontvankelijk, doch ongegrond.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018101100

Gegevens van de aanvrager:

BVBA FIDES PROJECTS met als adres Sint-Jansvliet 2 bus 6 te 2000 Antwerpen (Antwerpen)

Ligging van het project:

Generaal Lemanstraat 64 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23sectie B nr. 436S13

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van bestaande bebouwing en bouwen van een meergezinswoning met een handelsgelijkvloers aan de zijde van de Generaal Lemanstraat

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Generaal Lemanstraat 64:

  • 14/5/1992: vergunning (19921116) voor inrichten winkelruimte;
  • 16/12/1993: vergunning (961#1235) voor restaurant + woning.  

-          De Lecluzestraat 5:

  • 11/08/1954: vergunning (957#3579) voor voorgevel.

-          De Lescluzestraat 9:

  • 14/05/1992: vergunning (961#1124) voor het inrichten winkelruimte.

Laatst vergunde toestand

-          de laatst vergunde toestand is gelijk aan de bestaande toestand.

Bestaande toestand

-          het perceel is volgebouwd;

-          zijde Generaal Lemanstraat:

  • het pand bestaat uit 3 bouwlagen onder plat dak;
  • de voorgevelbreedte bedraag 6,54 meter.

-          zijde De Lescluzestraat:

  • het pand bestaat uit 3 bouwlagen onder plat dak;
  • de voorgevelbreedte bedraagt 11,31 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande aaneengesloten bebouwing in de Generaal Lemanstraat met De Lescluzestraat;

-          optrekken van twee bouwvolumes met appartementen met een handelsgelijkvloers aan de Generaal Lemanstraat;

-          de volledige bouwgrond wordt bebouwd met uitzondering van een patio van 14,53m²;

-          Generaal Lemanstraat 64:

  • na de sloop wordt er een gebouw opgetrokken van 4 bouwlagen onder plat dak;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 12,90 meter;
  • de bouwdiepte van de eerste verdieping bedraagt 14,32 meter (met een uitstekend terras tot 17,78 meter);
  • de bouwdiepte van de tweede en derde verdieping bedraagt 10,08 meter (met een uitstekend terras tot 12,57 meter);
  • de gelijkvloerse verdieping is ingericht als winkelruimte;
  • het appartement op de eerste verdieping heeft 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 71 vierkante meter;
  • het appartement op de tweede verdieping heeft 1 slaapkamer en een netto-vloeroppervlakte van 48 vierkante meter;
  • het appartement op de tweede verdieping heeft 1 slaapkamer en een netto-vloeroppervlakte van 48 vierkante meter.

-          De Lescluzestraat: 

  • na de sloop wordt er een gebouw opgetrokken van 5 bouwlagen onder plat dak;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 15,90 meter;
  • de bouwdiepte bedraagt 9,95 meter (met uitstekend terras op het gelijkvloers tot 10,95 meter) en afbouwend naar 7,75 meter, aansluitend op het rechts aanpalende pand;
  • op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich in het midden van de gevel een garagepoort met toegang tot de fietsenberging en rechts de voordeur met raampartij van een gelijkvloers appartement;
  • het gelijkvloerse appartement heeft een slaapkamer en een netto-vloeroppervlakte van 64 vierkant meter;
  • het appartement op de eerste verdieping heeft 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 79 vierkante meter;
  • het appartement op de tweede verdieping heeft 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 73 vierkante meter;
  • het appartement op de derde verdieping heeft 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 73 vierkante meter;
  • het appartement op de vierde verdieping heeft 2 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 73 vierkante meter.

De gevels worden uitgevoerd in lichtgrijs metselwerk.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

13 november 2018

11 december 2018

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius

13 november 2018

5 december 2018

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

13 november 2018

22 november 2018

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

13 november 2018

13 november 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

13 november 2018

23 november 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

13 november 2018

23 november 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          Artikel 27: Open ruimte: §1 Bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld buitenruimte zijn. Volgens de grootte van het perceel zou minimaal 28 vierkante meter open ruimte moeten zijn;

-          Artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: in de fietsenberging aan de Generaal Lemanstraat is er een fietsstalplaats te weinig en wordt de uitrijlengte niet gerespecteerd: slechts  1,35 in plaats van 1,70 meter;

-          Artikel 30: Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er wordt slechts een parkeerplaats gerealiseerd, terwijl er 8 appartementen zijn;

-          Artikel 43: Septische putten: er is geen septische put getekend op de plannen.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:

-          Artikel 27. De voorziene 14m² aan patioruimte voldoet niet aan de minimum oppervlakte aan ontpitting die bij functiewijziging moet worden voorzien. Deze beperktere oppervlakte is in deze situatie toelaatbaar gezien de handelsruimte op het gelijkvloers en gezien het een hoekperceel betreft. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan.

-          Artikel 29. De fietsparkeerplaatsen voldoen niet aan de bouwcode. De dienst Mobiliteit formuleerde hierover het volgende advies:

“Fietsvoorzieningen: Er dienen voor dit project 21 ((5*3) +(3*2)) fietsenstallingen voorzien te worden voor de woonfunctie. Voor de handelsfunctie dient er 1 afsluitbare fietsstalplaats voor personeel te worden voorzien en 2 fietsstalplaatsen voor bezoekers.

De fietsstalplaatsen voor bewoners en winkelpersoneel werden op de plannen ingetekend. De plaatsen voldoen echter niet aan de voorwaarden zoals opgelegd in de bouwcode. (1,5m² per fietsstalplaats wordt niet gehaald. Verder is er ook geen plaats voor niet-standaard fietsen). De fietsstalplaatsen voor bezoekers werden niet ingetekend.

De dienst mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          fietsstalplaatsen dienen te voldoen aan de voorwaarden zoals opgelegd in de bouwcode.

-          er dienen minstens 2 fietsstalplaatsen voor bezoekers van de handelsruimte voorzien te worden.”

Met betrekking tot de tweede voorwaarde wordt een afwijking op de bouwcode toegestaan. De breedte van de gevel van het handelspand bedraagt slechts 4,43 meter. Er is met andere woorden onvoldoende ruimte om een fietsenstalling in te richten aansluitend bij de handelsruimte die toegankelijk is vanaf het openbaar domein. Vanuit praktische overwegingen is het daarnaast onlogisch een fietsenstalling voor bezoekers te mengen met een fietsenstalling voor de bewoners van de bovenliggende appartementen.

De voorziene fietsenstallingen dienen wel te voldoen aan de voorschriften van de bouwcode met betrekking tot oppervlakte. Dit wordt opgelegd als voorwaarde.

-          Artikel 30. Er wordt slechts1 van de 9 benodigde parkeerplaatsen gerealiseerd. Zie parkeerparagraaf.

-          Artikel 43. Conform artikel 43 van de Bouwcode dient een septische put te worden voorzien. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Een woonfunctie (met beperkte handelsfunctie) is op deze locatie functioneel inpasbaar.

 

In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de dienst ‘ondernemen en stadsmarketing - business en innovatie’. Volgend advies werd uitgebracht:

“Gunstig advies met betrekking tot het slopen van een voormalige handelsruimte met bovenliggende functies. In de plaats komt een nieuwbouw met op het gelijkvloers aan de zijde Generaal Lemanstraat een commerciële ruimte. Gelet op de locatie, waar ook reeds andere commerciële functies gevestigd zijn, alsook kantoorruimten en andere publiekstrekkende functies; de zichtbaarheid aan de doorgaande weg Genereaal Lemanstraat en het feit dat voorheen ook een handelsruimte hier gevestigd was, kan deze functie op het gelijkvloers hier gunstig beoordeeld worden.”

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.

Advies Mobiliteit:

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van een pand met 8 wooneenheden en een handelsgelijkvloers in centrumgebied

-          2 appartementen < 60m² met parkeernorm  1.05. 2 x 1.05 = 2,1

-          6 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2. 6 x 1.2 = 7,2

Vermits het handelsgelijkvloers een beperkte oppervlakte heeft (86m²) wordt hier geen extra parkeerbehoefte gecreëerd.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 9.”

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

Het betreffende perceel is onregelmatig van vorm en heeft een beperkte diepte. Dit komt door de ligging nabij de hoek van twee straten. De grootte en de vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

De gevel aan de Generaal Lemanstraat is smaller dan 8 meter (6,54 meter). Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats aan deze zijde van het perceel niet toegelaten. Enkel aan de De Lescluzestraat kan een garagepoort in de gevelpui geïntegreerd worden.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 8.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 8 plaatsen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

De bouwdiepte van beide bouwvolumes sluit aan op de aangrenzende bebouwing.

Het bouwvolume aan de Generaal Lemanstraat heeft tevens een bouwhoogte die vergelijkbaar is met de bouwhoogten van het links en rechts aanpalende pand.

Het bouwvolume aan De Lescluzestraat is wat bouwhoogte betreft hoger dan het links aanpalende pand, en tevens hoger dan de bebouwing verderop in de straat. In dit ontwerp is er voor gekozen aan te sluiten bij de rechts aanpalende panden, De Lescluzestraat 7 en verder, die eveneens doorsteken tot aan de Generaal Lemanstraat. Er wordt op die manier afgebouwd naar de hogere bouvolumes en de hoek. Blinde zijgevels worden (grotendeels) weggewerkt. Vanuit deze optiek is een hoger bouwvolume op deze locatie aanvaardbaar.

Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een eenslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen.

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een tweeslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een eenslaapkamerappartement herbergen.

Op een oppervlakte kleiner dan 110 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een drieslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 80 m²) kan hoogstens een tweeslaapkamerappartement herbergen.

Op een oppervlakte kleiner dan 130 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een vierslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 110 m²) kan hoogstens een drieslaapkamerappartement herbergen.

Er zal als voorwaarden worden opgelegd dat de betrokken appartementen moeten voldoen aan de beoogde oppervlaktenormen door bij deze een slaapkamer minder te voorzien of het appartement in te richten als studio.

Visueel-vormelijke elementen

De materialen zijn in overeenstemming met de stedelijk context van het perceel. Met de architectuur van de voorgevels wordt aansluiting gezocht bij de architectuur van de omliggende, en kenmerkende, bebouwing.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien het perceel is gelegen aan een gewestweg werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het advies is voorwaardelijk gunstig:

“Conform artikel 4.3.4. VCRO kan de vergunning worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden in de vergunning indien uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van de doelstellingen en zorgplichten van het Agentschap.

Een vergunning kan worden geweigerd indien uit een verplicht in te winnen advies blijkt dat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van doelstellingen of zorgplichten die gehanteerd worden binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening.”

In casu is de vergunningsaanvraag onwenselijk omwille van volgende doelstellingen en zorgplichten:

Onwenselijkheid omwille van verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming

Artikel 4.3.1. §1 en §2 van de VCRO bepaalt dat de goede ruimtelijke ordening beoordeeld moet worden op o.m. de mobiliteitsimpact en de veiligheid in het algemeen.

In voorliggende aanvraag heeft het aantal parkings een negatieve impact op de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid in het algemeen op de gewestweg.  Er bestaat een onaanvaardbare bijkomende druk op de gewestweg.

De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende reden:

het aantal parkeerplaatsen is onvoldoende.

Besluit:

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer gunstig onder volgende voorwaarden:

Er moeten voldoende parkeerplaatsen op eigen terrein worden voorzien.”

 

Er kan niet voorzien worden in het benodigde aantal parkeerplaatsen door de beperkte oppervlakte en de vorm van het perceel. Zie parkeerparagraaf.

Het voorzien van extra parkeerplaatsen wordt bijgevolg niet als voorwaarde, noch als weigeringsgrond, opgenomen in de vergunning.

De algemene voorwaarden voor panden en percelen gelegen aan een gewestweg, worden wel als voorwaarden gekoppeld aan de vergunning.

De voorwaarde van Eandis, met betrekking tot de aansluitbaarheid, dient te worden opgevolgd bij uitvoering van de werken.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsstalplaatsen dienen te voldoen aan de inrichtingsprincipes (oa. met betrekking tot de minimale oppervlakte), zoals bepaald in artikel 29 van de bouwcode;

3.      conform artikel 43 van de bouwcode een septische put te voorzien;

4.      de algemene voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer dienen strikt te worden nageleefd;

5.      de voorwaarde van Eandis, met betrekking tot de aansluitbaarheid, dient te worden opgevolgd bij uitvoering van de werken;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

7.   de appartementen kleiner van 60 m2 uit te voeren als studio;

8.   de appartementen kleiner dan 80 m2 uit te voeren als 1-slaapkamerappartement.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

13 november 2018

Start openbaar onderzoek

19 november 2018

Einde openbaar onderzoek

18 december 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 februari 2019

Verslag GOA

6 februari 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsstalplaatsen dienen te voldoen aan de inrichtingsprincipes (oa. met betrekking tot de minimale oppervlakte), zoals bepaald in artikel 29 van de bouwcode;

3.      conform artikel 43 van de bouwcode een septische put te voorzien;

4.      de algemene voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer dienen strikt te worden nageleefd;

5.      de voorwaarde van Eandis, met betrekking tot de aansluitbaarheid, dient te worden opgevolgd bij uitvoering van de werken;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

7.   de appartementen kleiner van 60 m2 uit te voeren als studio

8.   de appartementen kleiner dan 80 m2 uit te voeren als 1-slaapkamerappartement

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.