Terug

2019_CBS_01295 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken - Burgemeester Jozef Nolfplein. Restauratie buitenschil. Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01295 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken - Burgemeester Jozef Nolfplein. Restauratie buitenschil. Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring 2019_CBS_01295 - Stedelijk Bedrijfsvastgoed. Bestuurszaken - Burgemeester Jozef Nolfplein. Restauratie buitenschil. Wijziging opdracht 2 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijziging van de opdracht  

Tijdens de uitvoering van de opdracht doen zich volgende wijzigingen voor:

Verrekening 02: Inkomschuifdeuren (posten 8.08.1 en 8.08.2) (wijziging opdracht in min):

Tijdens het uitvoeren van de restauratiewerken wordt vastgesteld dat de bestaande toestand anders is dan bij opmaak van het dossier. Bijgevolg moet het plaatsen van de inkomschuifdeur buitenkant en binnenkant (posten 8.08.1 en 8.08.2) niet uitgevoerd worden zodat deze twee posten in mindering kunnen worden gebracht. 

Dit verrekeningsvoorstel komt in aanmerking voor een restauratiepremie bij de hogere overheid en kan als volgt aangepast worden: 

  • wijziging post 8.08.1: -11.751,93 euro;
  • wijziging post 8.08.2: -11.751,93 euro.

Verrekening 03: Herstel balustrade (posten 4.02.3) (onvoorzienbare omstandigheid):

Tijdens het uitvoeren van de restauratiewerken blijkt de bestaande toestand anders dan bij opmaak van het dossier.
Onder de post 4.02.3, herstel balustrade, werden vier balusters opgenomen tegen een eenheidsprijs van 678,00 euro. 

Thans wordt vastgesteld dat er in totaal 25 balusters losstaan en dat de verankering onderaan en bovenaan van 132 balusters verroest zijn.
Om de veiligheid te garanderen moeten deze 132 balusters gedemonteerd worden, de verroeste verankeringen verwijderd worden en vervangen door nieuwe verankeringen om vervolgens alles terug te plaatsen.  

Dit verrekeningsvoorstel komt in aanmerking voor een restauratiepremie bij de hogere overheid dat werd goedgekeurd binnen de meerjarenpremieovereenkomst. 

Deze onvoorzienbare omstandigheden zijn noodzakelijk in het kader van de veiligheid. Voor de verrekening stelt de aannemer een marktconforme prijs voor zijnde 18.831,96 euro exclusief btw dat positief geadviseerd wordt door de bedrijfseenheid Vastgoed. 

Er wordt een termijnverlenging gevraagd en goedgekeurd voor 25 werkdagen.

De wijzigingen kunnen als volgt samengevat worden:

verrekening titel bedrag in meer exclusief btw bedrag in min exclusief btw termijnverlenging
02  inkomschuifdeuren (posten 8.08.1 & 8.08.2)    - 23.503,86 euro
03  herstel balustrade (post 4.02.3) 18.831,96 euro   25 werkdagen
totaal   18.831,96 euro - 23.503,86 euro 25 werkdagen

De compesantie van de wijzigingen van de opdracht bedraagt -4.671,90 euro, exclusief btw.

Er wordt een termijnverlenging van 25 werkdagen toegekend.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring aangepast bestek en procedure (GAC/2013/2202) P04697 college  20 december 2013 12951
goedkeuring bestek en procedure stopzetting en heraanbesteding (GAC/2013/2202) P04697 college  27 oktober 2017 09370
goedkeuring gunning aan Renotec nv college 5 januari 2018 00036
goedkeuring aanvullende werken (dak) college 29 juni 2018 06140
 
De opdracht voor "Restauratie buitenschil districtshuis Merksem" werd gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911, voor een bedrag van 1.152.483,62 euro, inclusief btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor de wijzigingen van de opdracht worden verrekend met bestelbonnummer 4005257067.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB09 - Het binnengemeentelijk samenwerkingsmodel brengt het beleid dichter bij de burger
1TSB0901 - De 9 districtsbesturen worden ondersteund door de groep stad Antwerpen met het oog op een maximale realisatie van hun doelstellingen
1TSB090101 - We faciliteren, coƶrdineren en bewaken het binnengemeentelijk samenwerkingsmodel
1TSB090101P04697 - Burgemeester Jozef Nolfpl

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 18.831,96 euro + 3.954,71 euro (21% btw) = 22.786,67 euro.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 23.503,86 euro + 4.935,81 euro (21% btw) = 28.439,67 euro.

Artikel 3

Het college keurt een termijnverlenging van 25 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.

Artikel 4

 

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschriving Bedrag Boekingadres Bestelbon

wijziging opdracht
P04697 - restauratie buitenschil
districtshuis Merksem

Renotec nv
Acaciastraat 14c
2440 Geel

ondernemingsnummer: 0436.207.911


IBAN BE95 413-4508561-58

- 5.653,00 euro, inclusief
btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1TSB090101P04697
subsidie: MO_DISTRICTSHUIZEN
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070170
budgetperiode: 1900
4005257067