Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging van de opdracht
Tijdens de uitvoering van de opdracht doen zich volgende wijzigingen voor:
Verrekening 02: Inkomschuifdeuren (posten 8.08.1 en 8.08.2) (wijziging opdracht in min):
Tijdens het uitvoeren van de restauratiewerken wordt vastgesteld dat de bestaande toestand anders is dan bij opmaak van het dossier. Bijgevolg moet het plaatsen van de inkomschuifdeur buitenkant en binnenkant (posten 8.08.1 en 8.08.2) niet uitgevoerd worden zodat deze twee posten in mindering kunnen worden gebracht.
Dit verrekeningsvoorstel komt in aanmerking voor een restauratiepremie bij de hogere overheid en kan als volgt aangepast worden:
Verrekening 03: Herstel balustrade (posten 4.02.3) (onvoorzienbare omstandigheid):
Tijdens het uitvoeren van de restauratiewerken blijkt de bestaande toestand anders dan bij opmaak van het dossier.
Onder de post 4.02.3, herstel balustrade, werden vier balusters opgenomen tegen een eenheidsprijs van 678,00 euro.
Thans wordt vastgesteld dat er in totaal 25 balusters losstaan en dat de verankering onderaan en bovenaan van 132 balusters verroest zijn.
Om de veiligheid te garanderen moeten deze 132 balusters gedemonteerd worden, de verroeste verankeringen verwijderd worden en vervangen door nieuwe verankeringen om vervolgens alles terug te plaatsen.
Dit verrekeningsvoorstel komt in aanmerking voor een restauratiepremie bij de hogere overheid dat werd goedgekeurd binnen de meerjarenpremieovereenkomst.
Deze onvoorzienbare omstandigheden zijn noodzakelijk in het kader van de veiligheid. Voor de verrekening stelt de aannemer een marktconforme prijs voor zijnde 18.831,96 euro exclusief btw dat positief geadviseerd wordt door de bedrijfseenheid Vastgoed.
Er wordt een termijnverlenging gevraagd en goedgekeurd voor 25 werkdagen.
De wijzigingen kunnen als volgt samengevat worden:
verrekening | titel | bedrag in meer exclusief btw | bedrag in min exclusief btw | termijnverlenging |
02 | inkomschuifdeuren (posten 8.08.1 & 8.08.2) | - 23.503,86 euro | 0 | |
03 | herstel balustrade (post 4.02.3) | 18.831,96 euro | 25 werkdagen | |
totaal | 18.831,96 euro | - 23.503,86 euro | 25 werkdagen |
De compesantie van de wijzigingen van de opdracht bedraagt -4.671,90 euro, exclusief btw.
Er wordt een termijnverlenging van 25 werkdagen toegekend.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring aangepast bestek en procedure (GAC/2013/2202) P04697 | college | 20 december 2013 | 12951 |
goedkeuring bestek en procedure stopzetting en heraanbesteding (GAC/2013/2202) P04697 | college | 27 oktober 2017 | 09370 |
goedkeuring gunning aan Renotec nv | college | 5 januari 2018 | 00036 |
goedkeuring aanvullende werken (dak) | college | 29 juni 2018 | 06140 |
De uitgave voor de wijzigingen van de opdracht worden verrekend met bestelbonnummer 4005257067.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 18.831,96 euro + 3.954,71 euro (21% btw) = 22.786,67 euro.
Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 23.503,86 euro + 4.935,81 euro (21% btw) = 28.439,67 euro.
Het college keurt een termijnverlenging van 25 werkdagen goed en dit zonder extra kosten.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschriving | Bedrag | Boekingadres | Bestelbon |
wijziging opdracht Renotec nv ondernemingsnummer: 0436.207.911
|
- 5.653,00 euro, inclusief btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1TSB090101P04697 subsidie: MO_DISTRICTSHUIZEN fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070170 budgetperiode: 1900 |
4005257067 |